annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Vooraleer je antwoordt op deze topic, lees het eerst aandachtig.


 


Ik heb al een zekere leeftijd en ben al een aantal jaren werkloos.  Door de jaren heen heb ik een aanzienlijke collectie cd's en dvd's opgebouwd, maar omdat bleek dat vrijwel al die dingen uiteindelijk toch maar gewoon in de kast staan, en omdat mijn uitkering inmiddels nog hooguit kan gezien worden als wat zakgeld, leek het mij beter om dus te trachten zoveel mogelijk van de hand te doen.  Later, als ik er niet meer ben, kieperen ze zulke dingen toch gewoon in de container.


 


Ik was mij helemaal niet bewust, dat je die dingen op eBay niet MAG verkopen, als partikuliere verkoper.  Nochtans vindt je tientallen, honderden verkopers op eBay als partikuliere verkopers...


 


Enkele weken geleden kreeg ik een controleur van de Federale Overheidsdienst Economie over de vloer, met een aantal vragen waarop ik geantwoord heb.  Het kwam mij over dat ik de fout gemaakt had enkele artikelen als NIEUW te hebben aangeboden.  Nochtans stond in iedere omschrijving dat het om een TWEEDEHANDS artikel ging...  Ik heb dan de 'staat van object' van die artikelen aangevinkt als 'vrijwel nieuw', en in de omschrijving staat dat het telkens om een tweedehands artikel gaat.  De controleur heeft mij er niet op gewezen dat ik geen tweedehands artikelen mag verkopen, en ook niet dat ik een zgn 'veelaanbieder' ben. Over wat die 'beëdigde' controleur mij nog liet ontvallen ga ik hier niets zeggen, dat houd ik voor een mogelijke rechtszaak...


 


Van het verhoor werd een Proces-Verbaal opgesteld... Hierin werd wél melding gemaakt dat ik in de periode van juli 2011 tot november 2012 ongeveer 151500 aanbiedingen heb gedaan op eBay.  eBay geeft dus informatie door aan de Federale Overheid, en wel informatie ik zélf nergens kan controleren!!!... terwijl men via de feedback toch kan zien dat ik amper wat verkoop...


 


Nu, als ik op eBay aanbied zonder galerij-foto, en enkel als 'veiling', is dat gratis.  Dat is ook de reden waarom ik op eBay aanbied, in alle andere gevallen betaal ik enkel maar aanbiedingskosten die uiteindelijk meer kosten dan je er aan overhoudt.   Als je dus gemiddeld 300 à 350 artikelen hebt, en die elke dag op 1 dag zet, wordt je na anderhalf jaar beschouwd  als een 'veelaanbieder'... Ik maak enkel gebruik van een mogelijkheid die eBay mij biedt.


 


Als 'gewone man' mag je niets meer...  Alleen bepaalde klootzakken in onze samenleving mogen en kunnen àlles...


 


De verkoop van een privécollectie bevindt zich in wezen in de schemerzone van onder andere de werkloosheidsreglementering; maar dus OOK als je een job hebt mag je tweedehands artikelen dus op deze manier blijkbaar NIET verkopen...


 


DE WETGEVING ROND DIT ALLES ZOU VEEL DUIDELIJKER MOET ZIJN...


Mensen die het konden weten hebben mij altijd verteld dat je als particulier toch voor een klein bedrag per jaar màg verkopen.... Dààr is het toch waar het om draait: HOEVEEL je verkoopt, en niet omdat je elke dag, met enkele muisklikken, een collectie terug online zet en dan opeens beschouwd wordt als een 'veelaanbieder' (ook al verkoop je vrijwel niks...)


 


Het is duidelijk dat men nietsvermoedende particuliere verkopers hier 'den duvel' wil aandoen...

Bericht 1 van 29
laatste antwoord
28 ANTWOORDEN 28

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

De zogezegde "hobby" verkopers mogen best niet naiëf zijn.  Je feedback bewijst alles.


 


Verkopen als "hobby" is ook al zoiets eigenaardigs.


 


Ook de "verzameling" verkopers mogen niet naïef zijn.  Bij velen gaat het niet over een éénmalige verkoop van de "zogezegde" verzameling maar zie je effectief in de feedback dat de persoon blijft aankopen en dan dat gekochte artikel onmiddellijk terug aanbiedt.


 


Kopen om te verzamelen is een groot verschil tussen kopen om te verkopen.


 


Kerk in het midden houden is de boodschap en ik vind dat velen op alle internetsites nogal serieuze omzetten halen zonder er ook maar 1 euro btw, belastingen, rsz hoeven op te betalen terwijl de zakelijke verkoper die identiek hetzelfde spul verkoopt dit wel moet doen.


 


Ik lig er niet wakker van maar velen zijn echt zeer onverstandig bezig en dan moet je niet janken als iemand je gaat aangeven, of dat de inspectie je toevallig tegen het lijf loopt.


 


Lees dit eens door, best interessant. 


http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit/personenbelasting/belastingen-en-bijverdienen/


 


In de tijd dat we nu leven en je bent een veelverkoper, dan is het best om zelfstandig in bijberoep te worden. 


 


In onze branche tweedehands brocante antiek is het schering en inslag, de zwarte markt is gigantisch groot !


 


Wij zijn zakelijke verkopers en gelukkig is de tijd aan het keren dat mensen die op internet kopen meer vertrouwen in ons beginnen krijgen dan in de partikuliere verkopers die nogal veel aan hun laars lappen en bvb ook geen teruggave beleid hoeven te volgen.


 


Wij kunnen het echt niet permiteren van een wazig foto van een artikel te nemen en een valse beschrijving van het artikel te geven en dan de klant wandelen te sturen dat hij niet tevreden is met de aankoop.  Wij waren helaas al meerdere malen slachtoffer van zo'n partikuliere aanbieder.


 


Wij gaan voor kwaliteit, klantvriendelijheid, wij wensen enkel tevreden klanten en daar doen we het voor.


 


Wij zijn trots om zakelijke verkoper te zijn en houden ons aan de wettelijke verplichtingen.  Het is een ingesteldheid, een attitude, een mentaliteit.


 


Een tevreden klant keert steeds terug.


 


Johan

Bericht 11 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


Wij gaan voor kwaliteit, klantvriendelijheid, wij wensen enkel tevreden klanten en daar doen we het voor.


 


Wij zijn trots om zakelijke verkoper te zijn en houden ons aan de wettelijke verplichtingen.  Het is een ingesteldheid, een attitude, een mentaliteit.


 


Een tevreden klant keert steeds terug.


 


Johan



 


Ik ben het eens helemaal met je eens Johan ! ;-:




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 12 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

@sonny-san: last van humor?? 🙂


 


@tvserieshop: met m'n feedback heeft het waarschijnlijk niks te maken: ze hebben de 600 'grootste aanbieders' opgevraagd, en aangezien ik op 1,5 jaar meer dan 150000 keer heb aangeboden heb ik waarschijnlijk pech gehad; maar dàt wist ik pas nadat ik het PV kreeg toegestuurd; tijdens een verhoor hebben ze daar niks over gezegd, en dat vind ik smerig...


En je zou toch eens goed moeten leren lezen wat er stààt: ik heb nergens gezegd dat ik een rechtzaak zal starten, daar zal de Procureur wel over beslissen... En dat ik 'de rechter' te stom vind heb ik ook niet gezegd... Ik heb enkel redenen om aan te nemen dat je eBay al goed moet kennen om te begrijpen over wat het eigenlijk maar gaat, en vrees gewoon dat ze van een muis een olifant maken. Een mogelijke rechtszaak zal ik zeker zélf gaan verdedigen


 


@brokantiek Mooi dat je jezelf zo graag de hemel inprijst als 'zakelijke verkoper'.


Ik vind dat 'zakelijke verkopers' beter een eigen onine-shop openen op internet, de mogelijkheden zijn legio.


eBay is in zijn oorsprong gemaakt voor vooral partikuliere verkopers die hun spullen kwijt willen.


Spijtig, dat het eigenlijk niet toegelaten is om als particuliere verkoper wat te doen op eBay, al ben je nu stempelaar, ocmw-er, aan de ziekenkas, of je al een job hebt: het is verboden om wat bij te verdienen in deze tijd.


 


Particuliere verkopers moeten bijgevolg allemaal verdwijnen van eBay. Dàt is eigenlijk toch wat jullie, 'zakelijke verkopers', zo graag zouden zien, niet?


 


 


 


 

Bericht 13 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Beste Videofreak.


 


EBAY is een prachtig platform voor alle partikulieren die hun spulletjes kwijt willen en er graag een centje voor willen hebben.


 


Daar is absoluut niets mis mee.


 


Maar het is nooit een exclusief recht geweest en ook niet de bedoeling dat EBAY enkel en alleen voor partikulieren zou zijn.  Waar je dat vandaan gehaald hebt is me een raadsel.


 


Nogmaals wil in al mijn collega zakelijke verkopers, niet alleen mijzelf, de hemel in prijzen voor hun klantvriendelijkheid, de gedrevenheid, de motivatie, het streven naar perfectie, het correct afhandelen van handelsdeals.


 


Zonder tevreden klanten kunnen wij geen handel drijven, het is ons vak, het is een beroep, wij doen dat met trots.  We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons ook door Ebay opgelegd worden.


 


Niemand van ons, zakelijke verkopers heeft ook maar 1 signaal geuit dat partikuliere verkopers moeten verdwijnen, dat is je reinste onzin.


 


Je moet alleen het onderscheid durven zien tussen de vele 100000den partikuliere verkopers die sporadisch eens wat aanbieden uit hun eigen inboedel, een verzameling, een erfenis  EN   de zeer vele partikuliere veelverkopers die een lukratief zwart handeltje hebben.


 


Die laatste zijn onze regelrechte valse concurenten en dat wij daar op tegen opkomen is normaal.


 


Je zal maar een zakelijke verkoper zijn die een item aan 5 euro verkoopt aan een normale eerlijke prijs terwijl je platgeconcureerd wordt door een partikulier die in China een partij gekocht heeft en hier voor 3 euro verkoopt zonder BTW, zonder RSZ, zonder BELASTINGEN te moeten betalen!


 


Waarmee ik bedoel dat EBAY GEEN platvorm mag zijn voor zwarthandelaars.  Of ze nu partikulier of  zakelijke verkoper zijn maakt geen verschil.


 


Het is absoluut NIET verboden om wat bij te verdienen in deze tijd. Maar eigenlijk verklap je nu jezelf,  U verkoopt om "bij te verdienen".  Dus ?   Waarom zouden wij als zelfstandigen dan WEL belastingen moeten betalen op wat wij "verdienen" en jij niet?


 


Ga eens naar die link die ik je gegeven heb, daar vind je veel terug hoe en wat.


 


Ik wil nog op 1 iets terugkomen dat ik niet begrijp.  Je zegt zelf dat ze je pakken op 150000 aangeboden artikelen, maar wat heb je effectief verkocht, er moet toch meer aan de hand zijn?


 


Geef eens een antwoord op mijn volgende vraag:   HOEVEEL  FEEDBACKs heb je van VERKOCHTE goederen op HOEVEEL tijd ?


 


Durf je hier op te antwoorden?   


 


Ik vind het eveneens NIET sportief en eerder egoïstisch dat je honderden items door het feit het gratis is, maar 1 dag laat veilen en daardoor dus telkens weer bovenaan staat. Je biedt ze elke dag opnieuw aan.  Dit belemmerd de zichtbaarheid van de andere verkopers denk ik, omdat jij zonodig op nr 1 wilt staan.   Misschien was iemand daardoor wel erg boos en werd je aangegeven?


 


Johan


 


 


 


 

Bericht 14 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

@brokantiek: Ok, maar je ziet de partikuliere verkopers blijkbaar niet als collega's 'eBayers'...


 


Ik verkoop omdat ik een vrij grote collectie DVDs en CDs kwijt wil die een bom geld gekost heeft; ik heb er de volle pot btw op betaald (die ik niet kan 'recupereren' zoals jullie zakelijke verkopers) , en kan ze niet meer verkopen aan de prijs waaraan ik ze gekocht heb (ik heb die al minstens 5 jaar). Op mijn verkoopprijs betaal ik nog eens 8% commissie aan eBay. Dat is niet 'bijverdienen', men noemt dat 'zijn bezit in stand houden'.


Op het moment dat men echt dingen gaat kopen om ze met winst verder te verkopen, is dat bijverdienen; en dat mag gerust aan banden worden gelegd.


 


Ik heb het laatste jaar bijna 200 items verkocht, is dat véél??? en daar zitten nogal wat stuks tussen die voor amper 1 euro de deur uit gingen...


 


En, je vindt me niet sportief, omdat ik mijn items op 1 dag zet? Dat moet je aan eBay zeggen, maar die antwoorden meestal nààst de kwestie. Bovendien is het een mogelijkheid die eBay ons biedt...


 


Als iemand 'boos' wordt door mijn manier van aanbieden, moet ie maar boos blijven. Het lijkt er precies wel op dat jij me aangegeven hebt? (zie ook het topic 'HET VERSCHIL', waar aangemoedigd wordt om 'zwartwerkers' aan te geven).  Nu, ik ben geen 'zwartwerker', voor alle duidelijkheid.


 


Ik ben vooral teleurgesteld dat mensen de dag van vandaag niets meer kunnen 'verdragen'... bah

Bericht 15 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

@ video


 


"maar dàt wist ik pas nadat ik het PV kreeg toegestuurd"


 


Mogen we aub de volledige tekst van dat PV ?


 


 


"En, je vindt me niet sportief, omdat ik mijn items op 1 dag zet? Dat moet je aan eBay zeggen"


 


Volledig mee akkoord: als ebay je de kans geeft om op deze wijze gratis aan te bieden, dan moet je maar gek zijn daar geen gebruik van te maken !


 


Tenzij, ... je geen particulier blijkt te zijn, maar een bijverdiener ...


 


Maar zoals reeds gezegd :  van mij  krijg je het recht van de twijfel, ONDANKS het feit dat je wel bij hoog en bij laag vol blijft houden particulier te zijn, maar je echte account geheim blijft houden. Waarom, video ?




Bericht 16 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Waarom? Omdat ik hier niemand meer vertrouw...


 


En ik zal hier de volledige tekst van het PV eens gaan zetten zeker... Haha, 'k ben nog niet gék he :^O


 


Misschien is het beter dit topic nu te sluiten.


 


Bedankt allemaal voor uw medewerking.

Bericht 17 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


Misschien is het beter dit topic nu te sluiten.



 


Integendeel !


Deze zaak stinkt als de pest.


Vooral omdat je op de account waarop je post exact hetzelfde bent begonnen :  op 2 weken tijd heb je een 100-tal spullen al bijna 10 keer aangeboden.


Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat dit draadje op fantasie berust.




Bericht 18 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Wat is daar mis mee?


Mooi antwoord, voor iemand van 'Het eBay-communityteam'...


Zie maar dat ge zélf niet stinkt.

Bericht 19 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


Zie maar dat ge zélf niet stinkt.



 


Valt best mee hoor ...




Bericht 20 van 29
laatste antwoord