annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Vooraleer je antwoordt op deze topic, lees het eerst aandachtig.


 


Ik heb al een zekere leeftijd en ben al een aantal jaren werkloos.  Door de jaren heen heb ik een aanzienlijke collectie cd's en dvd's opgebouwd, maar omdat bleek dat vrijwel al die dingen uiteindelijk toch maar gewoon in de kast staan, en omdat mijn uitkering inmiddels nog hooguit kan gezien worden als wat zakgeld, leek het mij beter om dus te trachten zoveel mogelijk van de hand te doen.  Later, als ik er niet meer ben, kieperen ze zulke dingen toch gewoon in de container.


 


Ik was mij helemaal niet bewust, dat je die dingen op eBay niet MAG verkopen, als partikuliere verkoper.  Nochtans vindt je tientallen, honderden verkopers op eBay als partikuliere verkopers...


 


Enkele weken geleden kreeg ik een controleur van de Federale Overheidsdienst Economie over de vloer, met een aantal vragen waarop ik geantwoord heb.  Het kwam mij over dat ik de fout gemaakt had enkele artikelen als NIEUW te hebben aangeboden.  Nochtans stond in iedere omschrijving dat het om een TWEEDEHANDS artikel ging...  Ik heb dan de 'staat van object' van die artikelen aangevinkt als 'vrijwel nieuw', en in de omschrijving staat dat het telkens om een tweedehands artikel gaat.  De controleur heeft mij er niet op gewezen dat ik geen tweedehands artikelen mag verkopen, en ook niet dat ik een zgn 'veelaanbieder' ben. Over wat die 'beëdigde' controleur mij nog liet ontvallen ga ik hier niets zeggen, dat houd ik voor een mogelijke rechtszaak...


 


Van het verhoor werd een Proces-Verbaal opgesteld... Hierin werd wél melding gemaakt dat ik in de periode van juli 2011 tot november 2012 ongeveer 151500 aanbiedingen heb gedaan op eBay.  eBay geeft dus informatie door aan de Federale Overheid, en wel informatie ik zélf nergens kan controleren!!!... terwijl men via de feedback toch kan zien dat ik amper wat verkoop...


 


Nu, als ik op eBay aanbied zonder galerij-foto, en enkel als 'veiling', is dat gratis.  Dat is ook de reden waarom ik op eBay aanbied, in alle andere gevallen betaal ik enkel maar aanbiedingskosten die uiteindelijk meer kosten dan je er aan overhoudt.   Als je dus gemiddeld 300 à 350 artikelen hebt, en die elke dag op 1 dag zet, wordt je na anderhalf jaar beschouwd  als een 'veelaanbieder'... Ik maak enkel gebruik van een mogelijkheid die eBay mij biedt.


 


Als 'gewone man' mag je niets meer...  Alleen bepaalde klootzakken in onze samenleving mogen en kunnen àlles...


 


De verkoop van een privécollectie bevindt zich in wezen in de schemerzone van onder andere de werkloosheidsreglementering; maar dus OOK als je een job hebt mag je tweedehands artikelen dus op deze manier blijkbaar NIET verkopen...


 


DE WETGEVING ROND DIT ALLES ZOU VEEL DUIDELIJKER MOET ZIJN...


Mensen die het konden weten hebben mij altijd verteld dat je als particulier toch voor een klein bedrag per jaar màg verkopen.... Dààr is het toch waar het om draait: HOEVEEL je verkoopt, en niet omdat je elke dag, met enkele muisklikken, een collectie terug online zet en dan opeens beschouwd wordt als een 'veelaanbieder' (ook al verkoop je vrijwel niks...)


 


Het is duidelijk dat men nietsvermoedende particuliere verkopers hier 'den duvel' wil aandoen...

Bericht 1 van 29
laatste antwoord
28 ANTWOORDEN 28

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


DE WETGEVING ROND DIT ALLES ZOU VEEL DUIDELIJKER MOET ZIJN...


 


Het is duidelijk dat men nietsvermoedende particuliere verkopers hier 'den duvel' wil aandoen...



 


De wetgeving rond "dit alles" IS duidelijk.


Je post onder een nepaccountje (waarom trouwens ?), dus een effectief idee van je reële situatie hebben is onmogelijk.


Ik kan enkel maar herhalen wat ik tot treurens toe al heb gesteld op de fora : consulteer onmiddellijk een zelfstandig accountant die zijn zaken kent.


Ben je echt een particulier die enkel zijn spullen te gelde maakt, dan zal hij je voor verder onheil kunnen behoeden.


Ben je dat niet, dan zal hij de schade kunnen beperken tot een minimum.


Ik neem nota dat je werkloos bent... opgelet voor schorsing : REAGEER VOOR HET TE LAAT IS.


En luister niet zomaar naar alle betweters die nu ook wel eventjes zullen beginnen te reageren.




Bericht 2 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Het is niet omdat er enkele uren geleden niets online staat dat dit een 'nepaccountje' zou zijn, ik heb geen 'winkel' op eBay en die wil ik zelfs niet. Mijn tweedehands dvd's en cd's staan niet online, en die geven bovendien mijn 'reële situatie' niet mee...


 


Waarom zou een gewone partikulier verkoper die tweedehands spullen verkoopt op eBay in godsnaam een boekhouder nodig hebben...  Maar goed, ik zal de komende dagen wel de nodige mensen contacteren hierover, wees maar gerust.


 


Wat mij vooral dwars zit is, dat als ik een collectie van 300 à 350 artikelen elke dag opnieuw aanbiedt als veilingartikel, men na 1,5 jaar beschouwd wordt als een 'veelaanbieder' en beschuldigd wordt voor sluikwerk en dergelijke. Een Rechter snapt daar waarschijnlijk nog minder van dan de doorwinterde eBayers hier, en die zal er dan uiteindelijk nog een oordeel over moeten vellen...


 


Op de account waarop ik mijn dvd's en cd's aanbied heb ik een feedback van +/- 1600, en dat over ruim 10 jaar. Bovendien heb ik ook feedback 'vergaard' door zelf op eBay vanalles te kopen, in een periode dat ik nog 'koopziek' was.

Bericht 3 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

ja interesant dat jij post onder "nep" acount?! als jij recht in schoen staat dan post ier uw met echte acount...;-)

Bericht 4 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Als ik je verhaal mag geloven, ben je mijn inziens niet in de fout gegaan... maar door die zaken met de regelmaat van de klok telkens terug aan te bieden begeef je je wel op glad ijs! Net zo ga je de aandacht trekken, wanneer je nu echter kan bewijzen dat je hier niet een leuke bijverdienste hebt zal het allemaal wel op zijn pootjes terecht komen... toch oppassen met dat veelvuldig aanbieden. laat in de toekomst tussen elke her-aanbieding een aantal weken tussen en bied niet teveel ineens aan.


Wil je die collectie echt kwijt, kan je mss beter iemand zoeken die de hele hap in één keer wil overnemen.

Bericht 5 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


Als ik je verhaal mag geloven, ben je mijn inziens niet in de fout gegaan


.../...


toch oppassen met dat veelvuldig aanbieden. laat in de toekomst tussen elke her-aanbieding een aantal weken tussen en bied niet teveel ineens aan.



Ik begrijp best je redenering, beste Walesha, maar ik ben niet akkoord.


Indien Video recht in zijn schoenen staat en effectief enkel zijn bestaande verzameling kwijt wil, dan moet hij dat kunnen doen zoals hij bezig is dat te doen.


Vragen die ik me stel zijn echter:


1) waarom heeft de Ec. Inspectie beslist dat het hier effectief om een handeltje gaat ? Die mensen zijn ook niet blind.


2) waarom wordt er door Video niet gepost met de "probleemaccount" in kwestie, zodat we zelf kunnen oordelen ?


Video krijgt van mij nog steeds het voordeel van de twijfel, maar een reëel zicht op de siruatie hebben we niet.


We kunnen enkel maar goedgelovig gissen....




Bericht 6 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Verdorie, Ebay, het is wel heel lastig dat je zelfs geen schrijffouten meer kan verbeteren hoor.


Weer één van die befaamde "verbeteringen"...




Bericht 7 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

tes mijn zakens niet MAAR ik denk dat wettelijk dvd's en cd's mogen niet ZOMAAR VERKOCHT VORDEN "grootschalig" omdat auteurs rechten blijven op kracht op deze producten.nu zoals kolegas vermeld ervoor jij bent verklooz en dat veranderd wettelijke stand punt van zaak! als mens is verklooz dan wettelijk mag zelfs lampe in huis niet zelf veranderen omdat deze kan beschouwd vorden als "zwart werk"..zo staat in wet boek...en om eerlijk te zijn ik geloof de ganse verhaal niet omdat persoon in kwestie spreekt ier met nep-acount..mvg

Bericht 8 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


 als mens is verklooz dan wettelijk mag zelfs lampe in huis niet zelf veranderen omdat deze kan beschouwd vorden als "zwart werk"..zo staat in wet boek



 


Nee, Sony, anders zit hij alleen maar in het donker, niet in het zwart ... zo ver gaat het nu ook weer niet :^O




Bericht 9 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

 


 


Feedback is absoluut geen maatstaf voor de economische inspectie aangezien ze toegang tot uw account kunnen eisen en daar al uw verkopen kunnen zien.


 


Ik heb wel een flauw vermoeden dat ze wel in uw feedback misschien ontdekt hebben dat u enkele dubbele exemplaren in uw collectie heeft en u zo hun interesse heeft opgewekt.


 


En ach, het zou de eerste werkloze niet zijn die zijn fictieve collectie verkoopt, maar in werkelijkheid een dvd handeltje opzet.


 


Daarom dat weinigen uw verhaal hier moeilijk kunnen geloven als u hier niet met uw echte verkopersaccount durft te posten. 


 


En al die grote klap over dat u wel enkele mensen zal contacteren, en u een rechtszaak zal starten, en dat de rechter te stom gaat zijn om het eBay systeem te begrijpen... Sorry maar ook dat zijn de typische reacties van iemand die in het nauw gedreven is. 


 


Als alles correct verloopt kan u zelfs uw eigen gaan verdedigen op de rechtbank En zonder moeite winnen als u recht in uw schoenen staat. Als u echter de rechter al als dom gaat beledigen zal het slecht aflopen.

Bericht 10 van 29
laatste antwoord