op 30-03-2011 18:48
Het Europees Parlement in Straatsburg heeft een reeks amendementen ingediend over de rechten van de consumenten, voor een grotere bescherming van de online shoppers.
De nieuwe regels voorzien ook een periode van 14 dagen retourtermijn voor de verkoop op afstand. De handelaars zullen eveneens geen verzendingskosten meer mogen aanrekenen indien het product meer dan 40 euro kost.
Het Parlement wil dat de verkopers hun kopers duidelijk informeren over de totale prijs van de goederen en diensten, ook over de “verborgen” en “additionele” kosten. Tot slot zal aan de handelaars ook gevraagd worden de diensten of goederen te leveren binnen de 30 dagen na de bestelling. Na deze periode kan de consument afzien van zijn aankoop.
op 30-03-2011 22:36
Een eBay dat enkel bereikbaar is via een 'betalend' telefoonnummer dat lijkt mij nu eveneens duidelijk uit den boze:
Artikel 28 bisCommunicatie en bereikbaarheid De handelaar zorgt ervoor dat hij gedurende de looptijd van een dienstenovereenkomst of na sluiting van een koopovereenkomst tot het einde van de in artikel 28, lid 1, bedoelde termijn onder redelijke voorwaarden bereikbaar is voor verklaringen, mededelingen en vragen van de consument die verband houden met de uit de diensten- of koopovereenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen. Hij moet er inzonderheid voor zorgen dat verklaringen van de consument betreffende de overeenkomst hem onverwijld bereiken en dat de ontvangst ervan de consument per omgaande wordt meegedeeld. Voor de telefonische ontvangst en beantwoording van verklaringen, mededelingen en vragen in verband met de diensten- of koopovereenkomst mogen de consument geen kosten in rekening worden gebracht, behoudens het recht van de telecommunicatieaanbieder op vergoeding van de gesprekskosten.
op 30-03-2011 22:42
op 30-03-2011 22:47
Zo te zien gaat het over een proposal dat nog moet gestemd worden.
De verkoper kan, zoals nu, iets verkopen met verzendkosten. Bij het uitoefenen van het herroepingsrecht betaalt de verkoper de koopprijs terug en de verzendkosten, en de koper de “terugzendkosten”, behalve wanneer de waarde van de goederen boven de 40 euro ligt, dan betaalt de verkoper ook de terugzendkosten. Dit laatste is reeds zo in Duitsland.
op 30-03-2011 22:51
Dat had ik in de eerste plaats teruggevonden in de mail die ik daarover vandaag kreeg.
Deze elementen werden bevestigd in berichten op een aantal websites (waarvan ik er vermeldde).
De tekst van het Europese Parlement zijn de opeenvolgende voorstellen van amendementen. (en op het eerste zicht lees ik daar ook niet in dat er een absolute verplichting zou zijn van het niet-aanrekenen van verzendingskosten bij verkoopbedragen boven de 40 euro, de voorgestelde tekst van artikel 9, c lijkt hier iets anders te zeggen).
Het zal wachten zijn op de definitieve tekst om uiteindelijk te weten wat er nu allemaal van toepassing zal worden.
op 30-03-2011 22:57
Efkes paniek gezaaid zonder bron dus...
Eerste engelstalige link naar een blog sprak al enkel over terugbetalen van het totale bedrag, incl. verzendkost
In de nederlandstalige link vind ik daar ook niets over maar hier moet ik toegeven dat ik dit moeilijk te lezen teksten vind en dan niet misschien wel efkes te snel dingen over het hoofd zag.
op 30-03-2011 23:05
Er bestaat een recentere 'aangenomen' tekst die makkelijker leest:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0116&language=NL
op 31-03-2011 09:41
Hoi,
Bedankt voor de heads up. Ik stuur het alvast even door naar onze legale dienst.
op 31-03-2011 12:18
Ha, de eerste berichten klopten dus niet, het gaat enkel over de terugzending van goederen boven de 40 euro. Het zal toch moeilijk worden, gedaan met pakken naar China te sturen met 60 euro verzendkosten, teveel risico, als de koper het pak terugstuurt ben je 120 euro kwijt ! 😐
op 02-04-2011 19:19
Voor vele verkopers geen probleem, maar als dit wet zou worden is het gedaan voor zakelijke verkopers met alleen in België aan te bieden.
Amendement141
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 22 bis (nieuw)
Recht op levering van goederen of verlening van diensten in een andere lidstaat.
In het geval van een overeenkomst op afstand heeft de consument het recht om de handelaar te verzoeken de goederen te leveren of de diensten te verlenen in een andere lidstaat. De handelaar willigt het verzoek van de consument in als dit technisch haalbaar is en de consument ermee instemt alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening te nemen. De handelaar geeft deze kosten in elk geval vooraf op.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2011-0116&language=NL
Onlinehandel: Das Europäische Parlament hat eine neue Richtlinie vorgelegt. Sie zwingt Händler, Waren in allen 27 EU-Staaten anzubieten
http://www.ftd.de/it-medien/it-telekommunikation/:eu-verbraucherschutz-onlinehandel-wird-zum-rechtlichen-risiko/60018292.html
op 03-04-2011 09:21
'Voor vele verkopers geen probleem, maar als dit wet zou worden is het gedaan voor zakelijke verkopers met alleen in België aan te bieden.'
En dan kan men Paypal ook niet meer uitschakelen, dat ging nog voor aanbiedingen enkel in België. 😮