annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

eBay nieuwigheden II

hughwitte
Community-lid

Draadje voor Nieuwigheden en nieuws op eBay, internationaal en nationaal.

Vervolg op:
eBay nieuwigheden
http://community-benl.ebay.be/topic/Internationaal-Kopen/Ebay-Nieuwigheden/500003730
dat onder het Kopen forum is verzeild, en dat als draadje toch zwaar begon te worden.

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 1 van 73
laatste antwoord
72 ANTWOORDEN 72

eBay nieuwigheden II

LAP !!!!! 't Is al zover!


8% plaatsingskosten !!!!


Voor veilingen gaat de commissie dus met meer dan 30% omhoog!


Trouwens... er staat weer eens een fout in de mededeling!


Vanaf 8 juni bedraagt de verkoopcommissie standaard 8% voor veilingaanbiedingen* en aanbiedingen met vaste prijs. De verkoopcommissie is een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs.


* Voor veilingobjecten bedraagt de maximumverkoopcommissie EUR 40


Als ik echter goed kan lezen geldt de sterretjesopmerking evengoed voor vaste prijzen!


Enne... O ja, wat voor zin heeft het om de gebruikte tabellen voor de verschillende verkoopscommissie-tarieven te vermelden? Het gaat hem toch telkens om 8%. Maar om alles 100% correct te stellen, zit hier ook iets in jullie tabelletjes die er niet hoort te staan! Als je persé deze wil gebruiken, moet er bij verkoopsprijs tot 500 Euro toch niet vermeld worden dat er een maximum geldt van 40 euro??? Je komt er immers nooit boven, kan het maximaal evenaren als je exact voor 500 euro  verkoopt!

-- Bewerkt door hetzijspoor om 13 May 2011 21:28 CEST



Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 31 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

Martijn, hebben jullie ook zo'n "leuke verrassing" voor zakelijke verkopers of mogen we voor één keer op onze beide oren slapen???




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 32 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II


mogen we voor één keer op onze beide oren slapen???



Zal 't gaan, ja ????


Vanaf 8 juni moeten particuliere verkopers op eBay.be geen plaatsingskosten meer betalen voor veilingen.


Dus zwartwerkers mogen maar veilingen plaatsen tegen de sterren op, en onze (grof-) betaalde veilingen verdringen en vaste prijsaanbiedingen helemaal naar de achtergrond sturen !


Indien je een publiek van verzamelaars hebt zoals jij Frits, en daardoor klantjes kan werven zonder veilingen zal je verkoop er niet onder lijden, maar ik kan het met deze account op lange termijn wel schudden op ebay ...




Bericht 33 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

@supergiftman


Vanaf 8 juni moeten particuliere verkopers op eBay.be geen plaatsingskosten meer betalen voor veilingen.Dus zwartwerkers mogen maar veilingen plaatsen tegen de sterren op, en onze (grof-) betaalde veilingen verdringen en vaste prijsaanbiedingen helemaal naar de achtergrond sturen !


Ik heb al direct een tweede account aangemaakt, waar ik al mijn veiligen zal deponeren. Uiteraard niet als zakelijke verkoper maar als "particulier", als Ebay het zo wilt, dan krijgen ze het zo.


Is dat hoe we het gaan moeten doen om te overleven? 100 veiligen online op alle europese ebay sites ('t is toch gratis) en dikke verzendkosten rekenen om de kosten te dekken.



Bericht 34 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II


Ik heb al direct een tweede account aangemaakt, waar ik al mijn veiligen zal deponeren. Uiteraard niet als zakelijke verkoper maar als "particulier", als Ebay het zo wilt, dan krijgen ze het zo.




 


En volgens mij is dat op het eerste zicht wettelijk in orde.


Immers, een btw-plichtige is VERPLICHT om aan zijn BELGISCHE leveranciers zijn btw-status te melden en zijn btw-nr kenbaar te maken, zodat de leverancier in kwestie aan zijn verplichtingen kan voldoen, zoals het opmaken van de jaarlijkse btw-listing met verkoopcijfers aan btw-plichtigen.


Maar onze leverancier Ebay zit in Luxemburg, en ik zou niet weten op welke basis wij verplicht zouden zijn een buitenlands leverancier op de hoogte te stellen van onze status ...


Deze situatie verhoogt enkel de commissie op verkoop met 15% Luxemburgse btw. 


Wel even aan denken dat je je gegevens en btw-nummer in je advertentie moet opnemen om wettelijk in orde te zijn, want Ebay zet ze er natuurlijk niet meer automatisch bij.


 


 


-- Bewerkt door supergiftman om 14 May 2011 7:26 CEST


-- Bewerkt door supergiftman om 14 May 2011 7:29 CEST

-- Bewerkt door supergiftman om 14 May 2011 8:09 CEST



Bericht 35 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

Enkele rekensommetjes :


veilingprijs 5 € : nu 0,15 + 0,27 = 0,42 - nieuw tarief 0,40 €


veilingprijs 15 € : nu 0,30 + 0,82 = 1,12 - nieuw tarief 1,20 €


veilingprijs 30 € : nu 0,60 + 1,65 = 2,25 - nieuw tarief 2,40 €


veilingprijs 60 € : nu 1,20 + 2,40 = 3,60 - nieuw tarief 4,80 €


veilingprijs 150€ : nu 2,00 + 6,00 = 8,00 - nieuw tarief 12,00 €


veilingprijs 600 € : nu 3,00 + 12,00 = 15,00 - nieuw tarief 40 €



Voorlopig besluit : alleen voordelig voor goedkope spulletjes.  Misschien ook voordelig voor heel dure objecten van meer dan 2000 euro, dat moet ik nog even narekenen.


Een ander voordeel is dat je niets betaalt voor objecten die niet verkocht worden, dus misschien goed voor moeilijk verkoopbare objecten?


Dus straks staat eBay vol goedkope rommel, nog even proberen te verpatsen voor je je spullen naar het containerpark of de kringloopwinkel brengt ?



m.
Bericht 36 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

Het grootste voordeel dat ik in dit systeem zie, is dat dit mogelijks een oplossing kan bieden om het aantal niet verkopende verkopers kan inperken.


Het heeft in dit systeem immers geen enkele zin meer om bvb een artikel waarvoor je minimaal 100 euro wil, aan te bieden aan 1 euro.


Je kan nu perfect starten aan je gewenste minimale verkoopprijs zonder meerkost.


 


Wat rekensommetjes betreft, kan je stellen dat het pas goedkoper wordt als je naar de onderste marge van het oude tabellensysteem zat:


Enkele voorbeelden:


- plaatsen aan 2,50 euro kost in het huidige 0,29 - in het nieuwe systeem 0,20 €


- plaatsen aan aan 6,00 euro kost in het huidige 0,48 - in het nieuwe 0,48 €


- plaatsen aan 9,99 euro kost in het huidige 0,70 - in het nieuwe systeem 0,80 €


Als je dit gaat verder bekijken voor de andere groepen, zie je dat dit voordeel al snel vervalt als je in de hogere categorieën valt


- plaatsen aan 12,00 euro kost in het huidige 0,96 - in het nieuwe systeem 0,96 €


- plaatsen aan 9,99 euro kost in het huidige 0,70 - in het nieuwe systeem 0,80 €


 


Zoals mikmak aanhaalt zal het ook voordeliger worden als je grote bedragen kan halen. Hier moet de grens ergens tussen de 1450 en 1500 € liggen. In het huidige systeem was er geen bovenplafond, bij het nieuwe systeem wel en zal het stoppen bij 40€ verkoopskosten.


Plus het heraanbieden zal inderdaad interessanter worden omdat er niet telkens plaatsingskosten dienen betaald te worden.


 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 37 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

akkoord... maar.......enkel VOOR partikulieren... dus in principe NIET voor ons.


Daarom dat ik zei dat het beter is om onze account te splitsen in 2 accounts, 1x voor de vaste aanbiedingen, en 1x voor de veiligen. 1X als zakelijke verkoper, en 1x als particulier.


Dat we hierdoor misschien onze onverkochte objecten alsnog kunnen gaan verkopen is positief...


misschien dat martijn eens kan antwoorden of dit echt ook zal gelden voor zakelijke verkopers...?

Bericht 38 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II


Indien je een publiek van verzamelaars hebt zoals jij Frits, en daardoor klantjes kan werven zonder veilingen zal je verkoop er niet onder lijden, maar ik kan het met deze account op lange termijn wel schudden op ebay ...



 


90% van mijn klanten zijn geen verzamelaars hoor maar mensen die aan modelbouw doen.


Dat ik in het verleden verkoos om te verkopen aan "Vaste Prijs", heeft niks te maken met het soort klant dat ik zou hebben of willen bereiken maar aan een bewuste bedrijfsstrategie:


- vooreerst was de kosten-baten-analyse duidelijk en bleek het verkopen via "Vaste Prijs" financieel de beste strategie voor mezelf.


- de arbeidsintensiteit als zelfstandige in bijberoep speelde evenzeer een rol. Met vaste prijs kon ik alles gewoon éénmalig opstarten en loopt ieder object tot wanneer het effectief verkocht wordt.


Komt daarbij dat meer dan 2000 artikels wekelijks terugplaatsen een huzarenstukje is waarmee je zo goed als dagelijks vrij veel tijd spendeert.


- af en toe zal je ook wel eens bij mij een veiling vinden maar dan zal het gaan om een aanbieding op een buitenlandse site om extra klanten te "lokken" die in hun land niet internationaal zoeken en zo mijn aanbiedingen niet terugvinden.


- maar misschien even belangrijk is het feit dat ik niet wil verzanden in ettelijke vragen van kopers om goedkoper te verkopen. Ik bepaal mijn verkoopsprijzen en niet mijn klanten hé?


Ik zie bvb bij jou dat je één bepaalde ring in verschillende maten verkoopt en 1 ervan staat in veilingvorm 5 euro goedkoper dan in vaste prijs. Als ik deze zou willen maar net in een maat val die duurder staat, dan zou ik toch gaan onderhandelen met jou hoor. Volgens mij heeft dit als gevolg dat je je eigen winstmarges gaat afromen.


Zo zijn er nog wel voldoende redenen geweest waarom ik opteerde voor "vaste prijzen" in een "Topwinkel" maar dit moet iedereen voor zijn eigen situatie uit maken. Voor mij leek dit de beste oplossing, voor andere verkopers kan het perfect zijn dat zij verkiezen om een andere verkoopsstrategie te gebruiken.


Het belangrijkste is dat je dit voldoende voor jezelf eens in een plannetje giet en voor- en nadelen gaat afwegen.




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 39 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II


Het grootste voordeel dat ik in dit systeem zie, is dat dit mogelijks een oplossing kan bieden om het aantal niet verkopende verkopers kan inperken.



En dit zal ook in het voordeel zijn van de zakelijke verkoper volgens mij.


Een ontevreden ebay-koper die bedot werd door een particuliere koper die niet wil leveren, krijgt mogelijks een negatief beeld van aankopen via de veilingssite en hoe snel wordt er al niet veralgemeend? 1 slechte ervaring is vaak al genoeg om het ganse systeem af te breken.


Dus... meer tevreden kopers = meer vertrouwen in het online-kopen via ebay = meer kans dat ze terugkeren en uiteindelijk terecht komen bij een zakelijk verkoper die hen heel wat meer service kan bieden dan de particuliere verkoper met een beperkt aanbod


 


(PS: ik ben misschien een naiëve dromer é....)

-- Bewerkt door hetzijspoor om 14 May 2011 11:10 CEST



Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 40 van 73
laatste antwoord