annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Niet belast met btw: verwijderd

krijg ik deze morgen deze mail in mijn mailbox :

Beste inko_be,
Uw status Niet belast met btw is ingetrokken. Dit komt wellicht vanwege informatie over de geldigheid van uw btw-nummer of van uw status Niet belast met btw. Controleer de informatie die u aan eBay hebt verstrekt.
Omdat uw status Niet belast met btw is ingetrokken, brengt eBay brutokosten (dat wil zeggen inclusief btw) in rekening op uw factuur. Indien van toepassing rekent eBay u ook btw aan over vroegere transactieperioden.
Met vriendelijke groet,
eBay

* een ding is zeker mijn btw nummer is zo geldig als het maar kan zijn en ikzelf heb niets aangepast op de site.
* een trapje onder de gordel van de concurrentie? Zou ebay echt de informatie niet controleren als iemand hun een mail stuurt dat een btw nummer niet geldig is? ik hoop van niet...
Bericht 1 van 88
laatste antwoord
87 ANTWOORDEN 87

Wat de facturatie betreft, zie ik dat mijn factuur voor juni inclusief 15% BTW is en er voorlopig tot op de dag van vandaag nog geen creditering gebeurde van de BTW.

Ook hier weer heb ik hen al laten weten dat ik dit zal opvolgen (lees: hen niet gerust laten tot ze dit oplossen).

Daarnaast heb ik een grandioos probleem met de factuur...
Volgens mij is deze niet eens wettelijk: er staat nergens een vermelding van het effectief aangerekende bedrag aan BTW... hoe kan ik deze factuur dan in godsnaam in mijn boekhouding verwerken?

De facturen zijn immers altijd al een bron van ergernis geweest wat mij betreft. Een voorbeeldje:

- Het te betalen saldo voor de maand mei was € 178,23
- Het effectief betaalde bedrag dat ze van mijn Paypal hielden: € 177,87.

Leg da maar eens uit bij een eventuele controle.
Maand na maand klopt de factuur niet met het effectief betaalde bedrag.

Photobucket - Video and Image Hosting

Bericht 31 van 88
laatste antwoord

Bij het lezen van al die heisa hier omtrent dat BTWnr ben ik uit nieuwsgierigheid mijnen account eens gaan controleren.

Sta nog steeds onder zakelijk account maar van een BTWnr. is niets terug te vinden laats staan te controleren.

Wel staat de vermelding dat mijn creditkaart verlopen is. Dat zal ondertussen wel zo zijn aangezien ik half vorig jaar een nieuwe heb ontvangen. Zie niet in waarom ik deze gegevens zou aanpassen daar ik niks meer verkoop op Ebay wegens hun inhaligheid. Op die manier moeten ze mij ook geen factuur opsturen en het geld onrechtmatig van mijn rekening halen.

Ik koop af en toe nog wel eens iets hier en daar heb ik geen problemen mee dus ik laat alles lekker zoals het is.

Waarschijnlijk heb ik dan ook geen miserie inzake het BTWnr. doordat ze mij al een paar jaar geen facturen meer moeten toezenden. Vind het wel raar dat mijn account ingeschreven is als zakelijk en ik nergens mijn BTWnr. terugvind.:O
Bericht 32 van 88
laatste antwoord

@ zijspoor,

ik denk dat we die factuur gewoon moeten ingeven als zijnde factuur zonder btw (want een buitenlands bedrijf kan gewoonweg geen btw aanrekenen aan een belgische btw plichtige) en dan nadien een creditnota moeten toevoegen van het bedrag dat overeenstemt met de 15% luxemburgse btw

of zoiets 🙂

sebiet moeten we nog eens 21% Belgische BTW op de 15% bijbetalen grrrrrrr
Bericht 33 van 88
laatste antwoord

Om correct te handelen, moeten we die 15% terugkrijgen van de luxemburgse staat om dan 21% te gaan betalen aan de belgische staat.

En wanneer we dan later die BTW eventueel terugkrijgen, zullen we die logischerwijze dienen terug te betalen aan de Luxemburgse staat zeker?

Allez, da's dus mijn idee hé? Mogelijks zit hier nog één of ander haperingske fout in maar ja, "is er toevallig een boekhouder in de zaal?" :_|

Bericht 34 van 88
laatste antwoord

eBay overtreedt hier de BTW regels als ze een geldig (belgisch) BTW nummer hebben maar toch Luxemburgse BTW aanrekenen.

Begin met ebay te wijzen op de BTW regels van toepassing sinds 1/01/2010. Eis dat ze hun factuur rechtzetten en betaal enkel het bedrag zonder BTW (meldt dat ook aan eBay). -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 35 van 88
laatste antwoord

hetzijspoor, je kan die Luxemburgse BTW niet terugkrijgen omdat eBay de BTW regels niet respecteert. -----

-----

Bericht 36 van 88
laatste antwoord

Wat die controle betreft van een BTW nummer, dat kan je op deze link controleren:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=NL

Zend die link naar eBay (alhoewel ze die wel zullen hebben). -----

-----

Bericht 37 van 88
laatste antwoord

@ e-user: het probleem is dat ebay wel degelijk geen correct BTW-nummer had!
Net zoals bij zovelen hebben wij het probleem dat ons BTW-nummer slechts vermeld stond met de oude 9 cijfers ipv van de noodzakelijke 10 sedert anderhalf jaar.

Deze vergetelheid van onszelf om dit aan te passen is de oorzaak van het probleem!

Stricto senso zijn wij dus in de fout en niet ebay...

Bericht 38 van 88
laatste antwoord

eBay overtreedt hier de BTW regels als ze een geldig (belgisch) BTW nummer hebben maar toch Luxemburgse BTW aanrekenen.

Het BTW-vrij aanrekenen is een RECHT maar geen PLICHT !!!

Bericht 39 van 88
laatste antwoord

Een link om de geldigheid van ons eigen BTW nr te controleren is wel hilarisch.

eBay hoefde alleen maar zijn eigen software aan te passen en overal een 0 voor plaatsen en als was opgelost !
Neen , ze veklaren alle Belgische BTW nummers ongeldig en rekenen overal 15% Luxemburgse BTW aan (die je inderdaad niet kan terugvorderen want niemand heeft een originele faktuur ontvangen met aparte vermelding van het aangerekende BTW bedrag). eBay laten weten dat we enkel het bedrag zonder BTW betalen is ook geen optie want dan kan je binnenkort niet meer aanbieden 'wegens betalingsachterstand' - Mijns inziens is de enige optie te wachten tot ze beseffen welke flater iemand heeft begaan door iedere zakelijke verkoper ineens zijn BTW nummer als ongeldig te beschouwen met alle gevolgen vandien en hopen dat alles dan rechtgzet wordt.
Bericht 40 van 88
laatste antwoord