op 11-08-2012 11:06
Ik heb reeds bijna 5 jaar een 2dehands winkel waar ik merkkledij verkoop en babyuitzet.
Nu is er ene persoon in onze straat die blijkbaar niet kan verdragen waarschijnlijk dat de winkel begint te draaien!
ze loopt al de rommelmarkten af en kringloopwinkels en verkoopt alles aan haar deur op straat!
Het staat er vol met kasten,kledij,speelgoed enz.
Het zijn 2 mensen die aan de ziekenkas leven en veel tijd hebben.
Daar stel ik me toch wel vragen bij!
Na veel reacties van mijn klanten of deze wel mag heb ik eens gebeld naar de belasingdienst te Ieper.
Hun reactie was/ een particulier mag tot 2x toe per jaar zijn hele inboedel verkopen .
Als je klacht wil indienen moet je een brief schrijven met naam en adres en handtekening en kunnen aantonen dat deze persoon niet haar eigen spullen verkoopt.
Wat gaan ze nu gaan zagen over de particuleren die verkopen op ebay.
groetjes
op 11-08-2012 13:48
Dit is iets waar ik me al vaker aan geergerd heb, en in mijn buurt ken ik er ook zo van die koppels.
Als wij naar de vroegmarkten gaan dan komen we ze ook tegen, de "zwartwerkers". Velen denken dat dit de antiqairs zijn maar niets is minder waar. Vrijdagmorgen in Oostende op de rommelmarkt, ze waren er allemaal, mensen die aan de ziekenbond zitten, die werkloos zijn, die op vervroegd pensioen zijn, zelfs een vrouw die 2 jaar een antiekwinkel had, nu aan de ziekenbond zit en haar btw nummer opgegeven heeft om rustig haar handeltje in het zwart verder te zetten. Hun "sport" is vlug alles aankopen en dan zelf terug vaak veel te duur verkopen waardoor het zelfs voor de reguliere verzamelaar of rommelmarkbezoeker niet meer plezant is omdat die gasten de prijzen zo omhoog duwen.
Hier is het zelfs zo dat bvb de rommelmarkt om 7 uur start maar die zwartwerkende opkopers die kopen eerst op en zetten dan pas hun stand op rond 9 uur.
Ik heb me er al lang bij neergelegd maar 't is een feit, ze verzieken vaak de ganse boel en toppunt van al is dat ze ons, de zakleijke verkoper die er werkelijk moet van leven, met veel afgunst bekijken want voor hen zijn wij de dieven, diegenen die hun "hobby" verstoren terwijl het net andersom is.
Ik zeg steeds, verkoop Uw inboedel op rommelmarkten of op internet, volkomen normaal, totaal niets op tegen, of zelfs een oude verzameling, maakt niet uit, dit moet kunnen.
MAAAAR wie specifiek aankoopt om te verkopen is een handelaar en dit kan je geen hobby meer noemen. Dan moet je net als ons btw en belastingen en sociale zekerheid betalen.
Juist is juist.
op 05-09-2012 11:16
Ik noem dat de "PARASIETEN" ikzelf heb het niet nodig de markten af te schuimen naar 1 stuk om aan veel meer te verkopen.Maar er zijn veel zogenaamde opkopers die werken in opdracht van......
1 mooi stuk en hun dag is goed.
Voor dat 1 stuk moet ik soms wel 2 volle dagen een woning opruimen.Dus bij mij komen die mannen/vrouwen verkeerd en kunnen ze niets kopen,met dikwijls verwensingen naar mijn hoofd dat ik te duur ben en /of een ander niks gun.
Ik verkoop wel aan zakelijke opkopers die een oprecht en aanemelijk bod doen of regelmatige aankopen doen,meestal voor
export.
op 05-09-2012 22:25
Hoi collega,
hoe langer we in de buzinnes zitten hoe minder wij inderdaad naar markten gaan want beetje per beetje krijgen we meer inboedels. Mensen dragen ook steeds minder naar de kringwinkel maar wat wel opvalt is dat ze eerst zelf proberen te verkopen op internet en als het dan niet lukt dan komen ze aankloppen bij ons, de professionele verkoper. Helaas willen ze dan wel de prijs die vaak duurder is of dat wij maar zouden verkopen in de winkel omdat ergens iemand hen gezegd heeft hoe duur het wel is.
Ook hier op ebay komen steeds meer zwarte handeltjes van brocante en antiek. In Oostende alleen al heb ik met de zoekrobot zo'n 12 tal veelverkopers gevonden. Met feedbacks om van te duizelen en 4 ervan ken ik van zien op markten. Als de belastingen hier eens over valt dan zou ik niet in hun schoenen willen staan.
Meer en meer verkoop ik ook aan zakelijke verkopers want in specifieke voorwerpen kan je beter tevreden zijn met je winstmarge en een collega ook wat winst gunnen. Ik kwam het tegen met een Sterling zilveren dienblad. Had dit blad aan 500 euro verkocht en m'n collega kon er op zijn beurt 750 van maken aan een zilversmid die er wellicht nog eens op kan verdienen. Ondertussen is de zilverprijs zo gestegen dat het dienblad van 1 kg al maar dan 800 euro waard is enkel aan gewicht.
Enfin, het is een boeiende wereld van brocante en antiek en de negatieve dingetjes er rond moeten we er maar bijnemen.
Feit is als ik onderhandel op een markt met een verkoper en er komt zich zo'n parasiet er zich mee moeien om het voorwerp voor m'n neus weg te kapen terwijl ik aan het onderhandelen ben, dan hangt hij of zij. Dan ben ik echt niet benauwd om de persoon aan te geven aan de belastingen. Dit is mijn brood en daar moeten die zwartwerkers met hun fikken afblijven.
,-)
op 06-09-2012 01:16
Aangeven doe ik niet,maar durf wel op inboedels bieden zelfs als ik er weinig op heb om te kl...n.Ik probeer steeds eerst met een babbeltje te weten te komen wie er reeds geweest is en welk bod ze reeds gehad hebben.9 keer op 10 verspreken de verkopers zich toch op de een of andere wijze.Ik zorg ervoor nooit als eerste te gaan zien.IS HET EEN BEVRIENDE COLLEGA DAN GA IK ONDER ZIJN BOD.