@ zijspoor,
Ik maak een ebay uitprint van de verkopen en daar staan alle verkopen, inclusief naam en adres, bedragen verkoop en verzending van de verkopers op.
Ik heb een winkel in Oostende, ik maak toch ook geen factuur voor elke klant die in m'n winkel iets koopt, daar heb ik een dagontvangstenboek voor.
Ik mag dus op dezelfde manier werken. Schrijf de verkopen op ebay in een aparte dagontvangsten boek en op het einde van de maand heb ik een dubbele check met de ebay listing.
Het getal op de factuur moet corresponderen met het getal op de ebay uitprint.
Per verkoop heb ik ook kosten te betalen aan paypal, ook hier maak ik een maandelijke print van deze onkosten die ook weer corresponderen met de kopers.
Het word nog moeilijker want ik factuur de verkopen in 2 aparte rubrieken.
Ik heb EBAY verkoopfacturen met artikelen onder de speciale winstmarge (21% btw op de winst tussen aankoopbedrag en verkoopbedrag) en ik heb een verkoopfactuur waar de tweedehandsartikelen volledig ondergevig zijn aan 21% btw)
Voorbeeld: Ik koop een kast aan in de kringwinkel, vraag hoer een factuur van. Ik krijg van de kringwinkel een factuur waarin 6% zit. (regeling Vandelanotte) Door het feit die 6% aftrekbaar is moet ik op de volledige verkoopsom 21% btw vragen.
De artikelen die ik sporadisch eens in een kringwinkel koop staan gewoon in een iventarislijst en worden uitgeschreven als ze verkocht worden. Ze zijn ondergevig aan 21 btw. De artikelen die ik aan partikulieren koop (rommelmarkt en dergelijk) zijn ondergevig aan de regeling met speciale winstmarge en staan in een speciaal kasboek.
In pricipe moet in elke aankoop rechtvaardigen. Als ik bvb in Gent op een rommelmarkt iets koop dan zou ik een aankoopformulier moeten laten invullen en laten ondertekenen.
Zelfstandig een winkel openhouden is niet van de poes, veel rompslomp, een wetgeving die constant veranderd, de één zegt dit, de ander zegt dat, onzekerheid, geen 13de maand, geen congégeld, geen ziektedagen, boekhouder betalen, meer betalen voor ziekteverzekering, onzekerheid, pand huren, verzekeringen, ......
't Ziet er allemaal zo mooi uit tot je er aan begint. Dus, bezint eer ge begint.
groetjes.