DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
op 17-04-2010 20:14
Het valt me op dat steeds weer kopers een 3 of 4 scoren bvb voor de verzendtijd terwijl ik steeds dezelfde dag, maximaal één dag na de betaling de aangekochte objecten verzend.
Het percentage van 3of 4 ligt ook steeds hoger bij kopers uit het buitenland die blijkbaar maar niet willen inzien dat hun aangekochte zaken uit het buitenland komen en dit gepaard gaat met langere transporttijden.
In de feedbacks zie je dit jammer genoeg niet maar wel in de DSR-scores.
DSR-scores geheim houden uit vrees voor negatieve represailles heeft geen enkele zin daar als verkoper toch geen negatieve feedback kan gegeven worden.
En als er al eens een probleem opduikt, kan je dit tenminste zien als verkoper én er iets uit leren, daar waar dit nu niet het geval is.

- « Vorige
- Volgende »
DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 17-04-2010 20:31
Als je neutrale of negatieve FB geeft krijg je een plopper die je vraagt of je wel bewust bezig bent (enfin, dat was vroeger toch zo...)
Volgens mij zou dat voor die DSR's ook moeten ingevoerd worden.
Bijkomend probleem : het zou aan de kopers beter moeten uitgelegd worden.Bijvoorbeeld : als jij alléén de verzendkost aanrekent, maar een bepaalde koper vindt de posttarieven vrij duur, lijkt het me niet onmogelijk dat dit een slechte weerslag heeft op dit criterium.
U c wot i mean ?:-D

If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)

If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)
DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 17-04-2010 20:42
Wat het voorbeeld van de verzendkost betreft, daar vraag ik al jaren aan ebay dat ze hier eens werk maken van de melding dat zakelijke verkopers op de verzendkosten BTW dienen te rekenen (wat hier ook door sommige andere verkopers beweerd wordt).
Dit zou werkelijk al veel lagere scores op de DSR oplossen.
Ik zie dit immers regelmatig terugkeren bij internationale kopers. Daar de tarieven daar duidelijk hoger liggen, is de bewuste 21% ook meer doorwegend dan bij nationale zendingen.

DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 17-04-2010 20:43
DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 17-04-2010 21:53
betreffende die btw hebben we de discussie al gehad, ik blijf samen met m'n boekhouder en de btw ontvanger bij m'n standpunt.
,-)
DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 17-04-2010 22:37
Ik las onlangs dat je je afvroeg hoe je Powerseller kon worden? Wel, hiervoor is één van de selectiecriteria
- dat je over de 4 criteria boven de 4,5 blijft
- dat je maximaal 1% voor de beschrijving en 2% (of telkens maximaal 3) scores 1-2 sterren mag hebben.
+ van de DSR-scores hangt het ook af of je in aanmerking komt voor mogelijke kortingen

DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 18-04-2010 20:49
Beter zou dus zijn om een reeks ja-nee vragen te stellen en op basis daarvan de score te berekenen.
DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 18-04-2010 22:05
Ik ben er vast van overtuigd dat veel kopers niet het flauwste benul hebben voor wat die sterren dienen en wat de gevolgen van enkele lagen scores voor een verkoper kunnen inhouden.
Op papier is het misschien een goed systeem, maar in de praktijk werkt het niet. Een paar voorbeeldjes gebaseer op mijn ervaringen van de laatste maanden:
Objectbeschrijving
De ambetantste van de 4 criteria. Simpel als je nieuwe zaken verkoopt. Nieuw is nieuw. 2dehands helemaal iets anders. Dat is helemaal subjectief. Voor items in nieuwstaat kreeg ik lage DSR-scores. Voor andere waarvan ik zelf vond dat ze niet in goede staat waren, was de feedback lovend. Ik vind dat dit niet mag afgestrafd worden met een lage DSR. Of je bent tevreden met de aankoop en je laat het zo. Of je bent niet tevreden en je contacteert de verkoper. Ik heb er geen problemen mee om iets terug te nemen als dat niet aan de beschrijving voldoet.
Communicatie:
Alle kopers krijgen van mij na de aankoop een mailtje met betalingsgegevens + een mailtje als het item gepost wordt. Meer kan ik noet doen. Toch zijn er die me een 1 of 2 geven op communicatie. Ik koop zelf ook op Ebay. Vaak belandt het item gewoon in mijn brievenbus zonder enig bericht. Vaak ligt de oorzaak dat een koper zicht op Ebay met een bepaald mailadres ingeschreven heeft maar dit niet meer gebruikt. Dan mag je zoveel mailtjes sturen als je wil, die worden toch niet gelezen. Ik ondervind ook dagelijks aan den lijve dat niet alle mailtjes die via Ebay verstuurd worden effectief aankomen.
Verzendtijd:
Een klant koopt vrijdagavond een item en klaagt maandag dat die dit nog niet ontvangen heeft. Een overschrijving tijdens het weekend en tussen verschillende banken kan een paar dagen duren. Bovendien is mijn postkantoor tijdens het weekend gesloten. Zelfs al heb ik de betaling via PayPal ontvangen dan kan ik nog maar ten vroegste maandag versturen. Het is me ook opgevallen dat ik meer lage DRS scores heb voor buitenlandse klanten.
Verzendkosten
Binnen België verzend ik alles gratis. Toch ontving ik deze week nog een lage DSR op verzendkosten. Ik heb ook meer lage scores gekregen van buitenlandse kopers. Ik ben ook professionele verkoper. Verzending naar het buitenland kost me € 5,40 enkel aan postzegels. Dan spreek ik niet over de verpakking. Ik vraag € 6 wat zeker niet overdreven is. Met de BTW die ik daar moet bijrekenen geraak ik zelfs niet helemaal uit kosten. De verzendkosten zijn duidelijk vermeld. Als je die te duur vind gewoon niet kopen of anders achteraf niet klagen.
In de praktijk:
* Iemand koopt iets en verwacht het morgen al te hebben. De post doet goed zijn werk maar iedereen weet dat daar regelmatig iets fout gaat. In het eerste geval heeft de koper onrealistische verwachtingen. Het tweede geval haar hebben wij totaal geen invloed op. In beide gevallen kunnen we wel afgestrafd worden.
* Je biedt gratis verzending en toch krijg je een lage DSR. Indien je gratis verzending aanbiedt zou het aantal sterren standaard 5 moeten zijn, zonder de koper hier iets aan kan veranderen.
* Lage DSR voor verzendkosten. Die staan duidelijk vermeld dus achteraf niet komen klagen.
* Communicatie: uit de feedback van de verkoper blijkt dat die uitstekend communiceert behalve bij u moet je misschien eens checken of je wel het juiste mailadres aan je Ebayaccount gelinkt hebt.
Als iemand een lage DSR geeft, zou Ebay moeten verplichten om hier commentaar in te vullen. Dan zou je weten wie je die lage score gegeven heeft + waarom. Je kan dan ook direct afleiden of dit al dan niet terecht is. van de week gaf iemand me een lage DSR op alle 4 de criteria. Of iemand die het systeem niet snapte (voor het zelfde geld wou die overal 5 geven) of iemand die over iets niet tevreden was en me dan maar onterecht ook voor de andere criteria lage DSR gaf. Inclusief voor een gratis verzending.
Hoe subjectief dit systeem wel is, heb ik ondervonden sinds ik professioneel bezig ben. Mijn DSR voor alle 4 criteria is sterk gestegen. Ik werk nog altijd hetzelfde dan vroeger. Alle bestellingen worden op dezelde manier afgehandeld. De belangrijkste reden van de stijging is de verzendtijd. Vroeger maakte ik alles klaar als ik thuis was van mijn werk om alles de dag nadien te posten. Nu wordt alles nog dezelfde dag gepost. Vroeger merkte ik ook als ik verlof had en vlugger kon posten, ook de rest van mijn DSR score steeg.
DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 18-04-2010 22:23
Die DSR is een heel ander paar mouwen. Kopers kunnen voor zeer subjectieve redenen (zie vorige post) lage DSR-scores toekennen. Die hebben kunnen wel een grote invloed hebben.
Ik betaal maandelijks honderden euro's aan Ebay. Omdat ik Powerseller ben, krijg ik hierop 20% korting. In de toekomst mag ik hier waarschijnlijk naar fluiten. Volgens mijn dashbord zit ik procentueel een heel stuk onder het toegelaten aantal lage DSR-scores. Als het puur over het aantal gaat, zit ik erboven. Ik weet niet met welke van de 2 Ebay rekening houdt.
In de praktijk kan het gebeuren dat ik mijn korting kwijtspeel wegens een lage DSR score voor een gratis verzending of iemand die verwacht dat die gisteren het item al ontvangen heeft dat die morgen nog moet kopen.
Ik ben van de grotere verkopers. Ebay heeft afgelopen tijd een aantal wijzigingen gemaakt die helemaal in mijn kaart spelen (hier denk ik vooral aan de weergave beste resultaat). Niettegenstaande vaart Ebay een totaal verkeerde koers.
Ze hebben tegen heel veel mensen hun schenen gestampt, zowel tegen die van kopers als verkopers. Daar is hier in het forum niets van verschenen, maar de bezoekerscijfers van maart waren destatreus, waat iedereen denk ik ook wel in zijn verkoop gevoeld heeft.
DSR-scores
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 18-04-2010 23:00
* Het is en blijft een fantastisch handelsplatform. Je zal nergens zo veel bezoekers trekken
* Plaatsingskosten hangen nu af van je winkelabonnement en niet meer van de startprijs.
Waar loopt het fout:
* Feedbacksysteem: kopers worden overbeschermd, verkopers zijn opgejaagd wild. Net zoals een koper negatieve feedback kan geven bij problemen met een verkoper, moet ik als verkoper ook negatieve feedback kunnen geven aan een koper die mij veel miserie bezorgd. Ik heb duizenden transactie op en buiten Ebay gedaan. Tot op heden heb ik welgeteld 3 keer een negatieve gegeven. Ik zal dat enkel doen als die verkoper dat echter driedubbel verdient.
* DSR: onfair systeem. Als ik een concurrent onderuit wil halen, ga ik gewoon een paar goedkope items kopen. Ik geef fantastische commentaal in mijn feedback maar wel allemaal 1 op DSR. De minimumvereiste is bijna onhaalbaar. Die is er enkel op gericht om onze korting kwijt te spelen. Dat zijn besparingen voor Ebay.
* PayPal: wordt ons langs alle kanten opgedrongen. Het zorgt voor een heleboel extra kosten die je niet kan recupereren. Bovendien wordt er veel fraude mee gepleegd. Ik kan goed begrijpen dat Ebay enkel PayPal toelaat op Ebay en geen Google Checkout of dergelijke. Ze zouden ons wel de vrije keuze moeten laten om hier al dan niet gebruik van te maken. De enige reden waarom dit zo gepromoot wordt is omdat we naast de Ebaycommissie ook nog eens een Paypalcommissie mogen betalen. Ebay verdient dus 2 keer. Dat mogen ze ook aan de kopers eens duidelijk maken. D'er zijn er veel die denken dat dit effectief een gratis betaalsysteem is zowel voor de kopers als verkoper. Voor mij is dit nog steeds de spreekwoordelijke druppel. Ik kan me daar niet meer verzoenen. Kotsmisselijk wordt ik van dat PayPalgedoe. Hoeveel miserie dat ik daar zelf al mee gehad heb en dat is dan nog klein bier met de verhalen die ik daar over gelezen heb.
Ebay is mijn belangrijkste handelplatform en zal dit nog vele jaren blijven. Sinds kort merk ik echter een duidelijk verschuiving. Ik verkoop ook op sites als kapazaa en 2dehands. Daar is veel meer respons dan vroeger. Een aantal van mijn items verkopen daar beter dan hier. Identiek dezelfde prijs, zonder dat ik kosten moet betalen en vooral zonder PayPalfee. Ik kan alleen besluiten dat een aantal mensen Ebay laat links liggen.
Niet iets wat ik de eerste 2 jaar dacht te doen, maar ik ben volop bezig met de onwikkeling van mijn eigen website. Via mijn Ebayshop hoop ik heel veel van mijn vaste klanten naar mijn website in spé te lokken.
Ik ben nu toch al een paar jaar bezig met Ebay. Nog altijd de top, maar ze gaan hier echt de verkeerde richting uit. Binnenkort wordt dat DSR-systeem waarschijnlijk herzien. Ik heb al een paar voorbeelden gezien. Dat is helemaal huilen met de pet op. Ik vraag me af hoeveel kopers nog de moeite gaan nemen om zo'n lange vragenlijst (serieus) in te vullen.
Tot mijn verbazing wordt hier in het forum bijna niets gepost. In buitenlandse fora schreeuwen verkopers al maanden moord en brand. Daar is ik weet niet hoeveel reactie op dat DSR-syteem/feedbacksysteem.
Voila, I spilled my guts. Dat lag al maanden zwaar op mijn lever. Dat moest er eens uit. Het zal waarschijnlijk wel even duren voor ik opnieuw eens iets post.

- « Vorige
- Volgende »
- « Vorige
- Volgende »