annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Verkoper op eBay voor rechter omdat hij bood op eigen spullen

Allereerste proces voor manipulatief bieden om prijs op te drijven

Een Britse verkoper op de internationale veilingsite eBay bood onder een andere naam op zijn eigen voorwerpen met de bedoeling zo de prijs voor die spullen de hoogte in te jagen. Hij staat nu voor de rechter. Het is de allereerste keer dat zoiets in Europa gebeurt.
Paul Barrett (39) staat terecht voor een Noord-Engelse rechtbank voor manipulatief bieden, een praktijk die door eBay zelf wordt verboden en die in enkele landen, waaronder de VS en Groot-Brittannië, ook strafbaar is. Barrett had onder de schuilnaam shanconpaul een boel spullen te koop aangeboden, waaronder gsm’s, een schotelverwarmer, een digitale camera, een Mercedes en een Range Rover. Onder een andere schuilnaam, paulthebushman, bood hij zelf op die spullen met de bedoeling hun prijs te doen stijgen.

‘Het is een praktijk die wij niet toelaten’, zegt Miek Gielkens, woordvoerster van eBay België. ‘Bieden op eigen veilingen jaagt niet alleen de prijs kunstmatig de hoogte in, het doet de betrokken objecten ook populairder voorkomen dan ze in werkelijkheid zijn.’ Om dezelfde redenen is het op eBay ook verboden aan familieleden, huisgenoten en werknemers van een verkoper om te bieden op diens veiling. ‘Die mensen kunnen namelijk over die objecten over informatie beschikken waarover gewone bieders niet beschikken.’

Hoe weet eBay dat iemand op zijn eigen veilingen biedt? ‘EBay spendeert jaarlijks zo’n 6,5 miljoen euro aan het tegengaan van frauduleuze praktijken’, zegt Miek Gielkens. ‘Wij monitoren onze veilingsite non-stop. Als we zien dat het toch telkens weer dezelfde mensen zijn die tegen elkaar opbieden, als we een verdacht patroon opmerken, zoomen we daarop in. Om je een voorbeeld te geven: toen voor Music for Life de roze cabriolet van Helmut Lotti op eBay werd geveild, merkten we op dat twee mensen in het midden van de nacht tegen elkaar aan het opbieden waren. We hebben die twee hun identiteit gecontroleerd en zijn na een beetje onderzoek te weten gekomen dat ze een spelletje aan het spelen waren. We hebben ze uit die veiling gegooid.’

57.000 euro boete

Ook Peter Bernaerts van het gelijknamige Antwerpse veilinghuis kent de praktijk van het zogenaamd manipulatief bieden. ‘In ons land is het toegestaan om te bieden op eigen veilingen. Soms gebeurt dat om de prijs op te drijven, soms ook om op een kunstmatige manier belangstelling te wekken voor het aangeboden object. Een paar keer kan dat goed gaan en kun je als verkoper door zulke trucs een hogere prijs afdwingen. Maar wat als je aan het eind van de rit de koper van je eigen object blijkt? Dan ben je de pineut, want je moet een flinke commissie afdragen aan het veilinghuis. Veilinghuis, BTW, deurwaarder... ze moeten allemaal betaald worden.’
Over manipulatief bieden op het internet kent Bernaerts zelf ook een verhaal. ‘Ik bood een keer op een kunstwerk en werd uiteindelijk overboden. Iemand anders had het gewonnen. Maar wat bleek? Twee dagen later stond dat kunstwerk opnieuw te koop op die veilingsite. Ja, dan weet je het wel, hé.’

Miek Gielkens is naar eigen zeggen blij met de rechtszaak in Groot-Brittannië, de eerste in zijn soort in Europa. ‘Die man riskeert een boete van 57.000 euro. Een veroordeling zou een goed signaal zijn. Fraudeurs zijn op eBay niet gewenst.’

B-)

Bericht 1 van 35
laatste antwoord
34 ANTWOORDEN 34

Ik begin al heimwee te krijgen naar sommigen van de harde lijn.
:^O
Toch nie allemaal hé? Sommigen mogen blijven waar ze nu zitten zunne.;-)

Photobucket
Bericht 11 van 35
laatste antwoord

Wel, dat heb ik mij ook al afgevraagd, waar sommige zitten. Voor mij persoonlijk is het maar één iemand die rustig mag blijven zitten waar hij nu zit maar zo zal iedereen wel één of meer personen hebben zeker.
En anderen zou ik toch terug willen op het forum.

Photobucket

Photobucket

Bericht 12 van 35
laatste antwoord

Ebay raad steeds aan om vanaf 1 euro te starten zodoende om meer bieders te trekken.

Koop en biedgedrag is in alle landen anders, dit zou Ebay een keer moeten leren maar dat doen ze niet !

In Vlaanderen start je best als verkoper met het strikte minimumbedrag dat je voor je object wil.

Indien je dan maar 1 bieder hebt, heb je tenminste je prijs die je wou. Heb je meer bieders heb je geluk en meer dan je eigenlijk wou.

Ik wil graag deze verkooptip aan iedereen doorgeven.

START NOOIT aan 1 euro wanneer je meer wenst voor je object !!!! TENZIJ je 100% zeker bent dat je object zeer populair is!

Wie een beetje in de wereld van kunst en antiek zit weet wel waarover dit allemaal kan gaan.

Start dus STEEDS aan het minimum bedrag.
Bericht 13 van 35
laatste antwoord

Ik begin al heimwee te krijgen naar sommigen van de harde lijn.

Extremisme is nooit de oplossing, mijn beste, gematigd positivisme werkt daarentegen stukken beter heb ik persoonlijk al vaak ondervonden.

Start dus STEEDS aan het minimum bedrag.

De vraag is: wat is het minimumbedrag?

Vorige zomer zette ik een plastic zeil te koop omdat ze op het containerpark 5 EUR vroegen om het binnen te leveren. Een echt compleet waardeloos item dacht ik dus. Begonnen op 0.01 EUR om plaatsingskosten te ontwijken, en uiteindelijk is het verkocht aan meer dan 7 EUR excl. verzendingskosten!

Voor vrij recente items zoals processors, videokaarten enz. valt het nog wel mee om je een vrij accuraat probleem te vormen van de marktwaarde. Maar hoe doe je dat met rommel die al jaren ergens op een zolder ligt en al half vergaan is, zoals bv. de lelijke aftanse lamp die je recent nog als voorbeeld aanhaalde?
Bericht 14 van 35
laatste antwoord

"Wat niet verboden is, is toegelaten. Zo simpel is dat in mijn ogen. "

Dit lijkt mij iets te veel uit de bocht, je zou eerder moeten plaatsen: alles is toegelaten waarmee je geen wetregel overtreedt.

Het is niet omdat iets niet verboden is dat je er geen problemen kan mee krijgen. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 15 van 35
laatste antwoord

Ik geloof dat die lamp nogal op Articcynda haar zenuwen werkt !

Misschien kan ik je nog iets bijleren.

Die lamp was een Philips lamp uit de jaren 70 Louis Kalff. Over smaken kan je niet discussiëren en ikzelf vind de lamp ook niet zo mooi maar ik heb geleerd dat wat voor de één niet mooi is voor de ander prachtig kan zijn.

Je opmerkingen zijn zo belachelijk voor woorden dat het eigenlijk geen zin heeft om nog te repliceren.

http://cgi.benl.ebay.be/Louis-Kalff-architect-Philips-Design-Retro-Lamp-1950-/250594570902

De lamp werd gekocht maar nooit betaald !!! De kopers liet nooit iets van zich weten. De advertentie was duidelijk. Als je de lamp lelijk vind en de prijs niet waard dan moet je gewoon niet bieden, zo simpel is dit!

Rommel die op de zolder ligt kan waardevol zijn en waardeloos maar ook hier weer wat voor de één waardeloos is kan waardevol zijn voor de ander. Alles is verkoopbaar, je moet maar de juiste persoon op de juiste plaats vinden.

Als je in de brocante zit dagdagelijks dan word je ervaringsdeskundige en dan kan je juiste waarden op iets zetten. Ik ga naar veilingen, naar kringwinkels, zoek op via internet en ga vergelijken. EBAY is niet steeds een goed referentiepunt om prijzen te bepalen maar soms vind je al eens een gek die meer heeft dan de waarde.

Vaak is het spreekwoord wat een object waard is "zoveel als de zot wil geven".

Maar goed, misschien kan ik articcynda niets meer bijleren, wil er ook geen pogingen toe doen.

,-)
Bericht 16 van 35
laatste antwoord

Die lamp was een Philips lamp uit de jaren 70 Louis Kalff.

Dat dit soort gedrochten niet meer gemaakt worden, toont toch wel aan dat de meeste consumenten die lamp net zo "prachtig" vinden als wij. Het feit dat Philips nog bestaat is ongetwijfeld te danken aan de verbetering van hun design skills.

De lamp werd gekocht maar nooit betaald !!! De kopers liet nooit iets van zich weten. De advertentie was duidelijk. Als je de lamp lelijk vind en de prijs niet waard dan moet je gewoon niet bieden, zo simpel is dit!

Vandaar dus dat ik in een vorige post mijn vermoeden uitdrukte dat het bod waarschijnlijk door een zatlap of door spelende kinderen werd geplaatst, want een zinnig mens zou er nooit op bieden.
Bericht 17 van 35
laatste antwoord

Vandaar dus dat ik in een vorige post mijn vermoeden uitdrukte dat het bod waarschijnlijk door een zatlap of door spelende kinderen werd geplaatst, want een zinnig mens zou er nooit op bieden.

Als U tot die "zinnige" mensen behoort denk ik dat je jezelf toch serieus verkeerd inschat!
Bericht 18 van 35
laatste antwoord

Als U ooit zo'n lamp tegenkomt, LAAT ZE AUB STAAN, zodat een onzinnig mens ze kan kopen !

http://www.google.be/images?hl=nl&q=louis+kalff+philips&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=YYjRS97cDdyWOM-ixIgO&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CB8QsAQwAw
Bericht 19 van 35
laatste antwoord

Het begint hier terug leuk te worden... ;-)B-)

Bericht 20 van 35
laatste antwoord