annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Economische inspectie - stress

ik ben verzamelaar van hoofdzakelijk tijdschriften autosport, postzegels en kwartetten. Ik koop héél veel loten, en de dubbels verkoop ik dan opnieuw op Ebay. Zo recupereer ik een groot stuk van mijn aankopen. Het zijn dus niet meteen de items die met fraude te maken hebben. Mijn totale aankopen zijn meer dan mijn totale verkopen.


 


Ik koop nooit met de bedoeling opnieuw te verkopen! Wanneer een verzameling bijna compleet is, dan koop/verkoop ik dat ook niet meer. MIJn verzameling autotijdschriften bvb bestaat nu uit bijna 7500 stuks, en ik koop amper nog iets, en verkopen doe ik dus bijgevolg ook al helemaal niet meer.


 


Mijn kwartettenverzameling daarentegen breidt nog elke week uit. Ik koop loten (op Ebay), haal er uit wat ik nog niet (heb er ondertussen ook al 2400), en verkoop de dubbels. Die bied ik (toch 99%) aan de prijs van 1.99 eur. Of ik ruil ze met andere verzamelaars.


 


Ik geef toe dat het wel om veel transacties gaat, zowel aan- als verkopen. Maar het verzamelen zit in mijn bloed vrees ik...


 


Nu stond er iemand deze morgen aan de deur van de economische inspectie. Ik was niet thuis, mijn vrouw wel. Ze zullen contact met me opnemen. Ik ben/was me echt van geen kwaad bewust. Maar als ik bepaalde onderwerpen lees...


 


Allez ja, ik ben toch wat zenuwachtig eerlijk gezegd. 😞


 


Iemand hier ervaring mee? Wat kan ik best (niet) doen?


 


 

Bericht 1 van 29
laatste antwoord
28 ANTWOORDEN 28

Betreft: Economische inspectie - stress

De 9600 EUR is echt wel overdreven hoor! Ik verkoop zeker niet gemiddeld voor 800 eur per maand. In de zomermaanden bvb hou ik me niet bezig met Ebay. De laatste weken/maand heb ik inderdaad wat meer verkocht dan anders, maar het is me ook een beetje een raadsel waarom sommigen plots vrij veel boden voor een simpel kwartet bij manier van spreken.


 


Ik zit zowat op die grens van 5500 EUR schat ik. Maar mijn aankopen zijn nog een stuk hoger! Zonder dan nog rekening te houden met de kosten van Ebay/paypal zelf.


 


En ik heb een full time 9-5 job, speel voetbal, heb nog een hoop andere hobbies en interesses, dus dit is zeker geen full time bezigheid. Ik vind het een beetje grof om daar van uit te gaan eerlijk gezegd.


 


Om de 2 weken de donderdag gooi ik een 50tal dubbele kwartetten op Ebay, die dan telkens na 10 dagen de zondag aflopen. (m.a.w 2x per maand dus). Voor zo’n sessie moet ik rekenen op een klein uur voor alle foto’s te nemen, en dan via Turbolister ben ik een tweetal uurtjes mee bezig om de aanbiedingen te maken. M.a.w. alles samen drie uur ben ik daar mee bezig. En na het aflopen van de biedingen nog een tweetal uur om alles netjes in te pakken of in enveloppes te steken. Dat maakt 5 uur op 14 dagen… (voor mijn kwartetten). Soms gooi ik tussenin nog wat dubbele postzegels op Ebay ook. In 2012 bijna niet het geval geweest. Afgelopen weken wel.


 


En wat mijn feedback betreft, ik doe ook echt mijn stinkende best om de kopers te plezieren, als ze wat meer kwartetten kopen, geef ik hen nog wat dubbels er gratis bij tot de grens van het postpakket (tot 2 of 5 kg bvb)


 


Allez ja, ik vraag mij af, wat moet ik anders doen met al die dubbels? Ik kan ze toch moeilijk weggooien? Die zullen na verloop van tijd wel minderen, omdat ik op de duur geen loten meer zal kopen, maar individueel op kwartetten ga bieden om mijn verzameling te vervolledigen.

Bericht 11 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

Hallo Aerogi,


 


natuurlijk meen je dat best, ik begrijp je best hoor, wat moet je doen met je dubbels.


 


Alleen moet je goed beseffen dat de belastingdienst dit niet zo ziet ook al zie jij dat totaal anders.


 


Enkel en alleen argumenteren dat je meer aankoopt dan verkoopt is voor hen geen reden.


 


Onderschat vooral zelf niet de tijd die je hier in stopt. Je somt een 5 tal uurtjes per 14 dagen op maar dat maak je alleen jezelf wijs.  Dit vind ik de moeite niet om over te discussiëren.


 


Ik wil enkel en alleen aan de kaak stellen dat het niet eerlijk is dat een zakelijke verkoper die ook tweedehands spul verkoopt zoals U doet, zich moet houden aan alle wettelijke normen, terugnameplicht, btw betalen op z'n verkoop en zelfs op de verzending, sociale zekerheid betalen, een heuse boekhouding moet bijhouden, belasting op winsten moet betalen, dit terwijl er op Ebay duizenden "verzamelaars" zoals U, een lukratief handeltje hebben en zich aan niets wettelijks houden.


 


Dit is geen aanval op U maar gewoon puur een vaststelling en elke zakelijke verkoper zal me hierin bijtreden.


 


Maar nogmaals beste Aerogi, ik begrijp je best hoor en je bedoeld het goed en je bent je van geen kwaad bewust. 


 


Helaas, vadertje staat ziet het totaal anders.


 


,-)

Bericht 12 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

Aerogi, je kan natuurlijk ook een vzw oprichten met enkelen met als doel verzamelen ....  de politiek is hier ook erg handig in zulke contructies, dan is het "zonder winstoogmerk"  maar je moet natuurlijk wel een boekhouding bijhouden.


 


Ik zou mocht ik U zijn echt eens de moeite doen om te informeren, desnoods bij Unizo.


 


 


 


,-)

Bericht 13 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

Amai amai amai...


 


Het regent hier weer van stellingen en raadgevingen van mensen die "het weten".


 


Als iemand die vroeger het beroep van accountant uitoefende met eigen boekhoudkantoor kan ik je maar één ding aanraden : ONMIDDELLIJK een zelfstandig boekhouder raadplegen ( NIET een organisatie als Unizo - sorry Johan - en zeker geen hobby-boekhouder die wat aanrommelt na zijn uren ), en dat VOORDAT die meneer van de economische inspectie komt.


 


Dat kost je dan misschien een consult van 100 eur, maar een deskundig man die zijn zaken kent zorgt probleemloos dat je met zo weinig mogelijk kleerscheuren uit deze situatie komt en kan desnoods rechtstreeks deze zaak uitklaren met de economische inspectie.


 


Ga zeker niet op eigen houtje je zaakjes regelen, want dat kan je niet.




Bericht 14 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

Supergift, dit is ook wat ik bedoel, alleen kan je dit niet oplossen.


 


Wat mijn raad van Unizo betreft, ik laat mijn boekhouding doen op het wapenlein, daar is ook het kanoor van Unizo Oostende, Ik ben daar heel tevreden over, de boekhouders zijn up to date, ze hebben ook een juridische dienst.


 


Dus wat mij betreft kan ik alleen spreken uit mijn ervaring.


 


Wat die btw betreft van 6% kringwinkel en die btw 21% op de winstmarge is ook zoals het is.


 


Nu, ik hoef mij niet aangesproken te voelen hoor, ik wil alleen maar helpen in wat ik weet en ik sta open voor veel.


 


De waarheid heb ik niet in pacht, uiteraard niet, maar waar ik wel geijk in heb is dat veel veelverkopers die niet zakelijk bezig zijn erg naïef zijn en denken dat alles zo maar kan.


 


Het gaat niet over sporadisch eens wat verkopen wat je te veel hebt maar over veelverkopers die dagelijks, jarenlang elke dag waanzinnig veel items verkopen en daarbij omzetten draaien van meer dan 10000 euro, zelfs powersellers.


 


De feedback bewijst alles. Ook de bankrekening kan de belastingen gaan nadtrekken, leg het maar uit.


 


Het is zelfs een feit dat ze niet 1 jaar maar verschillende jaren terugkeren en dat moet verdomme pijnlijk zijn.


 


Er zijn al veel van dit soort onderwerpen hier verschenen maar het zit in sommige karakters van mensen die denken dat ze echt ongenaakbaar zijn.


 


Wie zich verbrand moet op de blaren zitten.


 


Het heeft geen zin om hier een discussie over te voeren, ik vertel enkel en alleen mijn mening en iedere lezer doet er mee wat hij wilt.


 


 


,-)

Bericht 15 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

In mijn geval... veel van de loten die ik koop (op de Duitse Ebay weliswaar) zijn net van zakelijke verkopers... mocht brokantiek een lot kwartetten aanbieden, is er veel kans dat ik de uiteindelijke koper zal zijn!


 


Het is maar hoe je het bekijkt. Ik koop op Ebay voor mijn eigen verzameling, en de dubbels verkoop ik weer terug.


 


Dat is in mijn ogen toch nog een groot verschil dan mensen die echt verkopen om te verkopen.


 


Het gaat bij mij idd om veel items, maar het zijn geen gsm's of Playstation spellen die ik aanbied, het zijn tweedehandse kaartspellen...


 


En als ik kan, ruil ik liever mijn dubbels dan te verkopen. Hoe moet ik dat dan interptreteren? Ik krijg er dan wel geen geld voor, maar iets anders in de plaats. Spijtig genoeg is mijn verzameling ondertussen zo groot geworden, dat ruilen moeilijker en moeilijker is geworden.


 


Nu, ik heb al één slapeloze nacht achter de rug, er gaan er nog veel volgen. En ik weet nu ook niet of ik nu mijn huidige aanbiedingen moet verwijderen of niet... maar dat lijkt me zinloos...


 


*zucht*


 

Bericht 16 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

@Johan


 


Ik ben het met je rederingswijze zondermeer eens, hoor, laat staan dat je je persoonlijk zou moeten geraakt voelen ...:-)...


 


Alleen, laat Unizo zijn wat ze zijn :  een correcte organisatie die uitstekend werkt zolang het gaat over het manueel uitvoeren van de boekhoudkundige verrichtingen.


 


Dus laat ze rustig verder uw factuurkes inboeken.


 


Van zogauw echter ernstige problemen opduiken zijn zij niet de beste organisatie om ze op te lossen.


 


Mag ik misschien bij wijze van voorbeeld verwijzen naar discussies die destijds gevoerd zijn over de btw te berekenen over de transportkosten ?


 


Bij hoog en bij laag ben je blijven volhouden dat transportkosten vrij van btw waren omdat Unizo het je meermaals had bevestigd, tot je zelf hebt moeten vaststellen dat ze het niet bij het rechte eind hadden...


 


En dat is wat organisaties zoals Unizo betreft geen alleenstaand feit, en daarom ....




Bericht 17 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

Goed dat je dat even aanhaalt van die btw op de verzendkost, weet je dat ze daar nog steeds niet over uit zijn, het is en blijft een twistpunt en ik heb persoonlijk al naar de btw geweest in Oostende en die twee mannen begonnen dan te discussiëren met elkaar welles nietes.


 


Er zou een verschil zijn als je apart factureert de goederen en de klant apart de verzending laat betalen, zogezegd een terugbetaling omdat dit geen verkoop is.


 


Kijk, ik heb het opgegeven en ik neem het zekere voor het onzekere en neem een aparte kolom voor ontvangen btw in de verzendkost.


 


Bij Kiala is dit geen probleem, daar krijgen we facturen en in de vier euro die de klant betaald aan ons zit de btw automatisch ingerekend.


 


De klant betaald aan ons 4 euro verzendkost waarvan dus ong. 0.69 euro btw van is. Ik betaal op mijn buurt 4 euro aan Kiala waar dus ook 0.69 euro btw in zit.  Nul operatie.


 


Met de post is dat moeilijker want ze rekenen geen btw op de postzegel, dat staat er wel aan te komen, zal misschien wel een reden zijn om terug de tarieven te verhogen door btw bij te rekenen.


 


Allemaal extra werk waar de "zwarwerkende veelverkopers" geen miserie mee hebben".  ,-)


 

Bericht 18 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

Aerogi, volg de raad van Supergift op, ga je informeren voor het te laat is.  Beter voorkomen dan genezen.  Als nadien blijkt dat het allemaal voor niets was, dan heb je geluk. Maar wees voorzichtig.


 


Ik heb niets tegen U als persoon hoor, integendeel, maar ik heb wel een keihard standpunt tegenover concurentievervalsing en daar worden wij zakelijke verkopers teveel mee geconfronteerd.


 


In alle eerlijkheid, één van m'n klanten is al 10 jaar werkloos en heeft een bloeiend handeltje op andere tweedehands sites en hij staat in de zomer elke zondag op de rommelmarkt te verkopen.  Frapant verhaal is dat hij niet kan gaan werken zoals jan en allemaan omdat hij dan geen tijd meer heeft voor z'n zwart handeltje.  Hij is echt de slimste zolang hij niet gepakt wordt en naiëf als hij is verteld hij z'n handelspraktijken overal rond.  Ik zal hem niet aangeven maar ik vrees als hij eens tegen de verkeerde zal lopen dat hij hangt.  Alleen is hij wel zo slim om niet op Ebay te verkopen omdat je nergens geen feedbacks kan lezen van z'n verkopen. Je moet ook zoveel mogelijk bij hem thuis komen ophalen, cash betalen, de auto's die hier voor z'n deur staan, 't is soms te gek voor woorden. 


 


Ik ben fallicant tegen zijn handeltje en ik heb hem dat ook al meerdere malen gezegd, hij heeft geluk want ik ben nu ook niet de persoon die anderen gaat verklikken, tenandere je moet iets kunnen bewijzen en ik wil niet in ruzie leven met de buurman. laat de vrede maar in de straat.


 


Alleen het is niet eerlijk.  Het systeem in ons and maakt dat allemaal mogelijk, helaas.


 


Ik ken zelfs persoonlijk een collega brocanteur die 2 jaar een winkeltje openhield in Oostende, maar haar zaak draaide niet vlot, ze is gestopt, ze heeft haar btwnummer opgegeven en nu staat ze bijna elk weekend op rommelmarkten. Nog straffer, ze blijft dus aankopen en verkopen en om het nog veel straffer te maken heeft ze met haar man en dochter een vzw opgericht om rommelmarkten te organiseren.  De opbrengst zou voor een goed doel zijn. Maar die zaak volg ik nu wel eens wat dichterbij want misbruik maken om voor een goed doel te gaan verkopen, dat is iets wat ook streng bestraft wordt.  Het idee is nobel maar er zit veel meer achte, helaas.


 


 


.

Bericht 19 van 29
laatste antwoord

Betreft: Economische inspectie - stress

btw op verzendingskosten, gekleefde postzegels, enz. :


 


Er zou een verschil zijn als je apart factureert de goederen en de klant apart de verzending laat betalen.


 


Dat klopt.


 


Indien je transport & vergelijkbare kosten samen factureert met de getransporteerde goederen, zelfs al zet je die apart op dezelfde factuur, dan krijgen die hetzelfde btw-tarief als die goederen.


 


Wanneer dus bv aardappelen à 6 % btw worden gefaktureerd met transport op dezelfde factuur : transport ook à 6% btw.


 


Factuur voor alleen aardappelen : 6% btw.


 


Apart factuur voor transport :  daarop 21% btw.


 


Hoe er echter nog discussie kan zijn over de al dan niet belastbaarheid van transport/verzending is mij een raadsel :  er zijn hierover al meer dan 20 jaar duidelijke richtlijnen.


 


( Doordenkertje: tenzij je valt onder de margeregeling en postzegelverzamelingen opkoopt )




Bericht 20 van 29
laatste antwoord