annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

eBay nieuwigheden II

hughwitte
Community-lid

Draadje voor Nieuwigheden en nieuws op eBay, internationaal en nationaal.

Vervolg op:
eBay nieuwigheden
http://community-benl.ebay.be/topic/Internationaal-Kopen/Ebay-Nieuwigheden/500003730
dat onder het Kopen forum is verzeild, en dat als draadje toch zwaar begon te worden.

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 1 van 73
laatste antwoord
72 ANTWOORDEN 72

eBay nieuwigheden II


 90% van mijn klanten zijn geen verzamelaars hoor maar mensen die aan modelbouw doen.


Dat ik in het verleden verkoos om te verkopen aan "Vaste Prijs", heeft niks te maken met het soort klant dat ik zou hebben of willen bereiken maar aan een bewuste bedrijfsstrategie:


...


- de arbeidsintensiteit als zelfstandige in bijberoep speelde evenzeer een rol. Met vaste prijs kon ik alles gewoon éénmalig opstarten en loopt ieder object tot wanneer het effectief verkocht wordt.


Komt daarbij dat meer dan 2000 artikels wekelijks terugplaatsen een huzarenstukje is waarmee je zo goed als dagelijks vrij veel tijd spendeert.



 


Alhoewel dit weinig te maken heeft met dit draadje :


toch even opmerken dat je via verkoopmanager pro een veiling kan aanmerken met steeds opnieuw aanbieden tot verkocht en dan wordt je veiling na afloop keurig automatisch heropgestart.


Al mijn veilingen zijn zo aangemerkt, dus ik heb er niet meer werk mee dan met aanbiedingen tegen vaste prijs.




Bericht 41 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

Ebay is goed bezig X-(


Alle nieuwe regels die afgelopen 2 jaar ingevoerd zijn, maken het ons als (professionele) verkoper enkel maar moeilijker.


In mijn beginperiode ging ik vaak bij de concurrentie kijken vooral qua prijssetting. Van de toenmalige gameshops blijft er zo goed als geen enkele meer over.


Hun opvolgers hebben Ebay ook verlaten. Een gameshop die ik maanden geleden zien opstarten heb (ondertussen meer dan 1000 feedbacks) heeft er de brui aan gegeven. Een andere grote shop (+10.000 feedbacks) zie ik ook al een paar weken uitverkoop houden. Voor 90% zeker dat die ermee stopt.


Ondertussen zie ik het een en't ander gebeuren bij een andere shop, wat me doet geloven dat deze er binnenkort ook de brui aan gaat geven.


Zeker de laatste 2 zijn grote shops. Die verkopen (verkochten) honderden items per maand. Voor een relatief kleine Belgische Ebaysite zeker niet slecht.


Shops die 200-300 en meer items/maand verkochten hebben er de brui aan gegeven. Nieuwe shops die opgestart zijn verkopen nog niet de helft.


Andere categorieën bezie ik niet. Ik weet alleen in de categorie games dat ze aan het vallen zijn als vliegen. Ik zie steeds meer en meer vaste verkopers afhaken. Zowel verkopers met een shop, als de reguliere veilingverkopers.


Enerzijds zou ik dat moet toejuichen wegens minder concurrentie, maar des te groter het aanbod, des te meer kopers en daar varen we allemaal wel bij. Ik vind sowieso dat het aanbod op Ebay sterk verschraalt is.

Bericht 42 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

speedsterboy1
Community-lid

Wel Koen, dat is mij toevallig ook opgevallen. Ik kocht vroeger wekelijks spullen bij een paar grote Duitse verkopers, nu dacht ik daar verleden week opnieuw te gaan shoppen maar het blijkt dat ze al een hele tijd niet meer actief zijn op ebay, het gaat hier over verkopers die tienduizenden feedbacks hebben. Gelukkig via wat zoekwerk eentje teruggevonden, heeft nu blijkbaar een eigen website. Dit moet in elk geval een geweldig verlies voor ebay zijn, zeker als je rekening houd met de prijscategorie waarin ze verkochten.


 


 


 

Photobucket

Bericht 43 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II


... het blijkt dat ze al een hele tijd niet meer actief zijn op ebay, het gaat hier over verkopers die tienduizenden feedbacks hebben. Gelukkig via wat zoekwerk eentje teruggevonden, heeft nu blijkbaar een eigen website. Dit moet in elk geval een geweldig verlies voor ebay zijn, zeker als je rekening houd met de prijscategorie waarin ze verkochten.


 


Ik moet hetzelfde melden in de juwelensector.


Het aantal actieve zakelijke accounts is stilaan tot een handjevol beperkt.


Idem in Frankrijk :  accounts waar ik regelmatig met bewondering naar keek en dikwijls met feedbacks waarvan ik alleen maar kan dromen, zijn verdwenen of amper nog actief, en er komen geen vergelijkbare meer bij.


Ik vrees dat boontje stilaan om zijn loontje komt...


Waarschijnlijk krijg ik hierop weerom van enkele hardliners de reactie dat er geen alternatief is voor ebay.


Een gelijkaardige site is er inderdaad niet, maar de stap van deze onbetrouwbare en onstabiele leverancier naar een eigen webwinkel wordt door het steeds groter wordende aanbod aan gemakkelijk te bedienen webwinkelsystemen meer en meer gezet...


Ik kan trouwens mezelf als voorbeeld nemen :  vijf jaar terug werkte ik full-time (en dat is dan 60 à 70 uur per week) aan mijn ebay-aanbod.


Nu is dat nog misschien een tweetal uurtjes per dag om het ebayaanbod stabiel te houden.


De rest van de tijd ben ik bezig met sites buiten ebay, en er zal heel wat moeten veranderen op deze site wil ik er terug meer tijd in steken.




Bericht 44 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

Wel hierzo een beetje hetzelfde verhaal.


Ik heb alles op Ebay zo veel mogelijk geautomatiseerd. De tijd die vrijkomt besteed ik aan andere zaken. Eén van die zaken is een eigen website. Als ik mijn planning kan blijven volgen gaat die na het groot verlof online.


Zoals ik effe geleden nog eens geschreven heb. Ebay heeft afgelopen 2 jaar alles gedaan om het vertrouwen van de koper te winnen. Hoog tijd dat ze eens hetzelfde gaan doen voor de verkopers.


Als koper kan je je alles permiteren, als verkoper heb ik totaal geen rechten meer. De enige vernieuwing die ik luidkeels toejuich is dat winkelobjecten nu tussen de gewone objecten getoond worden terwijl die vroeger zeer slecht zichtbaar waren.


Alle andere regels die afgelopen 2 jaar ingevoerd werden waren gericht op het rechtstreeks of onrechtstreeks verhogen van de kosten en het verminderen van onze rechten. Gezien sommige maatregels die al op buitenlandse Ebaysites ingevoerd werden en hier nog niet, denk ik dat er ons nog het een en het ander staat te wachten.


Als zakelijke koper haal je je inkomen geheel of gedeeltelijk uit je verkopen. Voor mij zou het veel gemakkelijk en veel minder werk zijn om mij enkel en alleen op Ebay te richten. Zoals Ebay het spel nu speelt ben je als zakelijke verkoper verplicht om alternatieven te zoeken. Er hangt constant een zwaard van Damocles boven iedere verkoper zijn hoofd. Het grote vertrouwen dat ik in Ebay had is voor een groot stuk weg. Voor ik terug dat vertrouwen krijg, zullen ze toch het één en't ander aan hun policy moeten veranderen.

Bericht 45 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

hughwitte
Community-lid


. . .  veilingen plaatsen tegen de sterren op, en onze (grof-) betaalde veilingen verdringen en vaste prijsaanbiedingen helemaal naar de achtergrond sturen !


Op de sites waar gratis plaatsen van veilingen onder bepaalde voorwaarden al mogelijk zijn (UK, DE, FR, IT, ES, COM), heeft men het aantal veilingen dat men als particuliere verkoper gratis kan plaatsen gelimiteerd tot 100 of 50 per maand. Vermoed dat dit vroeg of laat ook op eBay.BE zal gebeuren. eBay.BE is ook de enige site in bovenstaand en onderstaand rijtje waar, bij gratis plaatsingskosten, het galerijbeeld nog te betalen is.




Veilingen met gratis plaatsingskosten, ongeacht startprijs
alle rubrieken, op enkele uitzonderingen na

BE
particuliere account
Galerijbeeld te betalen
FVF 8%, max 40 euro
vanaf 8 juni
http://www2.ebay.com/aw/benl/201105.shtml#2011-05-13163104

FR
particuliere account
Galerijbeeld gratis
max 100 gratis plaatsingen per kalendermaand
FVF 7%, max 21 euro
http://pages.ebay.fr/help/sell/fees.html

IT
particuliere account
Galerijbeeld gratis
max 100 gratis plaatsingen per kalendermaand
FVF 9,50%, max 47,50 euro
http://pages.ebay.it/help/sell/fees.html

COM
verkopers zonder eBay winkel
Galerijbeeld gratis
gratis BIN optie
max 50 gratis plaatsingen per kalendermaand
FVF 9%, ook op laagste verzendkosten, max 100 US$
http://pages.ebay.com/sellerinformation/news/feeupdate2011.html#fc

NL
particuliere account
Galerijbeeld gratis
FVF 8%, max 40 euro
vanaf 8 juni
http://www2.ebay.com/aw/benl/201105.shtml#2011-05-13163104

PL
particuliere account
Galerijbeeld gratis
FVF 2,5%, max 73,75 zl
vanaf 8 juni
http://www2.ebay.com/aw/pl/201105.shtml#2011-05-13173713

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 46 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

hughwitte
Community-lid

Aankoopgeschiedenis beschikbaar tot meer dan 2 jaar terug in My eBay
(i.p.v. 60 dagen)

Ook voor Belgische kopers

Ga naar: http://www.ebay.com/
Plaats muisaanwijzer rechtsboven op “My eBay” en klik op “Purchase History” in het uitrolmenu dat dan verschijnt.
Log in.
Kies de gewenste periode achter “Period”.

Kans dat dit later ook ingevoerd wordt op eBay.BE
http://announcements.ebay.com/2011/05/new-my-ebay-features-make-shopping-and-selling-on-ebay-even-easier/

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 47 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

martijn@ebay.com
Community-lid

Hoi


Even een verduidelijking over de aankondiging van verleden vrijdag:


De veranderingen die toen aangekondigd werden zullen enkel van toepassing zijn voor particuliere verkopers (met of zonder eBay winkel).


De kosten (dwz. zowel de plaatsingskosten als de commisie op de verkoopsprijs) voor professionele verkopers blijven zoals die waren.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 48 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

hughwitte
Community-lid


PayPal.BE - Aankomende beleidsaanpassingen
Ingangsdatum: 7 september 2011

met o.a.
Commerciële transacties:

Refunds: ontvangen betalingen die terugbetaald worden, blijven niet meer gratis voor de verkoper. De vaste kosten worden ingehouden door PayPal (0,35 euro in geval van een betaling in euro).

De standaardkosten voor een betaling in euro (of Zweedse kroon) binnen de EU blijven hetzelfde: vaste kosten + 3,4%. Voor andere betalingen vanuit het buitenland komen hier “kosten internationale betalingen” bij (vroeger 0,5%) die nu afhankelijk worden van het land van de afzender.

Land afzender            Kosten internationale betalingen
Noord-Europa*            Van 0,4% tot 0,9%
Europa I/VS/Canada**     Van 0,5% tot 1,0%
Europa II***             Van 1,3% tot 1,8%
Rest van wereld          Van 1,8% tot 2,3%

Wijziging valutawisselkosten

Meer info

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 49 van 73
laatste antwoord

eBay nieuwigheden II

hughwitte
Community-lid

PayPal.BE
Bewijs van verzending voldoende voor verkopersbescherming


Afgelopen jaren zijn er verschillende wijzigingen aan de gebruikersovereenkomst gebeurd. Midden 2009, bij de introductie van verkopersbescherming op PayPal.BE, was een online bewijs van levering nog noodzakelijk. Nu is bewijs van verzending (volgens de definitie hieronder) voldoende voor verkopersbescherming. Misschien interessant om de belangrijke punten en onduidelijkheden op een rijtje te zetten.


Vereisten voor verzending     Ongeautoriseerde betalingen     Niet-ontvangen objecten

Bewijs van verzending                   X                             X

Verzending binnen 7 kalenderdagen                                     X
na ontvangst van betaling*




11.8 Wat is 'Bewijs van verzending'?

Online of fysieke documentatie van een verzendbedrijf, bestaande uit onderstaande informatie:

a.    een status 'verzonden' (of gelijkwaardig) plus de datum van verzending,
b.    het adres van de ontvanger met daarbij minimaal de stad of postcode (of internationaal gelijkwaardige code),
c.    officiële aanvaarding door het verzendbedrijf (bijvoorbeeld een poststempel, ontvangstbewijs of online volginformatie; echter: indien u bewijs van levering heeft, is bewijs van verzending niet nodig.


11.9 Wat is 'Bewijs van levering'?

Online documentatie van een verzendbedrijf, bestaande uit onderstaande informatie:

a.   een status 'geleverd' (of gelijkwaardig) plus de datum van levering,
b.   het adres van de ontvanger met daarbij minimaal de stad of postcode (of internationaal gelijkwaardige code),
c.    een handtekening ter bevestiging van ontvangst voor transacties met een totale waarde van 200 euro of meer (zie de lijst met bedragen in buitenlandse valuta's hieronder voor bedragen in andere valuta's dan euro's).



PayPal verkopersbescherming dekt terugboeking die geëist wordt wegens 'niet-geautoriseerde betaling' of een terugboeking die geëist wordt of claim die ingediend wordt wegens een 'niet-ontvangen object'. Zie voorwaarden en uitzonderingen.



Wat gebeurt er nu als het pakje onderweg verloren gaat en de koper niets ontvangt, en de verkoper heeft bewijs van verzending? Bij PayPal België staat daar niets van in de overeenkomst, maar dit staat in de Duitse gebruikersovereenkomst waar bewijs van verzending ook voldoende is:

Duitse PayPal:
PayPal Buyer Protection does not cover items lost in transit. If the seller can provide valid proof of shipment, PayPal will refuse to grant PayPal Buyer Protection.



Er staat niets van in de Belgische gebruikersovereenkomst, maar als men op de Duitse PayPal gebruikersovereenkomst voortgaat, zouden de regels voor verkopersbescherming afhangen van het land van de afzender van de betaling. Dus als deze betaling uit PayPal accounts komt in landen waar een bewijs van verzending voldoende is (vb BE, DE, FR, NL), zou dit gelden voor de verkoper hier. Omgekeerd, komt deze uit landen waar een bewijs van levering noodzakelijk is voor verkopersbescherming (vb UK, US), zou dit bewijs van levering ook nodig zijn voor de verkoper hier.

Duitse PayPal:
If PayPal decides in the buyer’s favour, the seller will be liable to PayPal. This includes, without limitation, where a buyer with a registered PayPal account outside of Germany files a claim that is covered under the ....



Een betrouwbare poster op dit forum melde een tijd geleden dat uit communicatie met CS PayPal bleek dat de volgende regeling hier zou gelden. In de gebruikersovereenkomst is hier op PayPal.be niets terug te vinden.

Duitse PayPal:
PayPal Seller Protection Policy
4.3. Transactions not exceeding €25 EUR. Proof of shipment may not be required if the payment amount does not exceed 25.00 EUR. PayPal waives the requirement of providing proof of shipment up to ten times within six months based on a calendar year.


mvg

_____hughwitte________________
Bericht 50 van 73
laatste antwoord