annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

rekent de Post illegale kosten aan?

bridey_2005
Community-lid

Vandaag kreeg ik een pakje aan uit de USA, een geschenk met een waarde onder de 45 euro, waar dus wettelijk geen duanekosten op moeten betaald worden. Toch moest ik er 10 euro taks op betalen. Het bleek niet door de douane te komen, maar het was DE POST zelf, die oordeelde dat ze het recht hebben om OP ELK PAKJE dat buiten de EU ons land binnen komt, 10 euro taksen te mogen eisen. Nergens vind ik daar iets van terug op hun website en ze kunnen me ook niet zeggen binnen welk wettelijk kader ze dat doen. Met andere woorden: de post maakt misbruik van de douanediensten. Blijkbaar zien die ook geen cent van die 10 euro. Het is louter voor DE POST zelf! Met andere woorden: de post steelt op die manier en ik voel me gedupeerd. Zijn er hier nog mensen in dezelfde situatie? Persoonlijk vind ik de De Post bij deze veroordeeld mag worden, voor het niet naleven van onze importwetten en ik hoop dat er genoeg mensen zijn die mijn oordeel delen, zodat deze diefstal eindelijk stopt. Het is niet bevorderlijk voor de internationale (internet) handel en nog minder voor het imago van de douane, de post en het imago van ons land in het generaal. Het wordt hoog tijd dat men daar iets aan doet.

-- Bewerkt door martijn@ebay.com om 28 Oct 2010 12:47 CEST
Bericht 1 van 55
laatste antwoord
54 ANTWOORDEN 54

Re: De Post rekent illegale kosten.

bij mij is het zo dat op grote enveloppes zelden die 10eur wordt gevraagd maar op een doosje of pakje altijd.
het maakt niet uit wat de waarde is, al is het 5usd op dat pakje, dan nog moet er 10eur aan de postbode betaald worden. tegenwoordig hangt er op het pakje een gele tape met 'douane' op om het wat geloofwaardiger te maken. ik denk dat het ook met de manier van aankomst en routering en belgie te maken heeft: pakjes gaan bv ergens in zaventem langs een andere route en de post haalt die af waarvoor het 10eur kosten rekent. dikke grote enveloppes gaan precies mee met de gewone briefpost. als er geen aangifte-strookje met hoge waarde op hangt, gebeurt er niks mee. enfin, dit zijn mijn dagelijkse ervaringen.
ik had laatst een kieken dat postkaarten in een doos verzond en dat is weer nodeloos die 10eur.
als je iets van hogere waarde aankoopt bv. vanuit de states van zeg 1000eur, dan rekent de douane (naast alle taxen) plots 25eur dossierkosten aan. dat vind ik al even onplezant als die 10eur aanbiedingskosten, die je trouwens ook nog eens aan je broek hebt, als het een pakje is. naar mijn ervaring staat een pakje = 10eur extra kosten die de post extra aanrekent om het ergens in brussel te gaan halen en de moeite te doen om het te leveren. eigenlijk is dat 2 keer portkosten betalen want die portkosten werden al aangerekend (en door mij betaald) door usps bij verzending.
maar andere landen doen ook zo'n bananentruuks: als ik naar turkije op reis ga, moet ik in de luchthaven plots 12 eur betalen voor een tijdelijk visum papiertje waarmee je echt niks kan doen. maar je moet die kassa wel passeren.
Bericht 51 van 55
laatste antwoord

Re: De Post rekent illegale kosten.

tuinkabouter52
Community-lid
nog steeds rekent de post illegaal de 10euro kosten aan,zelfs als ze niet verschuldigd zijn en waarde onder bedrag ligt.ook wanneer het om een gift gaat aan een museum.niet alleen dat maar ook vorige klachten over diefstal en openen van briefwisseling worden van tafel geveegd met als reactie dat dit allemaal normaal is.voortaan zal ik dan ook maar gebruik maken van koerierdienten.als voordeel komt daarby dat ze het aan huis ophalen of brengen.bij post steekt men gewoon een bericht in brievenbus zonder aan te bellen en men moet het maar gaan afhalen.bij verzending idem.laatste twee maanden was frankeerwaarde een 1250euro,bedrag dat post.be voortaan op zijn buik zal kunnen schrijven.o ja bij koerierbedryven wordt wel gekeken nr waarde en eindbestemming zoals gift ,daar kan men blijkbaar wel lezen en valuta omrekenen en wordt elke klacht ernstig genomen.
Bericht 52 van 55
laatste antwoord

Re: De Post rekent illegale kosten.

katelijnecollector
Community-lid
"nog steeds rekent de post illegaal de 10euro kosten aan" :

Natuurlijk dat , zolang er geen verbod komt via een rechtbank of wetswijziging blijft deze diefstal gewoon voortgaan .
Bericht 53 van 55
laatste antwoord

Re: De Post rekent illegale kosten.

start0.01euro
Community-lid

Heb vandaag 10 euro douane kosten moeten betalen op een pakketje (vanuit HK) waarvan de kosten +/- 35 euro waren.



---


Heb alle posts gelezen en werd hier doorverwezen door Zowiedot (vanuit http://community-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=2000000105 ). Ik zal de links en klachten die hier werden gegeven proberen te volgen, want ik ken nog een paar mensen met hetzelfde probleem.



Is er geen andere dienst buiten "de post" waar wij ons op kunnen beroepen?





MVG.

Bericht 54 van 55
laatste antwoord

Re: De Post rekent illegale kosten.

HALLO ,



Hier de Jaarverslag 2008 van de Ombudsdienst voor de postsector , waar duidelijk maakt dat de POST onterecht de " 10 euro douane kosten" vraagt aan de mensen , dus wie zo een betaling ontvangt kan onmiddellijk bij Ombudsdienst voor de postsector een klacht indienen:link :http://www.omps.be/ComplaintForm.aspx?levelID=674〈=nl



5. Pakjes en de douane


link :http://www.omps.be/GetDocument.aspx?forObjectID=2357〈=nl







Wij blijven klachten krijgen over de bepaalde aanbiedings/—— formaliteits/minutie/transactie-kosten die De Post aanrekent bij de uitreiking van internationalezendingen



Een postman wil een pakje uit de VS, met waarde van 50 USD (toen ca 32 Euro) enduidelijk melding dat dit een gift is, pas uitreiken als de bestemmeling 10 Euro betaalt.



De klant vindt dit niet kunnen, gezien in de Algemene Voorwaarden van De Post staat datniet commerciële zendingen onder de 45 Euro vrijgesteld zijn van inklaring.



Hij dient eenklacht in en krijgt een antwoord dat dit geen douanekosten zijn, maar transactiekostenen dat die kosten terecht zijn.



Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat dit de zoveelste poging is om een kost teverantwoorden.



Reeds jaren dringen wij aan om duidelijkheid te krijgen.De douane heeft alvast een signaal gegeven: in 2007 wijzigde zij haar website: "Wanneeru goederen via de Post of via een ander koeriersbedrijf (ABX Logistics, UPS, DHL,…)invoert, moeten er uiteraard ook douaneformaliteiten worden vervuld.



Doorgaans doet indat geval de Post of het koerierbedrijf voor u de douaneformaliteiten, maar rekent daarbijwel onkosten aan.



Er wordt opgemerkt dat de douane geen uitstaans heeft metde zogenaamde "Douane aanbiedingskosten", die soms worden gevraagd, zelfs42 jaarverslag2008als er helemaal geen inklaringsformaliteiten plaatsvinden. Deze worden door devervoerder voor eigen rekening geïnd."In het kader van een dossier kregen wij van de Federale Overheidsdienst Financiënvolgend antwoord: Zoals gesteld op onze website… heeft de douane geen uitstaans metde "Douane aanbiedingskosten



. Dit zijn kosten die DE POST maakt om de goederen bijde douane aan te bieden. Ze worden door DE POST verhaald op de bestemmeling en zijnniet vermeld op de douaneaangifte."Het is immers zo dat niet alle pakjes die van buiten de Europese Unie komen, moeteningeklaard worden.



Onder bepaalde voorwaarden geniet men van een vrijstelling.



De vrijstelling tot 22 euro voor commerciële aankopen en tot 45 euro voor geschenken is de meest gekende.



Wij hebben reeds eerder verwezen naar het feit dat voor een zending die niet ingeklaardmoet worden ook geen kosten mogen gerekend worden.



Het systematisch aanrekenenvan kosten zou als een verzendkosten beschouwd kunnen worden, wat niet kan: de afzender betaalt in eigen land de verzendkosten tot bij zijn bestemmeling en de Belgische Postkan geen extra verzendkosten rekenen.



In een vorige versie van de ‘praktische gids voor uw briefwisseling’ van april 2004 staatvermeld: "De kosten voor aanbieding bij de douane dekken het voorbereidend werkgepresteerd door De Post voor rekening van de douane.



Deze kosten voor aanbiedingbij de douane worden enkel geheven wanneer er douane- of andere heffingen moetenworden betaald.



Zij worden door de geadresseerde betaald.



Per zending die extracommunautairegoederen bevat: 8,68 euro.Dit werd toegepast toen De Post nog zelf de voorbereidende werkzaamheden deed voorde inklaring. Deze procedure was correct.



De regel is duidelijk: geen rechten of taksen of andere fiscale heffingen te betalen? Dan ook geen aanbieding aan de douane, dus ook geen aanbiedingskosten.



Eenzelfde bedrag van 10 euro duikt op als ‘forfaitaire-inklaring’.Wij kregen verschillende klachten van mensen die soms 10 euro moesten betalen vooreen ‘forfaitaire inklaring’, maar daar geen verklaring voor kregen.



Wij vroegen zowel aan De Post als aan ABX/douane wat de grond was van dezeheffing.Wij kregen als antwoord dat, "als de kosten van de inklaring hoger liggen dan deverschuldigde taksen, rechten en heffingen, er enkel een bedrag van 10 euro moetbetaald worden.




"Ook De Post schrijft in zijn meest recente ‘Praktische Gids voor uw briefwisseling’"Wanneer de kosten voor het vervullen van de douaneformaliteiten hoger liggen dande verschuldigde taksen, rechten en heffingen, dient u alleen een forfaitair bedrag van10 euro te betalen voor de presentatiekosten inzake douaneformaliteiten. Dat forfaitairebedrag is niet onderworpen aan btw (Art. 41, § 1, 6° van dat BTW-Wetboek).Wij blijven met heel wat vragen zitten want de bedragen11 van de zendingen die eenforfaitaire inklaring konden krijgen, verschilden nogal eens: in een brief van Taxipost van11.



In een nota (ABX) werd een forfaitaire inklaringvoorzien voor geschenken tussen 45 euro tot 350 euro,voor commerciële zendingen tot 100 euro, voor bedrijventussen 22 euro en 100 euro. In een weer een andere nota,wordt van een ‘variabele limiet’ gewag gemaakt.43j a a r v e r s l a g 200814 februari 2007 lezen we dat "si lors du contrôle douanier, l’agence en douane estimeque le montant qui devrait être réclamé au destinataire serait dérisoire en regard des fraisengendrés par l’accomplissement complet des formalités douanières, le destinatairedoit uniquement s’acquitter des frais lies au contrôle douanier mais il ne reçoit pas dedéclaration en douane.»Het ging hier over bedragen van 123 US dollar, 218,50 dollar en 87 dollar. Bedragenhoger dan 45 euro, waar de klant 9,90 euro (toen) forfaitaire kosten voor betaalde.Hoe berekent men die kosten, wie beslist wanneer een forfaitaire inklaring kan? En …wat is de wettelijke basis?—— Nieuwe vrijstelling, maar hoe zit het dan met de forfaitaire inklaring?



Vandaag lezen we op de website van Douane onder de hoofding: ‘Aankopen via internet-Leverancier van buiten de EU’:"Indien u goederen bestelt bij een leverancier buiten de Europese Unie, moet u bij leveringrechten bij invoer (om. douanerechten), BTW en eventueel accijns betalen. Het feit datde bestelling gebeurt via het internet of op een andere manier verandert geenszins deinvoerprocedure.Vrijstellingen—— Wanneer u zendingen met een te verwaarlozen waarde invoert, kunt uonder bepaalde omstandigheden genieten van een vrijstelling van rechten enbelastingen. Dat wil zeggen dat u bij invoer geen douanerechten en BTW moetbetalen. Een van de voorwaarden is dat de afzender u de zendingen rechtstreeksuit een derde land toezendt (een geadresseerde in België).—— "De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt.Onder "zendingen met een te verwaarlozen waarde" verstaat de administratiezendingen die bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zendingniet meer bedraagt dan:—— 22 euro inzake BTW;—— 150 euro inzake rechten bij invoer.Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:—— Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTWverleend.—— I ndien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minderdan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient deBTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd deeventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.—— Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechtenbij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending,onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen."Voor geschenken van particulier naar particulier blijft de vrijstelling tot 45 euro dezelfde.Maar, geen woord over de forfaitaire inklaring?

-- Bewerkt door nafo_76 om 13 Nov 2010 3:48 CET
Bericht 55 van 55
laatste antwoord