annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wraakactie van leverancier

In oktober kom ik via dit draadje in kontakt met een Duitse dame :

http://forums-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=600010228&tstart=120&mod=1255082370030

Zij stuurt me als test beads op met een verkoopwaarde van zowat 250 eur, nadat ik haar btw-nr en zo vroeg, welke ze me meedeelde .

Na een deel te hebben verkocht wil ik ergens eind vorig jaar afrekenen en vraag haar bankgegevens.

Hierbij wordt ze furieus, als ik ook buiten de ebaykosten en de overeengekomen marge voor mezelf, ook de Belgische btw van 21% aftrek van de over te maken som, daar ik deze dien door te storten aan de Belgische btw.

Zij geeft haar bankgegevens NIET door.

Ik laat de boel maar even sudderen en wacht af, temeer daar ze ook met een andere Belg, hier welgekend op de fora, blijkbaar dezelfde discussie heeft.

Op 18 januari koopt ze met Nu Kopen plots via een andere account voor maar liefst 1367,79 eur objecten.

Ze betaalt één goedkoop objectje van 13,90 eur onmiddellijk via paypal : object 250512319908.

Ik wordt bestookt met niet al te vriendelijke mails...

Ik stuur het betaalde objectje op, aangetekend tegen ontvangstbewijs wel te verstaan.

Tevens krijg ik een dreigfax van een advocaat om de beads terug te sturen of de dame haar faktuur te voldoen. Ik heb nooit enige faktuur of bankgegevens gehad, en met mijn afrekening gaat ze niet akkoord...

Ik open inmiddels zo snel ebay het toelaat een geschil wegens onbetaald object voor de andere objecten.

Inmiddels komt het goedkope objectje toe in Duitsland. De dame opent onmiddellijk een geschil wegens afwijkend object.

Ze geeft me mijn eerste rode bol, waarvoor dank...

Tevens betaalt ze echter nogeens voor 805,29 eur aan objecten via Paypal !

Tevens stuurt ze het zogenaamd afwijkend object terug tegen ontvangstbewijs : het kwam daarnet aan.

De geschillen voor het saldo van 551,50 eur aan objecten dat nog niet was betaald zijn net vier dagen oud, zodat ik deze toch al in mijn voordeel kon sluiten.

Maar wat nu ?

Wat zouden jullie doen ?

Bericht 1 van 77
laatste antwoord
76 ANTWOORDEN 76

Beste e-user,

ga rustig zitten.

Herlees kalm #29.

Slaap er eens rustig over.

Geef morgenvroeg een antwoord dat steek houdt.

Ik ga nu tv kijken want er begint een goeie film, zegt men hier.

Bericht 31 van 77
laatste antwoord

Ik begin zo stillekes aan te vrezen dat we er een tekeningske gaan moeten bijmaken.
X-(

Photobucket
Bericht 32 van 77
laatste antwoord

Zou een goed idee zijn Chantal.

Gezien het feit dat jij en Supergiftman jullie gelijk blijven staande houden en gezien het feit dat jij daarenboven nog zegt dat je Uw gelijk hebt gehaald schort er hier iets met de uitleg van het gebeurde.

Het geheel is natuurlijk afhankelijk van de afspraak die jullie hebben gemaakt met die Duitse dame. In feite zijn het onze zaken niet maar ik ben wel de mening toegedaan dat hier niet alles gezegd word.

Het is in geen geval mogelijk om de BTW die je van de koper hebt ontvangen kan terugeisen van Uw verkoper (leverancier, groothandel?). Per slot van rekening is het een nuloperatie voor de handelaar die het artikel verkoopt aan de eindconsument.

In de normale gang van zaken moet ik e-user volledig gelijk geven maar kennelijk is er hier bij jullie een afwijking gebeurt op de normale gang van zaken.

Indien jullie alles op een normale manier hebben besproken en uitgevoerd en dan toch in bent geslaagd om de ontvangen BTW van Uw koper terug te eisen van Uw leverancier dan zou ik graag even de wettekst hebben waarop dit is gebaseerd, die wettekst hoef je me helemaal niet voor niks te geven want.....

Aan de hand van die wettekst ga ik dan een invordering afgeven aan mijn leveranciers en uit de veronderstelling dat ik dat win en dus alle betaalde BTW van mijn klanten (enkel over de aangekochte artikelen en niet over de werkuren van plaatsing!) nog eens kan ontvangen van mijn leveranciers en dan ook nog mag behouden dan krijgen jullie 10% van dat bedrag.

Ikzelf stop dan mijn zaak en ga lekker rentenieren!

Nee, even serieus. Zoals ik en waarschijnlijk ook e-user het hier begrijpen is de historie als volgt :

-Je hebt iets gekocht in Duitsland bij een zogenaamde leverancier en dat ga je verkopen aan een afgesproken verkoopprijs of eventueel meer/minder aangezien het in veilingvorm gebeurd.
-leverancier is hierbij akkoord gekomen dat hij de kosten voor die verkoop, zijnde waarschijnlijk Ebay,zal vergoeden en jullie krijgen op de verkoopsom een bepaald percentage voor jullie moeite.
-normaal moeten jullie in Duitsland, op voorwaarde dat het een officiële leverancier betreft, geen BTW betalen dus daarmee is de kous van discussie BTW afgelopen want jullie ontvangen 21% BTW van Uw koper die je vervolgens doorstort aan de Belgische staat en bijgevolg is dit een nuloperatie.
-in een abnormale situatie hebben jullie de BTW wel betaald aan de leverancier die officieël werkt. De leverancier betaald de ontvangen BTW aan de Duitse staat en voor hem is het een nuloperatie. Jullie brengen de ontvangen factuur in de boekhouding en krijgen de betaalde BTW terug dus ook een nuloperatie. Jullie verkopen de artikelen en ontvangen BTW van de koper die je vervolgens doorstort aan de Belgische staat, dus terug een nuloperatie.
-vervolgens word berekend voor hoeveel de artikelen verkocht zijn aan nettoprijs, dus zonder BTW, daar trek je de overeengekomen winstmarge af en dat dien je te betalen aan de leverancier. In de normale gang van zaken id dat bedrag zonder BTW en in de veronderstelde abnormale gang van zaken met BTW. In dit laatste geval brengen beide partijen hun facturen in de boekhouding en is de kwestie BTW voor beiden terug een nuloperatie.

Dus hoe kan je nou in hemelsnaam de betaalde BTW van Uw kopers gaan terugeisen van betreffende leverancier aangezien je deze hebt ontvangen van Uw koper???

Ergens moeten ik en e-user iets missen of hebben jullie iets vergeten te vermelden of verzwegen.

Ik kan e-user wel bijtreden in zijn stelling dat de BTW-gigant er niet kan mee lachen als er met zijn regels gesjoemeld word. En die regel is dat handelaars, voor zolang ze binnen de EU landen handelen, geen BTW verschuldigd zijn aan elkaar bij aankopen over de grens en dat blijft om het even of het nu een Fransman, Duitser, Nederlander, Spanjaard of een andere inwoner van de EU is.

Indien je in dergelijke gevallen wel BTW doorstort dan maak je het ingewikkeld voor de BTW-administratie en hebben ze meer werk...en met méér werk kunnen ze daar niet lachen geloof me! Je hebt een regel gekregen om de administratie bij buitenlandse aankopen, wel in de EU, te vereenvoudigen en je moet die dan ook gebruiken.

Hetgene ik hier zeg inzake aankopen buitenland, EU, betreffende BTW gaat echter niet op als jouw bedrijf ook een zetel in betreffend land heeft met een daarbijhorend BTWnr. want dan dient alles te gebeuren net zoals je aankopen doet bij een Belgische leverancier, dus beiden factureren met geldend BTW-tarief in betreffend land van aankoop en verkoop.

Ter verduidelijking :

Je koopt bij een Nederlandse leverancier via jouw Nederlandse tak van het bedrijf en met het BTWnr van dat betreffende bedrijf, je ontvangt een factuur met 19% BTW die je vervolgens inbrengt in jouw Nederlandse boekhouding..gevolg je krijgt de BTW terug van de Nederlandse staat.

Vervolgens verkoop je het aangekochte artikel in België en Uw klant krijgt een factuur met 21% Belgische BTW die jij vervolgens afdraagt aan de Belgische staat en dus terug een nuloperatie is.

In deze situatie zit er mss. nog wel zoiets in van invoerrechten en dergelijk maar daar weet ik het fijne niet van aangezien ik met dergelijke zaken niks te maken heb.

Als je als aannemer dikwijls in een bepaald buitenland werken uitvoert moet je trouwens ook een BTWnr. van dat betreffend land bezitten wil je in orde zijn want werkuren zijn geen artikelen!

Dus besluit is dat jullie mss./waarschijnlijk (gezien dat Chantal naar eigen zeggen reeds heeft gewonnen!) wel gelijk hebben maar dat ik en e-user hier een deel van de afspraken, of de juiste gang van zaken, niet vernomen hebben. Als we alles vernomen hebben dan staan e-user en ikzelf aan de juiste kant van de lijn....tenzij die welbepaalde wettekst?

In betreffend geval zou ik die wet wel willen leren kennen..ga in het vervolg al mijn materiaal in Nederland kopen (arme Nederlanders!):-x
Bericht 33 van 77
laatste antwoord

Je hebt iets gekocht in Duitsland bij een zogenaamde leverancier en dat ga je verkopen aan een afgesproken verkoopprijs of eventueel meer/minder aangezien het in veilingvorm gebeurd.

Voor de zoveelste keer : WIJ HEBBEN NIKS AANGEKOCHT!!!

Ok, hier dan een klein tekeningske (aka rekensommeke)

Uiteindelijke verkoopprijs bead : 12,5 euro

Dan moeten wij aan de duitse madam:
21% door ons af te dragen BTW = 2,17
plaatsingskost veiling = 0,15
verkoopscommissie op uiteindelijk eindebedrag verkoop = 0,69
onze winstmarge : 15% van 12,5 = 1,87

Als ge dit allemaal eens samentelt (aftrekt) moesten wij dus aan haar:

12,5 - 2,17 - 0,15 - 0,69 - 1,87 = 7,62 euro

Het probleem lag/ligt dus volgens haar bij die 2,17 euro BTW.

Dus effkes recapituleren :
Zij stuurde de beads op, wij plaatsten ze op eBay (via onze ZAKELIJKE accounts) en op het einde van de rit maakten we onze afrekening.
Dus niks aankoop bij haar.

Photobucket
Bericht 34 van 77
laatste antwoord

Ja soit, je hebt iets gekregen met doel het door te verkopen en je moet pas betalen éénmaal het verkocht is.

Je HEBT iets verkocht en je moet het aankoopbedrag betalen dus uiteindelijk HEB JE WEL DEGELIJK iets gekocht want je krijgt het materiaal toch niet gratis je zegt trouwens zelf dat je een bedrag moet betalen dus dan koop je toch iets of niet ? maar afijn, dit doet niet ter zake.

Even de rekensom bestuderen zoals we uit Uw voorbeeld kunnen concluderen.

Verkoopprijs is 12,5€ en aangezien 21% van 12,5€ gelijk is aan 2,625€ BTW terwijl jij spreekt van 2,17€ stel ik vast dat de aangegeven verkoopprijs incl. BTW is want anders klopt het prentje niet.

De koper heeft dus 10,33€ plus 2,17€ BTW aan jou betaald, totaal 12,5€.

Netto verkoopprijs is dus 10,33€

Netto plaatsingskost is 0,15€

Commissieloon voor Ebay is 0,69€

Plaatsingskost en commissieloon Ebay zijn netto aangezien jij zelfstandig verkoper bent en geen BTW afdraagt aan Ebay. Zelfs indien je toch BTW zou afdragen aan Ebay dan speelt dit nog niet mee aangzien betreffende factuur in jouw boekhouding terechtkomt en je de BTW recupereert en het een nuloperatie word. De normale gang van zaken is echter dat jij geen BTW aan Ebay betaald.

Uw winstmarge die moet berekend worden op de nettoverkoopprijs is dus 15% van 10,33€ zijnde 1,5495€.

Winstmarge 15% is dus 1,5495€

Wat de plaatsingskost en commissieloon voor Ebay betreft zijn dit kosten om de verkoop te verwezenlijken, dus bedrijfsonkosten. Deze kosten komen in jouw boekhouding en worden afgetrokken van jouw inkomen om uiteindelijk de te betalen belastingen op Uw inkomen te bepalen.

Nu heb je, naar ik veronderstel, de afspraak gekregen dat de leverancier die kosten voor zijn rekening neemt. In feite is de leverancier een domme kl..t want hij moet aan jou een factuur vragen voor de gemaakte kosten zodat hij/zij die ook in de boekhouding kan brengen voor gemaakte bedrijfsonkosten.

Dus we gaan nu alles correct berekenen uitgaande van het feit dat de leverancier wel nog zakelijk verstand heeft en facturen van onkosten vraagt.

Jij maakt dus de volgende rekening :

Verkoopsonkosten betreffende gebruik Ebay 0,15 + 0,69 is 0,84€

Commissieloon (winstmarge word niet gebruikt op facturen!)zijnde 15% op 10,33 is dus 1,5495 afgerond 1,6€

Dus je stuurt een te betalen factuur op van 0,84 plus 1,6 zijnde 2,44€ naar de leverancier.

Leverancier bezorgd op zijn beurt een factuur terug van 10,33€ zijnde het totale verkoopbedrag.

Dit is de enige compleet sluitende en wettelijke manier van handelen!

Je kan onderling echter ook overeenkomen dat de leverancier jou een factuur bezorgd van de aankoopprijs (10,33€) minus de kosten en commissieloon (2,44€) dus een totaal van 7,89€ hetwelke jij dient te betalen.

Jij berekent jouw winstmarge op het verkoopbedrag incl. BTW, BTW die voor de Belgische staat is!. Dus jij verdient centen aan hetgene de Belgische staat ontvangt en Uw Duitse leverancier draait daar voor op, je moet toch beseffen dat dit niet kan!

Het uiteindelijke verschil van jouw rekening en die van mij is amper (7,89€ minus 7,62€) 0,27€.
Bericht 35 van 77
laatste antwoord

Dit begint zo stilaan de spuigaten uit te lopen ...

Uw winstmarge die moet berekend worden op de nettoverkoopprijs is dus 15% van 10,33€ zijnde 1,5495€.

Er was een akkoord om 15% te krijgen op de totale eindprijs aan particulier.

We hadden ook kunnen spreken van 18,15% op de eindprijs exclusief btw.

De marge was dus 1,87 op 12,50 eur incl btw.

Dat was overeengekomen en is door de Duitse dame nooit betwist.

Misschien is dat voor jou een stomme, onnozele, onprofessionele manier van afspreken.

Geen probleem, maar de afspraak is de afspraak. Punt.

Er is enkel discussie over de 2,17 eur btw.

Volgens Hotfix en mezelf moeten we die afdragen aan de Belgische Staat.

Volgens de Duitse EN e-user moeten we die aan haar betalen.

Voor mij is de afrekening van Hotfix in #33 dan ook zondermeer korrekt.

Bericht 36 van 77
laatste antwoord

Supergift je hoeft je niet dik te maken hoor!:-x

Ik beschrijf hier enkel hoe het moet gebeuren om met alles in orde te zijn. Per slot van rekening heb ikzelf niks met de zaak te maken.

We hadden ook kunnen spreken van 18,15% op de eindprijs exclusief btw

Dit had je dan beter ook gedaan zo waren er geen problemen wat BTW betreft. Om problemen inzake BTW te vermijden kan je trouwens de onderlinge facturen toch nog steeds op die manier opstellen, zodoende hebben jij noch die Duitse problemen want momenteel zijn jullie beiden in overtreding...stel je voor, op een officieel document neerpennen dat er winstmarges op BTW worden berekend man man toch!

Misschien is dat voor jou een stomme, onnozele, onprofessionele manier van afspreken.

Geen probleem, maar de afspraak is de afspraak. Punt.

Als de BTW kantoren in Duitsland en België daar ook zo over denken zal het goed zijn hoor maar neem toch maar de tweede optie in gedachten als je wil vermijden dat de BTW jouw boekhouding eens komt omkeren.

En dat het een onprofessionele manier van afspreken is is volgens mij geen twijfel.

Nu hoop ik dat je niet denkt dat ik kwade bedoelingen heb en dat we dezelfde "virtuele" vrienden blijven. Wil jullie enkel maar behoeden voor het roofdier die zichzelf BTW noemt, als het slaapt laat het dan slapen dus volg zijn regels van het spel.
Bericht 37 van 77
laatste antwoord

Supergift je hoeft je niet dik te maken hoor!

Ik ben van mezelf al redelijk 'zwaar', dus dat ga ik zeker niet doen, hoor ...:-)

Als de BTW kantoren in Duitsland en België daar ook zo over denken zal het goed zijn hoor

Wat hebben die problemen te maken ?

Wij dragen keurig de 2,17 eur btw op de verkoop van 12,50 eur incl btw af aan de staat.

momenteel zijn jullie beiden in overtreding

Ik zou niet weten waarom ????

stel je voor, op een officieel document neerpennen dat er winstmarges op BTW worden berekend man man toch!

Ja en dan ???

Sinds wanneer heeft de btw er zaken mee hoe een marge wordt berekend, zolang de volledige btw op de eindprijs naar de schatkist gaat ???

als je wil vermijden dat de BTW jouw boekhouding eens komt omkeren

Dat mogen ze nochtans gerust doen, beste Ronny.

Ik kan je verzekeren dat mijn boekhouding, evenals trouwens de papieren afwikkeling met de Duitse mevrouw, 100% in orde is met de wettelijke voorschriften.

Er is echter een groot verschil tussen wat wettelijk is en wat men denkt dat wettelijk is.

Bericht 38 van 77
laatste antwoord

Nu ja, 't is al goed hoor. Eigenlijk zijn het toch mijn zaken niet, vraag me eigenlijk af waarom ik mijn tijd wil spenderen om jullie goede raad te geven...'k ben te goed en te braaf om los te lopen zeker?

Het is wel spijtig dat ik na twintig jaar volledig zelfstandig nog niet weet hoe de BTW in elkaar zitB-)

Persoonlijk blijf ik erbij dat de tweede oplossing die voorgesteld is nog enigzins een manier is om moeilijkheden te vermijden. Ik siteer uit vorige posting van mij :

Jij berekent jouw winstmarge op het verkoopbedrag incl. BTW, BTW die voor de Belgische staat is!. Dus jij verdient centen aan hetgene de Belgische staat ontvangt en Uw Duitse leverancier draait daar voor op, je moet toch beseffen dat dit niet kan!

Elk normaal denkend mens weet toch dat je geen winst op BTW rekent.

Maar nog maar eens, ik ben pas twintig jaar zelfstandig hoe kan ik nu zoiets weten ?

Hierbij sluit ik de discussie zo ongeveer, het heeft geen zin water op een eend te gieten...ze word toch niet nat!:^O
Bericht 39 van 77
laatste antwoord

Toch nog even dit :

Bel eens naar het BTW-kantoor van Uw gemeente en leg de situatie uit. Die mannen bijten hoor en ze zullen U graag van dienst zijn om alles correct te regelen..
Bericht 40 van 77
laatste antwoord