annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Dalende verkoop

Ben sinds begin van dit jaar als professionele verkoper actief op ebay. Ik heb altijd goed verkocht op ebay, maar de laatste 2 weken is de verkoop spectaculair gedaald. Ik heb me afgevraagd wat hiervan de rede zou kunnen zijn maar kan niks bedenken. Heeft het misschie te maken met de tijd van het jaar, de periode voor Sinterklaas en de feestdagen waar mensen hun kopen nog wat uitstellen?? Zijn er onder jullie mensen die al langer actief zijn op ebay en de verkooptendenzen kennen van de afgelopen jaren, welke maanden zijn goede/slechte verkoopmaanden..???



Alvast bedankt voor de reacties.

Bericht 1 van 27
laatste antwoord
26 ANTWOORDEN 26

Re: Dalende verkoop

beste, ben reeds 3 jaar actief als zakelijk verkoper, en de trend is niet te volgen, alle jaren is mijn verkoop zeer goed, tot dit jaar, ik heb sinds de periode vanaf april m'n verkoop plots met meer dan 50% zien dalen, september was dan weer effe wat beter, maar oktober is momenteel nog erger, nogmaals bovenop de verloren 50% nog eens een verlies van meer dan 20%, dus waar is het aan te wijten, geen regering, bankencrisis, men maakt de mensen zo bang met de woorden, meer belastingen, hiervoor zal de belastingbetaling betaler weeral opdraaien, soms denk ik weleens om er gewoon de brui aan te geven, ebay is altijd een goede verkoopsite geweest, maar tegenwoordig zitten ook hier vele fouten in het systeem, ivm mails die niet toekomen, mails die je pas bereiken na 14 dagen, en ga zo maar voort.  Voor zakelijke verkopers is het momenteel echt niet meer leuk op ebay, zie maar hoeveel particulieren honderden producten aanbieden, terwijl het beleid zegt dat particulieren maar enkel hun eigen zaken als tweedehands mogen aanbieden en een enkele nieuwe stuk dat bevoorbeeld een fout cadeau is of een te klein of te groot gekocht kledingstuk, niets is minder waar particulieren bieden nog steeds in grote getallen goederen aan Nieuw, aan deze prijzen kunnen wij als zakelijk verkoper niet tippen.  Samen met u hopen wij zakelijke verkopers dat hieraan iets word gedaan, maar hiervoor ijveren we reeds meerdere jaren, zonder resultaat.  Het enige wat we kunnen doen is afwachten en hopen dat de verkoop ooit terug zal verbeteren, mvg

Bericht 2 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop

kobe2212
Community-lid


Voor zakelijke verkopers is het momenteel echt niet meer leuk op ebay, zie maar hoeveel particulieren honderden producten aanbieden, terwijl het beleid zegt dat particulieren maar enkel hun eigen zaken als tweedehands mogen aanbieden en een enkele nieuwe stuk dat bevoorbeeld een fout cadeau is of een te klein of te groot gekocht kledingstuk, niets is minder waar particulieren bieden nog steeds in grote getallen goederen aan Nieuw, aan deze prijzen kunnen wij als zakelijk verkoper niet tippen. 


 


Misschien kan onze nieuwe regering (als die er ooit komt) werk maken van een meldpunt waar dergelijke belastingsontduiking kan gemeld worden???


Zou alleszins heel wat eurookes op kunnen leveren voor de belgische staatskas...


Als ze er dan meteen geen verkeerde "investeringen" mee doen natuurlijk 😉

Bericht 3 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop


Misschien kan onze nieuwe regering (als die er ooit komt) werk maken van een meldpunt waar dergelijke belastingsontduiking kan gemeld worden???



 


Waarom moet er weeral sprake zijn van verklikkers ?


 


Als enkele mensen bij de directe of indirecte belastingen echt iets zouden willen doen aan dit soort zwartwerk, kunnen ze de rotte appels er zo uitfilteren.


 


En dat geldt trouwens ook voor mensen van ebay zelf.


 


Maar noch ebay, die liever korrekte verkopers pest, noch de overheid doet ECHT iets.


 


Veel blabla, ja ...




Bericht 4 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop

Ik ben ook al enkele jaren actief en het is echt zoeken hoe en wat verkopen.


 


3 winters terug verkocht ik zeer goed winterondergoed van Helly Hansen aan de officiële winkelprijs.  Dan is het berg af gegaan. Vorige winter echt zeer slecht verkocht, zelfs grote kortingen gegeven maar dit hielp niet.     Ik ben nu opnieuw begonnen en het is afwachten.


 


Ik verkocht in de eerste helft van het jaar curiosa en brocante en ik heb gemerkt dat het vooral koopjesjagers zijn die totaal geen geld wilen uitgeven. Heb nu en dan eens in m'n vel gesneden.


 


als ik bvb een item aan 1 euro begon om meer kopers aan te trekken dan zat ik met een probleem als maar 1 koper interesse had, dan zat ik met verlies. Tegenbieden mag niet, dus, heb zo verschillende items veel te goedkoop verkocht.  heb dan de tactiek veranderd en steeds aan het minimum de inzetprijs gezet maar dan bood niemand.


 


Succes van Ebay hangt echt af van het soort artikel en dan moet je ook nog geluk hebben als net op dat moment er potentiële biederen online zitten en het tegen elkaar opnemen.


 


Ik bood identiek dezelfde postkaarten aan en de eerste maal waren er 5 bieders en haaldde de kaart 5,25.  Twee weken nadien, slechts 2 bieders en krijg 27 euro voor identiek dezelfde kaart.  Het is vaak onbegrijpelijk.


 


Ik heb al mooie items aangeboden en geen kat bood er op. Een collega verkoper verkocht excact hetzelfde en haaldde ongelofelijke prijzen terzelfde tijd.


 


't Is een rare wereld.  maar het is rekenen en tellen want ik heb nu bvb 10 aanbiedingen en heb in 14 dagen nog maar 2 items verkocht, als je dan de winst en de ebay kosten optelt dan is het sop de kool niet waard.


 


Nu, ik wacht even af maar heb ook de laatste maanden niets meer aangeboden omwille dat het zo slecht ging. Ik ben nu opnieuw begonnen, eens proberen of er verbetering in zit.

Bericht 5 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop

Ik ben dezefde mening toegedaan. Vooral het aantal bezoekers is spectaculair gedaald. De daling is met circa 80% gedaald sedert men de items als particulier gratis mag aanbieden. Is dit de oorzaak?

Bericht 6 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop

Op een aantal buitenlandse Ebaysites is die regel dat particulieren gratis mogen aanbieden al een tijdje ingevoerd. Daar werd in het begin de site ook overspoeld met een eindeloos aantal aanbiedingen. De regel werd daar aangepast. Een particulier mag nu nog 100 objecten gratis aanbieden, want in mijn ogen meer dan voldoende is. Vanaf het 101ste object betalen ze wel plaatsingskosten.


 


Wat ik nu niet begrijp is waarom Ebay samen met deze nieuwe regel ook niet direct die beperking van 100 aanbiedingen ingevoerd heeft. Ze hebben gezien wat het effect in het buitenland is. Ze wisten dan toch ook wat ze hier konden verwachten.


 


Wat ik nog meer niet snap. Er is een strikte reglementering voor de verkoop op afstand. Als consument ben je wettelijk beschermd als je online bij een zakelijke verkoper iets aankoopt. Toch wordt PayPal door ons stort geramd.


 


Deze wetgeving is niet van toepassing bij de aankoop bij een particulier. Hier heb je dus absoluut geen wettelijke bescherming. En particulier is dan niet verplicht om PayPal aan te bieden.


 


Ik wil zeker niet alle particulieren met dezelfde verplichting opzadelen. Mij lijkt het maar logisch als een particulier geen PayPal dient aan te bieden, een zakelijke verkoper (waar je sowieso beschermd bent) dit ook niet moet.


 


Als zakelijke verkoper betalen we een winkelabonnement, plaatsingskosten, PayPal, en de kosten voor een veiling zijn zelfs hoger dan voor een NU KOPEN object.


 


Een particulier kan nu gratis zoveel aanbiedingen als ze willen op Ebay zetten, betalen hiervoor geen kosten, geen PayPal,... en overspoelen de site. Enfin toch een paar van die verkopers.


 


 


Ik ga geen enkele particulier scheef bekijken omdat die wat spullen op Ebay verkoopt. Ik ben indertijd ook zo begonnen, je moet ergens starten.


 


Er zijn een paar van die verkopers die me wel hard storen. Sinds die gratis iets op Ebay kunnen zetten overspoelen die Ebay met veilingen. Allemaal met hoge startprijs en er wordt bijna niets van verkocht. De niet verkochte items worden gewoon opnieuw, opnieuw en steeds maar opnieuw geplaatst. Vaak zijn het veilingen die maar 1 dag lopen en die dan opnieuw geplaatst worden. Zo zie ik iedere dag telkens opnieuw dezelfde items te koop aangeboden worden. Vermits op Ebay Belgie (als enige land) de galerij afbeelding nog betalend is, worden deze niet gebruikt. Zo krijg je soms pagina na pagina "droge" aanbiedingen zonder foto's allemaal van dezelfde verkoper. Het is maar een handvold verkopers, maar in mijn ogen verpesten ze wel de boel voor de anderen. Van deze veilingen wordt er bijna niets verkochts, kopers zijn dus ook niet geïntereseerd in een eindeloos aantal veilingen die steeds maar opnieuw aangeboden worden.

Bericht 7 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop

De cijfers spreken voor zich, mijn jaargemiddelde is 356 feedbacks/maand.


Mijn feedbackscore deze maand is nog maar 234....



Normaal moet nu de verkoop zwaar beginnen optrekken, ik denk dat ik verleden jaar nu rustig naar 5-600 feedbacks ging (en met minder aangeboden objecten). Mijn grootste concurrent (soit concurrent, we komen goed overeen) had deze zomer meer dan 600 feedbacks per maand en valt nu terug onder de 400.



Er wordt duidelijk veel minder gekocht + er zijn een groot aantal verkopers bijgekomen waarvan enkelen niet weten hoe ze hun prijzen moeten berekenen en dus met verlies werken verkoop na verkoop.

Bericht 8 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop

Dan heb ik chance... mijn jaargemiddelde heeft aan dat ik per maand aan 109 feedbacks zou zitten terwijl ik er over de laatste maand aan 114 kom 😉


 


En toch zie ik ook verschillen vergeleken met het verleden:


- vaker zie ik kopers die één artikel kopen en enkele uitschieters met een groot aantal aankopen


- er wordt te pas en te onpas met Paypal betaald: ja, zelfs aankopen voor 2,75 euro (verzending inclusief) worden betaald met Paypal...


- buitenlandse kopers uit de grote eBay-landen blijven weg omdat deze hun markt meer afschermen. Duitsers en fransen bvb die vroeger meer bij me kochten dan belgische, zie ik nu nog slechts sporadisch. Dit laatste omdat ebay hun markten afschermt.


Kijk bvb op de duitse site en je zal weinig vinden die niet uit Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk komt als je via de standaardwaarden zoekt. Je moet effectief al Europa gaan aanvinken om de buitenlandse artikels zichtbaar te krijgen. Vroeger was dit niet het geval en kreeg je alles te zien als je een bepaald produktnummer intikte.


Mijn miniatuursmarts bvb... in het verleden verkocht ik daarvan op 14 dagen nadat ze nieuw op de markt kwamen gemakkelijk 10 tot 20 stuks naar Duitsland, nu geraken amper nog weg.




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 9 van 27
laatste antwoord

Re: Dalende verkoop


 En toch zie ik ook verschillen vergeleken met het verleden:


- vaker zie ik kopers die één artikel kopen en enkele uitschieters met een groot aantal aankopen


- er wordt te pas en te onpas met Paypal betaald: ja, zelfs aankopen voor 2,75 euro (verzending inclusief) worden betaald met Paypal...


- buitenlandse kopers uit de grote eBay-landen blijven weg omdat deze hun markt meer afschermen. Duitsers en fransen bvb die vroeger meer bij me kochten dan belgische, zie ik nu nog slechts sporadisch. Dit laatste omdat ebay hun markten afschermt.


Kijk bvb op de duitse site en je zal weinig vinden die niet uit Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk komt als je via de standaardwaarden zoekt. Je moet effectief al Europa gaan aanvinken om de buitenlandse artikels zichtbaar te krijgen. Vroeger was dit niet het geval en kreeg je alles te zien als je een bepaald produktnummer intikte.



Ik moet je opmerkingen bevestigen, Frits.


Terwijl het maandgemiddelde van mijn juwelenaccount voor België (supergiftman) in juiste verhouding blijft tot het jaaraantal, is de verkoop van bijvoorbeeld deze account, uitsluitend werkend op ebay.fr, catastrofaal ingezakt, ondanks een uitgebreider assortiment.


Ik haal in Frankrijk door de slechtere zichtbaarheid en de verstikkende invloed van particulierenadvertenties amper een derde van de omzet van vorig jaar.


En inderdaad zijn de 'veelkopers' zo goed als verdwenen  ...


Wat betreft mijn accounts die op andere produkten werken :  same story ...


Je vraagt je af wat het beheer van ebay eigenlijk wil bereiken ...




Bericht 10 van 27
laatste antwoord