annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Eindelijk zal het vanaf september gedaan zijn met het overmatig dumpen van aanbiedingen op ebay.be. Vanaf 11 september is er nog slechts een maximum van 75 aanbiedingen die gratis zullen zijn!

met andere woorden: tot oktober zal het duren vooraleer de particuliere dagaanbieders het door hebben dat ze pakken geld gaan betalen, nadien zijn we af van die aanbiedings-"spammers" die nu ook mooi in het rijtje zullen mogen staan in plaats van de site te bevuilen met hun onverkochte spullen 🙂




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 1 van 127
laatste antwoord
126 ANTWOORDEN 126

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Beste  Supergiftman ;

 

Er bestaat wel degelijk een onderscheid tussen zakelijke en particuliere verkopers; het meest voor de hand liggende onderscheid onderschrijf je zelf : namelijk dat jij er je boterham mee verdient. Mezelf, als particulier, haal als het meezit hooguit 10 a 15 euro per maand op aan de spulletjes die ik verkoop. Mag er dan geen onderscheid zijn ?

 

Een beetje nostalgie maar sabel me niet neer wanneer mijn bevindingen niet met de uwe stroken : toen ik in m'n beginperiode verkocht (ondertussen meer dan 10 jaar geleden) ging het voornamelijk om muziekcd's die m'n collectie ontgroeid waren en die vrij makkelijk en vlot een nieuwe eigenaar vonden. Soms zag je de bieders tegen elkaar opbieden, wat nu nog zelden gebeurt. Als ik vandaag 20 albums op ebay zet, duurt het waarschijnlijk meerdere weken eer er enkele verkocht worden, ook dit was vroeger anders want het meeste was reeds bij de eerste aanbieding weg ... Als koper merk ik dan weer dat er veel minder particulieren zijn dan in m'n beginperiode, vandaag koop ik veel meer bij zakelijke verkopers en dat doe ik zeker niet bewust maar eerder omdat er minder particulieren hun spullen te koop aanbieden dan vroeger. 

 

Hoe het dan volgens mij moet ? Ik ben helaas niet degene die de wetten opstelt en die zegt wat er gebeuren moet. Elk systeem is vatbaar voor verbetering maar zie in de drastische maatregelen die ebay nu oplegt aan diegene die particulier verkopen geen heil ; wat je eerder aanhaalt dat dezelfde aanbieders elke dag dezelfde spullen aanbieden, hiervoor geen plaatsingsvergoeding dienen te betalen klinkt inderdaad niet eerlijk (ikzelf had er nooit bij stil gestaan) ; zelf hou ik de veilingsduur op 7 of 9 dagen .. Zo blijft de ballast toch redelijk en vinden de klanten de weg naar hetgene de profs aanbieden ... Maar jaag ze niet weg, die arme particulieren want het zijn in veel gevallen ook jouw klanten hoor ! 🙂

 

Met vriendelijke groeten, Joeri

Bericht 21 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Ebay zag z'n kopers en verkopers wegtrekken naar andere sites, onder andere tweedehands.be, resultaat daarvan is dat Ebay gewoonweg tweedehands.be opgekocht heeft.

 

Waarmee ik bedoel, wij mogen nog zoveel discussiëren, Ebay blijft steeds de winnaar in dat ganse verhaal.

 

 

,-)

Bericht 22 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!


@supergiftman schreef:
Maar ipv te reageren als een Calimero kan je misschien zoals ik al vroeg eens vertellen wat volgens jou het alternatief is.

Dat heeft niks met Calimero te maken ...

 

Jullie zeuren over die nep-particulieren die jullie oneerlijk beconcurreren.

Terecht of onterecht, ik weet er niet genoeg van dus ga me er niet over uitspreken.

 

Ik zeur over deze - in mijn ogen - domme maatregel. Terecht of onterecht? Dat laat ik aan iemand anders over.

 

Niet meer Calimero dan wat jullie doen...

 

 

Het is niet aan mij om te bepalen wat de regels zijn, ik ken te weinig van alle mogelijke groepen ebay gebruikers om daar een relevante uitspraak over te doen.

Maar volgens mij, als het echt de bedoeling is om de nep-particulieren aan te pakken en niet de gewone particulieren, dan is deze regel slecht omdat de verkeerde groep mensen er (ook) mee gestraft wordt.

Dan kunnen ze het beter laten zoals het is en een manier bedenken om de juiste doelgroep aan te pakken.

 

 

 

En wat is jouw voorstel?

 

Bericht 23 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

zelf hou ik de veilingsduur op 7 of 9 dagen .. Zo blijft de ballast toch redelijk en vinden de klanten de weg naar hetgene de profs aanbieden ...

 

Dat is perfect hoe het systeem van veilingen zou moeten werken. Noch ik, noch een andere verkoper (of het nu professionelen of particulieren zijn) gaat u hier ook maar scheef bekijken omdat je wat veilingen doet. Al doe je alle 75 gratis veilingen tegelijk en plaats je die na 7/9 dagen terug op Ebay en dit iedere week achtereen.

 

Zoals vaak zijn het enkele die het voor al de rest vergallen. Een beperkt aantal veelaanbieders plaatst geen 75 veiligen maar een paar honderd. En morgen worden die opnieuw geplaatst, overmorgen opnieuw, en volgende maand nog steeds...

 

 

Als koper merk ik dan weer dat er veel minder particulieren zijn dan in m'n beginperiode,

 

Daar heb ik de perfect verklaring voor. Van de week won ik op Ebay een veiling aan de startprijs van € 1 incl. verzending. Enige tijd geleden (pas gezien toen het te laat was) een zeer zeldzaam spel verkocht voor minder dan € 10. De normale verkoopprijs ligt tussen de € 50 - € 60.

 

Die zullen wel 2 keer nadenken voor die nog eens iets op Ebay zetten. Niet alleen ferm onder de prijs verkocht en dan ook nog de Ebaykosten. Volgende keer zetten die dat gewoon op een andere site te koop.

 

De reden is heel simpel: Ebay wordt al maanden overspoelt door een eindeloos aantal veilingen. Een "sukkelaar" die zijn veiling met lage startprijs net zet op het ogenblik dat daar een veelaanbieder aan het aanbieden is, ziet zijn item in een bodemloze put vallen. Bijkomend zijn er veel kopers die gewoon op Ebay niet meer kijken omdat ze geen zin hebben om door een moeras van veilingen te waden die ze al maanden op Ebay zijn verschijnen hebben.

 

Ik spreek uit ervaring. Ik verkoop zelf 2dehands items. Die koop ik zelf waar ik die kan vinden; ook op Ebay België. Feit is dat ik Ebay nog nauweljiks bekijk. Er kruipt gewoon veel te veel tijd in om dagelijks al die aanbiedingen te doorbladeren. Op een site als 2dehands zie ik in één oogoplag de nieuwe aanbiedingen.

 

Is het afschaffen van het ongelimiteerd aantal veilingen nu de kip met de gouden eieren??? Ik vrees van niet. Er is al te veel schade aangericht. Zoals de meeste Ebaygebruikers, zou ik Ebay gewoon graag terug hebben zoals een paar jaar geleden. Maar dat zijn tijden die nooit meer gaan terug komen.

 

Feit is dat niemand beter wordt van de huidige situtie. Ebay niet, de verkopers niet, de kopers niet. Laat ons hopen dat er beterschap op komst is met de nieuwe regels.

 

 

Bericht 24 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!


@gamewalhalla-be schreef:

* Een andere verkoper biedt nu al bijna 2 jaar dagelijks dezelde items aan. Doet duizenden veillingen en heeft als verkoper nauwelijks feedback. Al wat hij verkoopt staat VEEL TE DUUR geprijsd. Dat wordt automatisch terug op Ebay gezet. Soms vraag ik me af of die verkoper wel weet dat die zijn items nog actief zijn.


Kan dat zomaar, items die automatisch terug op ebay gezet worden? Misschien voor zakelijke verkopers? Ik moet alleszins altijd alles manueel terug actief maken.

En dat elke 7 dagen. (Ik kan denk ik ook voor 10 kiezen, maar dat is toch echt de max)

Bericht 25 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!


@gamewalhalla-be schreef:

De reden is heel simpel: Ebay wordt al maanden overspoelt door een eindeloos aantal veilingen. Een "sukkelaar" die zijn veiling met lage startprijs net zet op het ogenblik dat daar een veelaanbieder aan het aanbieden is, ziet zijn item in een bodemloze put vallen. Bijkomend zijn er veel kopers die gewoon op Ebay niet meer kijken omdat ze geen zin hebben om door een moeras van veilingen te waden die ze al maanden op Ebay zijn verschijnen hebben.

 

Er kruipt gewoon veel te veel tijd in om dagelijks al die aanbiedingen te doorbladeren. 


Is dan een van de oorzaken niet dat de mensen op een niet-efficiënte manier zoeken?

 

Ik kijk eigenlijk nooit de volledige lijst door, maar zoek meestal op specifieke zaken via opgeslagen zoekopdrachten.

Zo heb ik er een of meer voor de meeste onderwerpen die mij interesseren.

Of het betreffende item dan op pagina 10 of pagina 5000 staat maakt niet uit, het wordt gewoon gevonden en weergegeven (als de zoekrobot tenminste niet vals speelt - ik merk in een ander topic dat daar enige twijfel over bestaat)

 

Ik heb het altijd zo gedaan, sinds 2003, omdat toel gewoon door de pagina's bladeren totaal niet efficiënt leek.

Bericht 26 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Die zullen wel 2 keer nadenken voor die nog eens iets op Ebay zetten. Niet alleen ferm onder de prijs verkocht en dan ook nog de Ebaykosten. Volgende keer zetten die dat gewoon op een andere site te koop.

 


En hier zit de adder en helaas niet de enige! Ebay is en blijft nog steeds een betalende dienst (plaatsingskosten en commissie wanneer je iets verkoopt) hoewel er gratis alternatieven voorhanden zijn. Volgens mij is dit, hoewel niet de enige, maar zeker een belangrijke reden dat vele particuliere kopers/verkopers de weg naar die alternatieven gevonden hebben. 

 

Ebay is een community, een gemeenschap van gebruikers met verschillende interesses en gewoontes. Kan me infeite nog het meest vinden in de replys van gert_1974 ; ik vermoed dat die jongen zo'n beetje in hetzelfde bootje zit als mezelf. Mensen die regelmatig kopen op ebay maar hun spullen die nutteloos geworden zijn, via hetzelfde medium willen verkopen. Klinkt toch niet onredelijk ?

 

Verder beschikt ebay over een voortreffelijke zoekfunctie die je steeds brengt waar je heen wil. Een echte aanrader voor al diegene die niet in het eindeloze bos willen verdwalen maar die recht op hun doel afwillen, maar soms duwt de nostalgie me de andere kant op .. En uren kan ik rondzwerven tussen de vele aanbiedingen die ebay rijk is, zowel van particulieren die van hun spulletjes afwillen als van de zakelijke verkoper .. En dan moet ik soms toch vaststellen dat de zakelijke aanbieders de overhand hebben, het gouden ei is niet langer en als particuliere koper betaal je het volle pond. Er zijn genoeg redenen waarom kopers afhaken zoals ik al eerder zei .... Maar een gemeenschap neem je zoals het is, helaas keren de maatregelen die ebay nu gaat nemen zich tegen de particuliere verkoop maar op termijn worden jullie zakelijke partners eveneens hiervan de dupe ..... 

 

Mvg, Joeri

Bericht 27 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Ja, je kan alles automatisch terug op Ebay zetten met behulp van de verkoopsmanager. Gratis als je een winkel hebt of anders betaal je € 10 per maand als ik me niet vergis. Uw niet verkochte items worden 60 dagen op Ebay bewaard, dus ook via deze weg kan je gemakkeiljk relisten.

 

Als koper ben ik genoodzaakt om door de lijst te bladeren. Ik ben naar zo veel verschillende objecten op zoek dat de vlugste methode blijft omgewoon tussen de nieuw aangeboden objecten te gaan neuzen. Iets wat ik vroeger dagelijks deed. Nu koop ik hier bijna niets meer. Enerzijds omdat het veel te tijdrovend geworden is. Anderzijds was Ebay vroeger de place to be voor de items die ik zoek. Nu verschijnen die nauwelijks nog op Ebay, maar zie ik die veel vaker op andere sites verschijnen.

 

Wat ik graag zou hebben als verkoper:

* schaf het onbeperkt aantal gratis veilingen af (staat in de stijgers)

* gebruik als standaard sorteervolgorde terug "Objecten die eerste aflopen" ipv "Beste Weergave". Hetzelfde playing field voor alle verkopers

* terug een feedbacksyteem waar kopers en verkopers dezelfde rechten hebben. De huidige gedetailleerde verkopersbeoordelingen dienen nu maar voor 1 iets en dat is de verkopers straffen.

* schaf die verdomde PayPal verplichting af

 

De dag dat die laatste afgeschaft wordt zet ik de eerder vermelde games direct terug op Ebay, evenals een heleboel goedkope brol. Mijn bottom line bied ik al lang niet meer aan via Ebay. Echt geen zin om op een spel van een paar euro naast Ebaykosten ook nog eens PayPalkosten te betalen.

 

Daarnaast lees ik hier op de discussieborden regelmatig dat mensen problemen hebben om op Ebay iets aan te bieden omdat ze verplicht worden een PayPal account aan te maken en dat ze geen credit card hebben.

 

Mijn ma is ook constant aan het rondbladeren op sites als Ebay e.d. Geen enkel probleem op 2dehands en K., maar voor haar is Ebay gewoon veel te ingewikkeld geworden.

 

Er zijn hier dus veel meer problemen als enkel die gratis veilingen. Reden dat er zo veel verkopers weg zijn? Met alle wijzigingen/nieuwe regels die Ebay afgelopen 2 jaar ingevoerd heeft, hebben ze heel veel verkopers in het harnas gejaagd. Enkele maanden terug heb ik mijn Ebayshop tijdelijk gesloten omdat ik gans die Ebay situatie zo spuugzat was.

 

Er zijn dagen dat ik nog dat gevoel heb dat ik beter Ebay zou laten voor wat het is en me terug een (deeltijdse) job ga zoeken om met mijn eigen website combineren. Ik kan u verzekeren dat er veel verkopers zo denken. Net zoals Supergiftman heb ik hier enkele jaren gelezen voor gekozen om hier mijn beroep van te maken. Dat is geen beslissing die je van vandaag op morgen terug draait.

 

Zoals de zaken er nu voor staan is dit heel simpel. Als er op Ebay geen drastische zaken gaan gebeuren komt er een dag dat ik Ebay verlaat. Ik moet hier steeds meer tijd en moeite insteken en haal er steeds minder uit. En als ik zo eens rondkijk, is het bij de concurrentie niet beter.

Bericht 28 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!


@kommandkom schreef:

Die zullen wel 2 keer nadenken voor die nog eens iets op Ebay zetten. Niet alleen ferm onder de prijs verkocht en dan ook nog de Ebaykosten. Volgende keer zetten die dat gewoon op een andere site te koop.

 


En hier zit de adder en helaas niet de enige! Ebay is en blijft nog steeds een betalende dienst (plaatsingskosten en commissie wanneer je iets verkoopt) hoewel er gratis alternatieven voorhanden zijn. Volgens mij is dit, hoewel niet de enige, maar zeker een belangrijke reden dat vele particuliere kopers/verkopers de weg naar die alternatieven gevonden hebben. 

 

Ebay is een community, een gemeenschap van gebruikers met verschillende interesses en gewoontes. Kan me infeite nog het meest vinden in de replys van gert_1974 ; ik vermoed dat die jongen zo'n beetje in hetzelfde bootje zit als mezelf. Mensen die regelmatig kopen op ebay maar hun spullen die nutteloos geworden zijn, via hetzelfde medium willen verkopen. Klinkt toch niet onredelijk ?

 

Verder beschikt ebay over een voortreffelijke zoekfunctie die je steeds brengt waar je heen wil. Een echte aanrader voor al diegene die niet in het eindeloze bos willen verdwalen maar die recht op hun doel afwillen, maar soms duwt de nostalgie me de andere kant op .. En uren kan ik rondzwerven tussen de vele aanbiedingen die ebay rijk is, zowel van particulieren die van hun spulletjes afwillen als van de zakelijke verkoper .. En dan moet ik soms toch vaststellen dat de zakelijke aanbieders de overhand hebben, het gouden ei is niet langer en als particuliere koper betaal je het volle pond. Er zijn genoeg redenen waarom kopers afhaken zoals ik al eerder zei .... Maar een gemeenschap neem je zoals het is, helaas keren de maatregelen die ebay nu gaat nemen zich tegen de particuliere verkoop maar op termijn worden jullie zakelijke partners eveneens hiervan de dupe ..... 

 

Mvg, Joeri


Ik denk dat we hier beide al de dupe van geworden zijn.

Hoe ik het afgelopen 2 jaar zie:

 

Particuliere verkopers:

* ruim 2 jaar gratis veilingen zo veel zou wilden

* geen paypalverplichting indien meer dan 50 feedbacks

 

Zakelijke verkopers:

* Wel plaatsingskosten

* PayPal verplicht

* Geen negatieve feedback meer kunnen geven ook niet aan kopers die systematisch hun aankopen niet betalen

* Gedetailleerde Verkopers Beoordeling (sterrensysteem) dat constant een zwaar van Damocles is dat boven je hoofd hangt.

 

Een particuliere verkopers die niet veel verkoopt heeft daar weinig last van, of begint gewoon met een nieuwe account. Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost om mijn shop op de kaart te zetten. Dus kan niet zomaar met een nieuwe account vanop 0 beginnen.

 

Het argument van die communitie dat je aanhaalt is een heel goed argument. Vroeger was Ebay effectief een communitie. Het probleem is dat Ebay totaal andere regels gehanteerd heeft voor zijn verschillende gebruikers groepen en dat zorgt alleen maar voor wrevel.

 

Waarom moest een particulier wel plaatsingkosten betalen en een professionele verkopers niet? Waarom moet een professionele verkoper zijn item bovenaan in Beste Weergave staan terwijl de veiling van de particulier op pagina 25 staat? Waarom mag een koper die zaterdagavond een object kocht en niet tevreden is dat die dat maandag nog niet ontvangen heeft een verkoper afstraffen door een lage sterrenbeoordeling te geven op verzendtijd? Waarom kan een verkoper een koper die voor de zoveelste keer op rij niet betaalde geen negatieve feedback geven?

Bericht 29 van 127
laatste antwoord

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!


@gamewalhalla-be schreef:

Ja, je kan alles automatisch terug op Ebay zetten met behulp van de verkoopsmanager. Gratis als je een winkel hebt of anders betaal je € 10 per maand als ik me niet vergis.


Ah, dat wist ik niet, Ik heb geen shop, dus voor mij toch niet van toepassing...

 


@gamewalhalla-be schreef:

Wat ik graag zou hebben als verkoper:

* schaf het onbeperkt aantal gratis veilingen af (staat in de stijgers)

* gebruik als standaard sorteervolgorde terug "Objecten die eerste aflopen" ipv "Beste Weergave". Hetzelfde playing field voor alle verkopers

* terug een feedbacksyteem waar kopers en verkopers dezelfde rechten hebben. De huidige gedetailleerde verkopersbeoordelingen dienen nu maar voor 1 iets en dat is de verkopers straffen.

* schaf die verdomde PayPal verplichting af



Volledig akkoord, alleen zou ik de limiet van 75 gratis veilingen per maand liever wat hoger zien.
't zou ook gemakkelijker zijn als ze het per week rekenen ipv per maand, aangezien 7 dagen toch de standaardduur van een veiling is. Toch voor particuliere verkoop, weet niet hoe het voor jullie zit...

 

Feedback en paypal zijn ook zaken waar je als particuliere verkoper last van hebt.

Als pariculier hoef ik geen paypal te aanvaarden, maar dat heeft als gevolg dat mijn aanbieding niet verschijnt in Frankrijk, UK, etc etc ...

 

 

Bericht 30 van 127
laatste antwoord