op 01-08-2012 17:35
Je leest het zo vaak, het artikel die je koopt is niet hetzelfde artikel wat je opgestuurd kreeg. Het artikel is stuk maar de verkoper zweeg in alle talen. het artikel is erg versleten maar op de foto en in de beschrijving kon je het niet zien. De objectbeschrijving zegt "in perfecte staat" maar blijkt dat bij otnvangst er verschillende onderdelen ontbreken.
Kijk, wij als zelfstandige handelaars kunnen ons dat echt niet permiteren. Wij moeten tevreden klanten hebben of ze komen niet terug. Wij moeten een zaak opbouwen en zorgen dat we een zo'n best mogelijke service geven aan de klant, ook al kost dit ons wel eens een extra kost.
De terugnameplicht zou er VOOR IEDEREEN moeten zijn. Iedereen die verkoopt ONLINE zou zich moeten houden aan de wettelijke regels betreffende online verkopen.
Het zou veel ellende besparen en de oneerlijke verkopers zouden er zo wel uitgefilterd worden.
Wij hebben zelf ook al veel aangekocht van partikulieren die niet eerlijk waren in de beschrijving. Overlaatst nog speciaal gebeld naar de verkoper om zeker te zijn dat alles ok is en in perfecte staat zoals beschreven, maar toen we de pop toegestuurd kregen bleek er een stuk haar uitgeknipt en een teen afgebroken, kon je niet zien op de foto! Nadien zijn dit soort verkopers niet meer bereikbaar en sta je machteloos. Ze willen ook nooit dat je met Paypal betaald, dus, je bent echt machteloos.
Het kaf moet echt uit het koren. Ik pleit voor gelijke reglementen voor eender wie online verkoopt !
Johan
op 02-08-2012 07:11
op 02-08-2012 09:40
op 02-08-2012 11:31
Wanneer het gaat om nieuwe goederen kan ik ermee leven dat die terugname voor iedereen geldt, maar op de tweedehandsmarkt ligt dat toch wel iets moeilijker, zo ga je het misbruik nog meer in de hand werken vrees ik.
op 02-08-2012 13:39
Walesha, je begrijpt het niet hé!
Als jij iets koopt en je ontvangt het en het voldoet totaal niet aan de beschrijving, zelfs de foto klopt niet met wat je ontvangen hebt, dan zal je het bij een zelfstandige handelaar mogen terugsturen, terecht, maar bij een partikulier niet.
Dus, het gaat nog meer op voor tweedehands en ook, een partikulier kan in priniciepe niet nieuw verkopen. Ook al is het in "nieuwstaat", het zal telkens tweedehands zijn.
Partikulieren die "nieuwe" produkten verkopen zoals die zwartwerkers die ipodonderdelen verkopen, die moeten er maar uitgezwiept worden, maar EBAY laat ze gerust.
Wat denk je van deze? Een handelaar of een partikulier?
op 02-08-2012 14:00
ik zie hier direct 2 overtredingen
Dubbele aanbieding (EBAY waar zit je???)
en uiteraard, een particulier die dik verdient zonder BTW of andere zaken te betalen...
maar ik heb allang begrepen dat Ebay belgie franstalig, anders werkt dan ebay belgie nederlandstalig....
D.
op 02-08-2012 18:16
Het voorbeeld die ik hier aanhaal, staat er al jaren op!
Ebay is het perfecte platform voor valse concurrentie door partikulieren.
Het is vechten tegen windmolens blijkbaar.
Het enige wat wij kunnen doen is de overtredingen melden..... en dan nog .... ze blijven er gewoon opstaan en Ebay doet niets.
Het is wraakroepend.
Wat kan je dan nog doen? Misschien eens een list uitprinten en aan de btw opsturen, is het daar dat we dan naartoe moeten, de overdraagmaatschappij? Ik denk het niet. Zo ver hoeft het niet te komen maar ik kan me voorstellen dat handelaars die verlies hebben door deze wanpraktijken dat ze wel eens zo'n zwartwerker zouden durven aangeven.
Enfin, 't is niet mijn artikel, voor mij zijn die ipodverkopers geen concurenten, maar het is enkel maar te illustratie dat ik hier eens over praat.
op 02-08-2012 19:00
@hellyhansens,
Ik begrijp best waar ,je heen wilt, maar ik denk dat jij mij niet begrijpt... waarom zou een particulier niet iets nieuw kunnen verkopen? Een ongebruikt object, nog in de originele verpakking is voor mij nieuw... het gaat hier dan ook om de staat van het object en niet de herkomst ervan... trouwens als je daar gaat over muggeziften verkoopt ook elke handelaar tweedehandsspul, want die kocht het van een groothandel/invoerder die het op zijn beurt kocht van de fabrikant. jouw definitie van "tweedehands" gaat dus niet op.
En de link naar dat voorbeeld van jou... tja, moeilijk te zeggen, mss is dit een zakelijke verkoper die hier een particulier account heeft aangemaakt, zo zijn er hier wel meer (lees: genoeg) enne... het voorbeeld dat je aanhaald met die foute foto e.d. ruikt mijn inziens naar opzettelijk bedrog en ik denk niet dat een zakelijk verkoper zich met dergelijke praktijken zal bezighouden. terugnameplicht, dwz "niet tevreden, geld terug" gaat mijn inziens niet op voor tweedehands spullen, daar bestaat nog steeds zoiets als: "in de staat waarin het zich bevind" en als je dergelijke zaken online wil kopen moet je als koper dan ook maar de risico's erbij nemen dat je bedrogen wordt, koop het dan ter plaatse op een rommelmarkt of in een brocanterie waar je dat spul kan zien, bestuderen en bestasten voordat je het koopt...
Voila, mijn menig erover!
op 02-08-2012 23:16
@ Walesha,
we zitten op een andere golflengte, ik zie het toch anders en ik denk dat we nooit uit deze discussie komen, dus, laat maar ....
,-)
op 02-08-2012 23:24
Wij verkopen als handelaar zowel nieuw als tweedehands en het staat hoog in ons vaandel geschreven dat wanneer je niet tevreden bent over je aangekochte object, je het mag terugsturen.
Dit is de wet, maar dit is tevens een handelstroef en daar zijn we fier op!
Elke koper moet eerlijk behandeld worden en elke verkoper zou eerlijk moeten zijn over het artikel hij/zij verkoopt.
Het is dus je reinste onzin om de klant de schuld in de schoenen te schuiven "dat hij het maar moet weten, op eigen risico, etc ...".
Vandaar, het zou beter zijn dat elke verkoper de terugname plicht moet hanteren, het gaat om verkopen, het gaat om de klant, het gaat om tevreden klanten en die moet je opbouwen door een goeie service te geven.
Maar deze laatste alinea begrijpen er zeer weinig op Ebay en andere verkoopsites.
VERKOPEN = een VAK !!!!