annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Beste mede-ebayers,

 

willen jullie aub efkes de moeite doen om eens naar mijn feedbackscore en DSR-score te kijken?

Willen jullie dan ook eens laten weten hoe JULLIE als koper een dergelijk account zouden omschrijven?

 

- Topverkoper?

- Uitstekend verkoper?

- Ondermaats verkoper?

 

Andere bedenkingen waaruit ik iets kan bijleren zijn steeds welkom ! 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 1 van 26
laatste antwoord
25 ANTWOORDEN 25

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Hoi Frits, ik kan aleen maar bevestigen wat er staat: TOPVERKOPER! Smiley Knipoog

Bericht 2 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Topverkoper zoals tevens het symbool naast je naam vermeld.

 

Of heeft ebay je een mail verzonden dat  je status in gevaar komt omdat je 1 lage beoordeling teveel hebt.

Bericht 3 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Mijn bijdrage werd verwijderd !

 

Moet nog eens uitzoeken hoe dat komt !

 

Freedom of Speech ?

 

 

Bericht 4 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Vanaf 22 januari zou ik normaal een status van "Uitstekend verkoper" gehad hebben en heb ik ook enkele dagen gehad maar naar een maand van steeds weer mailen en telefonsiche gesprekken hebben ze het uiteindelijk ook teruggezet naar "Topverkoper".

MAAR... toen ik vrijdag mijn status eens nakeek, zou ik plots vanaf 22 februari zelfs een "Ondermaats verkoper" worden !!!

 

Waar zitten dan de problemen?

 

1. Tot vorige maand werd ik geëvalueerd op jaarbasis waardoor ik aan een defectenpercenttage kwam van 2,14%. Voor de huidige periode word ik geëvalueerd op kwartaalbasis omdat ik meer dan 400 verkopen heb in de laatste 3 maand en stijgt het defectenpercentage tot 6,38%

 

Waar zitten dan de defecten?

- ik heb op 2 van de DSR's telkens 1 lage score

- volgens ebay heb ik momenteel 25 geannuleerde transacties (vorige maand waren dit er 33)

 

Net op dit laatste punt zit een probleem!!!

Ik heb alles gecheckt en kan enkel vaststellen dat ik slechts 1 geannuleerde transactie heb die ik daadwerkelijk niet kan leveren...

Hoe komt eBay dan aan die 33 en 25?

Dit kan je ook checken door een rapport te downloaden en daar staan wel degelijk het aantal dat eBay aangeeft, alleen is buiten die ene efffectief geannuleerde transactie de rest allemaal fout!

 

Wat liep er dan fout?

Wel, die 24 andere zijn allemaal afkomstig van Paypal.

Wat gebeurde er?

Verschillende kopers kochten op eBay objecten die ze stuk per stuk betaalden en telkens per object werd er een betaling uitgevoerd, telkens met de verzendkost extra erbij.

 

Om het een beetje in een voorbeeld te gieten:

Koper X koopt 4 objecten en betaalt telkens per object het aankoopbedrag + 6 euro verzendkost. Hij betaalt dus 24 euro verzendkost terwijl hij slechts 6 euro verzendkost dient te betalen.

Wat doe ik als brave verkoper? Ik betaal zijn betaalde bedragen terug en stuur hem een nieuwe, gegroepeerde factuur terug met alle 4 de objecten in 1 rekening en de eenmalige verzendkost van 6 euro erbij. Koper heel tevreden wegens de besparing van 18 euro en betaalt direct het correcte bedrag én geeft me positieve feedback na ontvangst van de verzending.

 

Je zou dus denken, iedereen tevreden, geen vuiltje aan de lucht maar dit is zonder Paypal en eBay gerekend want net die terugbetaling zorgt ervoor dat je 4 defecten aangerekend krijgt wegens "geannuleerde transacties".

Zo kreeg ik er dus vorige maand 32 aangerekend en nu 24!!!

 

Ik heb dit probleem rond eind december aangegeven aan eBay (via mail en telefonisch). Ik heb alles wat ze me vroegen als bewijsstukken (die trouwens allemaal terug te vinden zijn bij eBay) doorgemaild. In eerste instantie zou het onderzocht worden maar hoorde ik er niks meer van. Tot ik een enquete kreeg om mijn tevredenheid naar aanleiding van mijn contacten met CS mocht invullen en ik ongezouten mijn mening neerpende). 3 dagen later (rond de 20e januari) kreeg ik telefoon van eBay en werd er zelfs bevestigd dat ik gelijk had! De fout zou wel degelijk bij hun registratiesysteem zitten maar... ze kunnen er niks aan doen en alles zou blijven staan zoals het was... degradering dus van mijn status!

Tot ik plots net voor het vorig weekend een mailtje kreeg dat ze het alsnog opgelost hadden en ik toch Topverkoper zou blijven.

Ikke dus blij maar dit bleek dus gewoon een "dode mus" te zijn! Binnen één maand ben ik geen Topverkoper meer maar gaat mijn status dus zakken naar "Ondermaats"

 

En dit enkel omdat ik kopers die per aankoop betalen en teveel verzendkosten betalen, terugstort en hen een nieuwe gegroepeerde factuur stuur met de exacte (lees: lagere dus voor hen winstgevende) verzendkosten.

 

NEEN HOOR, ik zit al lang genoeg op ebay en ken het systeem door en door (nietwaar siemenpoes?) om niet te weten wat het effectieve probleem is.

Alles wordt perfect afgehandeld na het hernieuwde betaalverzoek en klant is supertevreden, wat mijzelf ook gusntig stemt.

De enige die niet tevreden is, is Paypal en in hiërarchische lijn eBay. Voor wie zich afvraagt waarom, dit rekensommetje hierna:

- Iedere betaling via Paypal levert hen een basisopbrengst op van 0,35 euro. In mijn geval dus 24x0,35= 8,40 euro. Die werden allemaal teruggestort

- Stel nu dat die 24 aankopen gekocht werden door 5 kopers dan streken ze achteraf maar 5x0.35=  1,75 euro op.

- Paypal verliest dus op die basiskosten 5,65 euro.

- Daarnaast verliezen ze nogmaals de %'s op de teveel betaalde én gecorrigeerde verzendkosten

 

OK, in mijn geval zal dit misschien draaien om een kleine som van nog geen 20 euro die Paypal verliest maar als iedereen zo consequent is, kand it Paypal vrij veel geld kosten worldwide...

 

Voor mij is er slechts 1 besluit: ofwel ben je fair en eerlijk naar je kopers en wordt je de pineut op vlak van je verkopersstatus, ofwel kies je voor je verkopersstatus en laat je de eerlijkheid naar je kopers vallen!

 

PS: voor diegenen die twijfelen aan mijn persoonlijke uitleg: ik kan jammer genoeg niet de bewijzen leveren via dit forum omdat ik dan namen van kopers dien te tonen via bijlages maar je bent steeds welkom om samen met mij hier thuis alles eens door te nemen...

 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 5 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Ik geloof je hoor.

Zelf heb ik 4 defecten ,1 van de rode bol ,waarvan de commentaar is verwijderd maar de bol bleef staan.

2 defecten komen van terugzendingen ,waarbij ikzelf de terugzendkosten betaalde en de vierde,net zoal bij jou van een geannuleerde factuur van iemand die 2X de verzendkosten betaalde.

De kopers zijn tevreden ,dat zie je aan mijn DSR score .

Nu heb ik een pakje dat 14 dagen rondtourt in de VS ,geeft die koper een 3 op verzendtijd dan wordt ik een ondermaatse verkoper.

 

Voor mij is dat onaangenaam ,maar voor prof. verkopers is dat een broodwinning.

Soms stel ik mij de vraag of vriendelijkheid wel loont.Als je kleding koopt en ze past niet en verkoper is zo vriendelijk om ze terug te nemen ,dan staft ebay.

Dus om iedereen tevreden te houden moet je bij terugzendingen ,of koper die plots geen geld meer heeft....je ebaykosten niet terugvragen.

 

Nu ik vind dat nieuwe systeem met al die defecten helemaal niet denderend hoor en ik kan begrijpen dat verkopers die bijna uitsluitend aan Belgische kopers leveren het hier voor bekeken houden ,maar ik verkoop mijn verzamelobjecten uitsluitend aan buitenlandse kopers en dan is er alleen ebay.

Bericht 6 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Pfffffffff.... ik snap geen bal van dat hele Ebay-gedoe... zoals al werd gezegd: als de kopers tevreden zijn waar maakt Ebay zich dan druk om? Enne, ik zie geen enkel verschil tussen "topverkoper" en "uitstekende verkoper" voor mij is dat net hetzefde!

Om een bekend schrijver te citeren: "Ruikt een Roos beter als ze een andere naam krijgt?"

Bericht 7 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Dat laatste klopt helemaal siemenpoes, voor internationale transacties hebben we nu eenmaal eBay nodig hé?

Alleen jammer dat zij het ons alleen maar moeilijker maken met hun beoordelingssystemen.

 

Ik zou er echter volledig "mee kunnen leven" als het een sluitend systeem is maar dit is het helemaal niet meer!

Paypalterugbetalingen laten meetellen als defecten terwijl er nadien perfect betaald wordt via Paypal maar aan een aangepaste verzendkost, gaat er voor mij over.

De automatisatie van het systeem zorgt ervoor dat er geen enkele fysieke controle meer is en men dus geen rekening houdt met de reden van terugbetaling.

Dit ondanks het feit dat een beetje nazicht van een ervaren medewerker simpelweg zou kunnen aantonen dat mijn transacties wel degelijk opnieuw perfect afgehandeld werden met de uiterste tevredenheid van de koper in kwestie.

1 oogopslag op mijn "Mijn eBay" zou hen alles kunnen tonen waar ze nu over vallen!

 

Ik heb zelfs een schriftelijk bewijs dat ze toegeven dat die 24 defecten er eigenlijk geen zijn maar ze zouden dit niet kunnen corrigeren omdat ze niet kunnen ingrijpen in het geautomatiseerd systeem, zegt de persoon in kwestie.

3 dagen later echter schrijft dezelfde persoon dat ze mijn statuut teruggezet heeft naar "Topverkoper".

 

Ik ben dan ook eens benieuwd wat ze nu gaan doen...

 

1 ding weet ik alvast: ik vind het enorm jammer dat ik 420 objecten verkocht de laatste 3 maand... met 399 was er geen vuiltje aan de lucht en zou ik net onder de 2 procent gevallen zijn omdat ze dan evalueren op jaarbasis...

Ik kan het dus alleen mijn kopers verwijten dat ze zoveel vertrouwen in mij hadden zeker? (hilariteit alom, de wereld totaal op zijn kop!!!)




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 8 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

@walesha: als je een lijstje met verkopers ziet die dezelfde aanbiedingen verkopen en je ziet daar eentje tussenstaan met het statuut "Ondermaats verkoper", denk je dan dat je nog verder gaat kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Ik denk dat de meeste potentiële kopers dan wel deze verkoper zullen negeren hoor...

 

Nu ja, als er niks verandert aan mijn status, zal ik het jullie binnen anderhalve maand wel laten weten wat het effect was op mijn verkopen...




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 9 van 26
laatste antwoord

Dringende oproep naar enig advies !!! Graag reacties aiub!

Als particulier zijn er 2 opties ,uitstekende verkoper of ondermaatse verkoper.

Topverkoper is voorbehouden aan prof.verkoper.

 

Bij ondermaatse verkoper is de zichtbaarheid veel kleiner.

Bericht 10 van 26
laatste antwoord