annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Niet belast met btw: verwijderd

krijg ik deze morgen deze mail in mijn mailbox :

Beste inko_be,
Uw status Niet belast met btw is ingetrokken. Dit komt wellicht vanwege informatie over de geldigheid van uw btw-nummer of van uw status Niet belast met btw. Controleer de informatie die u aan eBay hebt verstrekt.
Omdat uw status Niet belast met btw is ingetrokken, brengt eBay brutokosten (dat wil zeggen inclusief btw) in rekening op uw factuur. Indien van toepassing rekent eBay u ook btw aan over vroegere transactieperioden.
Met vriendelijke groet,
eBay

* een ding is zeker mijn btw nummer is zo geldig als het maar kan zijn en ikzelf heb niets aangepast op de site.
* een trapje onder de gordel van de concurrentie? Zou ebay echt de informatie niet controleren als iemand hun een mail stuurt dat een btw nummer niet geldig is? ik hoop van niet...
Bericht 1 van 88
laatste antwoord
87 ANTWOORDEN 87

Die 0 voor dat BTW nummer is volgens mij al jaren het geval.
Ik zie niet hoe ebay daar problemen over maakt,gewoon een nul ervoor zetten is toch niet zo moeilijk lijkt me.
Als ik iedereen zou lastigvallen om mij een geldig nummer te geven,was er voor ebay geen tijd meer:-p
Bericht 51 van 88
laatste antwoord

Wat meer info ( Bron Taxtalk.be)

Sedert 1 januari 2008 bestaan Belgische btw-nummers officieel uit 10 cijfers. We krijgen merkwaardig veel vragen over wat er met facturen moet gebeuren waarop het btw-nummer verkeerdelijk nog in 9 cijfers is uitgedrukt.

Laten we vooreerst hopen dat de controles in de praktijk op dit vlak niet al te strikt zullen zijn. Maar wat zijn de gevolgen indien u een “foutieve” factuur ontvangt of uitreikt? …En wat doet u eraan?

Gevolgen voor de leverancier of dienstverrichter

Een factuur die niet alle wettelijke vermeldingen bevat is niet conform. Hiervoor kan een boete van 50 € per factuur worden opgelegd (Bijlage II KB 44). Maar: overtredingen die toevallig zijn of geen schade toebrengen aan de schatkist worden - bij een eerste overtreding - niet beboet (Bericht in BS van 8 augustus 2002 - Circulaire nr. 19 van 2002). Laten we het even niet hebben over of de factuur wel of niet als onregelmatig moet worden beschouwd door het vergeten van dat cijfer…

Gevolgen voor de ontvanger van de factuur

Voor handelingen “onder verlegging van heffing” is het probleem sinds het Koninklijk Besluit van 21 april 2007 van de baan. Immers, sinds 14 mei 2007 (datum van inwerkingtreding) wordt er in artikel 3, §1, 7° KB nr. 3 geen ‘conforme’ factuur meer vereist voor de uitoefening van het recht op aftrek. Een factuur op zich (of een wachtdocument) volstaat.

Indien er (terecht) BTW wordt vermeld op de factuur, is er nog steeds een “conforme” factuur vereist (artikel 3, §1, 1° KB nr. 3). Maar kan het recht op aftrek worden geweigerd omdat er een nul ontbreekt in het btw-nummer? Ons inziens niet (mede gelet op het feit dat het hier om een zeer recente wijziging gaat). Immers, in de zaak Jeunehomme (gevoegde zaken nr. 123/87 en 330/87) bevestigde het Hof van Justitie dat het de Lidstaten is toe gestaan om de uitoefening van het recht op aftrek afhankelijk te stellen van het bezit van een factuur met een aantal verplichte vermeldingen - naast de door de richtlijn vereiste minimum vermeldingen - die nodig zijn om de inning van de BTW en de controle daarvan door de belastingadministratie te verzekeren . Die vermeldingen mogen niet zo talrijk of technisch zijn, dat zij de uitoefening van het recht op aftrek nagenoeg onmogelijk of overdreven moeilijk maken. Deze zaak dateert weliswaar van vóór de facturatierichtlijn 2001/115/EG, maar het principe lijkt als een paal boven water te staan …toch in dit geval.

Terugsturen van facturen louter en alleen omdat het btw-nummer niet correct is vermeld lijkt dan ook uit den boze.

U wil het correct doen?

Wilt u uw nachtrust niet laten voor dergelijke probleempjes? Vermeld het btw-nummer dan vanaf heden correct op de facturen en stuur een brief naar uw klanten waarin u verwijst naar de eerder uitgereikte facturen en het feit dat het BTW-nummer moet gelezen worden als BE 0… Een dergelijk document geldt als verbeterend stuk en vervolledigt uw factuur.

Slotsom

Er zijn grotere problemen in de wereld, als u het ons vraagt …wat uiteraard niet wil zeggen dat het btw-nummer niet correct moet worden vermeld.
Bericht 52 van 88
laatste antwoord

Het is zoals hier al enkele keren vermeld werd= stricto senso ligt de fout inderdaad niet bij ebay doch gezien de hoeveelheid aan accounts waarbij zich dit probleem stelt, lijkt het me logisch dat ebay ipv te schorsen een verkopersmailing maakte met de melding van dit probleem en een timing waarbij verkopers de kans krijgen dit aan te passen zonder hiermee problemen te creëren zoals ze nu doen:
op de laatste dag van de maand dergelijke acties opzetten, zorgt ervoor dat iedereen die zijn facturatiedag op de laatste dag van de maand heeft, zit nu met de "gebakken peren" wat die juni-factuur betreft.
Wie gefactureerd wordt op de 15e kruipt door het oog van de naald.

Photobucket - Video and Image Hosting

Bericht 53 van 88
laatste antwoord

eBay maakt er zich hier toch wat té gemakkelijk van af.

Het is aan eBay om voor de toepassing van het toepasselijk BTW regime/tarief dient de controle te verrichten of een BTW nummer rechtsgeldig is.

Binnen hun eigen lidstaat (Luxemburg) dient een dienst te bestaan waar eBay zich kan toe wenden ten einde een dergelijke controle van BTW nummers te verrichten.

Praktisch heeft ebay het zelfs gemakkelijker omdat ze gewoon een controle kunnen verrichten op de juistheid van een BTW nummer + controle van de houder van het betreffend BTW nummer via de VIES website (die ik hier reeds eerder doorgaf).

Stuur eBay gewoon een bericht met die VIES website + opgave dat ze via die link ten volle de regelmatigheid van uw opgegeven BTW nummer kunnen controleren.

Je hebt verhaal mogelijkheden naar Luxemburg toe om eBay aan te klagen als ze weigeren BTW verplichtingen toe te passen (waaronder sinds 1/01/2010 de intracommunautaire toepassing valt waardoor ze voor eBay klanten die een geldig BTW nummer opgeven GEEN Luxemburgse BTW mogen aanrekenen op straffe van boetes). -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 54 van 88
laatste antwoord

@ e-user: zijde gij familie van articcynda of zijde gij echt zo dom dat ge nu na zovele pogingen nog steeds niet door hebt wat het probleem is????

Ik poog het is eenvoudige, begrijpbare taal uit te leggen zodat je eindelijk eens stopt met "ebay is fout, ebay weigert..."

Ebay heeft wel degelijk onze BTW-nummers gecontroleerd!
En ebay heeft ook vastgesteld dat onze BTW-nummers onbestaande waren.
Ter illustratie: mijn geregistreerd nummer was: BE 860585285

Check dit op je Vies-link en je zal zelf ook zien dat dit geen gegevens geeft.
Zet er nu de 0 voor en het probleem zal opgelost zijn.

MAAR... hier knelt dus het schoentje: ebay is zelf niet verantwoordelijk voor de BTW-nummers die zij van ons krijgen, dat zijn WIJ verkopers!!!

Alle miserie en (ondertussen de 10e mail naar CS ten spijt) geraakt mijn BTW-vrije factuur voor de maand juni niet opgelost!
Waarom?

- De knopkes-bedienende overijverige medewerker die voor dit probleem zorgde vond het blijkbaar nodig om dit net op de laatste dag van een factuureperiode te doen!
Deed hij dat op bvb 20 juni ipv 30 juni dan was er voor velen geen vuiltje aan de lucht: je kon het probleem oplossen binnen een respectabele tijd en de factuur zou terug BTW-vrij gestaan hebben.
(dit is vrij eenvoudig aan te tonen: mijn BTW-nummer werd gewijzigd de 1e juli en de 3e werd dit aanvaard (nadat ik er wat druk op zette per mail weliswaar). Mijn nieuwe factuurgegevens zijn voor alles wat voor de 3e staat, wel degelijk BTW-vrij.

Jammer genoeg was op dat moment mijn factuur voor juni reeds afgesloten waardoor hier de wijziging niet meer werd uitgevoerd!
En... volgens hen kunnen ze de factuur niet meer corrigeren maar zouden ze dit crediteren op de factuur van juli...
Alleen... ik zit hier ondertussen alweer dagelijks te mailen omtrent die creditering... ondanks de goedkeuring op 3 juli werd er nog geen creditering uitgevoerd.

Nieuw probleem: de factuur van juni is niet conform de handelswetgeving!
Er staat nergens een vermelding van het aangerekende BTW-bedrag.

Wat staat er wel:

Photobucket

Inclusief het Luxemburgs BTW-tarief van 15% waar toepasselijk
Bizarre formulering nummer 1 dus: waar is die van toepassing??? Ik veronderstel op de ganse factuur maar kan dit niet staven, aangezien er nergens een bedrag excl. BTW en het BTW-bedrag zelf staat.

Een ander probleem:

Photobucket

Het rood omrande geeft aan dat die bedrag excusief BTW zouden zijn, terwijl dit niet klopt!
Ik heb dit gecheckt met de aangerekende kosten voor mijn eaby-shop:

mei 2010: € 69,52
juni 2010: € 79,95

Mijn rekenkundige wijsheid leert mij dat 79,95 - 15% BTW = 69,52 is.

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt?
Ik begin na't nalezen van deze posting echter te vrezen dat ik het alleen ingewikkelder maakte... ;-)

Bericht 55 van 88
laatste antwoord

Een ongelooflijke knoeiboel bij eBay !

Ik kreeg maandag om 12/04 een mail : Niet belast met BTW goedgekeurd, even later om 15:28 terug een mail : Niet belast met BTW verwijderd !!!
Dus een 2de keer verwijderd ! het BTW-nummer dus nog een keer ingevoerd : staat nu nog altijd 'in behandeling'.

m.

m.
Bericht 56 van 88
laatste antwoord

hier ook nog steeds in behandeling.
En dan moeten we ebay aanzien aks betrouwbare handelspartner....
Bericht 57 van 88
laatste antwoord

De nieuwe BTW regels die eBay dient toe te passen die zijn reeds verplicht van toepassing sinds 1/01/2010.

En pas nu gaan ze problemen maken?

En dan nog. Als je als ebay klant je BTW nummer die ze hebben met een voorgaande "0" aanvult dan moeten ze zowiezo jou alles factureren zoals opgegeven.

eBay heeft voor zichzelf een pak extra werk gecreëerd omdat ZIJ nalieten uiterlijk begin januari 2010 al hun professionele klanten een bericht te sturen met de vraag van het BTW nummer dat ze van jou hebben te verifiëren.

Iemand bij eBay heeft serieus geblunderd en daar zijn een massa van hun klanten de dupe van. -----

-----

Bericht 58 van 88
laatste antwoord

Voor de zoveelste keer...
eBay is niet verantwoordelijk voor onze BTW-nummers of die al dan niet exact zijn, wij zijn dit eigenlijk gewoon zelf!!!!

Alleen blijft het een feit dat men ons, gezien het hoge aantal foutieve BTW-nummers dat men vaststelde, dit evengoed kon aanpakken met een mailing bvb in het begin van de maand en tijd gevend tot het aflopen van de volgende factuur om dit re corrigeren.
Niet de laatste dag van de facturatieperiode, dan weet je immers zowiezo dat dit problemen zoeken is als je geautomatiseerd facturatieprogramma onmogelijk een factuur kan corrigeren.

Bericht 59 van 88
laatste antwoord

En nu mag ebay voor al de facturen waar ze "geen geldig" BTW nummer voor hadden creditnotas opmaken en nog een verbeterende factuur...

Ten andere, als ik vermeldde dat eBay zélf de controles diende te verrichten over de geldigheid van een BTW nummer dan was dit in reactie naar iemand waaraan eBay een bewijs vroeg van een document waar zijn BTW nummer op vermeld stond.

eBay heeft dat recht niet om dit te vragen, het louter opgeven van een BTW nummer door de klant geeft die recht op de verleggingsregel. Als eBay het nodig vind van dit opgegeven BTW nummer te controleren dan dienen ze dit zélf te doen (nogmaals, via die Vies website of via een nationaal - Luxemburgs - aanspreekpunt). -----

-----

Bericht 60 van 88
laatste antwoord