annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Duane kosten op ps vita

qiqiman1
Community-lid

Hey


ik zou graag een playstation vita willen kopen van de USA omdat hier in belgie geen witte versie kunt kopen


nu mijn vraag is hoeveel import kosten ongeveer dat ik zal moeten betalen


het totaal pakket is €284 incl verzending


het word verzonden met Expedited Int'l Shipping (is dit Fedex? ups? DHL?)


zou het mogelijk zijn om het als gift te verzenden om de kosten proberen te ontduiken?


of mss een waarde van maximaal €150 laten opschrijven?


of als used parts ofzo?


wat zouden jullie doen/opschrijven om zo weinig mogelijk duane kosten moeten betalen


mvg


 

Bericht 1 van 21
laatste antwoord
20 ANTWOORDEN 20

Re: Duane kosten op ps vita


 


Als mensen liegen over de waarde zullen ze dat hier ook wel doen.



 


Beste qiqiman1, als je een beetje uit je ogen kijkt en vaak eens door de postings heen kijkt, zie je dat er héél regelmatig een klein wrongske aan de waarheid gegeven wordt om zijn gelijk te halen... Ik kan dus alleen maar beamen wat tvserieshop zegt.


Enne... als je dan persé die witte wil die hier in de EU momenteel niet verkrijgbaar is, heb je twee mogelijkheden:


- ofwel wacht je tot die er alsnog komt


- ofwel betaal je gewoon wat er je aangerekend wordt


Vergeet immers niet... een zelfstandige die zijn factuur "efkes aanpast" voor jou, zou ook wel eens tegen de lamp kunnen lopen... Hoe gaat hij immers jouw betaling verantwoorden als hij ooit een controle krijgt??? Wist je trouwens dat er tegenwoordig zware gevangenisstraffen opgelegd kunnen worden in de US als het uitkomt dat er met dergelijke zaken "gefoefeld" werd?


Je kan het dus altijd proberen vragen aan je verkoper maar de kans is groot dat hij omwille van jouw vraag niet echt geneigd zal zijn om zich iets op zijn hals te halen




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 11 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Ziehier de correcte informatie.  De cijfers staan op de officiële kwitantie, datum 30.01/2013.


 


 


Mijn trompet heeft 291 dollar gekost, dus, ik dacht een kooptje te doen, was dus in 161 euro


 


In totaal mocht deze trompet van het merk Yamaha maar 200 euro kosten verzending inbegrepen.


 


 


BTW import:   51.59 EUR


Belgische Douanerechten:   6.69 EUR


Formaliteiten:  30.00 EUR


 


Totaal: 88.28 euro.          + verzending: 41.49 euro =  129.77 euro.


 


Uiteindelijk heeft deze trompet die ik gewonnen had voor 161 euro mij in werkelijkheid: 291.16 euro gekost.


 


Op de douanepapieren stond het juiste bedrag die ik betaald heb en dat moet je ook zo houden, lijkt me correct, want ook hier zou je een boete en miserie kunnen hebben als je vals speelt.  Was ook een vezekerde verzending en beter dan het correcte bedrag vermelden.


 


Dan kon ik deze trompet ook hier gekocht hebben in een muziekzaak voor 250 euro.


 


Dus, mensen, let goed op wat je koopt in het buitenland, in mijn geval is dit nu geen ramp maar als het om grotere bedragen gaat kan je van een kale reis terugkomen.


 


Ook opletten met nepartikelen, die kunnen door de douane tegengehouden worden en kan je nog een boete er bovenop krijgen.

Bericht 12 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Klopt brokantiek, je moet altijd eerst goed overwegen en voor jezelf uitmaken wat het je waard is, dat voorbeeld van die trompet is een sluitend voorbeeld van hoe je jezelf onbewust kan bedriegen... het nefaste ervan is dat je niet op voorhand kan weten welke kosten er zullen aangerekend worden bij de douane en als ik het hier zo lees smijten die er schijnbaar met momenten ook hun pet naar. Vaste tarieven vind je nergens tov verzendkosten.


Op de site van de douane vind je wel enige tarieven, maar in de praktijk ben je er helemaal niks mee, het is helemaal niet duidelijk hoe die kosten soms worden berekend en ja, ik heb al meer gehoord dat het blijkbaar niet voor iedereen hetzelfde is... de ene betaald X kosten voor een zending uit *******  en een ander zoveel minder of meer voor identiek hetzelfde... dus ja... volg maar!


Zo krijg ik wel de indruk van enige willekeur, maar goed... wil je persé iets uit een niet EU-land, tja, dan moet je weten waar je je aan kan verwachten en ja... "ik had die trompet voor minder geld hier kunnen kopen"... zo zie je maar.

Bericht 13 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Ik bestel niets meer buiten de EU dat niet verzonden wordt met een carrier die de douaneformaliteiten regelt. Zoals bij A... in Amerika je nu zo goed als alles kan laten opsturen met voorafbetaling van de BTW. Supersimpel, en vooral gewoon eerlijk. Die enkele euro's zijn mij al die douanezever echt niet meer waard. 

Bericht 14 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Ik vind zonet dit op het net:

 

http://www.bpost.be/site/nl/residential/parcels/international/Bijkomende_kosten_internationale_pakke...

 

Waar ik niet goed kan aan volgen zijn de verschillende tarieven bij de twee voorbeelden... op voorbeeld 1 gaat het om een lederen handtas uit Hong Kong, invoerrechten; 3% en kosten 30€, in voorbeeld 2 gaat het om een paar sportschoenen uit de VS, invoerechten: 16.7% en slechts 12€ kosten... de invoerechten worden hier echter herleid tot 0% omdat de globale waarde minder is dan 150€, toch zit er een verschil in douanekosten bij beide.

Kan de vraag gesteld worden of er bij elk soort product een ander tarief geldt... waarom 3% bij een handtas uit Hong Kong en bijna 17% bij een paar schoenen uit de VS... en waarom bij het ene 30€ douanekosten en bij het andere slechts 12€?????

De douane hanteerd hier volgens mij een grote diversiteit aan tarieven of is het willekeur? Feit is dat het heel ondoorzichtig is, daar mogen ze wat mij betreft dringend werk van maken... een mens weet toch graag bij voorbaat waar hij zal staan toch en waar hij aan begint? 

Bericht 15 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Heb je er al rekening mee gehouden dat je dan ook uw spelletjes, dvd's en Blue rays ook in USA moet kopen?

Onze Europese schijfjes werken daar namelijk niet op.

 

Hollywood heeft graag de touwtjes in handen als het gaat om de distributie van films en spelletjes. Daarvoor heeft het DVD Forum de wereld opgesplitst in regios. Een DVD-speler/spelcomputer uit de ene regio kan geen titels uit een andere regio afspelen. Daarnaast komt het verschil in TV-standaarden (zoals NTSC en PAL/SECAM) weer eens om de hoek kijken.

 

 De meeste dvd’s en spelletjes zijn met een bepaalde regiocode gecodeerd. Om auteursrechten in verschillende werelddelen te waarborgen, zijn er verschillende ‘formats’, en dvd’s en spelletjes kunnen alleen in die specifieke regio worden afgespeeld. Een voorbeeld is dat een dvd met regiocode 1 alleen kan worden afgespeeld met een dvd-speler met diezelfde regiocodering. Een disc met 'regio 1' (VS) kan dus alleen in de VS en Canada worden afgespeeld, met een regio 1- of regiovrije speler. Dvd-fabrikanten hebben de volgende regiocodering afgesproken voor de verschillende werelddelen:

Regio 1 - Verenigde Staten, Canada Regio 2 - Europa, Groenland, Zuid-Afrika, Lesotho, Swaziland, Japan, Egypte en het Midden-Oosten Regio 3 - Zuidoost-Azië, Zuid-Korea, Hongkong, Indonesië, Filippijnen, Taiwan Regio 4 - Australië, Nieuw-Zeeland, Mexico, Centraal-Amerika, Zuid-Amerika Regio 5 - Rusland, andere voormalige landen van de Sovjet-Unie, Oost-Europa, het Indiase werelddeel, Mongolië, Afrika Regio 6 - China Regio 7 - Gereserveerd voor toekomstig gebruik Regio 8 - Internationale gebieden zoals vliegtuigen, schepen etc

Nota bene:

  1. Niet alle dvd’s zijn regio-gecodeerd. Sommige dvd’s zijn regiovrij (of ‘regio 0) en kunnen op alle dvd-spelers worden gebruikt.
  2. De verpakking van een dvd kan verschillend zijn, maar de discs kunnen identiek zijn. In sommige landen, zoals in de VS, kunnen voordelige dvd’s worden gekocht die regiovrij zijn en deze kunnen dus over de hele wereld worden gebruikt
Bericht 16 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Douanetarieven zijn zeker niet willekeur hoor. Tarieven hangen van heel veel economische maatregelen af . Veel te veel om hier uit te leggen. Om het juiste tarief per item te kennen, moet je best de goederencode ervan kennen . Probleem is dat particulieren en zelfs heel veel professionele verkopers geen of weinig notie hebben inzake het correct declareren van de juiste goederencode voor het product dat ze verkopen.

 

Heb je éénmaal de correcte goederencode dan kan je zelf eens het tarief opzoeken via http://tarweb.minfin.fgov.be/itarbel_ext/FormNomenclatuur?LG=NL&BL=B&IE=0&TC=&AC=&PA=&DA=&TX=&CO=

 

Om veel miserie te vermijden, is het best om niet buiten de EU aan te kopen tenzij het echt om "speciallekes" gaat welke elders niet verkrijgbaar zijn...maar dan ga je mogelijks ook wel de extra kosten erop moeten betalen...


@walesha schreef:

Ik vind zonet dit op het net:

 

http://www.bpost.be/site/nl/residential/parcels/international/Bijkomende_kosten_internationale_pakke...

 

Waar ik niet goed kan aan volgen zijn de verschillende tarieven bij de twee voorbeelden... op voorbeeld 1 gaat het om een lederen handtas uit Hong Kong, invoerrechten; 3% en kosten 30€, in voorbeeld 2 gaat het om een paar sportschoenen uit de VS, invoerechten: 16.7% en slechts 12€ kosten... de invoerechten worden hier echter herleid tot 0% omdat de globale waarde minder is dan 150€, toch zit er een verschil in douanekosten bij beide.

Kan de vraag gesteld worden of er bij elk soort product een ander tarief geldt... waarom 3% bij een handtas uit Hong Kong en bijna 17% bij een paar schoenen uit de VS... en waarom bij het ene 30€ douanekosten en bij het andere slechts 12€?????

De douane hanteerd hier volgens mij een grote diversiteit aan tarieven of is het willekeur? Feit is dat het heel ondoorzichtig is, daar mogen ze wat mij betreft dringend werk van maken... een mens weet toch graag bij voorbaat waar hij zal staan toch en waar hij aan begint? 




 

 

 

 

Bericht 17 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita


@rampicatore schreef:

Douanetarieven zijn zeker niet willekeur hoor. ...


Willekeur misschien niet, maar ondoorzichtig wél.

En waarom wordt in België bv. ook de verzendingskosten meegeteld in het basisbedrag om de douanekosten op te berekenen en in Nederland niet? Dat lijkt me - in een Europa zonder grenzen -dan weer niet erg eerlijk ...

 

Wat mij wel mateloos ergert is de willekeur waarmee de courierdiensten (telkens bpost in mijn geval) beslissen om een pakje "aan te bieden" bij de douane.

 

Het is me al 3x gebeurd dat een pakje waarvan de waarde onder de 22 euro lag (en dit ook vermeld op het douaneformulier) tóch bij de douane wordt gebracht om te controleren.

Voor mijn part controleren ze wat ze willen, daar heb ik geen probleem mee, maar dat IK de kosten daar dan voor moet betalen vind ik wel smerig. Dat noem ik wél geldklopperij.

 

Bericht 18 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Ook in Nederland wordt eenmaal het bedrag van kosteloos importeren overschreden wordt BTW geheven op de verzendkosten. 

Douanrecht is in elk EU land hetzelfde.

Bericht 19 van 21
laatste antwoord

Re: Duane kosten op ps vita

Koop enkel in een ander land als het "item" uniek is, of totaal niet
verkrijgbaar en betaal de invoerstaxen erbij zonder zeveren;
Er is geen andere weg!
En besef dat in de USA met fraude niet gelachen wordt!
Bericht 20 van 21
laatste antwoord