op 31-08-2011 14:40
Vandaag een artikel over Paypal in budget & recht van testaankoop.
Niet al te positief.
Wie het wil lezen mag mij mailen.
op 31-08-2011 20:42
Hier kan je er het verkrijgen.
http://www.test-aankoop.be/betalen/paypal-laat-verkoper-betalen-s728853.htm
Tja, nu lees je er niets van in het 'Ebay in het nieuws' draadje, hé.
op 31-08-2011 20:48
op 31-08-2011 21:41
Ik heb dat gisteren gelezen het trekt op niet veel.
De ene maand schreeuwen ze moord en brand dat de consument beter moet beschermd worden en nu vinden ze het onterecht dat PAY PAL bedragen 21 dagen blokkeert.Zonder erbij te vermelden dat het enkel bij nieuwe leden is,en dat het geld vrijkomt indien de koper feedback geeft.
Geen enkele feedback en plots beginnen dure items te verkopen,merkartikelen.
Hoeveel kopers zijn zo in het verleden al niet bedrogen uitgekomen.Oplichters halen hun rekening leeg en zijn niet te traceren.Daarom is deze maatregel ingevoerd,trouwens als de koper feedback geeft komt het bedrag vrij.
Spijtig dat eerlijke verkopers daar mee het slachtoffer van zijn.
Het voorbeeld dat ze aanhalen is van een 'slechte verkoper' volgens mij.
Verkoper verzend met track and trace.
Koper haalt het object niet af.Post vergeten bericht achter te laten,,????
Koper dient klacht in bij PAY PAL
PAY PAL geeft verkoper 72 uur om te reageren.
Verkoper is met verlof,gevolg PAY PAL betaalt de koper terug.
Het pakje is ondertussen wel terug bij de verkoper.
Ik denk dat je als verkoper met track and trace toch ook eens gaat kijken waar het pakje zit.
Geef als verkoper steeds het verzendnummer,en bij nieuwe leden ,de website waar ze het nummer kunnen traceren.
Als ik zie dat iets op het postkantoor blijft staan,dan tracht ik de koper te contacteren.Via ebay kan je het telefoonnummmer krijgen.
Voor je op verlof vertrekt denk ik dat de meesten hun zaken nakijken.
Trouwens wie gaat nog op verlof zonder enig communicatiemiddel mee te nemen.
Dus voor mij is dat een erg slecht voorbeeld.
Het eigenlijke probleem zit in kleine pakjes,met geringe waarde,waar de verzendkosten van een traceerbare zending te hoog oplopen.
Minder eerlijke kopers kunnen dan makkelijk claimen niets ontvangen te hebben.
Of voorwerpen die zogezegd niet aan de beschrijving voldoen,omdat minder eerlijke kopers de inhoud vervalsen.
Het door test aankoop aangehaalde voorbeeld is gewoon en verhaal van een slordige verkoper .
op 31-08-2011 22:16
Ik raad trouwens iedereen af om bij beginnende verkopers zaken boven de 50 euro aan te kopen ,tenzij betaling met pay pal.
Dikwijls aanvaarden ze dan die betaling niet,wat ebay hen nochtans verplicht.
Geeft een hoop problemen,dus ik koop er nooit meer.
Het aanbod is voldoende groot,en liever iets meer betalen dan een hoop zever.
Tenzij het in de buurt is ,zeldzaam,en ik het mag afhalen.
Trouwens als je de regels niet wil naleven,er zijn genoeg andere site's om te verkopen.
Je stort als koper tenslotte geld aan een totaal onbekende,enige garantie mag toch wel.
Voor kopers is ebay de veiligste site.
Voor verkopers is het iets minder aangenaam,maar zoals ik eerder al vermeldde ,niet de opmerkingen in Test aankoop.
Test Aanbod geeft een mening,maar niet altijd de volledige waarheid hoor.
BEkijk eens deze aanbieding
260845804573
feedback 7
PAY PAL een probleeem,want enkel afhalen.
tas van 1947,dus geen factuur meer,wat normaal is.
Dit model is pas in 1956 ontworpen!!!
uit de foto is weinig op te maken.
Diegene die interesse hebben in deze tas ,en mij daaromtrent mailen,RAAD IK AAN OM DEZE TAS BIJ HERMES IN BRUSSEL VAN EIGENAAR TE LATEN WISSELEN.Als de verkoopster weigert,doe dan geen bod.Bij hele oude tassen bestond nog geen nummering.
Een echte Kelly in dat soort leer haalt 10000 euro .
Maar namaak wordt vlot verkocht voor 2000à3000 euro.
Ik vertrouw het niet.
-- Bewerkt door siemenpoes om 31 Aug 2011 22:41 CEST
op 31-08-2011 22:55
Het voorbeeld dat ze aanhalen hebben ze zelf als test uitgevoerd door 2 accounts aan te maken en zogezegd te verkopen.
Er is trouwens ook vermeld dat Paypal geen bank is en bijgevolg werkt met elektronisch geld en daardoor zijn gebruikers niet bij wet beschermd tegen een eventueel faillissement.
Als Paypal op de fles gaat is iedereen het resterende bedrag op zijn account kwijt.
op 31-08-2011 23:19
Ik denk dat die nog niet zo snel op de fles gaan.
En die Ijslandse bank die Test aankoop zelfs nog aanraadde ,toen via andere kanalen de waarschuwing kwam dat de rating was verlaagd!
Bij een claim wordt het geld van de rekening van de verkoper gehaald.
Om te vermijden dat een verkoper met een lege rekening de noorderzon koos is die 50 feedbackregel ingevoerd,zodat het risico verkleinde,geld moest op de rekening blijven tot de transactie was afgerond.
Dus voor pay pal blijft de schade beperkt.
Trouwens de meeste andere verkopers halen hun rekening telkens leeg.
Dus veel geld zal niemand kwijt zijn bij een faillissement.
Denk dat het trouwens best is om een credit kaart aan de rekening te koppelen.Dubbele dekking als koper.
AE oa betaalt elk frauduleus gebruik van de kaart terug.
Dus bij problemen kan je eerst bij PAY PAL aankloppen en als er geen oplossing komt dan heb ik toch mijn geld terug gekregen,zonder problemen ,van American Express
-- Bewerkt door siemenpoes om 31 Aug 2011 23:31 CESTop 01-09-2011 01:39
Zullen wij de rollen eens omdraaien.
Zaterdagnamiddag koop een Portugese koper 2 zeldzame games en betaald via PayPal. Gezien de waarde verstuur ik dit 's maandags aangetekend op waarbij ik de kosten op mij neem. Een uur nadat ik 's maandags meld dat zijn items gepost zijn krijg ik een Paypalclaim wegens niet ontvangen. De kopers is nadien doelbewust zijn items niet gaan afhalen op het postkantoor. Pakje is teruggekomen bij mij. De aantekende verzending van een doos (+-15) euro was ik wel kwijt. De feedback van deze koper was binnen de kortste keren privé. Via mail uitgemaakt voor al wat mooi en lelijk was want ik was de verkoper die hem aan het bestelen was. Nadien is die gelukkig door Ebay geschorst.
Een concurrerende verkoper koopt één van mijn veilingitems. Doet na 3 dagen een PayPalclaim wegens niet ontvangst en verkoopt dit item 14 dagen doodleuk door.
3 jaar geleden kocht ik buiten Ebay een zeldzaam game. Betaald en nooit ontvangen. Nadien ben ik te weten gekomen dat ik de 3de in de rij was die met hetzelfde spel opgelicht is. Die pipo heeft 2 weken geleden via mijn Ebayshop (ik denk niet dat hij wist dat ik dat was) 2 games gekocht en betaald met PayPal. Aangetekend verstuurd om alle problemen te voorkomen. Na 2 dagen kreeg ik de melding dat één van de 2 games toen hij dat de 2de keer ging spelen niet meer werkte. Om alle problemen te vermijden (kon claim voor de 2 games doen) heb ik dit laten terugsturen. Ik heb een game teruggekregen vol krassen dat ik in krasvrije staat verstuurd heb. Hij vroeg ook om het 2degame terug te sturen omdat zijn tv kapot was en zijn kinderen hier niet meer op konden spelen. Het gaat nota bene of een jonge gast van net boven de 20. Het zou me verbazen dat die kinderen heeft. Die heeft een heleboel zaken op Ebay gekocht en is nu geschorst. Ik zal zeker niet de enige zijn die er problemen mee had.
2 games in 2 verschillende enveloppen naar hetzelfde adres verstuurd waar geen van beide aankwam. Totaal geen medewerking van de koper. Terugbetaald zonder dat Ebay/PayPal daar moest tussenkomen. Mijn bedankje was een positieve feedback met lage DSR voor alle categorieën. Meneer had wel gratis zijn Kerstgeschenken.
Meerdere geschillen wegens niet-ontvangst slechts 2 à 3 dagen na verzending. Zonder voorafgaande verwittiging. In meerdere gevallen ging het over Franstalige kopers die een game kochten dat enkel in het Engels was. In een paar gevallen vermoed ik dat ze gewoon een PayPalclaim deden ipv me te contacteren dat ze zich vergist hadden bij de aankoop.
Als ik nu meldingen krijg van mensen die hun item niet gehad hebben, stuur ik ze een papier dat ze moeten invullen en waarin ze verklaren dat ze het object niet ontvangen hebben. In 1 op de 2 gevallen krijg ik 's anderendaag een berichtje dat het item plotseling opgedoken is of stuur ik mijn document en hoor er nadien niets meer van.
En zo kan ik nog wel effe doorgaan met zaken die ik aan de hand gehad heb. Het merendeel van de gevallen heb zich voorgedaan sinds PayPal verplicht werd. Vooral in de begin periode veel problemen gehad.
PayPal verplichten aan nieuwe verkopers die risicozaken verkoper kwestie de koper te beschermen. Lijkt mij niet meer dan normaal.
Maar kijk naar mijn feedback. Moeten kopers tegen mij beschermd worden?????????????
op 01-09-2011 02:28
Daar ging het niet over in Test Aankoop.
Ik betaal bij Belgische verkopers ook met overschrijving,maar niet bij beginnende verkopers.
Ik denk ook niet dat bij jou de bedragen geblokkeerd worden.Dat werd vermeld,maar zonder de volledige uitleg.
In hun voorbeeld ging het over een binnenlandse verzending.Die blijft 15 dagen in het postkantoor liggen!
Dus hun voorbeeld was erg slecht gekozen.
Het ging ook niet over afwijkende objecten....
Wat zij aanhaalden was als verkoper wel degelijk te vermijden.
De werkelijke problemen kwamen niet aan bod.
En PAY PAL verplichten voor zakelijke verkopers vind ik een brug te ver,MAAR daar werd niet over gerept.
Het artikel was niet veel zaaks ,kwam zeker niet tot de kern van de zaak.
De verkoper die dit bericht aanhaalde,was een pas beginnende verkoper,zonder feedback,die begon met verschillende namaakgevoelige items te verkopen.En natuurlijk niet erg tevreden was met die PAY PAL verplichting en het vasthouden van haar geld tot einde transactie.
In mijn 7 jaar op ebay kan ik ook al boeken schrijven over ervaringen met sommige kopers,objecten die zogezegd niet ontvangen zijn maar een week later te koop staan,aangetekende zendingen die zij blijkbaar niet hebben afgetekend......
Gelukkig dat het meestal goed afloopt.
-- Bewerkt door siemenpoes om 1 Sep 2011 2:40 CEST