annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wraakactie van leverancier

In oktober kom ik via dit draadje in kontakt met een Duitse dame :

http://forums-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=600010228&tstart=120&mod=1255082370030

Zij stuurt me als test beads op met een verkoopwaarde van zowat 250 eur, nadat ik haar btw-nr en zo vroeg, welke ze me meedeelde .

Na een deel te hebben verkocht wil ik ergens eind vorig jaar afrekenen en vraag haar bankgegevens.

Hierbij wordt ze furieus, als ik ook buiten de ebaykosten en de overeengekomen marge voor mezelf, ook de Belgische btw van 21% aftrek van de over te maken som, daar ik deze dien door te storten aan de Belgische btw.

Zij geeft haar bankgegevens NIET door.

Ik laat de boel maar even sudderen en wacht af, temeer daar ze ook met een andere Belg, hier welgekend op de fora, blijkbaar dezelfde discussie heeft.

Op 18 januari koopt ze met Nu Kopen plots via een andere account voor maar liefst 1367,79 eur objecten.

Ze betaalt één goedkoop objectje van 13,90 eur onmiddellijk via paypal : object 250512319908.

Ik wordt bestookt met niet al te vriendelijke mails...

Ik stuur het betaalde objectje op, aangetekend tegen ontvangstbewijs wel te verstaan.

Tevens krijg ik een dreigfax van een advocaat om de beads terug te sturen of de dame haar faktuur te voldoen. Ik heb nooit enige faktuur of bankgegevens gehad, en met mijn afrekening gaat ze niet akkoord...

Ik open inmiddels zo snel ebay het toelaat een geschil wegens onbetaald object voor de andere objecten.

Inmiddels komt het goedkope objectje toe in Duitsland. De dame opent onmiddellijk een geschil wegens afwijkend object.

Ze geeft me mijn eerste rode bol, waarvoor dank...

Tevens betaalt ze echter nogeens voor 805,29 eur aan objecten via Paypal !

Tevens stuurt ze het zogenaamd afwijkend object terug tegen ontvangstbewijs : het kwam daarnet aan.

De geschillen voor het saldo van 551,50 eur aan objecten dat nog niet was betaald zijn net vier dagen oud, zodat ik deze toch al in mijn voordeel kon sluiten.

Maar wat nu ?

Wat zouden jullie doen ?

Bericht 1 van 77
laatste antwoord
76 ANTWOORDEN 76

En nog steeds worden een serie elementen op een hoopje gegooid.

ALLEREERST nakijken of je Duitse 'verkoper' BTW plichtige is of niet.

Schijnbaar op te maken uit wat hier eerder vermeld werd, heeft die Duitse leverancier geen (geldig?) BTW nummer.

Bijkomende vraag: heb je wel geen verkeerd BTW nummer van die Duitse leverancier bekomen? In Duitsland hebben ze meer dan één BTW nummer (waarvan één expliciet om buiten Duitsland intracommunautair te verkopen).

Als er wel degelijk geen BTW nummer bestaat (bij je verkoper) dan is over je verkoop in principe enkel BTW op je marge verschuldigd. En als je dit al niet begrijpt dan heeft verder reageren geen enkele zin!

Bijkomend feit, als je verkoper geen BTW nummer kan voorleggen dan riskeer je een vraag bij controle door de belgische BTW of er een bewijs kan geleverd worden dat je Duitse verkoper een (geldige) aankoopfactuur kan voorleggen zodat kan vastgesteld worden of er over de door jullie verkochte beads wel BTW afgedragen werd op de aankoop (naast eventuele invoerrechten natuurlijk want deze beads kunnen ook voortkomen van een aankoop buiten Europa waar geen rechten of BTW op betaald werden).

En in dit laatste ligt een mogelijke reden waarom je Duitse verkoper jullie aanbood deze voor hem/haar te verkopen omdat die zelf in Duitsland niet tegen te lamp wou lopen voor fiscale fraude.

En eveneens nogmaals, vraag eens na wat de term en de gevolgen van 'medeschuldenaar inzake BTW' inhouden. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 61 van 77
laatste antwoord

Ok, dus als ik het goed begrijp MOET je van elke aankoop bij een leverancier - ongeacht in België of buitenland- die mens zijn aankoopfactuur + gedetailleerde BTW aangifte + bewijs van invoerrechten indien het niet-europese artikels zijn moeten krijgen om te zien of de BTW al dan niet voldaan is????

Mannekes , waar zijn we dan mee bezig????
Ze (mijn leveranciers) gaan mij graag horen komen...

Photobucket
Bericht 62 van 77
laatste antwoord

Ja zo moet het om problemen te vermijden.
Trouwens ik veronderstel dat die beads van buiten de Europese unie komen,gezien de erg lage prijzen.
Jullie leverancier is geen al te eerlijk type en heeft jullie erin geluisd.
Bericht 63 van 77
laatste antwoord

Dat is een risico dat je loopt.

Er is nog een bijkomend risico als jij met alles in order bent en bijvoorbeeld aan een niet-belgische koper met een ongeldig BTW nummer verkoopt of een dergelijke intracommunautaire levering verstuurd naar een adres dat niet het officiële adres van je BTW plichtige (met geldig BTW nummer) verstuurd. Ook hier kan het bewijs gevraagd worden bij BTW controle dat je koper de BTW in zijn land voldeed op jouw levering. Ook hier heb je dat principe van medeschuldenaar = als je verzond naar een koper met een onjuist BTW nummer of verkeerd bestemmingsadres, kan je de BTW op deze (intracommunautaire verkoops)transactie dienen te betalen. -----

-----

Bericht 64 van 77
laatste antwoord

In het kort: bestaat er een transactie waar ergens inzake BTW of invoerrechten gefraudeerd wordt dan kan het bedrag van deze fraude + boetes + intresten + .... van één van de tussenkomende partners gevorderd worden (verkoper of koper).

Als je alle risico's zou weten waar je met dergelijke transacties mee geconfronteerd kan worden dan zou je gewoon niet meer buiten je eigen landje handelen.

Als je koopt bij een officiële merkverkoper dan zit je normaal safe, koop je via de 'grijze' markt dan loop je steeds het risico hiervoor een rekening voorgelegd te krijgen. -----

-----

Bericht 65 van 77
laatste antwoord

Enkel merk ik op dat het BTW bedrag normaal gezien word afgerond 0,5€ is hierbij de stelregel.

In welke kroeg heb je dat nu weeral gehoord, Ronny ?

Nogmaals, zoals in #55:

Als iemand meent dat één van de opties in #55 onwettelijk zijn, dan verneem ik het graag, MET het betreffende wetsartikel ernaast vermeld zonder verder oeverloos gepalaver.

Dus niet van, ik heb horen zeggen, ik weet, het is, mijn moeder zegt ....

Bericht 66 van 77
laatste antwoord

Posting 57 en 58 geven me een deja-vù. Meningen kunnen verschillen maar dacht dat we hier een serieuze discussie hadden en geen ruzie. Wat betreft posting 57 waarin ik terecht gewezen wordt op een alinea die door mij in de vorige postings is neergepend kan ik alleen maar zeggen dat dit een veronderstelling is. Indien dit niet klopt met de werkelijkheid zijn er waarschijnlijk geen potten gebroken en is er ook geen reden om loze dreigementen te uiten.
In betreffende posting heb ik wel het volgende neergepend :

Jongens schiet mij niet omver als mijn gedachtengang over het gebeurde niet volledig klopt, ben geen Miss Marple hé

Wat betreft de invoerrechten kan ik enkel herhalen wat de BTW-beambte mij heeft gevraagd. Na de laatste postings heb ik contact opgenomen en idd. wat de invoerrechten betreft heeft Chantal gelijk, ik was even op het verkeerde been gezet door de vraag van de BTW beambte. Mijn excuses daarvoor.

Gelukkig zijn we hier met meer en kunnen fouten rechtgezet worden, ik ben trouwens geen betweter en ga af op de feiten in zoverre ze correct worden weergegeven. Mijn interesse werd pas echt opgewekt na de posting hoe het zit met winkels die korting geven op hun verkoopprijzen, vandaar mijn belissing om even contact op te nemen met betreffende diensten want ik wou er het fijne van weten, ik ben nooit te oud om te leren en zal dan ook de eerste zijn om mijn fouten toe te geven.

Deze discussie leek me interessant en leerzaam zowel voor mij als voor anderen vandaar dat ik eraan deelneem.
In ieder geval kan ik al stellen dat ikzelf alvast iets heb bijgeleerd, al was het maar over de invoerrechten in de EU.
Heb echter niet verwacht dat bij de eerste de beste misspraak of verkeerde veronderstelling de wapens al zouden bovenkomen, is niet moeilijk dat dit forum langzaamaan leegloopt.

In ieder geval mijn excuses aan allen die ik door mijn verkeerde interpretatie heb gekwetst.:|

Hopelijk worden mijn excuses aanvaard en kunnen we het gesprek op een normale manier verder zetten, anders sluiten we deze topic beter af denk ik.
Bericht 67 van 77
laatste antwoord

Is het jullie nog niet opgevallen dat bij het introfilmpje alle leden die zo tevreden zijn,allemaal 0 feedback hebben dwz hebben al zeker 1 jaar niets meer met ebay te maken.
Dit zegt volgens mij heeeeeel veel.
Bericht 68 van 77
laatste antwoord

@ posting 65 van Supergiftman.

In de kroeg gehoord? nee hoor, zou eerder denken dat ik in de kroeg gezeten heb:^O

Eerst die blunder met de invoerrechten, de BTW beambte had mij wel op het verkeerde been gezet maar dan nog.

En dan die blunder met de afronding BTW. Je hebt idd. gelijk, op het moment van invoeren van de betreffende posting was ik wss. aan het mijmeren naar de goede oude tijd van de Belgische frank en toen werd afgerond op 0,5fr.

Hoe ik dat kunnen omzetten heb naar Euro en er dan nog voorbeelden bij neerpennen zonder dat mijn spreekwoordelijke "frank" is gevallen is me een raadsel, te druk bezig en tussendoor nog eens snel op het forum komen zeker?

In ieder geval heb je gelijk, de BTW-cijfers worden nu afgerond op twee cijfers na de komma.

Dus wat jouw aangehaalde voorbeeld in jouw posting betreft is er dus niks aan te merken, kan dus ook geen wettekst voorleggen die het tegendeel bewijst.

Bedankt voor deze rechtzetting, het word tijd dat ik na tien jaar de oude Belgische Frank ergens diep in de archieven wegstop.:^O
Bericht 69 van 77
laatste antwoord

Troost je, bij mij is ook nog nooit een 'euro' gevallen, hoor :-D

Bericht 70 van 77
laatste antwoord