op 25-11-2011 16:14
hoi, nu zou ik toch weleens willen weten bij wie er het verkopen ook zo slecht loopt, ik verkoop de laatste twee weken bijna niets meer, zou het echt te maken hebben met de mensen die bang zijn voor wat er nog allemaal staat te gebeuren of wat??
Ik hoop dat het volgende maand toch terug een beetje los loopt, op deze manier moeten we weeral tegen de belastingen zeggen dat we dit jaar met verlies hebben gedraaid? Ik hoor ze weeral zagen, dan is het misschien de tijd om ermee te stoppen!
Graag enige reactie
ps en als je dan al iets verkoopt, moet je nog afwachten of er word betaald, maar liefts 5 op de 10 kopers dien ik tegen woordig aan te manen om hun gekochte objecten te betalen, als er dan 2 ook effectief betalen is het veel
miserie, miserie!!!!!!!!
op 12-02-2012 16:38
Dit is nu een zeer duidelijk voorbeeld van een zwartwerker en ik denk niet dat iemand daarmee kan akkoord gaan!
Dit is mijn standpunt al steeds geweest, van zodra je AANKOOPT om te VERKOPEN ben je een handelaar.
Ook al is dit in een kringwinkel of op een rommelmarkt een schilderijke of een postuurke kopen met bedoeling te verkopen dan ben je handelaar.
Want probleem is dat dit niet over een sporadische verkoop gaat, omdat je het financiëel eens wat minder hebt, maar gewoon omdat je de smaak te pakken krijgt en je nobele bedoeling om te verkopen om de eindjes aan elkaar te knopen (met alle respect) ontaard in een heuse tweedehanshandel met wel meer dan 100 aanbiedingen, jaren lang en een feedback om U tegen te zeggen.
In dit geval van die verkoper is dit een regelrechte concurrent voor een zakelijke verkoper.
De man is dan nog zo naïef om te zeggen dat hij geen btw nummer heeft.
Meer en meer mensen krijgen de smaak te pakken van kopen en verkopen en ga je naar toestanden zoals Griekenland waar er een enorme markt ontstaat maar waar niemand nog btw betaald. Is een nadenkertje.
op 12-02-2012 16:50
"justement ebay m'a contacter afin de vendre moins si je reste particulier. et c'est ce que je compte faire. . En ce moment les temps sont dure."
Tout le monde n' a pas les moyens de passer professionnel
neen, maar als je 975 feedbacks met een gemiddeld van 5 euro per verkoop rekent, dan kom je op 4875 euro, mag hij op dat bedrag een 850 (ong.) euro betalen aan de btw. Dan komt ook de belasting eens langs en op die belansting nog eens boetes en dan komt ook de RSZ eens langs ook met boetes en dan heeft hij in plaats van min z'n aankoopprijs 2500 a 3000 euro verdiend mag hij er nog eens 2500 a 3000 euro achterdragen. De RSZ zal kijken wanneer hij gestart is, in 2009, dus is dit achterstallige bijdragen voor zeker 3 volle jaren ....
Zeer riskante onderneming en het wordt tijd dat mensen hier een keer op denken.
Ik wil niemand schrik aanjagen maar zelf heb ik toen ik op m'n 20 jaar was, verzekeringen gedaan en niemand verteldde me dat ik moest betalen in bijberoep en heb 4 jaar nadien, nadat ik al gestopt was een achterstallig bedrag mogen betalen aan rsz Was gelukkig niet zo erg veel maar toch.
Dus, mensen, wie dit leest en die zeer veel aanbiedingen online heeft staan, zorg dat je je bewijzen bijhoudt, weet wat je verkoopt, een partikulier die gedragen kledij verkoopt of spulletjes uit z'n huishouden hoeft niets te vrezen maar ben je een veelverkoper en weet je van jezelf dat je eigenlijk een handelaar bent, (je koopt specifiek aan om te verkopen) dan ben je een zwartwerker en de boetes zijn niet mals als ze je pakken.
Een verwittigd man is er twee waard.
op 12-02-2012 18:45
@delamont..
Die is idd verkeerd bezig, ik verkoop zo sporadisch eens iets op Ebay als ik weer eens iets tegenkom bij het opuimen wat in de weg ligt en waarvan ik denk dat het nog een paar euro kan opbrengen, rommel smijt ik in de vuilnisbak of gaat naar de kringwinkel of het containerpark... ik denk dat dat wel de bedoeling is van een particulier verkoopsaccount op een koopjessite.... nuja, als je die koopsite's ter dege bekijkt valt het wel op dat veel mensen overal geld willen uithalen, dat zag je bvb ook in de koopjeskrant lang voordat het internet bestond.
En ja... weinig mensen kennen het begrip "fair play" en zoeken allerlei mniern om te bedriegen en de wet te ontlopen voor hun eigen pofijt en staan niet stil bij de gevolgen.
op 12-02-2012 20:00
ivm dat zwartwerk, bekijken jullie dat niet wat eenzijdig?
In veel gevallen zullen die zwarte centjes gebruikt worden om zich extra's te permitteren, duurdere wagen, huis, luxe goederen, gaan eten enz.
Maar dan zullen de 'officiele' handelaars die dit zwarte geld ontvangen (en wat anders niet geinvesteerd werd) niet klagen denk ik zo.
Er zullen inderdaad handelaars benadeeld worden door de zwarte concurrentie maar door de verhoogde koopkracht van de zwartwerker zullen er ook handelaars hun voordeel doen.
En op alles wat die zwartwerker zich extra kan permitteren betaald men btw, dus nadeel voor de staat?
op 12-02-2012 20:31
Awel speedsterboy dit doet me altijd weer denken aan een voorbeeldje uit het echte leven gegrepen:
een familie van 4 kinderen heeft een moeder in het rusthuis waarvan het inkomen ontoereikend is voor de rusthuisfactuur.
Drie van de 4 kinderen wonen in kasten van huizen, rijden met dikke Mercedessen en BMW's, meerdere per gezin.
De vierde is een alleenverdiener die op een ministerie werkt, in een rijhuis woont en met een Peugeot 205 rijdt van 8 jaar oud.
Nu mag jij 1x raden wie dient op te draaien voor de rusthuisfactuur!
Juist, ja! De alleenverdiener die niet anders kan dan zijn inkomsten correct aan te geven.
Zijn 3 andere gezinsleden blijken een belastingaangifte te hebben waaruit blijkt dat ze amper inkomen hebben...
En dit is nu net ook wat er in Griekenland aan de hand is... iedereen foefelt er maar op los en de enige die opdraait voor dergelijke miserie is diegene die niet in de mogelijkheid is om te foefelen! De kleine man die naarstig gaat werken of nog veel erger... diegene die moet zien rond te komen met een vervangingsinkomen!
Ik daag iedereen uit om eens te proberen overleven met een leefloontje van 700 euro...
In mijn werkterrein worden wij dagelijks geconfronteerd met toestanden waarbij mensen met lage inkomsten moeten proberen te leven, in zijn basisnoden te voorzien... En wees gerust, veel verder dan de absolute basisnoden komen ze niet hoor :_|
op 12-02-2012 20:45
Speedsterboy,, ja daar heb je gelijk in, maar dan moet de Belgische staat een andere manier bedenken om belastingen te heffen en dan zijn we op het politiek vlak beland.
Ga aan de deur van de Gamma of Brico staan en op een dag zal je zeer veel zwartwerkers kunnen oppakken die karwijen gaan doen bij de mensen.
100% gelijk heb je, neem de zwarte markt weg en de economie valt in duigen.
Er is echter een MAAR ........
Al jaren ondersteun ik het idee van Vivant, indertijd een politieke partij die ijvert voor het stopzetten van belasting op arbeid.
Daardoor zouden de mensen meer overhouden en dus meer kunnen spenderen en zou men niet moeten gaan verkopen om een keer een extraatje te hebben.
Ik denk dat wij nog de tijd zullen meemaken dat geld enkel nog viruteel is en dat je bv elke transctie via de bank dat dit 100% traceerbaar is en dat daardoor veel zou kunnen veranderen.
Elke verkoop zou geld kunnen opbrengen voor de staat, partikulier of zelfstandige, 1 belasting via de BTW. Telkens je iets verkoopt betaal je btw en dit is dan de belasting. elke transactie via je bank, elke euro die op je bankrekening komt moet je verantwoorden, ofwel is het van je werkgever of terugbetaling van bvb de ziekenbond en dat blijft ok, maar als je geld binnenkrijgt van een persoon of bedrijf dat wordt daar automatisch een percentage afgetrokken voor de staat. Dit zou een geniaal systeem zijn, niemand zou moeten achterdragen, directe afhouding, je weet waar je staat.
Maar ik heb nog voorbeelden maar daarvoor is dit forum niet geschikt.
Enfin, .... ik heb vele ideeën hoor. Zwartwerk hoeft op die manier niet meer te bestaan. Alle werk, alle verkoop is legaal op die manier.
,-)
op 12-02-2012 21:53
op 12-02-2012 23:50
goeie vraag, daar is allemaal over nagedacht.
niemand zal dit controleren, want de btw inning zal automatisch van de betaling genomen worden.
net hetzelfde zoals je nu via paypal betaald word. de klant betaald 100 euro maar je krijgt maar (vb) 98 euro op je rekening. alles gaat dus automatisch.
nog vragen? ,-)
ik zal nog een simpel voorbeeld geven. Als een klant aan ons 121 euro betaald dan moeten wij 21% aan de btw doorstoren + worden we dan nog eens belast op de winstmarge.
wel, het zou handiger zijn mocht bvb de btw naar 25% gebracht worden, die 25% zou dan onmiddellijk door de btw afgenomen worden en wat we overhouden is zuiver.
je weet ogenblikkelijk hoeveel je overhebt. een rechtstreekse belastingsinning voor alle mensen die iets kopen, tweedehands of nieuw maakt niet uit. alle aankopen verplicht via het speciale systeem, een soort paypal maar dan van de staat.
-- Bewerkt door delamontcreationsoos.. om 12 Feb 2012 23:53 CETop 13-02-2012 01:10
NU BREEKT MIJN KLOMP!!!
D'er is hier een verkoper die al maanden grondig op mijn systeem werkt. Sinds die als particulier niet meer moet betalen, overspoelt die de site met veilingen. Een paar honderd per dag waarvan die zo goed als niets verkoopt. En die de laatste 6 maand dagelijks opnieuw aangeboen worden.
Een paar weken geleden was het eindelijk gedaan. Ik dacht dat we daar eindelijk vanaf waren. Ik vermoed dat Ebay eindelijk ingegrepen heeft en die account geschorst heeft. Nu is die onder een nieuwe account begonnen. De eerste dagen slechts met een paar veilingen en nu nog meer dan voordien.
Kom nu net tot de constatatie dat een andere verkoper die gelijkaardig bezig is identiek dezelfde verkoper is. De titels zijn anders, maar dezelfde woonplaats en foto's. Ligt er dus vingeren dik op.
Als je bij de afgelopen aanbiedingen heeft die voor zo ver Ebay teruggaat (2 weken?) met de 2 accounts samen 6000 afgelopen veilingen. En heeft op die periode op de 2 accounts samen als verkoper max. 50 feedbacks ontvangen.
Om helemaal grijs haar van te krijgen. De ene account heeft een feedback om van te bleiten. Niet veel feedbacks en dan nog verschillende negatieve en neutrale en lage sterren. De andere dan niet maar daar staan in de aanbieding duidelijk zaken die tegen het beleid zijn. Er worden extra kosten aangerekend voor PayPal. En komt er op neer dat bij afhaling alles buiten Ebay afgehandeld wordt.
Voor mij zijn dit Ebay parasieten. Die mogen ze wat mij betreft direct van de site kicken. Aan de feedback te zien verkocht die nauwelijks op Ebay toen ze nog plaatsingskosten moesten betalen. Waarschijnlijk gebruikte die toen Ebay ook enkel als er eens een gratis plaatsingskosten weekend was. Alles goed om kosten te ontlopen. En verzendkosten zijn ook niet mals: € 3,50 voor een dvd'tje op te sturen.
Items die ik net op hetzelfde tijdstip geplaatst heb, worden kopje ondergedrukt en worden niet bekeken. Al verschillende items waar ik zeker op geboden had als ik ze gezien had, maar waar ik nu niet geboden heb wegens compleet onzichtbaar tussen al de rest.
Als zakelijke verkoper betalen we iedere maand honderden euro's Ebaykosten, wordt PayPal door ons strot geramd, dienen we ons mooi aan een heleboel regeltjes te houden. Zoals mijn collega hier reeds meermaals vertelde worden bij hem zogezegd dubbele aanbiedingen (zelfde kledingstuk maar verschillende maten) zonder pardon verwijderd. Zelf kreeg ik een aantekening omdat ik een object per abuis dubbel aanbood (heb er dan ook 1000 verschillende online staat, een foutje gebeurd dan wel eens).
Daartegenover staat dan dat een aantal particuliere verkopers de ganse site komen overspoelen, moeten geen PayPal aanbieden terwijl ze een feedback hebben om van te bleiten. Die kunnen dan zonder probleem nog dingen in hun aanbiedingen vermelden waar je als zakelijke verkoper voor kunt geschorst worden. De extra kosten worden doorgerekend in de verzendkosten. En terwijl wij al een aantekening krijgen als we per ongeluk eens iets dubben aanbieden, mogen zijn maanden aan een stuk dag na dag steeds dezelfde items aanbieden. Ze verknallen het niet alleen voor zichzelf maar eveneens voor een heleboel andere verkopers.
EBAY DOE HIER IETS AAN!!!
Een link of objectnummer ga ik hier niet zetten want dan wordt deze post toch zonder pardon verwijderd.
op 13-02-2012 01:37
Is da nie helemoal veur zot te worden. Net door de afgelopen aanbiedingen aan het bladeren vind ik van dien zot nog een derde accountje.
Met alle acounts samen is die in zijn eentje alleen verantwoordelijk voor een slordige 10.000 veilingen in de afgelopen 14 dagen. Voort' zelfde geld als ik ga zoeken vind in misschien nog een 4de account. Ik denk dat ik morgen eens een hartig woordje ga spreken met de customer support. Ik zal ze een handje helpen en direct een opsomming geven van de regels waar die allemaal tegen zondigt.
Als ze hier niets aan doen, kan ik al even goed hetzelfde doen. Een paar nieuwe accountjes aanmaken en iedere dag onder iedere account mijn 1000 items voor 24u aanbieden. Dan hebben ze nog een paar duizend veilingen om op de rest van de hoop te kappen.
-- Bewerkt door forumgutspiller_be om 13 Feb 2012 1:38 CET