op 29-12-2013 18:02
Hallo iedereen,
Op 9/11/2013 koop ik in HongKong een kleine action camera.
Dit wordt door de afzender netjes aangetekend verzonden naar mij met tracking nummer RF181604333SG.
Via de track en trace, zowel van eBay als van Bpost kan ik alles netjes volgen.
Tot mijn grote verbazing zie ik plots op 20/11/2013 de status "Zending uitgereikt door bpost TONGEREN MAIL".
Toch heb ik helemaal niets ontvangen.
Ik heb dan een klacht opgestart bij Bpost, na verschillende telefoontjes kreeg ik gisteren eindelijk via email een antwoord:
Hiermee willen ze dus zeggen dat de aangetekende zending, die Bpost verloren is, niet onder hun verantwoordelijkheid valt omdat dit een internationale zending is.
Ik vraag me dan vooral af wie er wél verantwoordelijk is?
Wanneer ik contact opneem met de verzender schuift hij (logischerwijs) de schuld van zich af. Hij heeft immers van Bpost een "proof of delivery" verkregen.
Wat kan ik hier verder mee doen?
Bpost acht de afzender verantwoordelijk, maar tegelijkertijd voorzien zij de afzender een document waardoor de afzender vrijuit gaat.
Het formulier CN18 waar over gesproken wordt in de mail ben ik op dit moment aan het invullen, ik wacht nog even op wat informatie van de afzender.
Alvast bedankt en een prettig eindejaar voor allen,
Mvg,
Bjorn
op 30-12-2013 10:32
Een aangetekende zending veronderstelt dat er een handtekening is geplaatst.
De post weet dus wie die zending ontvangen heeft.
Het is duidelijk hun fout .Je moet je daar bij Bpost niet laten afschepen.
Zij weten perfect welke postbode die zending heeft afgeleverd en wie die zending heeft afgetekend en zelfs de naam moet vermeld zijn ,als de persoon die de zending aanpakt een andere persoon is dan die vermeld is op het pakje.
op 30-12-2013 20:47
Beste allen,
Na wat opzoekwerk ben ik in de veronderstelling dat ik wel in mijn recht ben.
Ik wil de volgende mail versturen naar Bpost als antwoord op de bovenstaande (vorige post).
Is dit acceptabel? Loop ik vooruit op de feiten? Eis ik dingen die niet kunnen?
Mijn bericht aan Bpost:
Geachte,
De afzender kan niet langer verantwoordelijk geacht worden aangezien Bpost de afzender voorziet van een "proof of delivery".
M.a.w. Bpost bewijst aan de afzender dat de ontvanger het pakket ontvangen heeft. In tegenstelling daartoe kan Bpost op zijn beurt niet aanwijzen dat het pakket is afgeleverd.
Aangezien het een aangetekende zending betreft, dient Bpost ook aan de ontvanger voor te kunnen leggen wie deze zending in ontvangst heeft genomen, en wanneer.
Na herhaaldelijke vraag hiervoor is Bpost niet in staat om aan deze voorwaarden te voldoen.
Om die reden wordt Bpost verantwoordelijk geacht voor het verlies van het pakket, aldaar er van hun kant uit wordt aangegeven:
1. Het pakket gesorteerd te hebben, en aldus in ontvangst genomen te hebben (bron: Track en Trace)
19/11/2013 21:14 Uw zending werd gesorteerd NEW ANTWERPEN X
2. Het pakket afgeleverd te hebben bij de ontvanger (bron: Track en Trace)
20/11/2013 11:39 Zending uitgereikt door bpost TONGEREN MAIL
Punt 2 kan door Bpost niet bewezen worden, aldaar valt de aansprakelijkheid bij hun.
Op het moment van ontvangst door de transporteur verloopt de aansprakelijkheid van de verkoper en schuift deze over naar de transporteur.
Hieromtrent staat in de Belgische grondwet verklaard: Belgische grondwet is volgens mij verkeerd verklaard, moet ik hier wat anders noteren?
HOOFDSTUK IV._ Aansprakelijkheid van de vervoerder.
Art. 17. 1. De vervoerder is aansprakelijk voor geheel of gedeeltelijk verlies en voor beschadiging van de goederen, welke ontstaan tussen het ogenblik van de inontvangstneming van de goederen en het ogenblik van de aflevering, alsmede voor vertraging in de aflevering.
Om deze reden verwacht ik van Bpost een vergoeding voor de verloren goederen.
De algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door bpost voorzien in een aantal principes met betrekking tot schadevergoeding:
i. de schadevergoeding stemt overeenstemt met de reële schade met volgende maxima:
- voor gewone zendingen: de frankeerkosten;
- voor aangetekende zendingen: 39 euro;
Het aangegeven bedrag van 39,- euro dient binnen 30 kalenderdagen voldaan te zijn op rekening van:
Jxxxxxxx Bxxxxxx
Bxxxxxxxxweg 000
3700 Tongeren
IBAN: BE20 xxxx xxxx xxxx
BIC: KREDBEBB
Mogelijk verweer kan via elektronische weg of aangetekend schrijven voldaan worden, op bovenstaand adres, of op het elektronisch adres: jxxxxxxxxxxxx@hotmail.com.
In afwachting van een positief gevolg, verblijf ik,
Hoogachtend,
Jxxxxxxxx Bxxxxxx
Kan ik al meteen eisen voor een betaling binnen de 30 dagen?
Kan er nog een stukje achter dat bij niet verweren er automatisch akkoord gegaan wordt met de geëiste vergoeding?
Kortom, is mijn vraag: Kan deze mail zo naar Bpost, en zijn er enige suggesties? De mail is nog niet verzonden.
Mvg,
Bjorn
op 05-01-2014 15:05
Bpost zal hier niet positief op reageren daar u geen enkel contract bent aangegaan als ontvanger met Bpost. Het is enkel de verzender die verantwoordelijk is voor de levering, en ook voor het indienen van klachten en eventuele dossiers.
op 09-01-2014 17:41
Klopt niet hoor, Bpost is wel degelijk verantwoordelijk. De bestemmeling kan net zo goed klacht deponeren voor een niet-ontvangen of verloren zending... dat heb ik enige tijd zelf meegemaakt.
Zoals iemand hier al eerder zei: de post weet heel goed welke postbode dat pakje meenam ter aflevering dus zullen ze hem/haar ter verantwoording roepen waar en aan wie het werd overhandigd.
Dat enkel de afzender kan reclameren is onzin, zeker als die in het buitenland zit!
Voor mij is het duidelijk: ofwel werd het afleverd op een fout adres of bij de buren, ofwel is het gestolen... in het laatste geval werkt die postbode zich dan wel deftig in nesten!
De eerste raad die ik kan geven is stap 1... ga naar je postkantoor en vraag een onderhoud met de postmeester!
op 10-01-2014 17:38
Wat je kunt doen is vragen aan de verzender of hij via zijn koerierdienst het bewijs van aflevering kan zien, inclusief de handtekening - en dit dan naar jou wil doormailen.
Jaren geleden heb ik iets soortgelijks meegemaakt, waarbij een (aangetekend) pakje als "afgeleverd" werd gemarkeerd zonder dat ik iets had ontvangen.
Uiteindelijk heb ik de handtekening van de ontvanger via de afzender kunnen krijgen, en daarop bleek dat mijn naam was ingevuld en een soort handtekening (niet de mijne, zelfs niet gelijkend) was achtergelaten.
Na aandringen bij de post bleek dat de postbode ZELF had afgetekend omdat er niemand thuis was en hij het pakje netjes aan de voordeur had achtergelaten -- waarna het spoorloos verdwenen is.
Volgens de persoon waar ik mee correspondeerde was dat niet abnormaal, en was dat service van de post zodat ik niet extra langs het postkantoor moest.
Van terugbetaling was geen sprake.
Pas nadat ik ben beginnen dreigen met een klacht bij de politie wegens valsheid in geschrifte en dergelijke, is de post serieus beginnen onderhandelen. Uiteindelijk heb ik mijn geld (inclusief verzendingskosten) teruggekregen, maar het heeft ruim 3 maanden geduurd.
op 13-04-2016 15:55 - laatst bewerkt op 14-04-2016 12:38 door zhainius
Hey ik heb een pakket gestuurd naar Duitsland het is een gsm aangetekend brief heb ik en ik heb die nieuwe dossier nummer .ik heb die nog niet terug gekeregen en ook nog geen antwoord van.mijn naam is zadran abdullahjan.
op 15-04-2016 00:31