annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

starten in bijberoep

Ik heb al gekocht op eBay, en zou nu willen verkopen. Ik heb mij vandaag geregistreerd als ondernemer, maar ken er niets van. Ben altijd leerkracht geweest. Mijn vraag is; hoe zit het met de commissie die je dan betaalt op eBay ? Kan je die inbrengen als kosten, want je moet toch ook nog een keer betalen op je verkoop als ondernemer( belasting of BTW , hoe het ook heet ) ?

Bericht 1 van 9
laatste antwoord
3 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen

Re: starten in bijberoep

Startersloket bij Unizo kan je veel bijbrengen.

 

Voor de rest, vuur maar vragen af, er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen die je snel een antwoord zullen geven.

 

Het is inderdaad zo als je een ondernemingsnummer hebt dat je ook je onkosten in mindering kunt brengen. Als je tweedehands verkoopt is het een andere manier van btw berekenen.

 

Wij betalen btw op de winstmarge.  Dit wil zeggen, als je voor 10 euro aankoopt en je verkoop voor 20 euro dan moet je aan de btw 21% op de 10 euro betalen = 2.10 euro.

 

Maar in bijberoep moet je je eens goed informeren want het kan ook zijn dat je niet aan een bepaalde omzet komt en dan doe je geen btw aangifte .....  er zijn dus mogelijkheden.

 

Neem de voor U meest voordelige optie.  Unizo kan je helpen ofwel "googelen" met specifieke vragen.

 

Succes.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Bericht 5 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

Klopt : omzet kleiner dan 15000€ per jaar is geen btw aangifte maar ook geen recuperatie van btw

Kopen en verkopen van tweedehandsgoederen heeft ook bijzondere regels (aankoopfacturen bij particulieren, document vrijstelling btw, ...). Informeer je inderdaad bij UNIZO of neem een boekhouder.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Bericht 7 van 9
laatste antwoord
8 ANTWOORDEN 8

Re: starten in bijberoep

Heb je een boekhouder ?
Bericht 2 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

neen
Bericht 3 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

Heb wel iemand die mijn belastingsbrief invult
Bericht 4 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

Startersloket bij Unizo kan je veel bijbrengen.

 

Voor de rest, vuur maar vragen af, er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen die je snel een antwoord zullen geven.

 

Het is inderdaad zo als je een ondernemingsnummer hebt dat je ook je onkosten in mindering kunt brengen. Als je tweedehands verkoopt is het een andere manier van btw berekenen.

 

Wij betalen btw op de winstmarge.  Dit wil zeggen, als je voor 10 euro aankoopt en je verkoop voor 20 euro dan moet je aan de btw 21% op de 10 euro betalen = 2.10 euro.

 

Maar in bijberoep moet je je eens goed informeren want het kan ook zijn dat je niet aan een bepaalde omzet komt en dan doe je geen btw aangifte .....  er zijn dus mogelijkheden.

 

Neem de voor U meest voordelige optie.  Unizo kan je helpen ofwel "googelen" met specifieke vragen.

 

Succes.

Bericht 5 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

Dankjewel !
Bericht 6 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

Klopt : omzet kleiner dan 15000€ per jaar is geen btw aangifte maar ook geen recuperatie van btw

Kopen en verkopen van tweedehandsgoederen heeft ook bijzondere regels (aankoopfacturen bij particulieren, document vrijstelling btw, ...). Informeer je inderdaad bij UNIZO of neem een boekhouder.
Bericht 7 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

Bedankt !

Bericht 8 van 9
laatste antwoord

Re: starten in bijberoep

Ik wil even nog melden dat er een zeer groot misverstand is bij heel wat verkopers hier op Ebay en ook op andere verkoopsites.

 

Velen denken dat je voor een bepaald bedrag mag bijverdienen zondermeer,   zonder dat je andere verplichtingen hebt of dat je niets moet aangeven.

 

Als je eens op Ebay rondsurft zie je veel naïeve mensen die er wellicht niet bij stilstaan als je hun feedbackscores optelt en de bedragen die er naast staan, flikkerlichtjes doen branden in de belastingcontroleurs hun ogen.   Soms zie je dat verkopers tot 10000 en meer euro verkopen op een jaar.       Dit wil dan wel zeggen dat je in het statuut komt om geen btw te betalen maar je bent niet vrijgesteld van je andere verplichtingen, namelijk een ondernemingsnummer en je sociale bijdragen en de belasting op je winsten.

 

Er staat relatief veel informatie op internet.

 

Zo vond ik deze link:  http://www.zelfstandigen.be/kleine-onderneming/

 

Als je goggeld met bepaalde trefwoorden / zinnen dan kan je veel te weten komen.

 

Lees of print deze PDF eens uit, is van de overheid.

 

http://www.rsvz-inasti.fgov.be/nl/tools/publications/secondary_activity_nl.pdf

Bericht 9 van 9
laatste antwoord