annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

Hallo

 

Ik verkoop al een tijdje mijn eigen spullen via 2de hands sites maar ik zit er meer en meer aan te denken om mijn eigen webshop te creeeren. 

 

Mijn vraag is dan, moet ik dat laten weten aan de belastingsdienst en een btw nr aanvragen? De antwoorden zijn nogal tegenstrijdig hierover op het net. 

 

Fijt is dat ik enkel mijn eigen spullen verkoop en vooral de kleertjes van mijn kinderen. Dus winst heb ik absoluut niet. Mischien verdien ik zo een gemiddeld 30 euro per maand daarmee. Ik ben zeker niet van plan om via een leverancier ofzo te werken.

 

Het is dus meer een hobby.

 

Mvg Cecile

Bericht 1 van 10
laatste antwoord
9 ANTWOORDEN 9

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

Eigenlijk is het vrij simpel: zolang je je eigen spullen verkoopt heb je in principe niks nodig, gemiddeld 30€ winst per maand is ook niks hé... als je aankoopt met de bedoeling om door te verkopen ben je een handelaar en heb je idd een BTW-nummer en een handelsregister nodig, desgevallend in bijberoep.

Met een webshop loopt je wel het risico dat je vroeg of laat de belastingsinspectie over de vloer krijgt.

Bericht 2 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

 

In Uw geval GEEN webshop openen, gewoon sporadisch je spulletjes verkopen, je moet niets aangeven, ook niets aanvragen.

zet je feedback als je niets verkoopt (zoals nu) op Privé.

 

In Uw geval hoef je echt niets te vrezen, het zijn maar de zogezegd "hobbyverkopers" die effectief spullen gaan aankopen op rommelmarkten en kringwinkels om te verkopen op internet (en zo zijn er heel wat) die moeten opletten!

 

Genoeg voorbeelden van partikuliere veelverkopers die vroeg of laat controle zullen hebben.  Ze denken dat ze een bepaalde soms "belastingvrij" mogen verdienen, maar zo zit het veel te simpel in elkaar.  Je moet het wel aangeven en er is ook nog de sociale zekerheid. Je kan wel vrijgesteld worden van btw .... enfin, ...... zoals gemeld in de tekst, indien niet zeker, ga naar het ondernemersloket.

 

 

Zie ook:    http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit/personenbelasting/belastingen-en-bijverdienen/

 

vb uit de tekst : 

 

* Ik wil een webshop starten om taarten te verkopen, zelfgemaakte prullen zoals juweeltjes of tweedehandskledij. Hoe moet ik dit organiseren als ik verwacht om maandelijks 100€ bij te verdienen?
Recent kwam in het nieuws dat als iemand verschillende keren iets verkoopt op een zoekertjessite, dit mogelijks als een beroepsactiviteit kan aanzien worden. Het opzetten van een webshop wordt volgens mij ook op diezelfde manier geïnterpreteerd: Je stelt meerdere malen eenzelfde actie (nl. de verkoop van goederen) en dus kan het ook niet aanzien worden als een occasionele verdienste. Mijn inziens dien je dit te doen onder een zelfstandige activiteit.
Toegegeven: dit lijkt een zeer strenge stelling, zeker ook omdat je initieel geen idee hebt van de potentiële inkomsten. Maar een consument wil ook graag zekerheid hebben dat alles netjes verloopt en op zich is een geregistreerd nummer (ondernemingsnummer) toch een vereiste eerste stap.

Bevind je je in een situatie waarin je denkt als zelfstandige te worden beschouwd? Richt dan zeker je vragen aan het ondernemingsloket. Zij kunnen dit nagaan en eventueel de nodige formaliteiten verrichten.


Read more at http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit/personenbelasting/belastingen-en-bijverdienen/#AzyrXosp2ex7O...

Bericht 3 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

Hallo

 

Bedankt voor u reactie. ik vind hun stellingen wel heel ver gaan toch. Dus als je opgroeiende kinderen hebt en dus regelmatig de kleertjes op zoekertjessites plaatst dan zou je kunnen beschouwt worden als veelplaatser. Dus je beoefent een zelfstandige activiteit. Want naar mijn gedacht eer dat mijn kinderen zullen volgroeit zijn (mijn zoon is 4, mijn dochtertje wordt volgende maand geboren) ga ik de komende 10 jaar nog veel kleertjes plaatsen hoor. 

 

Natuurlijk moeten ze er iets aan doen om profiteurs eruit te halen, maar als je echt alles gaat moeten aangeven, dan vrees ik dat er veel eerlijke mensen in dezelfde zak zullen gestoken worden als die profiteurs, want wie gaat nu zo piepkleine bedragen aangeven? 

 

 

In mijn geval wil ik een webshop houden, gewoon omdat ik het gemakkelijk vind. Op de gewone zoekertjes sites geraakt u zoekertje al snel uit het zicht door andere zoekertjes die bijgeplaatst worden. Wil je u zoekertje terug omhoog, dan mag je betalen. Vind ik echt wel zonde als je iets verkoopt voor 1 euro. Ofwel verwijder je het zoekertje en zet je terug een nieuw. Maar dat vergt dan ook weeral tijd, als je het goed wilt doen.

 

Dus vandaar het idee van een webshop. Daar plaats je alles op en daarna moet je juist zien u shop te promoten door links te plaatsen. En dat hoeft niet altijd geld te kosten, denk aan facebook, forums,.....

 

als ik tijd heb zal ik anders eens naar een lokket gaan, voor mijn situatie uit te leggen. Zij zullen mij daar hopelijk alles heel duidelijk kunnen vertellen. Ik heb al een mail gestuurt naar de belastingen over 2 weken maar ik wacht nog altijd op hun antwoord.

 

Alleszins bedankt voor u antwoord 😉

Bericht 4 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

hallo, maak je geen illusies, op ebay zal je per definitie NIET beter verkopen dan op andere tweedehands sites vooral niet als het om kledij gaat van kinderen.

 

uit je privé verkopen is geen enke probleem, het gaat hem echt wel om veelverkopers.  Er staan bvb "hobbyverkopers" op ebay met feedbacks van 5000 die ze in enkele jaren opgebouwd hebben.  Omzetten van 1000 euro en meer ....

 

je moet je geen zorgen maken, maar een winkeltje openen kost centen op Ebay.

 

ik denk dat je best een verkoopssite gebruikt waar het zeer vlot plaatsen en herplaatsen is, maar ebay is daar volgens mij te omslachtig voor.

 

 

 

Bericht 5 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

Ik vind belachelijk dat jij zo iets vraagt. Btw nummer voor oude kleren... Natuurlijk niet.
Bericht 6 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

@ univa2012,

 

dit is een oude topic, maar hoe dan ook is die vraag nog zo belachelijk niet.

 

We leven schijnbaar in een maatschappij waar iedereen denkt zomaar alles te kunnen doen.

 

Taxichauffeur spelen, bed & breakfast verhuren, kok aan huis spelen, eten maken en verkopen als zogezegd "te veel" klaargemaakt, fotograaf spelen voor huwelijken, webdesign maken voor veel centen, winkeltje spelen .... en ga zo maar door.

 

Wat is de "grens" waar je kan bepalen voor jezelf of je daadwerklijk sporadisch eens wat eigen spulletjes verkoopt of dat je de smaak te pakken hebt van het "verkopen" en dus ook effectief gaat "aankopen om te verkopen".

 

Hoe naief kan je zijn dat je in iemands persoonlijke info leest "ik verzamel dit of dat"  of  "ik verkoop m'n verzameling", maar als je dan kijkt in z'n feedback bij aankopen, dan is alles wat die persoon verkoopt recent aangekocht met diezelfde ebay account.

 

Voor mij lijkt het zeer simpel.

 

Zodra je AANKOOPT met doel te VERKOPEN dan voer je een handel, dan ben je een handelaar.   Naargelang je omzet ben je dan ja of neen btw plichtig of moet je extra sociale zekerheid betalen.   Moet je de gemaakte winst dan ook aangeven .... ga je best eens langs bij een boekhouder of er zijn websites genoeg waar de nodige info staat.

 

De beste betrouwbaarste bron is het ministerie van economie zelf.

 

http://www.belgium.be/nl/economie/onderneming/oprichting/zelfstandigen/in_bijberoep/

Bericht 7 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

Tja, voor mij is een groot verschil tussen "je oude en/of overtollige spullen verkopen om er toch "iets" voor terug te krijgen" dan wel "spullen verkopen om een centje bij te verdienen" want met dat laatste ben je als particulier wel heel fout bezig!

En zoals hier al eerder is gezegd: hou het binnen de perken dan blijf je uit de problemen!

Bericht 8 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

Ik zit nog met een ander geval. Ik heb een uit de kluiten gewassen hobby die ik al 15 jaar doe, onderzoek naar bunkers en ook oudere forten. Vorig jaar had ik het lumineuze (impulsieve) idee om in enkele maanden tijd een 700-tal postkaartjes te kopen over deze onderwerpen op verschillende online veilinghuizen en rommelmarkten (om te kunnen gebruiken voor mijn website), voornamelijk 1914 - 1918 gerelateerd.

Nu, een jaar later ben ik weer van gedacht veranderd (ik weet dat ik verschrikkelijk impulsief kan zijn) en ben ik van plan deze 700 postkaartjes terug te verkopen en ondertussen koop ik dan weer foto's aan van wo2 omdat ik mijn hobby naar dit onderwerp verlegd heb. Eigenlijk zit ik dus met een soort switch binnen de hobby. Ik zit dus niet met het concept van aankopen om te verkopen, maar ik vrees dat het wel zo geïnterpreteerd zal worden.

Mij is het eerder te doen om het bedrag (1000+ euro's die ik gespendeerd heb in die oude postkaarten) te kunnen recuperen, om deze terug uit te geven aan wo2 foto's voor dezelfde hobby.

Hoe word dit geïnterpreteerd? Ik heb ergens gelezen dat je oude spullen weer mag verkopen zonder hier winst op te maken. maar moet ik hier dan een soort boekhouding van maken om dit te bewijzen... voor die kaarten van op rommelmarkten word dit dan wel moeilijk...

Bericht 9 van 10
laatste antwoord

Moet je btw nr aanvragen om u eigen spullen (2 de hands) te verkopen via webshop?

Mijn dochter van 15 wil een webshop opstarten van zelfgemaakte juwelen. Is dit wettelijk ?
Bericht 10 van 10
laatste antwoord