annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Valse concurrentie door zwartwerkers ONDER de marktprijs !!!

Wij zijn al 12 jaar zelfstandig met een zaak die goed draait. We hebben ook op EBAY een zakelijke account geopend. Alles gaat officieel, extra papierwerk maar goed ....
Wij verkopen een geborduurde handdoek aan 12.50 euro. Handdoek met naam. We krijgen concurrentie van een particulier die aan soms maar 6, 7 tot 8 euro verkopen en ze verzend dan nog gratis ook! Komt daar nog bij dat ze allerlei figuren borduurd die strafbaar zijn. Bumba, Disney, Diddle, .... alles met licensies.
Wij als zakelijke verkoper mogen dit niet borduren en/of verkopen zonder toestemming. Dit soort verkopers maakt de markt kapot.
Ik heb niet de mentaliteit om mensen aan te dragen, ben van het principe leven en laten leven maar het stemt me wel tot nadenken en hoop dat ze toch een keer tegen de lamp lopen.
Bericht 1 van 55
laatste antwoord
54 ANTWOORDEN 54

Re: Valse concurrentie door zwartwerkers ONDER de marktprijs !!!

Hopla, daar hebben we een valse concurrent !   Ware het niet dat ze tegen m'n schenen schopt maar ze beseft het blijkbaar niet.


 


Ze was eerst een collega antiqair in Oostende en we kwamen elkaar wel eens tegen op veilingen of een rommelmarkt maar sedert een tijdje is ze haar zaak gestopt omdat "het bij haar niet bij  marcheert".


 


Op enkele andere verkoopsites kwam ik haar toevallig tegen dat ze haar ganse winkelstock uitverkoopt, is natuurlijk logisch. In haar persoonlijke uitleg schrijft ze ook dat ze een winkel had en nu alles uitverkoopt.  Daar is niets op tegen, integendeel.


 


Tjien, op een laatste veiling in Oostende is ze terug gretig aan het opkopen, ze bood enkele keren boven mij want ze wou het persé winnen, ja, da's het spel, ben daar zeer sportief in, tot zelfs een lotje Delvaux handtassen die ze vastheeft, maar die ze nu vandaag aanbied op een andere tweedehandssite.


 


Dus, ja, ik dacht, slim van haar, als ze niet verkoopt in een winkel dan kan je maar beter online en nu en dan eens een rommelmarktje doen.  Zo zijn er meer zelfstandige verkopers die enkel online verkopen en de dure kost van een winkelpand achterwege laten.


 


Maar, nu komt de kat op de koord, ze heeft alles geschrapt, heb zopas even haar btw nummer gecontroleerd, ze is al meer dan een jaar niet meer zefstandig en blijkt nu volgens een goeie kennis van haar dat ze gewoon gaat werken en ook wat van de ziekenbond trekt.


 


Ja man, maar nu breekt m'n klomp hé !  Zo is het makkelijk natuurlijk.  Ik die mij sportief opstel in een veilingshuis en onder zelfstandigen dat we elkaar de voorwerpen gunnen die we willen maar die dame pikt gewoon onze boterham af ! Die zit daar te bieden voor zot, de prijzen op te drijven, wil gewoon hebben wat ze wilt, stelt zich egoïstisch op en dan gaat ze nog een beetje in het zwart gaan werken ook?


 


Denk als de btw of belastingen op die madame gaan vallen dat het haar beste dag niet zal zijn.  Ik zal haar niet aangeven, wees daar maar gerust in, het voelt alleen niet lekker aan dat ze op het einde van de veiling dan pronkt met "kijk wat ik allemaal gekocht heb" om dan al die items online in het zwart te verkopen.


 


Dat ze uitverkoopt, ok, maar dat ze blijft bijkopen om te verkopen en wetende dat ze haar handelsactiviteit gestopt heeft vind ik er ferm over.  Had ze gewoon haar btw nummer gehouden en als bijberoep gedaan was er geen haar op m'n hoofd die er enig probleem mee zou hebben.


 


Voor de duidelijkheid, ik heb totaal niets tegen mensen die eens een opkuis houden en wat spulletjes verkopen, of een sterfgeval of verhuis, of verzameling dat wegmag dat mensen alles online zetten, waarom niet, gelukkig kunnen die duizenden partikulieren op die manier wat spulletjes kwijt en zo hebben ze weer een ewtraatje om terug in de economie te stoppen, een reisje te doen, wat anders te kopen. 


 


Maar wanneer je als partikulier effectief gaat AANKOPEN met doel te VERKOPEN dan ben je handelaar. Dan helpt het niet dat je zwaait met een wet die zegt dat je tot 5000 euro (of wat dan ook) mag bijverdienen. Je moet de wet volledig kennen. Je moet ook sociale zekerheid betalen, je kan vrijstelling van btw vragen, het kan inderdaad dat je geen belasting zult betalen als je te weinig verdient MAAAR je bent wel handelaar.


 


Ik kan echt niet begrijpen dat hier ook op Ebay zoveel mensen enorme risicio's nemen. Nu dat er controles op til zijn. 


 


Wees voorzichtig, is alles wat ik kan zeggen.


 

Bericht 51 van 55
laatste antwoord

Re: Valse concurrentie door zwartwerkers ONDER de marktprijs !!!

billywear
Community-lid

Ik heb op 9 meil controle gehad van de belastingen en de BTW.


Ze zijn van 9u00 's morgens tot 17u00 's namiddags gebleven en hebben alles van A tot Z nagekeken, mijn stock, mijn aan- en verkoopfacturen, of ik de wettelijke voorschriften van verkoop op afstand naleef enz... uiteraard was mijn boekhouder er ook, en dat was nodig.



Ik had geen angst, want ik was met alles in orde, ze hebben dan ook geen fouten ontdekt in mijn facturen, creditnota's en administratie.  Natuurlijk, en mijn boekhouder had mij al verwittigd, als die mannen komen, dan gaan ze niet naar buiten voor ze wat geld hebben kunnen zuigen.



Ze hebben dan ook eens mijn kosten nagekeken, en ja hoor daar hebben ze wat in gesnoeid.  Belgacom factuur inbreng van kosten van 100% naar 50% teruggebracht, electriciteit van 70% naar 50% teruggebracht en nog wat kleinigheden.



Daar moet ik de BTW met terugwerkende kracht van terugbetalen + verwijlintresten.  Belastingen was in orde, hoef niets bij te betalen.



Om een lang verhaal kort te maken, ik moet dus voor de 20ste juni een bedrag van tussen de 1.200 en 1.500 euro bovenop mijn maandelijkse btw betalen, zo maar, per direct.



En ik ben met alles in orde... je kan je voorstellen wat iemand die een beetje in het zwart bijwerkt zal moeten betalen, laat staan iemand die volledig in het zwart werkt.



O ja, tijdens de controle hebben ze mij gezegd dat ze specifiek orders hebben gekregen om verkopers via internet te controleren, en dat ze er al een goed deel te pakken hebben gekregen en dat er nog veel zullen volgen.  Di Rupo heeft geld nodig namelijk, en nu zijn ze met eBay bezig.



Allé proficiat meneer, u was de eerste die volledig in orde was met uw administratie, morgen gaan we naar de volgende 🙂



Doe maar jongens, doe maar en ga er maar met de grove bijl in denk ik dan zo.

Billywear
Bericht 52 van 55
laatste antwoord

Re: Valse concurrentie door zwartwerkers ONDER de marktprijs !!!

hallo,


 


ik heb een vraag aan U,


 


U schrijft "electriciteit naar 50% gebracht.   Werk jij dan van thuis uit of zo?


 


Ik bedoel daarmee, wij hebben een winkel en dat is een aparte teller, kunnen ze dan bij ons ook zeggen, voila, 50% niet aftrekbaar?


 


Ook de telefoon bij ons, wij hebben privé gsm maar die word meer voor de zaak gebruikt dan privé.  In de winkel hebben wij een telefoon en het kan natuurlijk wel eens gebeuren dat er een privégesprek is maar toch 99% is voor de zaak.


 


Vecht je dan niets aan als je vind dat het niet correct is of heb je schrik van de belastingen omdat ze anders nog dieper zouden graven en misschien je nog meer op kosten zouden jagen?


 


Enfin, dat zijn zo van die vragen dat ik heb.


 


Johan

Bericht 53 van 55
laatste antwoord

Re: Valse concurrentie door zwartwerkers ONDER de marktprijs !!!

billywear
Community-lid

Hallo,



Ja ik werk van thuis uit, ik heb mijn kantoor en stockruimte dat 100% beroepsmatig is, maar dat is slechts 27% van de oppervlakte van mijn woning en is trouwens zo beschreven in onze aankoopakte.  Ik verkoop enkel via internet, ik heb geen klassieke winkel in het straatbeeld en dus geen apparte teller voor privé en beroep.



Natuurlijk heeft mijn boekhouder de vermindering van de percentages aangevochten maar bijvoorbeeld voor de belgacom factuur dat hij echt overdreven beschouwde van inneens te zakken van 100% naar 50% dan zegden ze letterlijk : ok, we willen dat wel terug naar omhoog brengen maar dan gaan we eens alle GSM facturen uitpluizen en die van 100% naar 70% laten zakken en nog wat andere dingen bekijken zoals de auto (die gebruikt wordt voor beroep en privé ten belope van 30%-70%) en dan kon het mij nog meer gaan kosten, zoals ik al zei die mannen moeten met iets naar buiten gaan, al ben je nog eerlijker dan de paus.



Dus hebben we verder niet moeilijk gedaan.  Het is ook best dat je in het begin wat hogere percentages aangeeft als kosten dan in werkelijkheid want zakken doen ze toch, uiteindelijk kom je dan ongeveer juist uit (behalve voor Belgacom in mijn geval maar bon, soit), als je de echte % doorgeeft dan zakken ze er gegarandeerd onder.

Billywear
Bericht 54 van 55
laatste antwoord

Re: Valse concurrentie door zwartwerkers ONDER de marktprijs !!!

[gelieve on topic te blijven]

-- Bewerkt door martijn@ebay.com om 16 May 2012 10:52 CEST
Bericht 55 van 55
laatste antwoord