De crisis zal er zeker wel mee te maken hebben. Niettegenstaande ben ik zeker dat Ebay voor een groot stuk zelf verantwoordelijk is.
Het ligt in de menselijke aard, ook bij mij. Ik kom hier op het forum verkondigen dat mijn verkoop op zijn gat ligt. Postieve zaken zoals bv. dat gisteren de verkoop uitzonderlijk goed was, dat ben ik niet komen melden.
Ik ben al een hele tijd de buitenlandse forums aan het volgens. En eerlijk, veel positiefs lees je daar niet. Het zijn al een hele tijd telkens dezelfde klachten die terug komen. Je kan niet voor iedereen goed doen. Hoe goed je een klant ook in de watten legt, er is er altijd wel eentje die alsnog tegen je schenen komt stampen. En dat is net wat Ebay bij veel kopers/verkopers gedaan heeft.
Ik heb massa's threads gelezen van kopers/verkopers die de buik vol hebben van de zoveelste verandering en die de handdoek in de ring gooien (niet iets dat ik van plan ben om te doen).
Mijn verkoop daalt, het aantal bezoekers daalt,... en dat al 3 maand op een rij. In de tijd dat ik op Ebay actie ben, heb ik nog rustige periodes gekend maar dan was dat 1 week of max. 1 maand. 3 maanden aan een stuk heb ik nog niet meegemaakt.
Lees gerust de buitenlandse forums, daar komen dezelfe berichtjes terug. Voor een keer hoop ik dat ik ongelijk heb, maar ik heb meer en meer het gevoel dat al de veranderingen die Ebay doorgevoerd heeft, zich stilletjes aan tegen Ebay beginnen te keren.
Een stuk van mijn productgamma bied ik op Ebay niet meer aan. Dat wordt verkocht op Kapazaa en 2dehands. De PayPalkosten die ik daarop moet betalen zijn er teveel aan. Ik heb de prijs verhoogt om de kosten te compenseren met als gevolg dat ik die op Ebay niet meer kwijt geraak. Gevolg: ik heb daar de laatste tijd meer buiten Ebay van verkocht dan op Ebay.
En dat vind ik persoonlijk de korte termijn vizie van Ebay. Yep langs de ene kant veel extra inkomsten via PayPal. En langs de andere kant verliezen ze dat dubbel en dik.
Mijn goedkoopste items kosten 1 - 2 euro (heb er ook van +100 euro). Die op Ebay staan zullen blijven staan, maar d'er komen er geen nieuwe meer bij. Ik heb er daar de laatste tijd wat van verkocht en ontving de betaling via PayPal. Ik kan dat nog beter naar de kringloop brengen. Als Ebay het nodig vindt om ons hier PayPal te verplichten: NO CAN DO.
Als ik op een verkoop van 3,50 euro + 6 euro verzendkosten op dit volledige bedrag PayPalkosten moet betalen dan zeg ik, gewoon: OK, dit was de laatste keer. Buiten Ebay verkopen of gratis weggeven als extraatje bij goede klanten. Leven en laten leven. Als Ebay met alles wil gaan lopen, dan verkoop ik dit niet meer op Ebay. Wat ik nog in stock heb, wordt uitverkocht. En daarna finito. Het zijn echter deze items waar je nog als verkoper of Ebay veel aan verdient. Maar het is wel de charme van Ebay en het trekt veel kopers op zoek naar dat ene interessante koopje.
En dan zwijg ik nog van alle fraude die met PayPal gebeurt. Ik verkoop niet zo veel aan het buitenland. Eén item naar Spanje gestuurd. Een grijs bolleke gekregen, gevolgd door een PayPalgeschil. Al 2 berichtjes geplaatst zonder maar enige reactie van de koper. Een ander pakje een dikke week geleden naar Italië gestuurd. Vandaag een mailtje van de koper met de melding dat hij zijn pakje OPNIEUW niet ontvangen heeft . Klein detail: ik heb daar voordien nooit iets aan verkocht. Ik voel de bui al hangen. Een 0-feedbacker al een paar jaar actief op Ebay. Mij zou het niet verbazen dat het een gehackte account is.
Ik lees dat Ebay er alles aan wil doen om van Ebay een veiligere plaats te maken. Als verkoper een oneindig aantal regeltjes en kopers kunnen alles. Vroeger had ik daar nooit problemen mee. Nu wordt ik iedere maand via PayPal wel eens gescammed. En dan mag je als verkoper al blij zijn dat het bij 1 keer blijft. Als verkoper vond ik vroeger Ebay een zeer veilige plaats om te verkopen. Sinds PayPal is dit het tegenovergestelde.
Voila, gisteren niet naar de kerk geweest. Mijn biecht is bij deze gebeurd.