annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

Na een algemeen onderzoek van de Federale Overheidsdienst Economie dreigen 69 mensen een fikse boete te krijgen, omdat ze lange tijd veel geld verdienden door goederen te verkopen via zoekertjeswebsites. Het is de eerste keer dat de Federale Overheidsdienst Economie een algemeen onderzoek doet naar belastingontduiking op verkoop via het internet.

69 van de 589 gecontroleerde verkopers werden beschouwd als verdoken handelaars. Ze krijgen en proces-verbaal en riskeren boetes van 156 tot 3.000 euro en een gevangenisstraf van acht dagen tot één maand. Daarnaast moeten ze ook alle achterstallige belastingen betalen.

De sluikverkoop van de 69 betrapte verkopers vertegenwoordigt een bedrag van 3,8 miljoen euro. Dat is een gemiddelde van 55.000 euro per verkoper.
Bericht 1 van 12
laatste antwoord
11 ANTWOORDEN 11

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

Eigen schuld, dikke bult !

 

Er is al genoeg verwittigd, al genoeg over geschreven en er zullen er nog veel volgen.

 

Begrijp mij niet verkeerd alvorens ik iedereen op m'n nek krijg.  Dit gaat NIET over de vele partikuliere verkopers die sporadisch eens wat op internet verkopen.

 

Dit gaat niet over de kledij die verkocht wordt van de familieleden, van de kinderen.  Dit gaat niet over de inboedel na een sterfgeval, dit gaat niet over een verzameling die van de hand gedaan wordt.

 

Dit gaat echt om veelverkopers die overal hun laars aanlappen.  Ik ken persoonlijk ook een aantal mensen, één ervan is "verzamelaar" van postkaarten.  Loopt elke rommelmarkt af dat hij kan.  Maar het begrip "verzamelaar" is bij deze man niet op z'n plaats.   Hij staat op een andere verkoopsite met 5000 postkaarten online.  Hij mag dan wel "verzamelen" maar loopt wel op rommelmarkten aan te kopen, dus handel te drijven, opkopen om te VERKOPEN.

 

Zo waren (en zijn) we nog steeds getuige van ZWARTWERKERS die pakketten GSM attributen aankopen in China en deze aan dumpingsprijzen terug verkopen zonder ook maar 1 euro btw of belasting, zonder sociale zekerheid te betalen. Deze zijn een regelrechte valse concurrent voor de zakelijke handelaars die er hun brood mee verdienen.

 

Enkele jaren geleden is ook een student tegen de lamp gelopen, hij verkocht z'n fiets .... euh, had in 1 jaar tijd al 17 fietsen verkocht ...

 

Niemand moet zich geviseerd voelen. Iedereen doet z'n best maar toch zijn er verkopers die zich eens zeer goed de vraag moeten stellen met wat ze bezig zijn.    Ze kunnen zogenaamd niet gaan werken omdat ze de kwik of de kwak hebben maar ze zijn zo gezond als een visje om elke zondag vroeg uit de veren te komen en als bezetenen als eersten de rommelmarkt af te schuimen naar spul om online of in hun eigen kraam (die ze pas 2 uur nadien openen) te verkopen.

 

De feedback toont echt alles en het is onbegrijpelijk dat mensen nog zulke risico's durven nemen. Big Brother is watching you !!!

 

Wij als zakelijke handelaars hebben gekozen voor een zelfstandig statuut.  We betalen sociale bijdragen, storten de btw door van de verkopen, houden ons aan de terugnameplicht, we willen echt onze klanten steeds weer tevreden stellen, voor de rest hebben we enkel nadelen. Geen 13de maand, geen betaald verlof, geen ziektegeld, geen ontslagvergoeding, als er wegenwerken zijn geen compensatie, kunnen niet gaan "doppen" .....   maar we klagen niet.

 

We klagen niet maar we dulden GEEN valse concurrentie, het is niet aangenaam als zwartwerkers Uw zelfde artikel verkopen aan dumpprijzen en dan nog zonder service en zonder tevredenheidsgarantie.

 

Ik kan maar 1 ding zeggen, als je als koper de keuze hebt om éénzelfde artikel te kopen bij een zwartwerker en bij een zakelijke handelaar, ook al is de zakelijke handelaar iets duurder, koop het dan in vertrouwen bij die laatste.  Ondersteunen van de zwartmarkt is nergens goed voor.  Ook hebben we gezien in telefacts welke nepprodukten er zoal verkocht worden op de zwarte markt.

 

Dank voor Uw begrip.

 

Johan.

 

 

Bericht 2 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

Ik heb er zeker niets op tegen dat er  mensen zijn die iets extra's willen verdienen.

Maar ik ken er 2 mensen

 

De ene koopt oultlet op van de winkel waarvan de dan alle beuzen doen en rommelmarketen enz zonder 1 € ervan af te dragen.

 

en wij kleine zelfstandigen maar betalen en betalen om inorde te zijn.

 

En de ergste van allemaal er zijn er daar 2 van de streken van Kortijk hé ze kopen alles op in Frankrijk zoals Autostoelen,Fisher-price speelgoed en smoby  enz en verkopen het dan voor grof geld op de 2dehands.be site.

Er staat er maar ene op met meer dan 300 artikels en zie dat ze al onder verschillende namen verkopen!

Zonder maar ene € te betalen .

.

Ik heb niets tegen die mensen hoor maar als ze ons tegenkomen amai ze zouden ons kunnen schieten

Echte wolven zijn het.

En belachelijk vind ik het dat zoiets kan!

 

 

Bericht 3 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

Er is een groot verschil met je eigen kledij verkopen of je eigen spulletjes uit het huis, speelgoed etc ....  dan dat je effectief gaat aankopen om te verkopen.

 

Maar het is verleidelijk.  Stel dat je pas start met je eigen spulletjes en het loopt goed en er komt cash binnen, je doet het graag en je hebt de smaak te pakken van "verkopen".   Voor je het weet heb je je eerste item aangekocht om te verkopen.

 

De verleiding is zeer groot als je op dat moment in een kringwinkel een damesrokje ziet hangen van één of ander topmerk, je kan er niet in, het is Uw maat niet maar de prijs is zo belachelijk laag dat je denk "ik koop het toch en zal het verkopen op internet".

 

Op dit moment heb je de stap gezet naar handelaar.

 

Uiteraard kan je dat even uitproberen maar op een gegeven moment heb je dit echt niet meer in de hand en dan wordt het gevaarlijk.  Dan kom je echt op een punt waar je even moet stilstaan en nadenken wat je hiermee zult aanvangen.   Of je blijft verder werken in het zwarte circuit of je neemt een statuut van zelfstandige in bijberoep.

 

De problemen komen er dan aan als je  .... oeps,  werkloos bent of aan de ziekenkas zit ... probleem, kan dus niet.  Maar waarom zou je de stap niet zetten als werkloze?  Of heb je schrik dat je je stempelgeld zult verliezen?  Ja maar, 't is 't één of 't ander hé, je kan niet van twee walletjes eten.   De ene kiest dan maar op risico van gepakt te worden en doet lustig verder, een kleine minderheid durft de stap te zetten.

 

Wat velen tegenhoud is dat je bvb op pure winst die de zwartwerkers nu hebben, ze anders tot 40% en meer moeten afstaan aan kosten, btw en andere belastingen en werkingskosten.  Jaaah, je hebt niets voor niets hé,  wat moeten wij zakelijke verkopers dan niet zeggen?

 

Ik geloof persoonlijk in slagen maar je moet er wel keihard voor werken.   Je kan perfect een deftig maandloon opbouwen en perfect uit de kosten komen, je "boterham" verdienen als het ware.

 

Vandaar ik mensen die uit het zwarte circuit willen stappen graag wil ondersteunen met raad.  Met regelmaat doet Unizo (in Uw stad of streek) informatieavonden wat het allemaal inhoud.

 

Speel je graag winkeltje?  Wel, op wat wacht je?   DOEN, zeker DOEN !!!

 

 

Johan

Bericht 4 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

Wel eerst de kosten inschatten,prijzen huur van winkel bv.
Bericht 5 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op


@delamontoostende schreef:

 

De verleiding is zeer groot als je op dat moment in een kringwinkel een damesrokje ziet hangen van één of ander topmerk, je kan er niet in, het is Uw maat niet maar de prijs is zo belachelijk laag dat je denk "ik koop het toch en zal het verkopen op internet".

 

Op dit moment heb je de stap gezet naar handelaar.


Even een serieuze vraag:

 

Stel in het scenario hierboven dat je het rokje koopt voor 20 euro en weer verkoopt voor 25 euro.

Ik neem aan dat het probleem hierin zit dat er op die 25 euro geen BTW verrekend wordt?

Of is dat op 5 euro (25 -20)?

 

En stel nu dat die persoon het rokje koopt, thuis merkt dat het och niet zo lekker zit en het besluit te verkopen.

het wordt niet verkocht voor 20 of 25 maar slechts voor 15 euro.

 

Wat dan?

Als er een probleem met BTW is, is dat dan over 15 euro? Of over -5 euro (15-20)?

 



En wat als ik al mijn IT-spullen tweedehands verkoop, uiteraard onder de oorspronkelijke aankoopprijs (wegens tweedehands en/of oud)?

Beschouw je mij dan als handelaar?

En hoe zit het met de BTW in dit geval? Krijg ik dan een deel van mijn betaalde BTW terug misschien?

 

 

Bericht 6 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

Nee je kan geen btw terugkrijgen, je kan er bij verkoop enkel van vrijgesteld worden omdat het om tweedehandsproducten gaat.

Of je btw plichtige zaken verkoopt of niet heeft niets te maken met de status van handelaar of niet.
Bericht 7 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

BTW betaal je op gans het bedrag dus € 25.

 

Er is wel een speciale regeling voor 2dehands goederen (margeregeling). In dit geval is de BTW enkel van toepassing op de € 5 winst die je maakt.

 

BTW kan je enkel **bleep** als je zelf een BTW nummer hebt.

 

Er is ook een speciaal statuut voor bedrijven met zeer kleine omzet. Ik weet niet van buiten hoeveel dit is. In dit geval moet je geen BTW afdragen, maar kan je ook geen BTW **bleep**.

 

Kleine kanttekening. Als zakelijke verkoper moet je ook 21% BTW doorstorten op de verzendkosten die je aanrekent. Zo kreeg ik van de week nog een klacht van een Franse koper. Die kocht één van mijn duurste games wat ik aangetekend verstuurde. Die heeft me nadien gecontacteerd met de vraag waarom die meer verzendkosten betaald had als aangegeven was op het pakje. Dat zat dus in de BTW. Die dacht dat ik hem in het zak gezet had voor de verzendkosten. In de praktijk heb ik op de verzenkosten zelfs € 1 verlies gemaakt.

 

Ik wist zelf ook niet van deze regeling voor ik zelf zelfstandige geworden ben. Probleem op Ebay is wel dat je beoordeeld wordt op je verzendkosten. Dat is één van de redenen dat ik op het merendeel gratis verzending geef. Vroeger deed ik dit niet en dan kreeg ik regelmatig slechte sterren voor verzendkosten.

Bericht 8 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op

LOL we worden hier gecencureerd.

** bleep** = t e r u g t r e k k e n
Bericht 9 van 12
laatste antwoord

Overheid legt internetverkopers fikse boete op


@gamewalhalla-be schreef:

BTW betaal je op gans het bedrag dus € 25.

 

Er is wel een speciale regeling voor 2dehands goederen (margeregeling). In dit geval is de BTW enkel van toepassing op de € 5 winst die je maakt.


En als ik er vanuit ga dat ik geen winst maak, maar net een verlies van 5 euro?

Is het dan BTW op 0 euro?

 

In mijn geval is dat namelijk zo: als ik kijk naar de items die ik verkoop is er niet 1 bij waar ik winst op maak.

Dat is niet erg, is ook niet mijn bedoeling....

Bericht 10 van 12
laatste antwoord