op 01-08-2012 17:35
Je leest het zo vaak, het artikel die je koopt is niet hetzelfde artikel wat je opgestuurd kreeg. Het artikel is stuk maar de verkoper zweeg in alle talen. het artikel is erg versleten maar op de foto en in de beschrijving kon je het niet zien. De objectbeschrijving zegt "in perfecte staat" maar blijkt dat bij otnvangst er verschillende onderdelen ontbreken.
Kijk, wij als zelfstandige handelaars kunnen ons dat echt niet permiteren. Wij moeten tevreden klanten hebben of ze komen niet terug. Wij moeten een zaak opbouwen en zorgen dat we een zo'n best mogelijke service geven aan de klant, ook al kost dit ons wel eens een extra kost.
De terugnameplicht zou er VOOR IEDEREEN moeten zijn. Iedereen die verkoopt ONLINE zou zich moeten houden aan de wettelijke regels betreffende online verkopen.
Het zou veel ellende besparen en de oneerlijke verkopers zouden er zo wel uitgefilterd worden.
Wij hebben zelf ook al veel aangekocht van partikulieren die niet eerlijk waren in de beschrijving. Overlaatst nog speciaal gebeld naar de verkoper om zeker te zijn dat alles ok is en in perfecte staat zoals beschreven, maar toen we de pop toegestuurd kregen bleek er een stuk haar uitgeknipt en een teen afgebroken, kon je niet zien op de foto! Nadien zijn dit soort verkopers niet meer bereikbaar en sta je machteloos. Ze willen ook nooit dat je met Paypal betaald, dus, je bent echt machteloos.
Het kaf moet echt uit het koren. Ik pleit voor gelijke reglementen voor eender wie online verkoopt !
Johan
op 02-08-2012 23:55
ik zie hier direct 2 overtredingen
Dubbele aanbieding (EBAY waar zit je???)
en uiteraard, een particulier die dik verdient zonder BTW of andere zaken te betalen...
maar ik heb allang begrepen dat Ebay belgie franstalig, anders werkt dan ebay belgie nederlandstalig....
D.
Wat de tweede overtreding betreft, ga je mij niks horen zeggen want daar heb ik ook twijfels over maar wat jij de eerste overtreding noemt, de dubbele aanbiedingen, daar sla je de bal mis. In veilingvorm mag je 15x hetzelfde aanbod doen.
op 03-08-2012 00:13
Wij verkopen als handelaar zowel nieuw als tweedehands en het staat hoog in ons vaandel geschreven dat wanneer je niet tevreden bent over je aangekochte object, je het mag terugsturen.
Dit is de wet, maar dit is tevens een handelstroef en daar zijn we fier op!
Elke koper moet eerlijk behandeld worden en elke verkoper zou eerlijk moeten zijn over het artikel hij/zij verkoopt.
Het is dus je reinste onzin om de klant de schuld in de schoenen te schuiven "dat hij het maar moet weten, op eigen risico, etc ...".
Vandaar, het zou beter zijn dat elke verkoper de terugname plicht moet hanteren, het gaat om verkopen, het gaat om de klant, het gaat om tevreden klanten en die moet je opbouwen door een goeie service te geven.
Maar deze laatste alinea begrijpen er zeer weinig op Ebay en andere verkoopsites.
VERKOPEN = een VAK !!!!
Het is inderdaad de wet, maar enkel voor professionele verkopers zoals ik reeds schreef.
Voor de rest schrijf je de waarheid dat dit een handelstroef is én de enige wijze is om tevreden klanten te krijgen.
Maar... gaat dit niet eerder om moraliteit dan om wetten??? Iedere gezond denkende mens wil toch eerlijk behandeld worden? Ik kan me niet voorstellen dat die "bedriegers" zelf gelukkig zouden zijn als ze een artikel kopen die niet voldoet aan wat er in het aanbod staat...
Onze gevangenissen zitten echter overvol met mensen die het niet zo nauw namen met moraliteitskwesties... en onze maatschappij doet het op dit vlak blijkbaar niet veel beter. JAMMER, INDERDAAD!
Het is zelfs heel jammer dat net door die "bedriegers" potentiële kopers afhaakten bij het internetkopen, net omdat ze bedrogen werden. Maar ook hier vergeten mensen soms ook wel eens dat ze dit zelf in de hand werkten door zich te laten leiden door wat ze zien zonder er over na te denken. Ik herinner me voorbeelden van I-phones die op ebay te koop waren aan bijna de helft van de prijs van winkelaanbiedingen, aan laptops voor een "niemendalletje"...
Veel van die bedrogen kopers vergaten echter dat zij zich zelf wel lieten verblinden door het aanlokkelijke van die prijzen maar zich nooit de vraag stelden "Dit is te mooi om waar te zijn, kan dit wel???" vooraleer ze kochten.
Pas op, daarmee wil ik niet zeggen "eigen schuld, dikke bult" hé. Neen, zeker niet. Maar werkende in de sociale sector, zie ik vaak dat het net om kopers gaat die eerder tegen zichzelf dienen beschermd te worden...
Mocht je weten wat wij allemaal zien van "financiële rampen" doordat mensen zich laten verleiden tot aankopen, ook via het gewone winkelcircuit terwijl ze eigenlijk niet de mogelijkheden hebben, je zou nog versteld staan wat er allemaal kan de dag van vandaag!
op 03-08-2012 07:03
Als jij iets koopt en je ontvangt het en het voldoet totaal niet aan de beschrijving, zelfs de foto klopt niet met wat je ontvangen hebt, dan zal je het bij een zelfstandige handelaar mogen terugsturen, terecht, maar bij een partikulier niet.
Ik ben daar niet zomaar mee akkoord, Johan.
Een handelaar heeft terugnameplicht zondermeer, of het verkochte artikel nu voldoet of niet.
Dat wil echter NIET zeggen dat een niet-handelaar het recht krijgt te bedriegen !
op 03-08-2012 09:34
@supergift,
tuurlijk niet, dat is het precies, je hebt gelijk en dat bedoel ik ook net dat een niet handelaar niet zomaar het recht heeft om te bedriegen. De quote was een soort "vraagstelling" naar Walesha toe.