annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Aanpassing PayPal gebruikersovereenkomst

Ik kreeg net een mailtje van PayPal met de melding dat er vanaf 6 maart een paar wijzigingen gaan gebeuren.

SITUATIE 1

Koper heeft PayPal account zonder geld op en laat de betalingen passeren via zijn credit card. Na zijn aankoop dient hij klacht in bij zijn credit card processor met de melding dat er al dan niet terecht een niet toegestane transactie gebeurd is.

Vanaf 6 maart: verkoper is niet enkel zijn geld en item kwijt maar mag ook nog eens een extra € 16 kosten betalen.

SITUATIE 2

Koper heeft PayPal account zonder geld op en heeft zijn PayPal gelinkt aan zijn bankrekening. Koper doet een betaling via PayPal.

Vanaf 6 maart: naast de gewone kosten betaalt de verkoper nog eens € 35 kosten voor deze uitgestelde bankbetaling

Zeg me a.u.b. dat ik dit verkeerd begrepen heb. Die kosten zijn echt wel exuberant hoog. In veel gevallen bedraagt mijn verkoopprijs nog geen € 35, laat staan dat ik daar € 35 kosten op moet betalen.

Bericht 1 van 47
laatste antwoord
46 ANTWOORDEN 46

mmm, geen zelfstandige.... die zulke zaken verkoop aan een gemiddelde van 200 euro X zijn aantal aanbieidingen... mooie bijverdienste...

ik laat in het midden of dit geweten is door de bevoegde diensten...

bedankt voor de info zijspoor... ga vandaag nog een particuliere account aanmaken... je weet nooit waar dat goed voor kan zijn...

maar 't is godgeklaagd wij zullen wel alles correct doen....

-- Bewerkt door comp-shop om 7 Jan 2012 17:59 CET
Bericht 31 van 47
laatste antwoord

Al die zakelijke verkopers die hier zitten met een particulier account ga ik niet een pint betalen hoor!

Zo ken ik er zelf al minstens een stuk of tien die al hier al jaren verkopen onder het mom van particulier.

En ja, hoe die hun zaken regelen is nog maar de vraag, als het niet koosjer is zullen ze vroeg of laat wel eens door de mand vallen zeker?

Bericht 32 van 47
laatste antwoord

Als zelfstandige, zakelijke verkoper via een partikuliere account verkopen, daar is totaal niets mis mee. 

Dit is net hetzelfde als dat je via de andere verkoopsites verkoopt. 

Enige voordeel, op ebay en op enkele andere verkoopsites heb je wel voordelen omdat je dan vermindering krijgt en geen btw betaald voor je plaatsing en op de comissies.

Ik verkoop mijn artikelen waar ik zelf wil, of dit nu op de markt is, in m'n winkel, via een tweedehands of zoekersite, dat maakt allemaal niets uit.

Wat ik verkoop en waar, dat word in de verkoopboek geschreven en daar zit 21% btw op die ik moet doorstorten, maakt niet uit of ik dat nu op ebay verkocht heb, partiluliere of zakelijke account, zoekertjes site of wat dan ook.

Ikzelf ben ook met een partikuliere account begonnen op ebay, voor m'n boekhouding maakte dat niet veel uit.  Dus !?

Waar wij als zakelijke verkoper WEL aan gebonden zijn is de terugnameplicht. Maar als we via een partikuliere account verkopen zijn we NIET verplicht om paypal te gebruiken en niemand kan ons dit verbieden.

Dus, conclusie, wil geen PAYPAL betalingen meer door de strot geduwd worden, schakel dan over op een partikluliere account, dit is volkomen wettelijk, niets verkeerds mee.

zorg dat elke verkoop netjes geboekt staat, laat de belastingen of btw dan maar komen.

Johan

Bericht 33 van 47
laatste antwoord

@ delamont: toch maar eerst eens naar je baas haar boekhouder lopen hoor.

Ik heb nochtans al eens gepost vandaag in dit draadje dat je fout zou bezig zijn als je met een particuliere account zou verkopen (allez, ondertussen zal het "gisteren" zijn)

Als je met een particuliere account verkoopt, dan kan je nooit of nooit je ebay-onkosten inbrengen in je boekhouding!

De betaalde BTW kan je ook al niet gaan terugvorderen gewoon omdat je met een particuliere account geen BTW-nummer hebt die op je factuur vermeld zal staan!

Conclusie: de BTW zal je factuur bij een controle zonder pardon eruit zwieren!

Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 34 van 47
laatste antwoord

Misschien toch voor de zekerheid efkes verduidelijken: het gaat mij niet over de verkochte goederen, het gaat hem wel over de ebay-facturen hé?

Bericht 35 van 47
laatste antwoord

Als je met een particuliere account verkoopt, dan kan je nooit of nooit je ebay-onkosten inbrengen in je boekhouding!

Misschien toch even de puntjes op de i zetten.

Je mag enkel btw in aftrek brengen indien het gaat over Belgische btw EN indien je btw-nr op de aankoopfaktuur staat vermeld.

Dat is btw-wetgeving en gaat over aftrekbare btw, NIET over aftrekbare kosten.

Indien je werkt met een particuliere ebay-account dan is er GEEN ENKELE reden waarom je de ebayfakturen niet in je kosten zou mogen inbrengen.

Temeer omdat Ebay buiten België is gevestigd, en je dus als Belgisch bedrijf geen wettelijke verplichting hebt je als bedrijf kenbaar te maken.

Mocht Ebay in België zijn gevestigd dan ligt de zaak anders, want dan zou Ebay je bv. op zijn jaarlijkse btw-listing moeten vermelden.

Alleen is nu de totale kost gelijk aan het faktuurbedrag inclusief de Luxemburgse btw, dus 15% hoger.

Of dat opweegt tegen het feit dat je bijvoorbeeld gratis veilingen kan plaatsen zal wel afhangen van geval tot geval, daar kan ik me niet over uitspreken.

Indien je dan ook nog zelf in je advertentie je gegevens en btw-nr plaatst, je teruggavebeleid specifieert en navolgt dan is ook je advertentie wettelijk in orde.

En ik kan eerlijk gezegd nergens terugvinden in de ebay-regeltjes dat je als professioneel volgens ebay verboden wordt om met een particuliere account te werken.

Heeft daar iemand iets over teruggevonden ?

Ebay is trouwens als Luxemburgs bedrijf wettelijk in orde als ze buitenlandse bedrijven buiten Luxemburg laten werken als 'particulier': dat zal de Luxemburgse fiscus worst wezen ... integendeel :  ze incasseren extra btw.

Bericht 36 van 47
laatste antwoord

@supergiftman: die buitenlandse BTW kan je wel degelijk terugvorderen maar dan via Luxemburg.

Vraag is dan maar of de controlediensten gaan aanvaarden of je die BTW gewoon meerekent in je onkosten. Volgens mij is dit niet het geval.

Bericht 37 van 47
laatste antwoord

@supergiftman: die buitenlandse BTW kan je wel degelijk terugvorderen maar dan via Luxemburg.

Dat klopt, beste Frits, maar dat is een volledig aparte procedure (die dan ook nog de moeite moet lonen) en heeft niets te maken met in België in je btw-aangifte btw in aftrek te brengen.

Wat betreft de buitenlandse btw in je kosten steken :  indien je aangifte in de personenbelasting korrect en binnen de gestelde termijnen is gebeurd is het aan de Belgische fiscus om te bewijzen dat de Luxemburgse btw geen effectieve bedrijfskost is.

En vermits het gaat over een effectieve bedrijfskost ben ik benieuwd hoe ze dat zouden brengen...

Het gaat bijvoorbeeld niet op om te stellen dat er misschien een mogelijkheid is om een bepaalde kost te vermijden :  het is niet omdat je te voet kan gaan dat je geen bedrijfsauto mag hebben .

Bericht 38 van 47
laatste antwoord

Toch even hierop terugkomen :

ik kan eerlijk gezegd nergens terugvinden in de ebay-regeltjes dat je als professioneel volgens ebay verboden wordt om met een particuliere account te werken.

Bericht 39 van 47
laatste antwoord

Toch even hierop terugkomen :

ik kan eerlijk gezegd nergens terugvinden in de ebay-regeltjes dat je als professioneel volgens ebay verboden wordt om met een particuliere account te werken.

Op de Waalse eBay site en die van de omliggende landen, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, zie ik de verplichting staan om als zakelijke verkoper te verkopen onder een zakelijk eBay account.

De Nederlandstalige eBay hulppagina's zijn op het eerste gezicht een buitenbeentje tussen de andere Europese hulppagina's, bij ons zie ik die verplichting nergens staan. Maar het zou best kunnen dat een zakelijke verkoper die als particulier verkoopt handelt tegen de EU regelgeving betreffende Oneerlijke handelspraktijken > Misleidende informatie.

Si vous êtes une société et vendez sur eBay, vous devez vous inscrire à titre professionnel ou, si vous êtes déjà inscrit, modifier votre statut de particulier à professionnel.
http://pages.befr.ebay.be/help/sell/business/businessaccount.html
http://pages.ebay.fr/help/sell/business/businessaccount.html

Wann bin ich ein gewerblicher Verkäufer? . . .
Sie sind dann verpflichtet, ein gewerbliches Mitgliedskonto bei eBay anzumelden.
http://pages.ebay.de/help/account/how-to-register-business.html

You should register as an eBay business if you: . . .
The Unfair Commercial Practices Directive (April 2008) makes it an offence in the UK for a business to falsely represent itself as a private individual. So if you are misleading potential buyers into thinking that you are a private individual when you are in fact a business seller (ie: by not registering as a business seller with eBay), you will be breaking the law.
http://pages.ebay.co.uk/help/policies/business.html

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 40 van 47
laatste antwoord