annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Aankoop/biedgedrag veranderd !

Vergeleken met enkele jaren terug is het koop/biedgedrag bij kopers erg veranderd, ook bij mezelf als ik koop.

Wachten tot de laatste minuten om te bieden.

Op eigen aanbiedingen vaak 8 tot 15 en soms meer "volgers" zien en niemand die het eerste bod doet.

Verkopers die te laag gestart zijn halen hun object soms weg omdat ze schrik hebben dat hun object voor te weinig zal verkocht worden.

De kopers worden dus slimmer maar het betekent ook dat je als verkoper steeds het minimum moet starten om verkoop onder je gewilde prijs te hebben.

Zo zie je maar.

Zo maar eens eens .....

Johan
Bericht 1 van 79
laatste antwoord
78 ANTWOORDEN 78

Biedgedrag kan je dus onmogelijk doorgronden...

het biedgedrag is inderdaad het probleem :
De koper ziet een item aan "1€ bieden" en "100€ vaste prijs".Hij zou dus beginnen bieden 1€ maar vergeet wél de 100€ te volgen.Hierdoor wordt de 100€(vaste prijs)vergeten.Zo kan het item méér dan 100€ gaan.
Bij mij bvb staat in "mijn ebay" degene waar ik voor aan het bieden zijn bovenaan de lijst ,"volgen" staat bijna onderaan .
Zo kan het voorvallen dat ik op een item aan bieden ben waar hetzelfde item(vaste prijs) bij mijn volgers staat maar op blz 2 of 3....(niet direkt zichtbaar).
In theorie moet ik dus na het eerste bod direkt een "opmerking" maken bij het item over de "direkt kopen"-prijs.
Dit is extra werk hetgeen een koper niet steeds doet :én bieden én "direkt kopen"-prijs in het oog houden.
Tijdens het bieden kan de koper ook zijn maximumbod (in zijn hoofd) aanpassen ,hetgeen gebeurd wanneer er enkele tegenbieders met een hoog fb zijn (meer vertrouwen in de verkoper).Het controleren van het biedgedrag van de andere kopers heeft ook tijd nodig....en het "direkt-kopen"-item wordt vergeten (dit geld ook voor het "direkt-kopen" bedrag dat verdwijnt na het eerste bod).
Bericht 11 van 79
laatste antwoord

Aankoop/biedbedrag is inderdaad hard veranderd. De mensen kopen gewoon niet meer.

De laatste 3 maand verkoop ik maar 1/3de van wat de verkoop normaal is. Ik geraak enkel nog mijn goedkope items kwijt. Mijn duurdere items worden wel gevolgd (waarschijnlijk mijn concurrenten) maar niet verkocht.

Idem dito als ik bij de concurrentie eens ga kijken. Afgaande op één van de andere draadjes van winkelcentrum is dat blijkbaar niet enkel in mijn branche.

Het rare is dat dat van de ene dag op de andere gebeurd is. Precies of er ergens een knop omgedraaid werd. Op buitenlandse forums het zelfde verhaaltje.

Ben onder een andere account toch al enkele jaartjes actief als verkoper. Dit heb ik nog niet meegemaakt.
Bericht 12 van 79
laatste antwoord

Is gewoon een kettingreactie geweest.
Eerst de "verkopersfb" problemen ,vele verkopers hebben toen afgehaakt én vele items zijn verhuist naar andere sites...het aanbod is toen gedaald en vele (echte)kopers zijn toen ook verdwenen naar andere sites.
Ook het veranderen van de "mijn ebay"-site ,bvb mijn vorige was mooi overzichtelijk geprogrammeerd en bij mijn nieuwe gaat dit minder....
Ook het veranderen van de zoekrobots heeft zo zijn effekten gehad ,de nieuwe zijn nu meer tijdrovend .

Het verminderen van de koopkracht heeft natuurlijk het budget van de koper verlaagd.

Het effect van het verstoppen van de tegenbieders (a***b) kan ik zelf niet zo goed inschatten vermits ik dit toch omzeil...
Bericht 13 van 79
laatste antwoord

ik verkoop heel weinig op ebay dat is ook allemaal door concurrentie
maar ja wat kan ik er aan doen ><
Bericht 14 van 79
laatste antwoord

maar ja wat kan ik er aan doen

Je business plan bijwerken? Het overgrote deel van mijn items geraakt hier op Ebay verkocht, dus met uitzondering van de agressieve leden op de gebruikersfora zie ik geen redenen om naar andere sites over te stappen.
Bericht 15 van 79
laatste antwoord

Je business plan bijwerken? Het overgrote deel van mijn items geraakt verkocht

13 feedbacks als verkoper van 27 mei 2009 tot 2 mei 2010 en dan nog vaak voor amper een paar euro'kes.
Sorry maar wanneer stopt deze zelfingenomen betweterij eindelijk???
Bescheidenheid zou je echt wel sieren!

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 16 van 79
laatste antwoord

Bij mij ligt de verkoop ook op z'n gat en dit heeft niets met business plan bijwerken te maken.

Heb de indruk dat die crisis waar ze al een jaar van praten nu pas toeslaat op ebay.
Bericht 17 van 79
laatste antwoord

De crisis zal er zeker wel mee te maken hebben. Niettegenstaande ben ik zeker dat Ebay voor een groot stuk zelf verantwoordelijk is.

Het ligt in de menselijke aard, ook bij mij. Ik kom hier op het forum verkondigen dat mijn verkoop op zijn gat ligt. Postieve zaken zoals bv. dat gisteren de verkoop uitzonderlijk goed was, dat ben ik niet komen melden.

Ik ben al een hele tijd de buitenlandse forums aan het volgens. En eerlijk, veel positiefs lees je daar niet. Het zijn al een hele tijd telkens dezelfde klachten die terug komen. Je kan niet voor iedereen goed doen. Hoe goed je een klant ook in de watten legt, er is er altijd wel eentje die alsnog tegen je schenen komt stampen. En dat is net wat Ebay bij veel kopers/verkopers gedaan heeft.

Ik heb massa's threads gelezen van kopers/verkopers die de buik vol hebben van de zoveelste verandering en die de handdoek in de ring gooien (niet iets dat ik van plan ben om te doen).

Mijn verkoop daalt, het aantal bezoekers daalt,... en dat al 3 maand op een rij. In de tijd dat ik op Ebay actie ben, heb ik nog rustige periodes gekend maar dan was dat 1 week of max. 1 maand. 3 maanden aan een stuk heb ik nog niet meegemaakt.

Lees gerust de buitenlandse forums, daar komen dezelfe berichtjes terug. Voor een keer hoop ik dat ik ongelijk heb, maar ik heb meer en meer het gevoel dat al de veranderingen die Ebay doorgevoerd heeft, zich stilletjes aan tegen Ebay beginnen te keren.

Een stuk van mijn productgamma bied ik op Ebay niet meer aan. Dat wordt verkocht op Kapazaa en 2dehands. De PayPalkosten die ik daarop moet betalen zijn er teveel aan. Ik heb de prijs verhoogt om de kosten te compenseren met als gevolg dat ik die op Ebay niet meer kwijt geraak. Gevolg: ik heb daar de laatste tijd meer buiten Ebay van verkocht dan op Ebay.

En dat vind ik persoonlijk de korte termijn vizie van Ebay. Yep langs de ene kant veel extra inkomsten via PayPal. En langs de andere kant verliezen ze dat dubbel en dik.

Mijn goedkoopste items kosten 1 - 2 euro (heb er ook van +100 euro). Die op Ebay staan zullen blijven staan, maar d'er komen er geen nieuwe meer bij. Ik heb er daar de laatste tijd wat van verkocht en ontving de betaling via PayPal. Ik kan dat nog beter naar de kringloop brengen. Als Ebay het nodig vindt om ons hier PayPal te verplichten: NO CAN DO.

Als ik op een verkoop van 3,50 euro + 6 euro verzendkosten op dit volledige bedrag PayPalkosten moet betalen dan zeg ik, gewoon: OK, dit was de laatste keer. Buiten Ebay verkopen of gratis weggeven als extraatje bij goede klanten. Leven en laten leven. Als Ebay met alles wil gaan lopen, dan verkoop ik dit niet meer op Ebay. Wat ik nog in stock heb, wordt uitverkocht. En daarna finito. Het zijn echter deze items waar je nog als verkoper of Ebay veel aan verdient. Maar het is wel de charme van Ebay en het trekt veel kopers op zoek naar dat ene interessante koopje.

En dan zwijg ik nog van alle fraude die met PayPal gebeurt. Ik verkoop niet zo veel aan het buitenland. Eén item naar Spanje gestuurd. Een grijs bolleke gekregen, gevolgd door een PayPalgeschil. Al 2 berichtjes geplaatst zonder maar enige reactie van de koper. Een ander pakje een dikke week geleden naar Italië gestuurd. Vandaag een mailtje van de koper met de melding dat hij zijn pakje OPNIEUW niet ontvangen heeft . Klein detail: ik heb daar voordien nooit iets aan verkocht. Ik voel de bui al hangen. Een 0-feedbacker al een paar jaar actief op Ebay. Mij zou het niet verbazen dat het een gehackte account is.

Ik lees dat Ebay er alles aan wil doen om van Ebay een veiligere plaats te maken. Als verkoper een oneindig aantal regeltjes en kopers kunnen alles. Vroeger had ik daar nooit problemen mee. Nu wordt ik iedere maand via PayPal wel eens gescammed. En dan mag je als verkoper al blij zijn dat het bij 1 keer blijft. Als verkoper vond ik vroeger Ebay een zeer veilige plaats om te verkopen. Sinds PayPal is dit het tegenovergestelde.

Voila, gisteren niet naar de kerk geweest. Mijn biecht is bij deze gebeurd.
Bericht 18 van 79
laatste antwoord

Ik plaats minder aanbiedingen, inderdaad, die paypal betalingen doen me de das om.

Amerikaan gekocht, 52 euro verzendkost + het object.

Jawel, op die 52 euro moet ik ook procenten aan paypal betalen en dat is er volgens mij te veel aan!

Paypal is van ebay, dus kunnen ze gemakkelijk met hun software zorgen dat alleen het object bedrag commissie moet betalen !!!
Bericht 19 van 79
laatste antwoord

13 feedbacks als verkoper van 27 mei 2009 tot 2 mei 2010 en dan nog vaak voor amper een paar euro'kes.

Ongelofelijk, die arrogantie dezer dagen... Als men al niet meer tevreden is met "een paar euro'kes", geen wonder dan dat het zogezegd zo slecht gaat met de verkoop. Wat een triestige mentaliteit zeg. En dat zijn dan de mensen die maar klagen dat ze lagere verkoopcijfers hebben door de crisis!
Toch eigenaardig dat gemotiveerde, eerlijke verkopers die het onderste uit de kan halen voor elk item en tevreden zijn met elke winst, hoe klein ook, blijkbaar geen last hebben van diezelfde "crisis"...

Aan al die "ervaren" verkopers die constant zagen maar denigrerend doen over "een paar euro'kes": misschien tijd om eens te stoppen met de massahysterie en het hokjesdenken, en jullie eens te bezinnen over waar jullie eigenlijk mee bezig zijn?
Bericht 20 van 79
laatste antwoord