Carolina, efkes proberen je posting te ontleden en er enkele vragen uit te destilleren:
Bestaat de winkel van 1.95 euro nog? Neen, de goedkoopste formule bedraagt vanaf nu 9.95 euro.
Ik heb net eens gekeken naar je aanbiedingen en zie dat je voor een groot percentage in het oude systeem gebruik maakte van winkelobjecten aan lagere prijzen en telkens één per aanbieding (geen identieke zaken in aanbod zoals je bij professionele handelaars wel eens meer kan vinden).
Met een basiswinkel zullen de
aanbiedingskosten dan liggen op 0.15 euro (media-rubriek 0.10 euro). Als ik me niet vergis is dit inderdaad duurder dan de oude prijs.
Als je ze echter zonder winkel gaat aanbieden, zal het je vanaf nu 0.35 euro kosten, wat een pak hoger is dan wat het vroeger was voor de kleine verkoopsprijzen tot 1.99 euro.
Het komt er dus op neer dat enkelvoudige aanbiedingen aan lage startprijzen geen profijt doen aan het nieuwe systeem.
Het komt er dus op neer dat er op de aanbiedingskosten vooral winst te rapen valt indien je hogere verkoopsprijzen hebt en/of meerdere identieke objecten in één aanbieding hebt.
De
verkoopskosten: deze zijn inderdaad gestegen.
Naast deze feiten zijn de volgende zaken wel van belang: in het oude systeem was de zichtbaarheid van de winkelobjecten beperkt, dit valt naar er beloofd werd weg. Objecten zouden duidelijk zichtbaarder in de zoeklijsten terecht komen waardoor de kans op verkoop vergroot wordt.
Conclusie: ik vrees dat in jouw geval het systeem niet echt goedkoper uit komt dan het oude.
De vraag is echter welke van de huidige twee het meest rendabele voor jou zal zijn... met of zonder ebay-winkel.
Eens vluchtig bekeken lijkt de volgende conclusie te maken:
- indien je hoofdzakelijk in media-rubrieken aanbiedt, dan lijkt het verschil tussen een winkel of niet, pas essentieel indien je aan 200 media-objecten komt per maand.
- indien je uitsluitend zou aanbieden in niet-mediarubrieken, dan is het al rendabel als je 50 objecten per maand aanbiedt.
- bij combineren wordt het uiteraard iets moeilijker, dan maak je best eens een rekensommetje voor je aanbiedingen gedurende 1 maand. Dit is dan wel een beetje een gok voor die ene maand (misschien koos je verkeerd en betaal je die maand in het gekozen systeem teveel), maar het kan je helpen om toekomstgericht de meest aangewezen keuze te maken of je er al dan niet goed aan doet de winkel te behouden.