annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Vooraleer je antwoordt op deze topic, lees het eerst aandachtig.


 


Ik heb al een zekere leeftijd en ben al een aantal jaren werkloos.  Door de jaren heen heb ik een aanzienlijke collectie cd's en dvd's opgebouwd, maar omdat bleek dat vrijwel al die dingen uiteindelijk toch maar gewoon in de kast staan, en omdat mijn uitkering inmiddels nog hooguit kan gezien worden als wat zakgeld, leek het mij beter om dus te trachten zoveel mogelijk van de hand te doen.  Later, als ik er niet meer ben, kieperen ze zulke dingen toch gewoon in de container.


 


Ik was mij helemaal niet bewust, dat je die dingen op eBay niet MAG verkopen, als partikuliere verkoper.  Nochtans vindt je tientallen, honderden verkopers op eBay als partikuliere verkopers...


 


Enkele weken geleden kreeg ik een controleur van de Federale Overheidsdienst Economie over de vloer, met een aantal vragen waarop ik geantwoord heb.  Het kwam mij over dat ik de fout gemaakt had enkele artikelen als NIEUW te hebben aangeboden.  Nochtans stond in iedere omschrijving dat het om een TWEEDEHANDS artikel ging...  Ik heb dan de 'staat van object' van die artikelen aangevinkt als 'vrijwel nieuw', en in de omschrijving staat dat het telkens om een tweedehands artikel gaat.  De controleur heeft mij er niet op gewezen dat ik geen tweedehands artikelen mag verkopen, en ook niet dat ik een zgn 'veelaanbieder' ben. Over wat die 'beëdigde' controleur mij nog liet ontvallen ga ik hier niets zeggen, dat houd ik voor een mogelijke rechtszaak...


 


Van het verhoor werd een Proces-Verbaal opgesteld... Hierin werd wél melding gemaakt dat ik in de periode van juli 2011 tot november 2012 ongeveer 151500 aanbiedingen heb gedaan op eBay.  eBay geeft dus informatie door aan de Federale Overheid, en wel informatie ik zélf nergens kan controleren!!!... terwijl men via de feedback toch kan zien dat ik amper wat verkoop...


 


Nu, als ik op eBay aanbied zonder galerij-foto, en enkel als 'veiling', is dat gratis.  Dat is ook de reden waarom ik op eBay aanbied, in alle andere gevallen betaal ik enkel maar aanbiedingskosten die uiteindelijk meer kosten dan je er aan overhoudt.   Als je dus gemiddeld 300 à 350 artikelen hebt, en die elke dag op 1 dag zet, wordt je na anderhalf jaar beschouwd  als een 'veelaanbieder'... Ik maak enkel gebruik van een mogelijkheid die eBay mij biedt.


 


Als 'gewone man' mag je niets meer...  Alleen bepaalde klootzakken in onze samenleving mogen en kunnen àlles...


 


De verkoop van een privécollectie bevindt zich in wezen in de schemerzone van onder andere de werkloosheidsreglementering; maar dus OOK als je een job hebt mag je tweedehands artikelen dus op deze manier blijkbaar NIET verkopen...


 


DE WETGEVING ROND DIT ALLES ZOU VEEL DUIDELIJKER MOET ZIJN...


Mensen die het konden weten hebben mij altijd verteld dat je als particulier toch voor een klein bedrag per jaar màg verkopen.... Dààr is het toch waar het om draait: HOEVEEL je verkoopt, en niet omdat je elke dag, met enkele muisklikken, een collectie terug online zet en dan opeens beschouwd wordt als een 'veelaanbieder' (ook al verkoop je vrijwel niks...)


 


Het is duidelijk dat men nietsvermoedende particuliere verkopers hier 'den duvel' wil aandoen...

Bericht 1 van 29
laatste antwoord
28 ANTWOORDEN 28

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

😉

Bericht 21 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Videofreak,


 


als ik je gemoedsrust enigzins kan bedaren, NEEN, ik heb je niet aangedragen.  Kan ook niet hé, je verkoopt m'n artikel niet en ik weet niet eens je andere account, had nog nooit van je gehoord voor je deze topiuc startte.


 


Maar jawel, ik heb een uitgesproken mening over tal van topics en wijk daar niet van af.


 


Neem inlichtingen bij mensen die er iets van kennen en zorg dat je geen torenhoge boete moet betalen. 


 


Wat die BTW betreft, jawel, wij recuperen btw als we iets nieuws kopen om te verhandelen MAAR NIET als wij privé kopen.


 


Als ik een ceedeetje ga kopen betaal ik ook btw net zoals U en ik kan dat niet zomaar in m'n boekhouding steken, dat aanvaarden ze zomaar niet hoor, dat is zo'n misvating van velen.


 


MAAAAR als U bij mij iets van 121 euro koopt dan moeten wij WEL 21 euro doorstorten aan de btw en vele partiulieren beseffen dit ook niet.


 


Ter verduidelijking:  zie eens mijn Feedback.  Ik heb een poef verkocht voor 45 euro.


 


Van die 45 euro moet ik 7.81 euro aan de btw doorstorten. Ik heb die poef voor 25 euro aangekocht (excl. btw)  Belastbare winstmarge 12.19 euro  (maar er moet nog commissie af ook)   Ik zit in een belastingsschijf van 40% .....  zou ik er 5 euro aan overhouden ? denk het niet.


 


Maar wij zien het in z'n algeheel en als wij als kleine zelfstandigen een kleine 1000 euro kunnen overhouden om elke maand van te leven zijn we kontent.  NEEN, voor het geld moet je dit niet doen maar we doen dat met hart en ziel en de vrijheid die je hebt.


 


Gelukkig zijn dat je elke dag gezond kan opstaan, eten kan kopen, een dak boven je hoofd en met veel mensen kunt omgaan.  We hebben niets te kort.


 


Ik wens je echt wel veel geluk hoor, maar wees voorzichtig Videofreak.


 


 


 


,-)


.


 

Bericht 22 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Via IP-nummer kan je idd geïdentifiseerd worden maar dat is niet altijd waterdicht, je kan immers inloggen op een openbare computer (Bib, werk, school, cybercafé...)


De belastingsinspectie werkt echter met "mistery-shoppers", die mensen kopen iets bij jou en zonder dat je het beseft geef je hen zelf je gegevens door, de inspectie weet dan ook meteen of je al dan niet als zelfstandige staat geregistreerd en in voorkomend geval gaat de bal aan het rollen met alle nefaste gevolgen vandien voor wie een zwarthandeltje drijft of die niet in orde is met boekhouding e.d.


Je bent op het internet nooit echt anoniem, als ze je moeten vinden, zullen ze je vinden!

Bericht 23 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


De belastingsinspectie werkt echter met "mistery-shoppers



 


Nu denk ik toch dat je gisteren te lang naar een bepaald soort tv-programma's hebt zitten kijken, hoor ...:^O


 


Buiten het feit dat dit erg hard in de richting van uitlokking gaat, is hiervoor geen budget...




Bericht 24 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Je hoeft me niet te geloven supergiftman, maar ik ken persoonlijk iemand die dat al bijna een jaar doet en die werkt bovendien op de inspectie, dus ja.

Bericht 25 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Inderdaad Walesha, en die 'inspecteurs' (ik ken er al 2) die BESCHERMEN bovendien hun eigen vriendjes op eBay.

Bericht 26 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay


Inderdaad Walesha, en die 'inspecteurs' (ik ken er al 2) die BESCHERMEN bovendien hun eigen vriendjes op eBay.



Videofreak... daar ga ik me niet over uitspreken bovendien zijn dat gevaarlijke uitlatingen die je zonder hard bewijs beter voor jezelf kan houden. (al ontken ik niet dat het mogelijk is)

Bericht 27 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Ik heb in 2012 kontrole gehad van BTW en belastingen.


Mijn kontrole ontstond daar de inspecteurs een lijst gekregen hadden van hun oversten die op hun beurt in de databestanden lukratief plukken : Lang geleden dat ik nog kontrole had gehad.


Deze mensen hebben wel verklaart dat er een grondig onderzoek bezig was met het opsporen van nep - zakelijke verkopers op internet.Niet alleen op EBAY,ook op andere verkoopssite's.


Zo ook bij de veelplaatsers in de tweedehandswinkels.


Een veel aanbieder heeft reeds kans op kontrole,bij EBAY werd er toen in eerste instantie gekeken naar het aantal feedback dat toch enige aanduiding kan geven van verkoop.


Bij mijn kontrole hebben ze ook gevraagd naar meer details van de werking inzake staving verkoop.Bv: Hoe ze konden zien hoeveel ik sinds 2004 had verkocht(verkooprapporten)


Ook wat een verkoopsmanager was en hoe de fakturatie verliep enz...


 


Het is nu bijna 1 jaar geleden en ik denk dat ze ondertussen wel veel bijgeleerd hebben. 

Bericht 28 van 29
laatste antwoord

ECONOMISCHE INSPECTIE: Particulieren MOGEN niets verkopen op eBay

Ben benieuwd hoe deze zaak uiteindelijk afgelopen is !

 

Nieuws ?

Bericht 29 van 29
laatste antwoord