annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Europees Parlement verhoogt de bescherming van e-shoppers

Het Europees Parlement in Straatsburg heeft een reeks amendementen ingediend over de rechten van de consumenten, voor een grotere bescherming van de online shoppers.

De nieuwe regels voorzien ook een periode van 14 dagen retourtermijn voor de verkoop op afstand. De handelaars zullen eveneens geen verzendingskosten meer mogen aanrekenen indien het product meer dan 40 euro kost.

Het Parlement wil dat de verkopers hun kopers duidelijk informeren over de totale prijs van de goederen en diensten, ook over de “verborgen” en “additionele” kosten. Tot slot zal aan de handelaars ook gevraagd worden de diensten of goederen te leveren binnen de 30 dagen na de bestelling. Na deze periode kan de consument afzien van zijn aankoop.

-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 1 van 27
laatste antwoord
26 ANTWOORDEN 26

'Voor vele verkopers geen probleem, maar als dit wet zou worden is het gedaan voor zakelijke verkopers met alleen in België aan te bieden.'

En dan kan men Paypal ook niet meer uitschakelen, dat ging nog voor aanbiedingen enkel in België. 😮

Dat zou iets totaal anders tot gevolg hebben.

Door het verplichten van paypal bij aanbiedingen 'buiten België' en het uitsluiten van verkoopsaanbiedingen voor kopers van andere lidstaten zou eBay de eerste catergorie discrimineren en zelfs door hun beperking van binnen eigen land professionele aanbieders de Europese dwingende reglementering doen overtreden (met aansprakelijkheid vanwege eBay tot gevolg,omdat zij die beperking opleggen juist door die beperking/uitsluiting).

-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 21 van 27
laatste antwoord

Euh? Dat heb ik al 3 keer gelezen en ik snap het nog niet ! Wie verstaat er nog iets van en kan het even duidelijk uitleggen ?

m.
Bericht 22 van 27
laatste antwoord

Euh? Dat heb ik al 3 keer gelezen en ik snap het nog niet ! Wie verstaat er nog iets van en kan het even duidelijk uitleggen ?

Ik zal het op een andere wijze uitleggen.

Met de geplande gewijzigde Europese regels bied je als online verkoper automatisch aan voor de ganse Europese gemeenschap.

eBay legt je echter beperkingen op (zonder aanvaarden van paypal kan je niet 'buiten België' aanbieden). Omdat je dus enkel voor je eigen land aanbiedt en daarbuiten uitsluit daardoor overtreedt de aanbiedende verkoper de geplande Europese regels (pas vanaf dat moment) dat online verkopen AUTOMATISCH voor de ganse unie dienen te gelden.

-- Bewerkt door e-user2 om 3 Apr 2011 21:41 CEST
-----

Bericht 23 van 27
laatste antwoord

Ik zal het op een andere wijze uitleggen.

Met de geplande gewijzigde Europese regels bied je als online verkoper automatisch aan voor de ganse Europese gemeenschap.

eBay legt je echter beperkingen op (zonder aanvaarden van paypal kan je niet 'buiten België' aanbieden). Omdat je dus enkel voor je eigen land aanbiedt en daarbuiten uitsluit daardoor overtreedt de aanbiedende verkoper de geplande Europese regels (pas vanaf dat moment) dat online verkopen AUTOMATISCH voor de ganse unie dienen te gelden. 

Nu langs de zijde van eBay.

Het was voorheen reeds overduidelijk dat de Europese instellingen de ganse Europese Unie als één markt beschouwden. Dit wordt zelfs expliciet vermeld in de wijzigingen.

Als eBay bijkomende verplichtingen oplegt om buiten je eigen Europese lidstaat te MOGEN verkopen dan voegt eBay een voorwaarde toe die EXPLICIET verboden is in de geplande wijzigingen.

Het lijkt mij dan ook de evidentie dat op het ogenblik dat een lidstaat de wijzigingen opneemt in de nationale wetgeving dat alles dient getoetst te worden aan de dan toepasselijke regels. Maw een handel die expliciet een wetsregel overtreedt die riskeert bij voortduren door een nationale rechter een handelsverbod opgelegd te krijgen.

Door een verboden voorwaarde dwingend op te leggen aan derden zou eveneens het Europees Hof van Justitie (of de Commissie rechtstreeks) een procedure dienen te starten met eventuele dwangsommen tot gevolg  (denk maar aan de herhaalde veroordelingen van de firma Microsoft door hun - volgens Europa - overtredingen van dwingende Europese verplichtingen en verboden handelingen).

-- Bewerkt door e-user2 om 3 Apr 2011 22:51 CEST
-----

Bericht 24 van 27
laatste antwoord

Ik vraag me eigenlijk af waar er hier problemen over gemaakt worden hoor...

Welke verkoper maakt er eigenlijk bezwaren om zijn verkoopsaxiradius uit te breiden naar het buitenland???

Enne... ebay verplicht je niet om enkel Paypalbetalingen te aanvaarden hé? Je kan ook nog steeds perfect Paypal combineren met overschrijving of andere betaalvormen. Ik stel me dan ook de vraag of deze zogenaamde beperking een nadeel dan eerder een voordeel is voor zakelijke verkopers.

Ik kan uit eigen ervaringen zeggen dat het mij geen windeieren legt... Kopers uit Frankrijk, Zuid-Europa, UK... zonder Paypal had ik deze kopers nooit gehad en de weinigen die wel zouden "langs komen", zouden mij waarschijnlijk voor nog meer problemen zorgen als ze met overschrijving zouden betalen: het zou niet de eerste keer zijn dat er dan kosten voor transacties aangerekend worden aan de verkoper!

Tegen dat je dit dan uitgeklaard hebt met de koper, dan gaat er een immense tijd over heen!

Om de kopersbescherming te omzeilen, kan je ook steeds je verzendkosten aanpassen en bij buitenlanders enkel traceerbare zendingen aanrekenen hé?

Voor de ons omringende landen is dit voor zakelijke verkopers (waarvan ik uit ga dat ze toch een minimale verkoop halen op jaarbasis) mits afsluiten van een contract vrij betaalbaar.

Voor diegenen die dit niet doen, kan er ook steeds aangetekend verzonden worden.

Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 25 van 27
laatste antwoord

Ongeveer 90% van mijn verkoop is aan Belgen. Dus voor alle typisch 'Belgische' objecten schakel ik Paypal uit, niets te maken met de kopersbescherming (alles wordt met Taxipost verstuurd) wel alles te maken met de hoge Paypal-kosten.

'Enne... ebay verplicht je niet om enkel Paypalbetalingen te aanvaarden hé?'

Neen, maar als er ook Paypal aangeboden wordt betalen veel klanten wel met Paypal, en dat mag je dan niet weigeren.

'Om de kopersbescherming te omzeilen, kan je ook steeds je verzendkosten aanpassen en bij buitenlanders enkel traceerbare zendingen aanrekenen hé?'

Bij mij zijn de paketten meestal nogal groot en zwaar, traceerbaar naar het buitenland wordt heel duur, en dan kopen de buitenlanders niet meer.

m.
Bericht 26 van 27
laatste antwoord

In principe zou er zich voor eBay noch een professionele verkoper een probleem ontstaan als die zou aanbieden  voor België' mits er niet expliciet staat dat er ENKEL naar Belgische kopers verstuurd wordt.

Als je de wijzigingen, zoals ze nu gekend zijn,  leest dan mag een verkoper perfect aanbieden voor nationale kopers MAAR moet die wél leveren aan alle Europese geïnteresseerde kopers als deze dat vragen (en kan aansluitend de verkoper verzendkosten doorgeven van toepassing voor zending naar het betreffende land).

Het grootste probleem is de verplichting tot terugname en de terugbetaling verzendkosten inclusief + het dragen van de retourverzendkost (met bijkomstig de terugbetaling VOOR de koper dient terug te sturen). Kwaadwillige concurrentie die praktijken als 'melding valse aanbiedingen' en wat meer toepasten die kunnen nu zaken laten verzenden en je dat duur laten betalen (het kost hun niets).

Het 'paypal-probleem' van terugbetaling voor niet ontvangen zendingen verlegt zich nu naar ALLE kopers en ALLE VERKOPEN, ongeacht de wijze van betaling en ZELFS VOOR ONTVANGEN ZENDINGEN (zenden met tracking geeft dus geen enkele zekerheid meer dat je alsnog een koper niet zal moeten terugbetalen en dat je bijkomstig dan nog moet afwachten of je effectief iets teruggestuurd krijgt). Welke verkoper gaat er een procedure starten (soms zelfs in het land van de koper) om alsnog zijn geleverde goederen terug te krijgen als er niets teruggestuurd wordt?

Alleszins bestond er vroeger een mogelijkheid dat je als koper riskeerde geschorst te worden door eBay als iemand uit een ander land enkel aanbood voor kopers uit zijn eigen land, maar dat je toch aankocht.

Ik weet niet of dit nog bestaat, maar in het voorkomend geval zou eBay in overtreding zijn als ze dit zouden gaan toepassen (nadat de wijzigingen van toepassing worden) voor kopers binnen de Europese Unie bij verkopers, eveneens binnen de Unie.

-- Bewerkt door e-user2 om 5 Apr 2011 14:07 CEST
-----

Bericht 27 van 27
laatste antwoord