DSR scores op verzendtijd: JA of NEEN
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 24-01-2012 22:59
Dat DSR scores nuttig zijn als verkoper, zodat de koper vertrouwen krijgt in U, daar is niets mis mee.
Echter, kopers willen koopjes doen op Ebay en daarbij liefst ook zo goedkoop mogelijk laten opsturen.
Kopers beseffen niet dat ze schade kunnen aanrichten indien ze onterecht lage DSR scores geven. Misschien terecht maar even vaak kan het ook onterecht zijn, rekening houden met de redelijkheid hoe de koper zich opstelt.
Ik bedoel daarmee, je kan moeilijk als koper eerst een week wachten met betalen en dan vragen om met Kiala te versturen om dan vervolgens een lage DSR score te geven op verzendtijd.
De postdiensten hebben wij verkopers niet in de hand. In België tot daar aan toe, maar als we naar het buitenland versturen is het vaak een kansspel. De ene keer ben je verrast dat je pakket al bij de Franse of Engelse koper is na 3 dagen, de andere keer duurt het wel 9 dagen. Alles hangt dan af van hoe fair de koper is maar als hij ongeduldig is dan krijg je een lage DSR score terwijl jij daar als verkoper totaal niets kunt aan doen.
Wat kunnen wij verkopers doen om EBAY te SMEKEN om dit onderdeel "verzendtijd" uit de DSR scores te halen.
Daarom deze poll.
Vind U ook als verkoper dat deze score uit het systeem moet of heb je een gefundeerde reden waarom ze er wel moet inblijven.
JA: moet er uit !
NEEN: moet er in blijven !
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 12:51
comp-shop,
zoals ik lees zijn we het er allen over eens dat de verzendtijd niet zou mogen meespelen in de DSR, want zoals we allen weten en ook aangeven is het onze schuld niet dat de verzendtijd soms lang duurt, vooral dan naar andere landen en is het onze schuld niet dat wanneer iemand iets koopt op woensdag, pas de vrijdagavond betaald, hij dat pakje niet de maandag kan krijgen. Ik denk dat wij verkopers ook nog een leven hebben en niet meteen zodra een betaling binnen is naar de post moeten hollen.
Johan
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 13:08
Mag ik er voor pleiten om gans het systeem DSR + feedback te herbekijken, en dat in de TWEE richtingen ?
Ik vind namelijk dat de verzendtijd WEL moet kunnen worden beoordeeld, maar op een correcte manier.
Ik volg de aangehaalde argumenten voor de volle 100%, maar bv. een verkoper die betaald is en nog een week wacht voor hij verzendt moet ook op zijn sodemieter kunnen krijgen ...
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 13:34
Ik ga hier allemaal mee akkoord beste mensen, ook met zijspoor maar de vraag blijft maar komen, wat doe je dan met kopers die onterecht een lage score geven op verzendtijd?
Het is toch niet de koper die moet afgestraft worden omdat een pak naar Frankrijk of waar ook ter wereld lang onderweg is?
Johan

- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 14:07
ik ben 100% akkoord dat een lage DSR inzake verzending moet kunnen... als je vandaag iets koopt en achter 14 dagen heb je het nog niet, dan scheelt er iets aan de verkoper... maar je zou hier enkel een lage dsr moete kunnen geven indien de verkoper aangeduid heeft dat het verzonden is... ik zie meer en meer buitenlandse verkopers het pakje opzenden maar niet ingeven dat het verzonden is X-(
Maar ik zou ook graag zien dat er een DSR mogelijk is voor kopers... vb koper koopt een item betaald pas na 10 dagen via overschrijving dus kun je dit pas na 13 a 14 dagen opzenden...je krijgt 100% een dikke negatieve inzake verzending...
Of je vraagt aan koper naar welk kialapunt je het moet verzenden, en pas na 14 dagen vraagt de koper waar het pakje zit.. als je vraagt naar waar je het moet zenden dan krijg je geen reactie...
DSR = goed MAAR moet in BEIDE richtingen kunnen!!!
Ook koper dienen te communiceren!!! Niet enkel verkopers...
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 14:39
Helaba, ik heb wel niet gezegd dat ik "neen" stem hé?
Ik zeg wel dat ik neen stem als ik ook als verkoper een DSR kan geven!
Kijk, misschien nog een eigen voorbeeldje...
Ik krijg van een koper na 2 weken nog steeds geen betaling waardoor ik een geschil opstart en de koper van eBay een automatisch bericht krijgt.
De koper is in zijn gat gebeten door het bericht en plots laat hij zich voor het eerst horen met een hoop verwijten en een felle reactie op mijn zogezegd dreigende taal in het bericht.
Ik probeer het hem uit te leggen dat dit een automatisch standaard-ebay-bericht is waar ikzelf niet voor verantwoordelijk ben (ik ben zelf geen wanbetaler dus zou bij God niet weten wat er in staat).
Uiteindelijk betaalt de koper, zie ik aan zijn feedback na ontvangst dat hij misnoegd is en bij een check-up van mijn DSR zie ik ook dat ik plots lage quoteringen heb...
Ik moet echt wel niet veel verder zoeken van wie het komt...
Dergelijke praktijken, daar heb ik een hekel aan! Temeer omdat dit DSR-systeem uiteindelijk geconstrueerd werd om gelijkaardige revanchepraktijken bij verkopers uit het verleden een ahlt toe te roepen.
Met deze verdoken feedbacks (want dat zijn ze, de DSR's) geef je alle mogelijkheid aan kopers om een account van een verkoper te laten crashen zonder dat betrokkene een mogelijkheid heeft om het probleem aan te pakken.
Enne... ook al weet je 100% zeker van wie ze komen, eBay weigert je te helpen wanneer je duidelijk kan aangeven dat deze onterecht zijn
Dit is voor mij werken met twee maten en twee gewichten: als koper kan je iemand 100% anoniem in de grond boren, als verkoper heb je geen enkel verweer.
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 16:53
Heel dat DSR-gedoe vond ik van bij het begin al zever, dus ... weg met die troep, is totaal overbodig en onnuttig!
Als koper vul ik dat liever niet in, maar je moet het gewoon, dus ja, geef ik dan ook maar de hoogste score en ben ik ervan af. Ik kijk bij verkopers nooit naar die DSR, enkel naar de FB. Als de koper niet tevreden is, kan dat zich vertalen in de FB, dat lijkt mij meer dan voldoende en geeft ook een beeld van de verkoper toch?
Wat de FB naar de koper toe betreft, (en dat zei ik al vaker) als een wanbetaler na een geschil een aantekening krijgt moet die aantekening ook zichtbaar zijn op zijn FB-page, op die manier is een negatieve FB van de verkoper dus wel mogelijk, maar langs Ebay om.
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 17:13
Probleem is en blijft in wat voor systeem ook dat een beoordeling geven zo subjectief is als iets...
Wat is bvb een slechte betaler?
Iemand die pas na 14 dagen betaalt... is dat daarom een slechte betaler???
Voor de ene wel, voor de andere niet é?
Wat de feedback betreft beste walesha...
Ik heb momenteel 3 lage DSR's (= 1 of 2) voor verzendkost... kan jij die uit mijn feedbacks halen?
Enne... die DSR's hebben misschien voor jou geen belang maar hebben dit wel voor de verkoper: als Powerseller-verkoper heb je recht op een korting van ebay:
"Gedurende de laatste 30 dagen een uitstekende score behaald hebben van 4,7 of meer op alle vier aspecten van uw gedetailleerde verkopersbeoordelingen".
Dan begrijp je wel dat verkopers hieraan wel aandacht besteen zeker?
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 18:25
Frits, vind jij het normaal dan dat verkopers door Ebay worden beoordeelt op een schaal van 1 tot 5?? Wel, ik niet, ze meken er gewoon een wedstrijd van en de beste krijgen een beloning... komaan hé, vind ik gewoon flauwekul!
Wat is een slechte betaler? Hangt van je eigen oordeel af en welke betaaltermijn je zelf opteerd en aanvaard... een koper die pas na 14 dagen betaald is in mijn ogen idd een slechte koper! Er zijn verkopers die na vijf dagen al een geschil wegens niet-betaling openen, dus ja... ik blijf er bij.. weg met dat DSR-gedoe, verkopers kunnen ook op een andere manier beoordeelt (lees = gewaardeerd) worden.
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 25-01-2012 18:50
HOE KUNNEN ZE IN GODSNAAM DAAR OP BEOORDELEN?heb in de branche zolang gewerkt,staking,feestdag etc,blijft daar of daar liggen,schaf dat toch af,als verkoper,als je ziet,dat ze betaald hebben,stuur het zovlug mogelijk af simpel af,ik ben er ook niet voor!omdat ik weet ergens blijft het toch een dag liggen;de dag van vandaag,kan je niet zeggen,je hebt het morgen of overmorgen,tenzij,mss als ingeschreven zending en dan nog ......
alleen ook een ster voor feetback vind ik genoeg en dan ook nog.... weg met hele systeem.onnozelheid troef.
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 26-01-2012 00:02
Ik blijk hier op te merken dat verkopers anders reageren dan kopers en dat verkopers die weinig verkopen en voornamelijk alleen België bedienen ook anders reageren dan diegenen die veel buitenland doen.
Voor zakelijke verkopers is het mijns inziens een niet correct systeem omdat je je "top rated" status kunt kwijtraken enkel en alleen omdat een koper je een niet correcte beoordeling geeft.
Met het oude feedback systeem kon een verkoper een koper terugpakken oor ook negatief te geven.
Of dit een goeie zaak is dat je als verkoper geen negatieve meer kunt geven laat ik even in het midden, je kan ook je "slechte" koper blokkeren.
Echter kopers moeten uiteraard beschermd worden maar Ebay heeft geen rekening gehouden met de "malafide" kopers. Wel met de "malafide" verkopers wat een goede zaak is.
Ik vind eveneens dat een verkoper het recht zou moeten hebben om te zien en weten wie een lage score gegeven heeft. Niet om dat "revenge" te nemen maar gewoon om te zien wie dit gedaan heeft en desnoods voor jezelf deze gegevens bij te houden.
Een feedback systeem is een soort moderne schandpaal en de DSR scores eigenlijk ook.
Zoals het nu is, moet die DSR herzien worden en klopt het inderdaad NIET dat verzendtijd je als verkoper kan afstraffen. Het systeem zou zo moeten gelinkt zijn wanneer je aanklikt als verkoper dat je verstuurd hebt dat er een redelijke termijn in acht moet genomen worden en dat dus een koper niet zomaar een lage score kan geven. Beste mensen, dit gaat toch om vertrouwen in elkaar en vooral ook geduld hebben.
Er mag dus gerust een duidelijke score te zien zijn voor kopers en de aantekeningen die ze kregen voor niet betalen en zo, zou iedereen ook mogen zien. Inderdaad moet een verkoper ook een score mogen kunne geven op de koper maar ik vrees dat we dan weer in die spiraal zitten van iemand terug pakken, net zoals met de feedback het geval is.
Iemand schrijft hier dat je als koper MOET een DSR score geven, dit is niet correct. Als je iets koopt als koper is het je volste recht om GEEN feedback te geven of geen DSR score.
M'n echtgenote koopt zeer veel en als ze niet tevreden is geeft ze GEEN feedback. Ze denkt erbij, liever GEEN feedback geven dan een slechte want indien ik terug eens iets wil kopen bij die verkoper dan zet ik mezelf blok. Dus, slimme dame, die van mij.
Finaal zeg ik dus ook op dit systeem zoals het nu is; JA, er uit halen.
-- Bewerkt door veurnschebabelutte om 26 Jan 2012 0:03 CET