annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wraakactie van leverancier

In oktober kom ik via dit draadje in kontakt met een Duitse dame :

http://forums-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=600010228&tstart=120&mod=1255082370030

Zij stuurt me als test beads op met een verkoopwaarde van zowat 250 eur, nadat ik haar btw-nr en zo vroeg, welke ze me meedeelde .

Na een deel te hebben verkocht wil ik ergens eind vorig jaar afrekenen en vraag haar bankgegevens.

Hierbij wordt ze furieus, als ik ook buiten de ebaykosten en de overeengekomen marge voor mezelf, ook de Belgische btw van 21% aftrek van de over te maken som, daar ik deze dien door te storten aan de Belgische btw.

Zij geeft haar bankgegevens NIET door.

Ik laat de boel maar even sudderen en wacht af, temeer daar ze ook met een andere Belg, hier welgekend op de fora, blijkbaar dezelfde discussie heeft.

Op 18 januari koopt ze met Nu Kopen plots via een andere account voor maar liefst 1367,79 eur objecten.

Ze betaalt één goedkoop objectje van 13,90 eur onmiddellijk via paypal : object 250512319908.

Ik wordt bestookt met niet al te vriendelijke mails...

Ik stuur het betaalde objectje op, aangetekend tegen ontvangstbewijs wel te verstaan.

Tevens krijg ik een dreigfax van een advocaat om de beads terug te sturen of de dame haar faktuur te voldoen. Ik heb nooit enige faktuur of bankgegevens gehad, en met mijn afrekening gaat ze niet akkoord...

Ik open inmiddels zo snel ebay het toelaat een geschil wegens onbetaald object voor de andere objecten.

Inmiddels komt het goedkope objectje toe in Duitsland. De dame opent onmiddellijk een geschil wegens afwijkend object.

Ze geeft me mijn eerste rode bol, waarvoor dank...

Tevens betaalt ze echter nogeens voor 805,29 eur aan objecten via Paypal !

Tevens stuurt ze het zogenaamd afwijkend object terug tegen ontvangstbewijs : het kwam daarnet aan.

De geschillen voor het saldo van 551,50 eur aan objecten dat nog niet was betaald zijn net vier dagen oud, zodat ik deze toch al in mijn voordeel kon sluiten.

Maar wat nu ?

Wat zouden jullie doen ?

Bericht 1 van 77
laatste antwoord
76 ANTWOORDEN 76

Srr. moest zijn "die mannen bijten NIET hoor":-D
Bericht 41 van 77
laatste antwoord

Ach, niet persoonlijk opvatten, Ronny!

Van de éne zelfstandige (en al heel wat meer jaartjes dan 20) tot de andere: ik besef maar al te goed dat je het goed bedoelt !

Srr. moest zijn "die mannen bijten NIET hoor"

Heel soms doen ze dat wel... neem dat aan van iemand die gedurende jaren zelfstandig accountant was :-D:-D:-D en dagelijks met hen in kontakt kwam (met de nadruk op WAS : ik had mijn buik vol van papieren EN de btw ...)

Bericht 42 van 77
laatste antwoord

Ik vat het helemaal niet persoonlijk op.

Met die mannen/vrouwen van BTW en belastingen tot nu toe nog geen problemen gehad.

Schrik er dan ook niet voor terug om bij twijfels gewoon aan die mensen te vragen wat de correcte manier van handelen is. De regeltjes van BTW en belastingen zijn soms zo gedraaid dat je het niet meer verstaat, dus bij twijfel ga ik het vragen en dan vraag ik er nog bij of ze dat eens netjes op papier willen zetten voor mij. verkregen papier word bij de boekhouding in kwestie geschoven en voor mij is de kous af..ook al staat mijn boekhouder al eens beteurerd te kijken omdat hij nu eens geen gelijk heeft gekregen van mij.

Mijn opinie is dat je moet zorgen in orde te zijn, op die manier kan je ook niet door het slijk gehaald worden.

En iemand die zegt dat zijn boekhouding volledig in orde is weet niet wat hij zegt. Geen enkele boekhouding is in orde, er is altijd wel iets te vinden!
Bericht 43 van 77
laatste antwoord

Hihi, soms bijten ze wel...

Als je een hond tegenkomt zorg dat er iets lekkers in je zak zit voor dat beest. In mijn geval is het verkregen papier het lekkers!:^O
Bericht 44 van 77
laatste antwoord

stel je voor, op een officieel document neerpennen dat er winstmarges op BTW worden berekend man man toch!

Zo heb ik net het tegenovergestelde meegemaakt!
Ik wou nog vlug eens profiteren van de laatste soldenbag, dus bibi met kids naar de plaatselijke Zeb (kledingwinkel die op zondag open is).

Weet ge wat ik daar nu meemaak??
Wel, ik krijg zelfs KORTING op de BTW!!!Stel u voor seg!!!

Die kassierster gaf mij 10% korting op stukken uit de nieuwe collectie. EN nee, geen 10 % op de aangeduide prijs waar ze eerst 21% BTW aftrok, neenee, 10% op het gehele bedrag. Straf hé!!!

Is dat dan ook onwettelijk in uw ogen???

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Bericht 45 van 77
laatste antwoord

Er wordt 10% afgetrokken op de totaalprijs.
De BTW blijft 21% natuurlijk,in feite heb je meer dan 10% korting gekregen op het item zelf.
Kijk maar eens op je kassatiket,dikwijls wordt er een opsplitsing gemaakt .

En het is niet omdat jullie onderling een overeenkomst maken,dat die mag afwijken van de wettelijke bepalingen.
Tenzij bij zwarthandel.B-)
In het begin was er sprake van een BTW nummer dat vals bleek te zijn.Of je nu al of niet een BTW nummer moet hebben doet niet ter zake,misbruik maken van BTW nummers,daar wordt niet mee gelachen.
Bericht 46 van 77
laatste antwoord

Wat je zegt is juist Chantal. Zo kan je bij Citroën een wagen kopen zonder BTW, 21% korting dus.

In een winkel zijn de aangeduide prijzen incl. BTW.

Stel je nu voor dat de kassierster aan elke klant moet gaan uitleggen dat de korting op de nettoprijs is excl. BTW. Die kassierster zal wel wat overuren mogen kloppen zulle!

Dergelijke firma's verwerken zoiets op een andere manier in hun boekhouding en dat is werk voor de boekhouder. Net zoals de tweede optie in jullie geval, het resultaat is hetzelfde enkel op papier oogt het anders.

Verder veronderstel ik dat dergelijke firma's, zoals Citroën, op voorhand afspraken kunnen maken met het BTW kantoor over het hoe en het wat. Op die kantoren weten ze ook wel dat het moeilijk is om aan elke klant lessen van BTW te geven want niet iedereen begrijpt dat.

Een winkel werkt trouwens over het algemeen met een kassaregister en inkoopfacturen, hoe het precies in elkaar zit behoort niet tot mijn wijsheid maar boekhoudkundig zullen de in dit geval ontvangen bedragen wel verrekend worden zodat er geen korting op BTW wordt gegeven maar wel op de nettoprijs.

Vraag me nu AUB niet de pieren uit mijn neus, ik weet enkel en alleen dat als ik korting geef aan mijn klanten ik dat dan niet via de BTW kan doen. Uiteindelijk zal de gevraagde BTW dan ook wel minder zijn aangezien het nettobedrag daalt. Het komt erop neer dat ik op mijn factuur van 21€ BTW geen 15€ BTW kan schrijven bij wijze van 6€ korting naar de klant toe.

Boekhouding is fictief en klopt nooit met de werkelijkheid. Stel het volgende eenvoudige voorbeeld :

Ik heb vorig jaar 50.000€ verdiend en ik koop op het einde van dat jaar nog snel een nieuwe dienstwagen van 25.000€(excl. BTW). Ik houd dus 25.000€ over( in dit voorbeeld heb ik contant betaald!).

De boekhouder maakt mijn boekhouding en wat blijkt?

Bruto inkomsten 50.000€ minus aftrok van 5000€ want een wagen is over het algemeen op vijf jaar tijd aftrekbaar, dus ik heb 45.000€ in kas!

Dit is een eenvoudig voorbeeld, de werkelijkheid is natuurlijk ietske anders. Ik probeer op deze manier enkel aan te tonen dat de boekhoudcijfers fictief zijn en niet kloppen met de werkelijkheid.

Er is hier in ieder geval een interessante materie aangeboord en morgen vinden ze mij op het BTW kantoor van mijn gemeente want ik wil er het fijne van weten. Ik ben nooit te oud om te leren weet je;-)

Ik laat jullie in ieder geval weten wat er mij geantwoord is en indien mogelijk laat ik het de BTWmannen op papier zetten zodat je niet moet twijfelen aan mijn woorden. Eén ding is zeker...we gaan hier iets van leren en dat kan alleen maar goed zijn:-x
Bericht 47 van 77
laatste antwoord

Lees net de posting van Siemenspoes. De meningen zijn hier verdeeld maar ik krijg toch de indruk dat poes hier ook wel een nagel op de kop klopt.
Bericht 48 van 77
laatste antwoord

Ik heb al jaren een BVBA en zonder geldige factuur kan ik geen betalingen verrichten,dus factuur met geldig BTW nummer.Zowel voor binnen als buitenland.
Want dat zou betekenen dat ik iemand 21% BTW doorstort,die die zelf niet kan doorstorten.
Ik wil geen problemen,kan me dat ook niet veroorloven ,gezien de aard van de diensten.
Ik kijk steeds na of het nummer correct is.Heb zelf meegemaakt dat iemand mij na afloop een factuur toestuurde met fout BTW nummer.De persoon had blijkbaar fin. problemen,wou toch die studie uitvoeren en dacht er zo onderuit te komen.Ik wou niet meedraaien in die carrousel,dus heb nooit betaald vermits ik nooit een correcte factuur heb ontvangen.
Bericht 49 van 77
laatste antwoord

En als het een louter dienstverlening is:jij verkoopt iets voor mij,dat mijn eigendom blijft tot de verkoop.
Dan begrijp ik niet wat ik met de BTW te maken heb.
Wij komen een percentage overeen,ebay kosten worden afgetrokken,dat bedrag keer je mij na verkoop uit.
De BTW die jij van de koper ontvangt dat is mijn probleem niet.
Natuurlijk schiet er in jullie geval bijna niets over en ben je in de maling genomen.
Diegenen die jullie raad hebben gegeven hebben mijn inziens wel degelijk gelijk.
Dus ofwel eis je een factuur,die ze niet kan geven,ofwel ben je tevreden met die heel minieme winst.
Bericht 50 van 77
laatste antwoord