annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wraakactie van leverancier

In oktober kom ik via dit draadje in kontakt met een Duitse dame :

http://forums-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=600010228&tstart=120&mod=1255082370030

Zij stuurt me als test beads op met een verkoopwaarde van zowat 250 eur, nadat ik haar btw-nr en zo vroeg, welke ze me meedeelde .

Na een deel te hebben verkocht wil ik ergens eind vorig jaar afrekenen en vraag haar bankgegevens.

Hierbij wordt ze furieus, als ik ook buiten de ebaykosten en de overeengekomen marge voor mezelf, ook de Belgische btw van 21% aftrek van de over te maken som, daar ik deze dien door te storten aan de Belgische btw.

Zij geeft haar bankgegevens NIET door.

Ik laat de boel maar even sudderen en wacht af, temeer daar ze ook met een andere Belg, hier welgekend op de fora, blijkbaar dezelfde discussie heeft.

Op 18 januari koopt ze met Nu Kopen plots via een andere account voor maar liefst 1367,79 eur objecten.

Ze betaalt één goedkoop objectje van 13,90 eur onmiddellijk via paypal : object 250512319908.

Ik wordt bestookt met niet al te vriendelijke mails...

Ik stuur het betaalde objectje op, aangetekend tegen ontvangstbewijs wel te verstaan.

Tevens krijg ik een dreigfax van een advocaat om de beads terug te sturen of de dame haar faktuur te voldoen. Ik heb nooit enige faktuur of bankgegevens gehad, en met mijn afrekening gaat ze niet akkoord...

Ik open inmiddels zo snel ebay het toelaat een geschil wegens onbetaald object voor de andere objecten.

Inmiddels komt het goedkope objectje toe in Duitsland. De dame opent onmiddellijk een geschil wegens afwijkend object.

Ze geeft me mijn eerste rode bol, waarvoor dank...

Tevens betaalt ze echter nogeens voor 805,29 eur aan objecten via Paypal !

Tevens stuurt ze het zogenaamd afwijkend object terug tegen ontvangstbewijs : het kwam daarnet aan.

De geschillen voor het saldo van 551,50 eur aan objecten dat nog niet was betaald zijn net vier dagen oud, zodat ik deze toch al in mijn voordeel kon sluiten.

Maar wat nu ?

Wat zouden jullie doen ?

Bericht 1 van 77
laatste antwoord
76 ANTWOORDEN 76

@siemenspoes

De persoon is GEEN particulier: zij drijft met winst handel op regelmatige wijze.

Zij blijkt achteraf trouwens een soort inschrijving te hebben als "kleine onderneming", waarvoor in Duitsland geen btw-nr nodig is.

@e-user

Als je dan toch absoluut de puntjes op de i wil zetten : er is voor de btw enkel sprake van dienstverlening indien de opdrachtgever in Duitsland rechtstreeks levert aan de klant in België.

In dat geval factureert de Belgische tussenpersoon zijn diensten aan de Duitser.

De Duitser dient in dit geval de Duitse btw over het volledige bedrag te rekenen aan de Belgische klant indien deze Belgische klant een particulier is. Indien de Duitser dit doet onder het Duitse systeem van kleine onderneming, dan steekt hij inderdaad alle btw op zijn marge in zijn zak.

Dit systeem is NIET gevolgd.

De Duitser werkte NIET met een eigen account op de Belgische markt, maar liet Hotfix en mezelf de volledige verkoop afhandelen in onze eigen naam en met onze eigen account. Voor de Belgische btw verkopen wij dan ook zelf produkten die wij nieuw aankopen en waarvoor wij de btw moeten afdragen op de volledige verkooprijs.

Bericht 21 van 77
laatste antwoord

Heb dit hier even snel zitten lezen dus vergeef mij als ik de bal hier missla aangezien de ene beweert met een particulier, zonder BTW, te doen hebben...de andere beweert dat het een zelfstandige is, met BTWnr. en dan nog een niet onlogische verklaring dat het net zoals het in België bestaat een kleine onderneming zou zijn zonder BTWnr.

Als je aankoopt als handelaar in het buitenland dan betaal je geen BTW zoals E-user reeds opmerkte. Je betaald aan de handelaar de brutoprijs minus jouw percentage wat dan uiteindelijk neerkomt op de nettoprijs.

Vervolgens verkoop je het artikel aan nettoprijs + winstmarge + BTW. De koper betaald dan uiteindelijk dus de BTW die de verkoper op zijn beurt moet afstaan aan de Belgische staat (het land waarin hij gevestigd is)

De verkoper houd dus enkel de winstmarge over waarop hij later dan nog eens belastingen moet betalen.

Wat de uiteindelijke discussie over de BTW tussen de handelaar en de leverancier betreft snap ik het dus niet zo goed aangezien het uiteindelijk toch de koper is die deze BTW heeft betaald. Met deze BTW op de uiteindelijke verkoopprijs van het artikel aan de eindconsument heeft de leverancier geen enkel uitstaan, ook de verkoper heeft er geen uitstaan mee, hij dient die enkel af te dragen aan l'Etat Belgique.

Dit is de normale gang van zaken. Als ik het echter goed snap dan is hier een andere overeenkomst aangegaan.

Volgens Supergiftman... ) de EINDverkoopprijs aan particulier, dus btw inclusief, werd opgelegd door de leverancier, zijnde de prijs waaraan de veilingen dienden te worden gestart.

Uit die opgelegde "eindverkoopprijs" moet de handelaar die het artikel wil doorverkopen zijn nettoprijs berekenen, dus minus BTW (in dit geval nul dus) en minus zijn "beoogde" winstmarge aangezien de uiteindelijke verkoopprijs niet gekend is.

Normaal heeft de leverancier geen zaken met de uiteindelijke verkoopprijs. Er kan wel afgesproken worden dat de verkoopprijs niet hoger mag zijn dan een bepaald bedrag (de zogezegde aanbevolen verkoopprijs). En tussen handelaars word nooit gesproken over een prijs INCL BTW, enkel over bruto- en nettoprijzen.

Het is in ieder geval een rare afspraak aangezien de leverancier een verplichte verkoopprijs INCL. BTW oplegt.
De leverancier heeft nl. niets te zien met de BTW op de goederen die de handelaar moet rekenen aan zijn kopers. Mij lijkt het dus een slechte afspraak eigen aan "zogezegde" zelfstandige handelaars of aan zelfstandige handelaars die de regels van BTW niet onder de knie hebben.
Bericht 22 van 77
laatste antwoord

PS : Een dienstverlening houd het presteren van werkuren in.

Het leveren van aangekochte materialen is GEEN dienstverlening.

Van dienstverlening is enkel sprake indien de goederen geleverd en geinstalleerd worden.

Bij het leveren van materialen (dus geen dienstverlening) dient de leverancier zijn factuur wettelijk binnen de maand aan zijn klant te bezorgen.

Bij prestaties met arbeidsuren, dus wel een dienstverlening, is er geen wettelijke min. termijn om de factuur aan de klant te bezorgen. Denk dus niet dat als ik bij jou kom werken en je de factuur na drie maanden nog niet in je bezit hebt dat je met de "uitgespaarde" centen eens naar de Caraiben kan gaan!
Bericht 23 van 77
laatste antwoord

Bedankt voor uw deskundige uitleg Ronny, maar lees de postings nog maar eens goed na.

Ik (en Supergiftman ook) hebben genoeg ervaring op het gebied van buitenlandse LEVERANCIERS.

Deze dame is GEEN leverancier maar een sociaal geval die mij zelf gecontacteerd heeft met de vraag of ik haar beads op ebay.be wou verkopen.

Ik krijg regelmatig zo vragen hoor van buitenlandse verkopers (echte dan). Overlaatst nog iemand met een partij schoenen. Nen hele camion vol!

Het leveren van aangekochte materialen is GEEN dienstverlening.

Ik heb dus zelf NIKS bij haar gekocht, ze heeft ze gewoon opgestuurd.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Bericht 24 van 77
laatste antwoord

Het is in ieder geval een rare en verwarrende zaak Chantal.

Aan jullie ervaring zal ik nog direct niet twijfelen maar er is nog een partij betrokken niet?

De juiste afspraken die jullie hebben gemaakt kunnen we hier natuurlijk niet ontleden maar het feit dat de leverancier met jullie gevorderde BTW naar de kopers toe niks te zien heeft blijft zonder twijfel boven water.

Het is en blijft een rare afspraak en dan nog zomaar goederen toezenden.....als je niks hebt gevraagd en leverancier kan dat ook niet bewijzen dan mag je de goederen behouden, en dat is wettelijk!

Enne, ik ben geen deskundige hoor. Hetgene ik hier neerpen is gewoon uit de ervaring in mijn zaak. Gezien mijn zaak hoofdzakelijk uit dienstverlening bestaat en jullie in "de verkoop op afstand" zitten is de mogelijkheid dat ik de bal ergens eens missla wel reeël hoor!
Bericht 25 van 77
laatste antwoord

Dag Ronny.

Ik lees zonet met aandacht je opmerkingen, die zondermeer goed zijn bedoeld.

Toch het volgende :

Normaal heeft de leverancier geen zaken met de uiteindelijke verkoopprijs.Het is in ieder geval een rare afspraak aangezien de leverancier een verplichte verkoopprijs INCL. BTW oplegt.

Ik zou niet weten wat er fout aan is indien een leverancier een eindverkoopprijs voorstelt, zich baserend op zijn kennis van de markt, enz... Wat doe je dan met verpakkingen met voorbedrukte prijs ?

(Ik wil er trouwens aan toevoegen dat de prijzen door de Duitse leverancier voorgesteld goed in de markt lagen)

Bij het leveren van materialen (dus geen dienstverlening) dient de leverancier zijn factuur wettelijk binnen de maand aan zijn klant te bezorgen.
Bij prestaties met arbeidsuren, dus wel een dienstverlening, is er geen wettelijke min. termijn om de factuur aan de klant te bezorgen. Denk dus niet dat als ik bij jou kom werken en je de factuur na drie maanden nog niet in je bezit hebt dat je met de "uitgespaarde" centen eens naar de Caraiben kan gaan!

Dit is niet korrekt.

Volgens de btw-wetgeving ben je verplicht een faktuur op te maken binnen de vijf dagen na de maand van levering, of het nu gaat over goederen of andere prestaties.

Tevens is de verjaringstermijn voor aan een handelaar geleverde goederen of diensten inderdaad geen 3 maanden, maar tien jaar.

Het feit of die leveringen zijn gefaktureerd of niet doen niet ter zake.

Een dienstverlening houd het presteren van werkuren in. Het leveren van aangekochte materialen is GEEN dienstverlening. Van dienstverlening is enkel sprake indien de goederen geleverd en geinstalleerd worden.

Dit is jouw persoonlijke interpretatie.

Voor de interpretatie volgens het btw-wetboek verwijs ik naar #20 van dit draadje.

Het is perfekt mogelijk dat je als dienstverlener alles regelt om goederen te leveren.

Zolang uiteindelijk de opdrachtgever aan de uiteindelijke klant levert, faktureert en hiervoor de verantwoordelijkheid neemt, kan de dienstverlener gewoon zijn diensten faktureren aan die opdrachtgever.

Zo kan ik voor jou klanten zoeken, advertenties maken voor jouw account omdat je bv de taal niet machtig bent, transport regelen, enz...

Zolang jij levert, al is het onder mijn konstant toezicht, is alles ok.

En tussen handelaars word nooit gesproken over een prijs INCL BTW, enkel over bruto- en nettoprijzen.

Dit is in jouw sector in België misschien zo. Ik wens je veel succes als je deze termen bv. in Frankrijk gaat gebruiken !:-)

Een dienstverlening houd het presteren van werkuren in.

Waarom ???

Er zijn ontelbare diensten die worden gefaktureerd zonder eigenlijke effectieve tegenprestatie in 'werkuren'.

:-):-):-) Maar eigenlijk zijn we nu zo stillekesaan allemaal serieus aan 't zagen, nee ? :-):-):-)

Gewoon allemaal eventjes ons gezond verstand gebruiken ...

Bericht 26 van 77
laatste antwoord

Dit is niet korrekt.

Volgens de btw-wetgeving ben je verplicht een faktuur op te maken binnen de vijf dagen na de maand van levering, of het nu gaat over goederen of andere prestaties.

Als aannemer krijg ik hier wekelijks een magazine en daarin staan zo van die dingen die in ons wereldje gebeuren, onder andere uitspraken van rechtzaken.
Als ik het me nog goed herinner (heb het nog wel ergens liggen) ging het over een aannemer die twee jaar na uitvoering van de werken zijn factuur had opgestuurd, klant weigert te betalen gezien de late toezending van de factuur. Uiutspraak van de rechtbank was dat klant diende te betalen aangezien het over geleverde diensten ging.

Zoiets is niet geheel uitzonderlijk want ikzelf heb onlangs ontdekt dat er hier een klant niet is gefactureerd met een eindfactuur...het is inmiddels ook bijna twee jaar geleden dat de werken zijn uitgevoerd.

Dat zoiets niet gebruikelijk is geef ik grif toe maar het is niet omdat wij aannemers zijn dat we ook geen fouten kunnen maken. Feit is dat een eerlijke klant in zo een geval toch wel even contact kan opnemen met de aannemer met de vraag waar de afrekening blijft. Helaas leven we in een tijd dat de meesten denken dat ze weer eens een "profijtje" hebben gedaan en ze zwijgen in alle talen.

Verder zijn er idd. diensten waar je niet veel merkt van werkuren, er word nl. niet bij jou thuis gewerkt.

Eerder heb ik al gezegd dat ik geen expert ben en dat ik reageer via de ervaring opgedaan in mijn bedrijf.

Zo heb je bvb. de werkuren van vervoerfirma's en waarschijnlijk nog vele andere werkuren waar je eigenlijk niks van ziet net zoals je terecht opmerkt. Hoe die moeten geinterpreteerd worden inzake "dienstverlening" weet ik niet aangezien ik daar niks mee te maken heb. Uiteindelijk is dit toch niet terzake aangezien ik dit juist maar opmerkte ivm. de termijn van facturatie die wettelijk werd vastgelegd.

En ook een Fransman heeft zich te houden aan de Europese wetgeving die bepaalt dat ik als handelaar van België geen BTW hoef te betalen bij aankopen in het buitenland.

Betreffende facturatie (zonder BTW) dient echter wel te worden aangegeven bij de BTW-stelsels van beide betrokken landen. Betreffende landen regelen de betaling van BTW dan via hun hoofdkantoren rechtstreeks. Deze regelgeving is destijds in het leven geroepen ter vereenvoudiging van de administratie.

Maar nogmaals, dat er verschillen kunnen zijn in de wetgeving voor jullie commerce en de mijne lijdt geen twijfel.

Ben in ieder geval eens benieuwd wie hier gelijk krijgt in jullie zaak.:-x
Bericht 27 van 77
laatste antwoord

Ben in ieder geval eens benieuwd wie hier gelijk krijgt in jullie zaak.

Wij natuurlijk!!
Ik heb dat hoofdstuk inmiddels al een tijdje positief kunnen afsluiten. Weliswaar met dezelfde problemen waar supergiftman nu mee kampt, maar ik ben in mijn gelijk gesteld door haar (en mijn advocaat).

Maar ja, ze probeert hé. En ooit zal ze wel eens een onnozel schaap tegenkomen die volledig naar haar pijpen danst en die op het einde van de rit er een serieuze financiële kater aan overhoudt (als ze als zelfstandige werkt natuurlijk.)

Photobucket
Bericht 28 van 77
laatste antwoord

Ben in ieder geval eens benieuwd wie hier gelijk krijgt in jullie zaak.

Wij natuurlijk!!

yes yes yes !

:-D 😄 :-D

Bericht 29 van 77
laatste antwoord

Alles wordt hier gewoon op een hoop gegooid: wat is er van toepassing?

- de verkoper is handelaar (of héél belangrijk zoals voorzien in de Europese Richtlijnen in dit verband + de nationale wetgevingen: de verkoperhandelt ZOALS EEN HANDELAAR)? Dan zijn de regels van de handelswetgeving annex consumentenwetgeving van toepassing

- de verkoper is geen handelaar en dan kan jij je niet beroepen op de voorgaande wetgevingen.

Is je verkoper geen handelaar dan is gewoon ALLES dat je zelf verkoopt onderhevig aan de BTW op je marge.

En nogmaals in geen van voorgaande 2 mogelijkheden kan je als verkoper je BTW ten laste leggen van je verkoper.

Ten andere als er bij een (BTW)controle zou vastgesteld worden dat jij als koper niet alleen de betrokken BTW ontving van je koper maar daar bovenop datzelfde bedrag nog eens ontving van je buitenlandse verkoper dan zal je wel merken wat de gevolgen daarvan zullen zijn waar het gedeelte boete ook nog meer dan dit BTW bedrag riskeert te zijn. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 30 van 77
laatste antwoord