annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wraakactie van leverancier

In oktober kom ik via dit draadje in kontakt met een Duitse dame :

http://forums-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=600010228&tstart=120&mod=1255082370030

Zij stuurt me als test beads op met een verkoopwaarde van zowat 250 eur, nadat ik haar btw-nr en zo vroeg, welke ze me meedeelde .

Na een deel te hebben verkocht wil ik ergens eind vorig jaar afrekenen en vraag haar bankgegevens.

Hierbij wordt ze furieus, als ik ook buiten de ebaykosten en de overeengekomen marge voor mezelf, ook de Belgische btw van 21% aftrek van de over te maken som, daar ik deze dien door te storten aan de Belgische btw.

Zij geeft haar bankgegevens NIET door.

Ik laat de boel maar even sudderen en wacht af, temeer daar ze ook met een andere Belg, hier welgekend op de fora, blijkbaar dezelfde discussie heeft.

Op 18 januari koopt ze met Nu Kopen plots via een andere account voor maar liefst 1367,79 eur objecten.

Ze betaalt één goedkoop objectje van 13,90 eur onmiddellijk via paypal : object 250512319908.

Ik wordt bestookt met niet al te vriendelijke mails...

Ik stuur het betaalde objectje op, aangetekend tegen ontvangstbewijs wel te verstaan.

Tevens krijg ik een dreigfax van een advocaat om de beads terug te sturen of de dame haar faktuur te voldoen. Ik heb nooit enige faktuur of bankgegevens gehad, en met mijn afrekening gaat ze niet akkoord...

Ik open inmiddels zo snel ebay het toelaat een geschil wegens onbetaald object voor de andere objecten.

Inmiddels komt het goedkope objectje toe in Duitsland. De dame opent onmiddellijk een geschil wegens afwijkend object.

Ze geeft me mijn eerste rode bol, waarvoor dank...

Tevens betaalt ze echter nogeens voor 805,29 eur aan objecten via Paypal !

Tevens stuurt ze het zogenaamd afwijkend object terug tegen ontvangstbewijs : het kwam daarnet aan.

De geschillen voor het saldo van 551,50 eur aan objecten dat nog niet was betaald zijn net vier dagen oud, zodat ik deze toch al in mijn voordeel kon sluiten.

Maar wat nu ?

Wat zouden jullie doen ?

Bericht 1 van 77
laatste antwoord
76 ANTWOORDEN 76

Oh my God, is nu nog steeds bezig???

Photobucket
Bericht 2 van 77
laatste antwoord

Ik hoop echt dat het voor jou ook goedkomt.
Ik heb met dat mens HOPEN miserie gehad, echt gelijkaardig aan jouw problemen nu.

Volgens mij heeft dat mens de godganse dag niks anders te doen dan mensen te kl*ten.

Het erge eraan vind ik, dat nadat ze met mij zo in de clinch heeft gelegen (ik heb gelukkig gewonnen) dat ze de hele cinema doodleuk met een volgend "slachtoffer" probeert.

Ik weet dat er nog een ander gekend forumbezoeker contact heeft gehad met haar, maar dat die toen op mijn aanraden (en zijn fairplay) niet met dat mens in zee is gegaan.

Hou ons op de hoogte hé Walter en succes!

Photobucket
Bericht 3 van 77
laatste antwoord

Heb ondertussen betalingen via Paypal teruggestuurd.

Het grappige is dat op dat ogenblik ik inderdaad de geschillen wegens onbetaald object die dus tijdelijk ook zijn betaald geweest in mijn voordeel heb kunnen afsluiten !

Zelfs een tweede rode bol (die ze inmiddels gaf op één van de betaalde objecten) is mee verdwenen.

Bedankt voor de info, Chantal !

Bericht 4 van 77
laatste antwoord

Waarom zou jij die 'belgische BTW' kunnen aftrekken van het bedrag dat je haar dient te betalen?

Als je verkoopbedrag 250 euro zou bedragen en jij dient haar bijvoorbeeld 150 euro te betalen voor die goederen én je aankoopbedrag was zonder BTW (intracommunautaire levering vanuit Duitsland) dan is de (belgische) BTW die jij aan je kopers aanrekende volledig voor jou ten laste.

Waar haal je het (als jij BTW plichtige handelaar bent) dat je die belgische BTW op jouw verkopen kan aftrekken van je koopbedrag? Die BTW is jouw probleem en dien jij te dragen want technisch heb je de BTW die je diende te voldoen op je aankoopfactuur eveneens gerecupereerd (wat een 0 resultaat was want de levering van de goederen gebeurde als intracommunautaire verwerving - zonder BTW dus - maar diende je wel op te nemen in je BTW aangifte, zowel in plus als in min waardoor je tot het voornoemde nulresultaat kwam.

Jij gaat in de fout op 2 vlakken:

1. door je verkoper niet het bedrag te betalen dat je overeenkwam (het brutobedrag min je marge);
2. door je verkoper die belgische BTW te laten dragen die jij dient ten laste te hebben.

Als die andere personen/kopers bij die verkoper eveneens dezelfde foutieve gedachtengang hadden inzake dat BTW verhaal dan is het maar totaal logisch dat die verkoper daar niet mee akkoord gaat en zijn het jullie die totaal onwettellijk voor problemen zorgen (lees hiervoor). -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 5 van 77
laatste antwoord

Sorry maar ik ben der indertijd afgebleven omdat:

1. ik niet "onder de duiven wou schieten" van een bevriende collega
2. ik me niet kon vinden in het systeem van "ik stuur je een deel op en we rekenen achteraf wel af"

Dit laatste is misschien wat extreem gesteld maar uiteindelijk blijkt het toch daarop neer te komen hé?

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 6 van 77
laatste antwoord

Ik heb een vermoeden dat het (werkelijke) probleem dat zich hier stelt een foutieve gedachtengang is/was.

Als iemand een aanbod krijgt om voor een waarde van 250 euro aan goederen toegestuurd te krijgen en daar bijvoorbeeld 200 euro 'maar' dient voor te betalen dan wordt er natuurlijk gedacht dat dit een aantrekkelijke overeenkomst is.

Maar! Er wordt vergeten eerst na te kijken wat aankoop- en verkooptransacties uiteindelijk als werkelijke 'opbrengst' geven.

Aankoop tegen 200 euro (zoals hiervoor reeds aangegeven met inbegrip van de intracommunautair verschuldigde bTW van 0 euro en een verkoop (als het 'nieuwe' goederen zijn en geen tweedehandse want dan is deze berekening wel enigszins anders) van 250 euro - waar de verschuldigde BTW van 21% dient uit afgedragen te worden, dat geeft ineens het volgende netto resultaat:

- verkoop 250 euro betekent een nettoopbrengst na afdracht van de verschuldigde BTW van 206,61 euro;
- indien het verschuldigde bedrag aan de verkoper 200 euro bedraagt dan is die 'opbrengst' ineens niet meer zo aantrekkelijk en in plaats van de gevolgen te dragen van je eigen foutieve gedachtengang (die aantrekkelijke 'opbrengst' van 250 euro - 200 euro euro of 50 euro wordt ineens een minder aantrekkelijke 6,61 euro, waar dan nog eBaykosten en wat al meer dienen van afgetrokken te worden).

Jullie probleem is zelfs een pak zwaarder dan jullie denken.

Eigen aan de Duitse wetgeving dient jullie Duitse verkoper elke gerechtelijke procedure te laten verlopen via de rechtbanken van het land van hun koper. Maw de belgische rechtbanken dus waar er een wetgeving beschikbaar bestaat die procedurekosten (voor jullie Duitse verkoper), intresten en schadevergoedingen ten laste legt van de klant (jullie dus) die wettelijk in de fout gaan en niet betalen wat er aanvankelijk overeengekomen werd.

Dus in plaats van zelfs een mogelijk 0 euro 'opbrengst' riskeert dit ganse verhaal jullie een veelvoud van die 250 euro aan bijkomende te vergoeden gerechtelijke procedurekosten te gaan opleveren. -----

-----

Bericht 7 van 77
laatste antwoord

@e-user

man denk toch eens na voor je zulke onzin uitkraamt als een soort verkapte nepadvocaat.

Als twee handelspartners praten over marges, dan zijn ze automatisch bezig over bedragen EXCLUSIEF btw.

Op de uiteindelijke verkoopprijs komt dan de btw op verkoop van het land in kwestie waar uiteindelijk aan de eindverbruiker wordt geleverd.

Als ik in België uiteindelijk verkoop aan de eindverbruiker dien ik de btw, die ik op mijn uiteindelijke verkoopprijs heb dienen bij te rekenen, af te dragen aan de Belgische Staat.

Of ik al dan niet btw op mijn aankoop in aftrek kan brengen doet niets terzake.

Alleen particulieren of als particulier vermomde zakelijke verkopers denken in termen van aan- en verkoop inclusief btw.

Ik wil er trouwens bij opmerken dat de marges in dit geval afgesproken voorlopig zelfs lager lagen dan de btw, opgenomen in de eindverkoopprijs.

Bericht 8 van 77
laatste antwoord

Alvorens hier iemand te beschuldigen van "fouten" e-user zou je beter eens leren lezen.

De beads zijn ons gewoon opgestuurd. Geen factuur, niks, niemendal.

De oorspronkelijke bedoeling was om die beads gewoon voor haar te verkopen.
Wij kregen een bepaald percentage van de uiteindelijke rest van de verkoopprijs minus ALLE daaraan verbonden kosten, zijnde BTW, verkoopskosten, ebaycommissie en eventuele Paypalkosten.

Dat was zo afgesproken van in den beginne! Wij handelden dus als "verkoopsagent". Van een normale klant-leveranciersrelatie is hier dus bijlange geen sprake.

En dan achteraf komt madam moeilijk doen over die BTW.

Vermits zij ons geen "factuur" kan geven voor die opgestuurde beads, en vermits zij zelf niet over een geldig BTW-nummer beschikt waardoor wij niet aan haar kunnen factureren (dit laatste gegeven wist ik trouwens pas NADAT alle beads bijna verkocht waren en ik ook een afrekening wou opmaken).

Photobucket
Bericht 9 van 77
laatste antwoord

@hetzijspoor:

1. ik niet "onder de duiven wou schieten" van een bevriende collega

Hiervoor alle respect, Frits !

Ik had niet het geluk in het beginstadium te weten dat er een bevriende collega mee gemoeid was.

Ik was pas in die wetenschap toen het kalf al verdronken was.

2. ik me niet kon vinden in het systeem van "ik stuur je een deel op en we rekenen achteraf wel af"

Voor mij waren de gemaakte afspraken klaar en duidelijk, dus ...

Bericht 10 van 77
laatste antwoord