annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wraakactie van leverancier

In oktober kom ik via dit draadje in kontakt met een Duitse dame :

http://forums-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=600010228&tstart=120&mod=1255082370030

Zij stuurt me als test beads op met een verkoopwaarde van zowat 250 eur, nadat ik haar btw-nr en zo vroeg, welke ze me meedeelde .

Na een deel te hebben verkocht wil ik ergens eind vorig jaar afrekenen en vraag haar bankgegevens.

Hierbij wordt ze furieus, als ik ook buiten de ebaykosten en de overeengekomen marge voor mezelf, ook de Belgische btw van 21% aftrek van de over te maken som, daar ik deze dien door te storten aan de Belgische btw.

Zij geeft haar bankgegevens NIET door.

Ik laat de boel maar even sudderen en wacht af, temeer daar ze ook met een andere Belg, hier welgekend op de fora, blijkbaar dezelfde discussie heeft.

Op 18 januari koopt ze met Nu Kopen plots via een andere account voor maar liefst 1367,79 eur objecten.

Ze betaalt één goedkoop objectje van 13,90 eur onmiddellijk via paypal : object 250512319908.

Ik wordt bestookt met niet al te vriendelijke mails...

Ik stuur het betaalde objectje op, aangetekend tegen ontvangstbewijs wel te verstaan.

Tevens krijg ik een dreigfax van een advocaat om de beads terug te sturen of de dame haar faktuur te voldoen. Ik heb nooit enige faktuur of bankgegevens gehad, en met mijn afrekening gaat ze niet akkoord...

Ik open inmiddels zo snel ebay het toelaat een geschil wegens onbetaald object voor de andere objecten.

Inmiddels komt het goedkope objectje toe in Duitsland. De dame opent onmiddellijk een geschil wegens afwijkend object.

Ze geeft me mijn eerste rode bol, waarvoor dank...

Tevens betaalt ze echter nogeens voor 805,29 eur aan objecten via Paypal !

Tevens stuurt ze het zogenaamd afwijkend object terug tegen ontvangstbewijs : het kwam daarnet aan.

De geschillen voor het saldo van 551,50 eur aan objecten dat nog niet was betaald zijn net vier dagen oud, zodat ik deze toch al in mijn voordeel kon sluiten.

Maar wat nu ?

Wat zouden jullie doen ?

Bericht 1 van 77
laatste antwoord
76 ANTWOORDEN 76

Ik wil hier trouwens de uitleg van Hotfix in #8 vervolledigen :

de dame in kwestie gaf WEL een Duits btw-nummer door (ik wou anders niet handelen), maar dat bleek achteraf uit de lucht gegrepen te zijn.

Ik handel immers enkel met ECHT professionele verkopers, om onzinnige discussies of problemen zoals gesteld in #4 en 6 te vermijden.

Bericht 11 van 77
laatste antwoord

@supergiftman : lees je eigen reactie eens?

Zelfs indien er een overeenkomst (zonder twijfel bewijsbaar met de onderling uitgewisselde e-mails) ging over bedragen excl BTW dan is het nog steeds zo dat het de taak is van de belgische verkoper om deze BTW bij te rekenen in de verkoopprijs en deze BTW af te dragen. Nog steeds bestaat er geen mogelijkheid om deze (nogmaals) te laten betalen door de Duitse leverancier.

Zelfs als je deze transactie kan beschouwen als een (verkoops)agentuurcontract dan nog heb je als 'agent' slechts recht op het overeengekomen bedrag. Als je als verkoper/verkoopsagent vergeet dat je de belgische BTW dient bij te voegen bij je verkoopbedrag dat je onderhandelde met je verkoper dan is het JOUW fout dat je deze belgische BTW niet toevoegde en dien JIJ dit deel van het totale bedrag te verliezen.

En in het geval dat je verkoper geen (Duitse) BTW-plichtige is dan ben je enkel belgische BTW verschuldigd op je marge en NOG STEEDS kan die niet doorgerekend worden naar de Duitse verkoper.

Hoe je de feiten ook tracht te draaien, je kan NOOIT de belgische BTW ten laste leggen van je verkoper. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 12 van 77
laatste antwoord

1. het betreft uitsluitend veilingen, dus een verkoopbedrag kon niet op voorhand vastgelegd worden.
2. het is juist over onze af te dragen BTW dat heel die cinema hier draait!!!
Leer aub deftig lezen.

Photobucket
Bericht 13 van 77
laatste antwoord

@hotfix-paradise

Zowel 1. en 2. is JOUW probleem en niet dat van je Duitse leverancier.

Als het hier over (een gebrek aan) begrijpend lezen gaat dan ligt dat probleem eveneens 100% bij jullie.

Er is evenwel een steeds weerkerend probleem en dat is dat je als groepje maar tracht jullie (on)gelijk te bekomen en als om het even wie jullie (vruchteloos) tracht duidelijk te maken dat je zelf het probleem creëert en zelf in de fout gaat dan starten enkel de beledigingen.

Als die Duitse verkoper ietwat slimmer dan jullie is dan worden alle resterende bedragen gerechtelijk ingevorderd en zal je pas merken hoeveel je aan deze transacties wel zal verliezen.

En bijkomstig is het veelzeggend over de moraliteit van een persoon die hier komt verwoorden dat alles opgestuurd werd zonder een factuur en totaal niets verplicht zou zijn omdat er niets kan 'bewezen worden'. Die persoon is zo dom niet te beseffen dat de onderlinge berichten, alleen al de discussie over die belgische BTW met je Duitse leverancier, op zichzelf bewijst dat er wel degelijk goederen verhandeld werden.

Het zijn derde verkopers/leveranciers die 'verkopers' met een dergelijke morele ingesteldheid zouden dienen te mijden als de pest. -----

-----

Bericht 14 van 77
laatste antwoord

Misschien is dit helemaal off topic maar voor "dienstverleningen" met in andere EU landen wonende BTW plichtingen geldt:

BE Dienstverrichting niet onderworpen aan Belgische BTW art. 21, par. 2 van het Wbtw/Art, 44 Richtlijn 2006/112/EG

DE Belasting te voldoen door de medecontractant artikel 12, tweede lid wet OB/Artikel 196 - Richtlijn 2006/112/EG

Ik weet echter niet of je als handelsassistent onder de "dienstverleningen" valt.

Nemo me cohabitat inpuntem

Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 15 van 77
laatste antwoord

Zijn jullie BTW-plichtige handelaars?

Sinds 1 januari 2010 is er toch het één en het ander gewijzigd inzake BTW.

En J-A, ik veronderstel dat je een transactie bedoeld waar de eerste leverancier in België gevestigd is?

In dit verhaal is het een Duitse leverancier dus dien je die eerste BE te wijzigen in De en die volgende DE in BE, wat verwoord wat ik hier reeds neerzette. -----

-----

Bericht 16 van 77
laatste antwoord

Ok, nogmaals :

1. de "zogezegde" verkoper heeft zelf geen BTW-nummer en zoekt daarom "slachtoffers" om via eBay nieuwe artikels te verkopen. Reden : je mag als particulier maar een beperkt aantal "nieuwe" produkten verkopen.
2. Het feit dat zowel supergiftman als ik zakelijke verkopers zijn, dienen wij 21% BTW van de uiteindelijke verkoopprijs door te storten. Die werd dus ook netjes afgetrokken van de verkregen verkoopsprijzen daar op ebay de verkoopssprijzen incl BTW zijn.
3. dit alles wist de duitse "verkoopster" zeer goed op voorhand.

Zij handelde niet als leverancier in de eigenlijke betekenis van het woord. Geen factuur, geen voorafbetaling, niks.

Ik heb al meermaals opgetreden als handelsassistent hier op ebay, maar dat was telkens voor particulieren en dus niet tussen 2 BTW-plichtigen (waarvan achteraf in dit geval 1 van de 2 een nep-zelfsstandigen was)

Photobucket
Bericht 17 van 77
laatste antwoord

en hier (#11) gaat e-user volledig in de fout :

1) de EINDverkoopprijs aan particulier, dus btw inclusief, werd opgelegd door de leverancier, zijnde de prijs waaraan de veilingen dienden te worden gestart.

2) het systeem van btw op de marge is hier uitdrukkelijk niet van toepassing : misschien moet de betweter even de wetteksten en de administratieve commentaar van het minfin hierop even nalezen ?

Er is trouwens geen sprake van "doorrekenen" of "ten laste leggen" van btw aan de Duitse leverancier. Zoals Hotfix het stelt in #8 :

Wij kregen een bepaald percentage van de uiteindelijke rest van de verkoopprijs minus ALLE daaraan verbonden kosten, zijnde BTW, verkoopskosten, ebaycommissie en eventuele Paypalkosten.

Bericht 18 van 77
laatste antwoord

Dringend een advocaat raadplegen.
De persoon is gewoon een particulier,kan geen factuur maken,en heeft jullie bedrogen door een fictief BTW nummer op te geven.
Heb dit beroepshalve meegemaakt,wel met Belgische partij.
Heb die nooit betaald voor de geleverde prestatie,aangezien ik uitsluitend geldige facturen betaal.Hij kon kiezen ,een officiele klacht wegens bedrieglijke praktijken of de bewezen diensten als onbestaande te beschouwen.
Bericht 19 van 77
laatste antwoord

Ik betaal die persoon WEL, maar enkel wat ik verschuldigd ben.

Geef de Keizer wat hem toekomt.
Geef de Keizer alles wat hem toekomt.
Geef de Keizer niet meer dan hem toekomt.

( dit was - zij het een vrije interpretatie van een bekende latijnse tekst - het antwoord van Tiberghien, meest gekende fiscalist die België ooit had, op de vraag of je eigenlijk belastingen mag ontduiken...:-) ...maar ja...)

Bericht 20 van 77
laatste antwoord