op 13-05-2013 11:03
Heeft er iemand een logische verklaring voor het feit dat onze verkopen de afgelopen maanden, met maandelijks 10% tot 30% naar beneden gaan?
Dit betekend dat Ebay ook zal gaan zoeken naar alternatieven om hun winsten toch op gelijke hoogte te houden, wat dus betekend dat wij verkopers andere vormen van kosten gaan krijgen, wat betekend minder inkomsten, wat betekend dat we dit nooit op lange termijn zullen kunnen volhouden.
Ik verkocht vorig jaar in april - mei nog zo'n 875 transacties, dit jaar is dit amper 351. Over het bedrag durf ik het niet hebben.
In het verleden was Ebay goed voor 70% en alternatieve webstes 30% nu ligt dit al 20% voor Ebay en 80% voor de alternatieve. Toch zou ik liever via Ebay blijven kunnen verkopen omdat dit toch een kanaal blijft die over de ganse wereld actief is.
op 15-06-2013 19:42
7 jaar geleden dat ik deze fora nog eens bezocht. Ik merk dat er op al die tijd niet veel veranderd is. Zelfs nog een aantal "oude" bekenden "tegengekomen" die hier toen en nu nog steevast rondfietsen.
Onder mijn regulier account bood ik 3 dagen geleden een item aan op ebay. Dit is 4 keer bekeken op 3 dagen, terwijl dit op de ganse ebaysite de goedkoopste aanbieding voor dit item is.
1 uur geleden dezelfde aanbieding met dezelfde tekst en prijs eens op 2dehands aangeboden. Op dit ene uur is dit reeds 7 keer bekeken.
Ik kan daarmee al de klagers maar bijtreden die hun verkopen sterk zien dalen. Ook bij mij trouwens hetzelfde beeld dat er nauwelijks kijkers en nog minder verkoop gerealiseerd wordt.
PS: tijdens het schrijven staat de teller overigens reeds op 8.
op 15-06-2013 23:27
Ik als nog steeds goed verkopende verkoper kan dus enkel maar akkoord gaan met jullie bedenkingen als er een combinatie van voorgaande postings...
Afschaffen van "Beste weergave" enkel en alleen als ook de onbegrensde gratis aanbiedingen eruit gaan want volgens mij zijn deze dé grote boosdoener!
Als zakelijk verkoper betalen we ons blaw aan ebay-kosten: ofwel heb je een duur winkelabonnement en heb je aanbiedingen aan 0,01 euro, ofwel heb je een goedkoper of geen winkel met duurdere aanbiedingskosten.
Als particulier doe je maar op: je overbelast de site en de zichtbaarheid door dumping aan dagaanbiedingen.
En wees gerust, veel zogenaamde particulieren zijn evengoed zelfstandigen die op deze manier hun graantje meepikken hoor... alles mooi in orde voor de fiscus, je moet je BTW immers niet meer terugvorderen in het buitenland maar kan dit nu ook perfect in België
op 15-06-2013 23:36
Nooit begrepen waarom dit voor de Benelux een onbeperkt aantal is. Waarschijnlijk vanwege de felle concurrentie van gratis sites als 2deh, Marktpl,...
Echt??? Da's toch helemaal niet zo moeilijk? Gewoon omdat er op de Benelux-sites erg weinig staat! Ik heb ooit eens een herziening van een aantal rubrieken gevraagd die in mijn verkoopsbranche zaten. Gewoon omdat ik met mijn objecten niet weg kon, ik moest ze steevast in verkeerde rubrieken posten. eBay was bereid om daarin mee te gaan. Weken heb ik samen met een ebay-personeelslid aan't zoeken geweest... tot we maar tot één conclusie kwamen: in 90% van de herziene rubrieken zouden we uitkomen op 1 of 2 Belgische verkopers voor die rubrieken... en dat zag eBay (terecht waarschijnlijk) ook niet meer zitten.
We hadden ons vooral gespiegeld aan de duitse onderverdeling en hadden ook nog een tweede vaststelling gemaakt: 25% van de voorgestelde rubriekstructuur zouden zelfs niet eens een belgische verkoper herbergen... Dan weet je wel dat het voor hen onbegonnen werk is hé?
op 15-06-2013 23:39
... Enne, de concurrentie met andere sites speelt hier echt geen rol hoor. De hier genoemde concurrentie beschouwen zij helemaal niet als concurrentie, daar zijn deze klein grut tegenover de concurrentie tegenover diegene die ervaren worden met de situatie in andere landen, denk alleen maar eens aan A......com, DAT is pas echt een concurrent!
op 15-06-2013 23:57
Als A naar hier komt, dan stuikt de verkoop in elkaar van Belgische aanbieders. Dan blijven er nog enkel de hele grote verkopers over die over heel Europa actief zijn en daardoor zeer interessant kunnen inkopen.
Een site als eBay is dan enkel nog interessant voor categoriën zoals oa modelspoor, en andere verzamelobjecten.
A is echter nog dubbel zo duur als eBay op vlak van verkoopcommissie, dus het is niet dat de professionele verkoper dan zal uitwijken naar A.... maar dat hij waarschijnlijk gewoon zijn winkel mag sluiten!
We mogen op zich nog blij zijn met de achterstand van de Belgen op vlak van ecommerce en hun ingebakken schrik om over de landsgrenzen heen te gaan kopen, of bijvoorbeeld geen kredietkaart hebben (maar met de komst van de prepaid kaarten ook een alternatief voor is, een boomend alternatief, bpost heeft er in enkele maanden al 200.000 van verkocht!).
Geen idee trouwens hoe Media Markt volgende week online gaat uitpakken. En of ze het volledige aanbod gaan aanbieden, inclusief acessoires en multimedia (dvd's, blu-ray's) etc, want dat kan ook al een grote klap gaan vormen.
Het komt er dus op aan om je te gaan verdiepen in een niche waar nog wel leefbare marges te halen zijn.
op 16-06-2013 00:04
Het komt er dus op aan om je te gaan verdiepen in een niche waar nog wel leefbare marges te halen zijn.
That's it!
Waar je grote spelers tegen je kan hebben, daar hang je binnen de kortste keer in de touwen.
Da's namelijk ook het principe van A... je zoekt iets, krijgt meteen alle aanbiedingen van deze produkten met de goedkoopste bovenaan... Als je voor een object bvb 5 verkopers hebt, wie gelooft dan nog dat de 4e en 5e (met de daaraan verbonden duurdere prijs) nog bekeken worden???
Nobody toch???
op 16-06-2013 00:11
En binnen bepaalde niches is het vaak nog opboksen tegen jan en alleman...
Ik zie dit dagelijks...
- wij als Belgen krijgen een verbod opgelegd om onder de prijs te verkopen, andere landen in de EU mogen dit wel wat hen de mogelijkheid heeft om overstocks te dumpen
- wij als Belgen hebben een beperkte productiemarkt en zijn vaak afhankelijk van invoer... als daar dan een importeur tussenin komt te zitten, dan wil die ook nog winst maken op zijn ingevoerde produkten waardoor de inkoopprijzen terug stijgen tegenover andere landen... Dan krijg je ook al niet veel meer keuze dan hogere verkoopsprijzen aan te rekenen
- wat de import betreft, zit de belgische douane ook al op de stoel van de "betere leerling uit de klas": waar wij zo goed als niet kunnen ontkomen aan invoertaksen, lijkt dit in de ons omringende landen veel minder strikt te zijn...
op 16-06-2013 00:20
Het is trouwens ook oppassen voor zij die met hun niche markt naar A trekken om daar te verkopen. Het is intussen goed geweten onder de verkopers dat ze bijhouden wat goed verkoopt op de marketplace, en dat ze het dan zelf gaan inkopen bij de fabrikant, zwaar onder de prijs die de gewone verkoper kan bedingen en na enkele maanden is je niche ingepalmd door A. Dus in dat opzicht is eBay veiliger, ze bieden zelf niets aan.
Waarom er inderdaad zoveel dure aanbieders zijn, ik weet het niet. Het moet blijkbaar toch werken.
Waarom komt een koper een DVD box voor 249 euro bij een concurrent als ik die aanbied voor 149 euro? Als ik zulke zaken tegenkom in de afgelopen aanbiedingen dan sla ik mij echt voor het hoofd. De conclusie na enige maanden is de volgende: vele kopers kijken niet naar de prijs, ze kijken blijkbaar naar andere zaken en maken dan een beslissing. Blijkbaar mag je niet te goedkoop zijn want dan is er iets mis met je product. Ik wou lange tijd de goedkoopste zijn... ben er mee gestopt want ik verkoop evenveel tegen een duurdere prijs. Bizar hé. Tsja. Belgen.
op 16-06-2013 00:21
En hier zit nu net een groot probleem op Ebay. Met mijn zeldzame games zit ik ook in een niche.
Ik ben die games indertijd via Ebay beginnen aanbieden omdat ik via Ebay veel betere prijzen kon krijgen dan op andere sites. En dit is nu minder en minder het geval. Vorige maand verkocht ik quasi geen enkel PS1 spel via Ebay. Via mijn website veruit de meest verkochte games.
Bepaalde zaken krijg ik effectief enkel en alleen via Ebay verkocht. Andere zaken verkoop ik gemakkelijker buiten Ebay en vaak aan betere prijzen. Reden dat ik voor deze zaken niet meedoe aan die neerwaartse prijsspiraal op Ebay.
Wat die prepaid kaarten van Bpost betreft. Mij verbaast het niet dat ze die zo veel verkocht hebben. Als je ziet hoe hard ze die pushen. Telkens ik aan het loket van mijn lokaal postkantoor kom en ik word geholpen door iemand die mij niet kent, proberen ze me er zo één aan te smeren.
Onlangs probeerde een klant deze te gebruiken icm PayPal en dit werkte blijkbaar niet.
op 16-06-2013 00:29
"Ik wou lange tijd de goedkoopste zijn... ben er mee gestopt want ik verkoop evenveel tegen een duurdere prijs"
Ik wou dat sommige van mijn concurrenten dit ook zouden begrijpen.